Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM"— Zapis prezentacji:

1 STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM
KOMENDA WOJEWÓDZKA POLICJI W KRAKOWIE Wydział Ruchu Drogowego STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM Myślenice Rozwój motoryzacji bez wątpienia przyczynia się do rozwoju całego społeczeństwa, zarówno w zakresie ekonomicznym jak i kulturowym. Indywidualny, zbiorowy transport osób czy też transport różnego rodzaju towarów ma wielkie znaczenie w codziennym życiu milionów osób. Możliwość korzystania z pojazdów, codziennie pozwala na szybkie dotarcie do pracy, po zakupy, do znajomych, w miejsca wypoczynku itp. Niestety niesie ze sobą także niebezpieczeństwo odniesienia obrażeń czy nawet śmierci w wyniku wypadku drogowego. Pomimo podejmowania wielu działań zmierzających do podniesienia poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w dalszym ciągu na drogach naszego kraju corocznie dochodzi do ok. 50 000 wypadków drogowych. W wypadkach tych ponad 60 000 osób zostaje rannych, a prawie 5 500 zostaje zabitych. W Polsce, mimo relatywnie niskiego wskaźnika motoryzacji, zagrożenie zdrowia i życia użytkowników dróg jest nadal wysokie. nadkomisarz Krzysztof Dymura Wydział Ruchu Drogowego KWP w Krakowie

2 Wypadki drogowe i ich skutki w 2006 roku
w Polsce Wypadki – Zabici – 5 232 Ranni – Odnotowano: Spadek wypadków o 2,7% Spadek zabitych o 3,9% Spadek rannych o 3,5% w Małopolsce Wypadki – 4 428 Zabici – 305 Ranni – 5 676 Odnotowano: Spadek wypadków o 0,2% Spadek zabitych o 8,7% Spadek rannych o 1,4% w pow. myślenickim Wypadki – 261 Zabici – 22 Ranni – 360 Odnotowano: Wzrost wypadków o 17,6% Wzrost zabitych o 57,1% Wzrost rannych o 25,9% W 2005 roku na polskich drogach zanotowano 48 100 wypadków, w których 5444 osoby poniosły śmierć, a 61 191 doznało obrażeń ciała. Wypadki drogowe kosztują polskie społeczeństwo ok. 25mld złotych tj. ok. 2,7% PKB (Produktu Krajowego Brutto). Stąd wniosek oczywisty – w bezpieczeństwo trzeba i należy inwestować. W porównaniu do roku 2004 zanotowano spadek wypadków i ich skutków. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

3 Wypadki drogowe i ich skutki w okresie 2 miesięcy 2007 roku
w Małopolsce (I-II 2006r.) Wypadki – 692 (511) Zabici – 60 (21) Ranni – 922 (632) Odnotowano: Wzrost wypadków o 35,4% Wzrost zabitych o 185,7% Wzrost rannych o 45,9% w pow. myślenickim (I-II 2006r.) Wypadki – 43 (26) Zabici – 3 (0) Ranni – 83 (37) Odnotowano: Wzrost wypadków o 65,4% Wzrost zabitych Wzrost rannych o 124,3% W 2005 roku na polskich drogach zanotowano 48 100 wypadków, w których 5444 osoby poniosły śmierć, a 61 191 doznało obrażeń ciała. Wypadki drogowe kosztują polskie społeczeństwo ok. 25mld złotych tj. ok. 2,7% PKB (Produktu Krajowego Brutto). Stąd wniosek oczywisty – w bezpieczeństwo trzeba i należy inwestować. W porównaniu do roku 2004 zanotowano spadek wypadków i ich skutków. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

4 Blisko 10 % wszystkich wypadków miało miejsce w Małopolsce.
5 miejsce w Polsce Małopolska zajmuje piąte miejsce pod względem ilości wypadków drogowych po województwach :mazowieckim, śląskim, łódzkim i wielkopolskim. Blisko 10 % wszystkich wypadków miało miejsce w Małopolsce. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

