Pobierz prezentację
OpublikowałDariusz Klimko Został zmieniony 11 lat temu
2
ANDRZEJ PAWŁUCKI WYCHOWANIE DO RÓŻNYCH ZNACZEŃ WARTOŚCI CIAŁA
3
prof. dr hab. ANDRZEJ PAWŁUCKI
Ukończył studia wyższe w zakresie wychowania fizycznego i pedagogiki . Doktoryzował się na AWF Warszawie. Tytuł profesora nadzwyczajnego nauk o kulturze fizycznej uzyskał w 1994 roku, a profesora zwyczajnego w Autor prac naukowych z teorii wychowania fizycznego, pedagogiki zdrowia. Nauczyciel akademicki AWF i S w Gdańsku, AWF w Warszawie, Wszechnicy Mazurskiej.
4
“Wychowanie do wartości ciała”
Paradygmat kulturowy Koncepcja 4 - przełom XX i XXI wieku WF według Andrzeja Pawłuckiego “Wychowanie do wartości ciała” a) uświadomienie potrzeb dbania o wartości ciała przez całe życie b) nauczenie ucznia sposobów dbałości o ciało (treningu zdrowotnego) zmieniaj osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało zmieniaj ciało ucznia
5
KULTUROWY PARADYGMAT W ROZPOZNAWANIU WYCHOWANIA
6
KULTUROWY PARADYGMAT W ROZPOZNAWANIU WYCHOWANIA
7
WYBRANE DZIEDZINY KULTURY CIAŁA A RÓŻNE ZNACZENIA WARTOŚCI CIAŁA
9
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
W myśl koncepcji “wychowania do wartości ciała” idealnym “produktem” wychowania fizycznego są kompetencje kulturowe (osobowościowe dyspozycje człowieka), które decydują o treści i jakości ludzkich działań podejmowanych z myślą ludzkim ciele.
10
Aspekty moralne sportu.
BLOK ROZSZERZAJĄCY Aspekty moralne sportu.
11
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
WYCHOWANIE ZDROWOTNE
12
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
W.ZDROWOTNE - RELACJA K. ZDROWOTNEJ I K. CIAŁA
13
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
W.ZDROWOTNE - RELACJA K. ZDROWOTNEJ I K. MEDYCZNEJ
14
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Role uczestników czynności związanych z pielęgnacją ciała Czynności o znaczeniu egzystencjalnym uczestnik treningu zdrowotnego uczestnik rekreacji Czynności o znaczeniu symbolicznym Działalność sportowa sportowiec kibic Działalność taneczna tancerz widz
15
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO WYCHOWANIE SPORTOWE
RODZAJE CZYNNOŚCI SPORTOWYCH ZE WZGLĘDU NA RODZAJ INTERAKCJI Agonistyka dwupodmiotowa walki Agonistyka dwupodmiotowa Agonistyka jednopodmiotowa
16
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
WYCHOWANIE SPORTOWE Warunki zrealizowania celu czynności sportowej Wykazanie się przez wszystkich uczestników tej czynności (sportowców i kibiców) jak największym znawstwem dyscypliny (konkurencji) sportowej, której są uczestnikami (znajomością przebiegu czynności, reguł postępowania), jak najwyższymi kompetencjami moralnymi (uczciwością w rozstrzyganiu przebiegu czynności). Wykazanie się przez sportowców jak najwyższymi kompetencjami ciała (sprawnością we władaniu ciałem lub szczególną budową ciała).
17
Cechy czynności sportowej
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO WYCHOWANIE SPORTOWE Cechy czynności sportowej pozorna użyteczność wykonywanych przez sportowców czynności (symbolizowanie czynności użytecznych) jawne nawiązywanie rywalizacji z innymi uczestnikami czynności porównywanie kompetencji ciała (sprawności we władaniu ciałem lub budowy ciała) sportowców ścisłe uregulowanie reguł postępowania uczestników czynności sportowej
18
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
WYCHOWANIE SPORTOWE - KODEKS “FAIR PLAY" szacunek dla przeciwnika, poszanowanie reguł, zachowanie równowagi szans, nie wykorzystywania przewagi losowej, uznanie autorytetu sędziego, powściągliwość reakcji na rezultat spotkania, unikanie demonstracyjnego obnoszenia się z gestem "fair".
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.