Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Francja Liceum Sainte-Cécile - Montoire
Kronika projektu Socrates – Comenius „Człowiek i środowisko – przyjaciele czy wrogowie ?” Francja Liceum Sainte-Cécile - Montoire Polska XIII LO - Łódź
2
Nauczyciele współpracujący przy realizacji projektu
3
2. Pobyt polskich uczniów we Francji
1. Prace w Polsce przed wyjazdem do Francji 2. Pobyt polskich uczniów we Francji 3. Pobyt francuskich uczniów w Polsce 4. Część kulturowa projektu 5. Zajęcia terenowe grupy polskiej
4
1. Prace w Polsce przed wyjazdem do Francji
- warsztaty ekologiczne w Lesie Łagiewnickim - Instytut Problemów Jądrowych w Świerku
5
Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Lesie Łagiewnickim
W ośrodku przeprowadziliśmy badania zanieczyszczenia powietrza na podstawie skali porostowej.
6
Uroki Lasu Łagiewnickiego
7
Zaobserwowane przez nas porosty
Porosty, jako bioindykatory, są często wykorzystywane do określania stopnia zanieczyszczenia środowiska. Przeprowadziliśmy obserwacje porostów nadrzewnych występujących na korze lip, dębów i sosen. Badania wykonywaliśmy w Lesie Łagiewnickim oraz na terenie Łodzi. Trwały one 2 miesiące. Zaobserwowane przez nas porosty
8
Mapa porostowa Łodzi Objęliśmy badaniem kilka rejonów miasta m. in. Śródmieście, Radogoszcz, Janów, Helenówek, Retkinia oraz tereny miast położonych w pobliżu Łodzi. Dzięki obserwacjom, mogliśmy sporządzić mapę porostową Łodzi. Wywnioskowaliśmy z niej, że największe stężenie dwutlenku siarki występuje w centrum miasta, które jest pustynią porostową. Spowodowane to jest dużym ruchem komunikacyjnym, niekontrolowanym spalaniem odpadów gospodarczych w piecach domowych. Na otoczonych zielenią dużych osiedlach mieszkaniowych Łodzi stężenie dwutlenku siarki obniża się tylko do 60% stężenia w centrum z powodu dużej ilości samochodów.
9
Instytut Problemów Jądrowych w Świerku
Młodzież XIII LO zwiedziła Instytut Problemów Jądrowych w Świerku koło Warszawy, gdzie znajduje się badawczy reaktor ciśnieniowy wodny. Uczniowie zapoznali się z zasadami działania reaktora oraz możliwościami wykorzystania energii jądrowej.
10
Zwiedzanie Instytutu
11
Pobyt grupy polskiej w
12
2. Pobyt polskich uczniów we Francji
- wizyta w oczyszczalnia ścieków w Montoire - zwiedzanie elektrowni jądrowa Saint-Laurent-des-Eaux - praca nad projektem
13
Oczyszczalnia ścieków w Montoire – przygotowania do zwiedzania
14
Zapoznanie z zasadami działania oczyszczalni.
15
Etapy pracy oczyszczalni: Pierwszy etap: pompowanie
Drugi etap : przesiewanie Trzeci etap : odseparowanie oleju i piasku Czwarty etap : oczyszczanie biologiczne Piąty etap : klarowanie wody Szósty etap : odwadnianie błota
16
Elektrownia jądrowa Saint-Laurent-des-Eaux
Zwiedziliśmy elektrownię atomową Saint-Laurent-des-Eaux, znajdującą się nad rzeką Loire pomiędzy miastami Orleans i Blois. Elektrownia ta wytwarza około 2,7% całkowitej ilości energii elektrycznej produkowanej we Francji. Plan elektrowni Saint-Laurent-des-Eaux
17
Zwiedzanie elektrowni jądrowej Saint-Laurent-des-Eaux
18
Kominy elektrowni jądrowej Saint-Laurent-des-Eaux
19
Praca nad projektem Podczas pobytu w Montoire wysłuchaliśmy wykładów związanych z ochroną środowiska, np. na temat cyklu wody w Montoire, odnawialnych źródeł energii oraz zanieczyszczeń powietrza i wód lądowych.
20
Praca w grupach Uczniowie podzieleni byli na zespoły, w których opracowywali dany temat. Uczniowie przedstawili wyniki swojej pracy na plakatach oraz w formie wypowiedzi ustnych.
35
3. Pobyt francuskich uczniów w Polsce
- wizyta w elektrowni nr 4 w Łodzi - wizyta w Lesie Łagiewnickim praca nad projektem
36
Pobyt grupy francuskiej w Polsce
Podczas pobytu grupy francuskiej w Polsce, uczestnicy projektu wzięli udział w licznych wykładach związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Na podstawie uzyskanych informacji przygotowali plakaty oraz krótkie ustne prezentacje.