5 Rejon miasta Krakowa jest najbardziej zagrożony - 31,9% wszystkich wypadków miało miejsce na jego terenie W porównaniu do roku ubiegłego stan ten nieznacznie się zwiększył o 2,8 %. 5,9 % ogółu wypadków Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

6 Wypadki drogowe w poszczególnych gminach powiatu myślenickiego
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

7 Tendencje zmian w wypadkowości w latach 1994 – 2006 w Polsce
Na przestrzeni ostatnich 12-stu lat od 1994 roku najwięcej wypadków drogowych odnotowano w 1997 roku. W tym samym roku stwierdzono też największą liczbę osób zabitych i rannych. W latach obserwowano zmniejszenie się liczby wypadków oraz ich ofiar. W roku 2000 tendencja spadkowa uległa zahamowaniu, ale w 2001 roku nastąpił ponowny spadek, trwający do 2005 roku. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

8 3,9% 3,7% 4,5% 4,2% 5,2% 5% 5,9% Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

9 5,3% 7,0% 6,4% 6,9% 7,5% 4,2% 7,2% Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

10 4,4% 4% 4,8% 4,5% 5,6% 5,1% 6,3% Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

11 Przyczyny wypadków spowodowanych przez kierujących
Małopolska - (76,35%) Powiat myślenicki (72,79%) Głównymi przyczynami skutkującymi zdarzeniami z ofiarami - analogicznie jak w latach ubiegłych było: 1. Niedostosowanie prędkości do panujących warunków wypadków , średnio co 4/5-ty wypadek ; w zdarzeniach tych 75 osób zginęło ( najwięcej bo 34,4 % wszystkich ofiar śmiertelnych w wypadkach spowodowanych przez kierowców ), a 1491 zostało rannych. 2. Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu wypadków, średnio co 5/6-ty wypadek, 19 osób zginęło i 1105 zostało rannych. 3. Nietrzeźwość kierujących (10,1%) wypadków, w których zginęły 23 osoby i 507 zostało rannych Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

12 Piesi W Małopolsce piesi byli sprawcami :
728 wypadków, co stanowi 16,4 %, 95 osób poniosło śmierć , a 659 zostało rannych. Błędy jakie popełniali to : Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadący pojazd wypadków; w wypadkach tych zginęło 55 osób, a 334 zostały ranne. Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody wypadki Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle - 73 wypadki W powiecie myślenickim piesi spowodowali 38 wypadków, co stanowi 14,6 %, 8 osób poniosło śmierć , a 31 zostało rannych. Błędy jakie popełniali piesi to : Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadący pojazd - 25 wypadków Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu (przeszkody) - 2 wypadki Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

13 Najniebezpieczniejsze miesiące
Najniebezpieczniejsze miesiące w powiecie myślenickim Rozpatrując zagadnienie na przestrzeni miesięcy w 2005 roku najwięcej wypadków drogowych zaistniało w miesiącach wakacyjnych tzn. czerwiec – 432 tj.(9,7 % ), sierpień tj. ( 10,2 % ). Przedstawiony wykres wskazuje, że luty, marzec i kwiecień zaznaczyły się stosunkowo niską ilością wypadków w porównaniu do pozostałych miesięcy. Porównując wskaźniki wypadkowe na przestrzeni ostatnich lat należy wskazać, że lipiec, sierpień i październik są jednymi z najbardziej zagrożonych miesięcy. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

14 Najniebezpieczniejsze miesiące
Najniebezpieczniejsze miesiące w powiecie myślenickim Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

15 Piątek był najbardziej zagrożonym dniem tygodnia w województwie
Sobota był jednym z dwóch najbardziej zagrożonych dni tygodnia w powiecie myślenickim Piątek był najbardziej zagrożonym dniem tygodnia w województwie Poniedziałek był jednym z dwóch najbardziej zagrożonych dni tygodnia w powiecie myślenickim Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

16 Piątek był najbardziej zagrożonym dniem tygodnia w województwie
Poniedziałek był najbardziej zagrożonym dniem tygodnia w powiecie myślenickim Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

