Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Komunikacja interpersonalna

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Komunikacja interpersonalna"— Zapis prezentacji:

1 Komunikacja interpersonalna
Magdalena Szpunar

2 Poziomy komunikacji Komunikacja intrapersonalna: wewnętrzne rozmowy toczone z samym sobą Komunikacja interpersonalna Komunikacja grupowa Komunikacja masowa Komunikacja ekstrapersonalna (np. komunikacja z maszyną; z bytami innymi niż człowiek)

3 Skuteczność przekazu

4 Łańcuch komunikacyjny
NADAWCA PRZEKAZ KANAŁ ODBIORCA EFEKT

5 Różne typy temperamentne

6 Różna percepcja

7 Sfery przestrzeni personalnej
Strefa intymna (prywatna) rozciąga się od 15 centymetrów od powierzchni ciała do odległości centymetrów. Dużą rolę odgrywają w niej bodźce zapachowe i dotyk. Mają do niej wstęp tylko ludzie, z którymi łączy nas szczególny związek emocjonalny. Naruszenie strefy intymnej odbierane jest jako swoisty akt „inwazji” przestrzennej i rodzi poczucie szczególnego dyskomfortu. Strefa osobista dzieli nas od ludzi podczas typowych kontaktów zawodowych z klientami, ale również tutaj realizowane są kontakty ze znajomymi i przyjaciółmi. Rozciąga się w przybliżeniu pomiędzy 45 a 120 centymetrami od naszego ciała. Daje poczucie „normalności” kontaktów, przy czym usytuowanie wokół niej ludzi jest uzależnione od ich „parametrów” społecznych: wiek, płeć, status, podobieństwa fizycznego i, stopnia znajomości. Strefa społeczna występuje w odległości od 120 do 350 centymetrów, w których podejmuje się akty komunikacyjne z osobami nieznajomymi. Strefa publiczna, rozciąga się powyżej 3,5 metra przeznaczona jest do zwracania się do audytorium złożonego z większej liczby osób.

8 Mechanizmy perswazji Kontrast: wszystkie oceny są względne, zastosuj więc kontrast by uczynić swą argumentację bardziej przekonywującą Odwzajemnianie: zawsze bądź gotowy na ustępstwo w negocjacjach, idź na kompromis w drobnych sprawach, by móc liczyć na odwzajemnienie Wyjątkowość: w sposób naturalny pragniemy rzeczy, które postrzegamy jako niepowtarzalne

9 Mechanizmy perswazji Asymilacja: choć wolimy myśleć inaczej, to wolimy być w grupie Upodobania: w naturalny sposób, wolimy utrzymywać kontakty z osobami, które lubimy, podkreślaj więc, swoje podobieństwo do otoczenia

10 Czego nie należy robić przekonując innych?
Unikaj nachalności: silne stanowisko już na wstępie określa, że jest coś przeciwko czemu, możemy walczyć Nie bój się kompromisu: przekonywanie to proces dawania i brania Nie myl argumentowania z przekonywaniem: pamiętaj o nawiązaniu kontaktu emocjonalnego Przekonywanie nie jest jednorazowym wysiłkiem

11 Tryby komunikowania Mowa zogniskowana: stawia autorytatywne twierdzenia, zaprzecza, argumentuje i kontroluje tok rozmowy Mowa rozproszona: zadaje pytania, zyskuje zaangażowanie innych, unika jawnych sporów, utrzymuje otwarte kanały komunikacji, używa zaprzeczeń ochronnych np.. „może to nie jest istotne, ale…”

12 Skuteczna komunikacja
Sprecyzuj swój cel Zapoznaj się z tematem: umiejętność powiedzenia o sprawie jednym zdaniem Poznaj słuchaczy Przyciągnij uwagę na początku np. „jakość nie ma znaczenia” Panuj nad formą: zmieniaj tempo i ton głosu, rób pauzy, intonuj w odpowiednim momencie

13 Jak być dobrym słuchaczem?
Nie przerywaj rozmówcy. Stwarzaj dobry klimat, by rozmówca nie czuł się skrępowany. Bądź cierpliwy i opanowany. Okazuj zainteresowanie. Koncentruj się tylko na mówiącym - nie przeglądaj w tym czasie dokumentów, nie spoglądaj na zegarek, telewizor, czy za okno. Zadawaj pytania. Posługuj się językiem zrozumiałym dla rozmówcy. Upewnij się, że dobrze zrozumiałeś partnera. Skupiaj się na najważniejszych informacjach. Staraj się je zapamiętać. Notuj. Stosuj potwierdzenia niewerbalne (uśmiech!).

14 Jak uzyskać wysoki wpływ komunikatu?
Używaj metafor i analogii Przedstawiaj dane w formie graficznej Fakty umieszczaj w kontekście Wykorzystaj moc symboli

15 Mowa niewerbalna – mity a rzeczywistość
Kłamca nie patrzy prosto w oczy: F, patologiczni kłamcy patrzą właśnie prosto w oczy Im więcej kontekstu wzrokowego tym lepiej: F, zależy od kontekstu i sytuacji Zakładanie za siebie rąk to gest władzy: gest źle odczytywany, gdyż nie widzimy rąk i tego, co się z nimi dzieje Łączenie palców w wieżę oznacza intelektualistę: sporo badań łączy z myśleniem ruchy dłoni w kierunku dolnej części twarzy np. pocieranie brody, opieranie podbródka na dłoni, dotykanie policzka palcem

16 Mowa niewerbalna – mity a rzeczywistość
Ludzie o wysokiej pozycji okazują opanowanie przez dotykanie innych: F; takie gesty wykonują częściej osoby o niższym statusie, a także kobiety Ludzie uśmiechają się, kiedy są szczęśliwi: F Nie można ufać osobie szybko mówiącej: tempo mówienia wynosi zwykle od 125 do 225 słów na minutę, przy górnej granicy ludzie zwykle opierają się mówiącemu; jednak to mowa powolna jest wskaźnikiem oszustwa, np. zbyt długie i częste pauzy

17 Jak zwiększyć swoją atrakcyjność?
Utrzymuj kontakt wzrokowy Bądź ożywiony, dużo się uśmiechaj, wyglądaj na zainteresowanego Potakuj dla okazania zainteresowania Bądź ekspresywny i otwarty Stój wyprostowany, pochylaj się do przodu dla okazania zainteresowania Podchodź do ludzi blisko, lecz nie za blisko Starannie dobierz kolorystykę swego stroju Staraj się zrównać potrzebę mówienia z potrzebą słuchania

18 Jak cię widzą, tak… Opłaca się dobrze wyglądać: niemowlęta patrzą na atrakcyjne twarze dorosłych dłużej, niż na te pozbawione urody; ludzie atrakcyjni fizycznie mają lepszą prace, otrzymują lepsze wynagrodzenia, otrzymują łagodniejsze wyroki Twarze kobiet są bardziej ekspresywne, niż mężczyzn; mężczyźni więc powinni bardziej pracować nad mimiką twarzy i manifestowaniem emocji Wygląd zawodzi: wysokie czoło wcale nie świadczy o inteligencji; mniejsze oczy i szeroka twarz nie oznacza dominacji; duże oczy nie oznaczają dobroci – brak potwierdzenia w badaniach


Pobierz ppt "Komunikacja interpersonalna"

Podobne prezentacje


Reklamy Google