37
Wizyta w elektrowni EC 4 w Łodzi
38
Dzięki najnowszym technologiom, możliwa jest ochrona świata roślin i powietrza poprzez:
- ograniczenie emisji pyłów - ograniczanie emisji tlenków azotu - ograniczenie emisji dwutlenku siarki
39
Wspólny pobyt w Łagiewnikach
40
W Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Łagiewnikach wysłuchaliśmy wykładu nt „Las Łagiewnicki jako zielone płuca miasta”. Odbyliśmy również spacer ścieżką edukacyjną zapoznając się z różnymi gatunkami flory i fauny, występującymi w lesie. Szczególną uwagę zwracaliśmy na gatunki chronione.
41
Prezentacja plakatów
53
4. Część kulturowa - Zamek Chenonceau - Montoire – audycja radiowa
- zwiedzanie Łodzi - lekcje języka polskiego - nauka tańców polskich - wizyta w Operze Łódzkiej
54
Zamek Chenonceau Zamek ten jest jednym z piękniejszych zamków nad Loarą. Podczas zwiedzania zamku pobraliśmy próbki wody, które później przebadaliśmy i określiliśmy ich właściwości.
55
Widok na zamek od strony ogrodu Diany de Poitiers
Widoki na zamek z wieżą Widok na zamek od strony ogrodu Diany de Poitiers
56
Audycja radiowa Polska grupa przygotowała w języku francuskim prezentację na temat swojego kraju, która została przedstawiona w lokalnym radiu.
57
Łódź Podczas pobytu francuskich uczestników projektu pokazaliśmy im najciekawsze miejsca Łodzi między innymi: Stację Radegast Muzeum Włókiennicze zwane Białą Fabryką Osiedle Księży Młyn
58
Cmentarz Stary, na którym
Katedrę Cmentarz Stary, na którym znajduje się między innymi grobowiec rodziny Scheiblerów Pałac Izraela Poznańskiego, w którym mieści się Muzeum Historii Miasta Łodzi
59
Francuscy nauczyciele i uczniowie podczas lekcji języka polskiego.
60
w Centrum Zajęć Pozaszkolnych nr 1 w Łodzi
Nauka tańców polskich w Centrum Zajęć Pozaszkolnych nr 1 w Łodzi
61
Wizyta w Teatrze Wielkim, gdzie obejrzeliśmy operę „Carmen” G
Wizyta w Teatrze Wielkim, gdzie obejrzeliśmy operę „Carmen” G. Bizeta, wykonaną w języku francuskim.
62
5. Zajęcia terenowe grupy polskiej
- warsztaty w Kampinoskim Parku Narodowym - zwiedzanie Załęczańskiego Parku Krajobrazowego - wizyta w Ogrodzie Botanicznym w Łodzi - zwiedzanie Kopalni Węgla Brunatnego w Bełchatowie
63
Istnieją różne formy ochrony przyrody:
- park narodowy - park krajobrazowy - pomnik przyrody - rezerwat
64
Warsztaty w Kampinoskim Parku Narodowym
Park narodowy to obszar wyróżniający się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, społecznymi, kulturowymi i edukacyjnymi, o powierzchni nie mniejszej niż 1000 ha, na którym ochronie podlega cała przyroda oraz walory krajobrazowe. Kampinoski Park Narodowy położony jest między Łodzią i Warszawą wzdłuż rozlewiska Wisły.
65
Zwiedziliśmy Muzeum Przyrodnicze, w którym zapoznaliśmy się z florą i fauną Parku.
Zapoznaliśmy się z roślinami chronionymi, których następnie poszukiwaliśmy spacerując wyznaczoną ścieżką edukacyjną.
66
Załęczański Park Krajobrazowy
Parki krajobrazowe chronią florę i faunę danego tereny dopuszczając prowadzenie przez miejscową ludność działalności turystycznej. Dyrekcja Parku prowadzi zajęcia edukacyjne, aby rozwinąć świadomość konieczności ochrony środowiska.
68
Wizyta w Ogrodzie Botanicznym w Łodzi
70
Wizyta w Kopalni Węgla Brunatnego w Bełchatowie
W czasie wizyty dowiedzieliśmy się, w jaki sposób działanie kopalni wpływa na środowisko oraz jakie kroki są podejmowane, aby negatywne skutki tej działalności wyeliminować lub zminimalizować.
71
W celu ograniczenia niekorzystnego wpływu działalności kopalni na środowisko naturalne podejmuje się wiele pro-ekologicznych działań.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.