17 Poniżej średniej wojewódzkiej
Zabici na 100 wypadków w 2006r. Poniżej średniej wojewódzkiej Średnia wojewódzka wynosi 6,9 Średnia wojewódzka w ilości zabitych na 100 wypadków wynosiła w Małopolsce 6,9. W 10 powiatach wskaźnik ten wyniósł poniżej średniej wojewódzkiej. Najkorzystniejszy wskaźnik odnotowano na terenie dużych aglomeracji tj. Krakowa, Nowego Sącza i Tarnowa, a także w powiecie tatrzańskim i chrzanowskim. W pozostałych 12 powiatach odnotowano powyżej średniej wojewódzkiej. Największą ofiarochłonność odnotowano na terenie powiatu miechowskiego i nowotarskiego i wadowickiego. Powyżej średniej wojewódzkiej Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

18 w Małopolsce spowodowali:
W 2006 roku nietrzeźwi kierowcy w Małopolsce spowodowali: wypadków ( 359 ) – spadek o 82 tj. 22,8 % zabitych 21 ( 23 ) – spadek o 2 tj. 8,7 % rannych ( 507 ) – spadek o 97 tj. 19,1 % kolizji ( 952 ) - spadek o 121 tj. 12,7 % W 2005 roku nietrzeźwi kierowcy spowodowali 359 (372)* wypadki drogowe i 952 (852) kolizje, w wypadkach zginęły 23 (18)* osoby a 507 (536)* zostało rannych. Nastąpił, zatem: spadek wypadków drogowych o 13, tj. 3,5 % wzrost zabitych o 5, tj. 27,8 % spadek rannych o 29, tj. 5,4 % wzrost kolizji o 100, tj. 11,7%. Z analizy wynika, że co 12/13-ty wypadek na terenie województwa zawiniony jest przez nietrzeźwego kierowcę. Nietrzeźwi piesi spowodowali 186 (211)* wypadków drogowych, w których 19 (14)* osób zginęło, a 175 (202)* zostało rannych. Spowodowali także 97 (73)* kolizji drogowych. Z analizy wynika, że blisko co 23/24-ty wypadek spowodowany był przez nietrzeźwego pieszego. Podobnie było w zeszłym roku. Odnotowano wśród nietrzeźwych pieszych: spadek w wypadkach drogowych o 25, tj. 11,8 %, wzrost zabitych o 5, tj. 35,7 %, spadek rannych o 27, tj. 13,4 %, wzrost kolizji drogowych o 24,tj. 32,9 %. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

19 Udział nietrzeźwych kierujących w ogólnej liczbie wypadków spowodowanych przez kierujących w Małopolsce w latach W 2005 roku kierujący będący pod wpływem alkoholu spowodowali 359wypadków. 9,6% 9,6% 10,1% 8,2% Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

20 Ujawnieni nietrzeźwi kierujący w Małopolsce i powiecie myślenickim art
Ujawnieni nietrzeźwi kierujący w Małopolsce i powiecie myślenickim art. 87kw + 178a kk Jednym z podstawowych działań Policji jest działanie prewencyjne- zapobieganie przestępstwom i wykroczeniom. W roku 2000 Małopolska Policja ujawniła i wyeliminowała z ruchu drogowego nietrzeźwych kierujących. W tym samym roku 15-go grudnia weszła nowelizacja kodeksu karnego- pojawił się przepis zaostrzający sankcję za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości. W roku 2001 liczba ujawnionych nietrzeźwych kierujących wyniosła 7 844, zanotowano spadek do roku 2000 o 2402 nietrzeźwych kierujących tj. o 23,4%. Niestety od 2002 roku następuje coroczny wzrost ujawnień nietrzeźwych kierujących i w roku 2005 liczba ta wyniosła Proszę zwrócić uwagę, że liczba ujawnień nietrzeźwych kierujących w 2005 roku przekroczyła liczbę ujawnień roku 2000. 3,6% 4,6% 3,4% 4,3% 3,6% 3,9% 3,3% Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

