Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAleš Tyborowski Został zmieniony 10 lat temu
1
FINANSOWANIE NADAWCÓW PUBLICZNYCH – UWAGI DO ZAŁOŻEŃ NOWEJ USTAWY O MEDIACH ELEKTRONICZNYCH... Artur Nowak-Far SGH
2
Propozycja Założeń: Fundusz Radiowo-Telewizyjny FRT z opłat kompensacyjnych nadawców komercyjnych + podatek z reklam rekompensujący nadawcom publicznym stratę z ograniczenia działalności reklamowej FRT służyłby także dofinansowaniu nadawców społecznych
3
W świetle propozycji ograniczenia działalności reklamowej... byłyby ustawowe miałyby charakter czasowy prowadziłyby do zwiększenia czasu na realizację powinności (misji) publicznej
4
Istotne tło europejskie zakaz pomocy publicznej (art. 87 TWE) ograniczony wyjątek stosowania zasad konkurencji i pomocy publicznej w zakresie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (art. 86 ust. 2 TWE)
5
PRÓBA DEFINICJI USŁUG RADIOWYCH ŚWIADCZONYCH W OGÓLNYM INTERESIE GOSPODARCZYM usługi szczególnie wartościowe (legitymowane społecznie: potrzeby demokratyczne, społeczne, kulturalne, zachowanie pluralizmu mediów) zgodne z celami WE usługi-element rezygnacji z pełnego stosowania reguł komercyjnych
6
Istotna rola państwa Państwo jest dysponentem statusu usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym (jednak nie rozstrzygnięty problem formy powierzenia świadczenia) Państwo ponosi odpowiedzialność za prawidłowe powierzenie funkcji świadczenia takich usług
7
Podstawowe warunki świadczenia realność świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym (Sacchi) rozdzielenie świadczenia tych usług od usług komercyjnych (Corbeau) pomoc publiczna w zakresie rekompensaty dodatkowych kosztów (FFSA) rekompensata nieprzekraczająca wydatków na świadczenie tych usług (Ferring)
8
Podstawowe zasady świadczenia – Commission Notice do art. 16 TWE równości w dostępie powszechności ciągłości dostosowania rzetelności świadczenia i zarządzania tym świadczeniem (otwartość, przejrzystość polityki cenowej, poddanie nadzorowi trzeciej strony)
9
Alternatywne drogi do FRT ustawa(y) dotycząca(e) świadczeń na rzecz FRT i określająca(e) zakres świadczenia usług szczególnych umowa RP z rozgłośniami komercyjnymi o finansowaniu FRT
10
Droga ustawowa opłaty mają naturę podatkowej (najprawdopodobniejsze oderwanie się opłat na FRT od ich obecnej filozofii w przyszłości) ustawowe uregulowanie konieczne (art.. 217 Konstytucji RP)
11
Konsekwencją... dochody FRT poddane reżimowi ustawy o finansach publicznych proponowany holding poza sektorem finansów publicznych (art.. 5 ust. 1 Ustawy) finansowanie z FRT pomocą publiczną
12
Komu zadanie finansowania? FRT jako niezależna struktura finansowo- organizacyjna FRT jako część budżetu centralnego FRT jako część budżetu samorządowego (tu jedynie wtedy, gdy zlecenie zadania samorządowi – ustawa z 13.11.2003)
13
Alternatywa umowna nie ma problemu pomocy publicznej jest problem ciągłości umowy oraz stabilności jej causae – w przyszłości wykonanie umowy mogłoby rodzić poważne problemy praktyczne i prawne
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.