21 Ujawnienia nietrzeźwych kierujących w Małopolsce
A tak proszę Państwa przedstawia się, mówiąc kolokwialnie, struktura picia alkoholu i późniejszego kierowania pojazdem przez kierujących. I tak w 2005 roku ujawniono pijanych kierowców, w tym 8948 kierujących znajdujących się w stanie nietrzeźwości i 1644 kierujących znajdujących się w stanie po użyciu alkoholu. Z ogólnej liczby ujawnionych nietrzeźwych kierujących 84,5% to kierujący naruszający przepis art. 178a K.K. – to przestępcy drogowi. Ogólna liczba ujawnionych nietrzeźwych kierujących, w tym sprawcy: przestępstw drogowych – powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi wykroczeń drogowych – od 0,2 – 0,5 promila alkoholu we krwi Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

22 W ciągu 7 lat ujawniono 2570 nietrzeźwych kierujących
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

23 DROGI W MAŁOPOLSCE 1015 wypadków tj. 22,9% 652 wypadki tj. 14,7%
Przedstawione zagrożenie wskazuje , że 22,9 % wszystkich wypadków drogowych miało miejsce na drogach krajowych . Szczególnie , że 1035 km dróg krajowych przebiega przez województwo małopolskie i stanowi zaledwie 3,8 % całej sieci dróg. Na drogach wojewódzkich o długości km ( tj. 5,2 % ) miało miejsce 14,7 % wypadków drogowych. Na drogach gminnych i powiatowych , które mają najdłuższą sieć - ponad 20 tysięcy km oraz na ulicach miast miały miejsce pozostałe wypadki tj. blisko 63% ogółu. Statystycznie na 100 km wszystkich dróg przebiegających przez teren województwa małopolskiego miało miejsce 16 wypadków, w których 20 osób doznało obrażeń ciała. Na 100 km - średnio ginie 1 człowiek . Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

24 DROGI W POWIECIE MYŚLENICKIM
120 wypadków tj. 45,9% 28,2 W / 10 km 34 wypadki tj. 13,0% 5,6 W / 10km 38 wypadków tj. 14,5% 0,5 W / 10km Przedstawione zagrożenie wskazuje , że 24,1 % wszystkich wypadków drogowych miało miejsce na drogach krajowych . Szczególnie , że 1035 km dróg krajowych przebiega przez województwo małopolskie i stanowi zaledwie 3,8 % całej sieci dróg. Na drogach wojewódzkich o długości km ( tj. 5,2 % ) miało miejsce 15,0 % wypadków drogowych. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

25 Wykresy przedstawiają wypadki i zabitych na poszczególnych kategoriach dróg w powiecie bocheńskim w porównaniu do sieci dróg w Małopolsce. Na uwagę zasługuje fakt, że powiecie bocheńskim, który posiada tylko 18,5 km drogi krajowej zginęło 10 osób tj. 8% wszystkich, którzy zginęli w wypadkach zaistniałych na drogach krajowych naszego województwa. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

26 Główne przyczyny i problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nadmierna i niedostosowana prędkość do warunków panujących na drodze, Młodzi kierowcy, Niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa w pojazdach, Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego – głównie piesi, Kierowanie pod wpływem alkoholu i narkotyków. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

27 EUROPEJSKI PROGRAM DZIAŁAŃ NA RZECZ BRD
Zmniejszyć o połowę liczbę ofiar wypadków drogowych w Unii Europejskiej do roku 2010: wspólna odpowiedzialność Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

28 W jakim kierunku winny iść działania, aby osiągnąć zamierzony cel?
Kształtowanie drogi: ograniczanie dostępności do dróg – np. budowanie dróg zbiorczych, stosowanie nowoczesnych rozwiązań zapewniających trwałą segregację ruchu - oddzielenie pieszych, rowerzystów od pojazdów, uspokajanie ruchu w obszarach zurbanizowanych. Nadzór: kontrole przestrzegania prawa, zwłaszcza przez automatyzację procesu kontroli prędkości pojazdów, kontrole trzeźwości uczestników ruchu drogowego. Profilaktyka modernizacja procesu kształcenia i egzaminowania kierowców, kształcenie dzieci i młodzieży, modyfikacja zachowań użytkowników dróg poprzez edukację społeczeństwa. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

29 Dziękuję za uwagę…. www.malopolska.policja.gov.pl
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie


Pobierz ppt "STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM"

Podobne prezentacje


Reklamy Google