Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSergiusz Raba Został zmieniony 9 lat temu
1
Komunikacja i informacja dostępna dla osób z niepełnosprawnością
2
Zanim pomożesz zapytaj
Zanim pomożesz osobie z niepełnosprawnością zapytaj czy i jakiej pomocy potrzebuje Sam fakt, że osoba jest niepełnosprawna nie oznacza, że osoba potrzebuje pomocy
3
Okazywanie szacunku Komunikacja między ludźmi powinna zawsze
być oparta na wzajemnym szacunku. To ułatwia komunikowanie się i zapobiega konfliktom Nie każda niepełnosprawność jest widoczna, dlatego szanuj potrzeby i prośby osób, które sprawiają pozory osoby pełnosprawnej
4
Wypowiadaj się zrozumiale
Komunikować się należy możliwie prostym językiem. W miarę potrzeb język należy jeszcze bardziej uprościć, gdy informacje nadal nie są zrozumiałe. To ułatwi komunikację z osobami o obniżonej normie intelektualnej, obcokrajowcami i osobami głuchymi od urodzenia Prosty język nie oznacza mówienia jak do dzieci! Oznacza używanie prostej składni i powszechnie znanych wyrazów
5
Nawiąż i utrzymaj kontakt wzrokowy
Podczas rozmowy z osobą niepełnosprawną, nawiąż i utrzymaj kontakt wzrokowy Zawsze należy zwracać się bezpośrednio do klienta, nawet jeżeli komunikacja jest w jakiś sposób utrudniona Tłumacz języka migowego jest tylko pośrednikiem, tak jak tłumacz języka chińskiego
6
Nie zmieniaj słownictwa podczas rozmowy z osobą niepełnosprawną
Nie zmieniaj słownictwa w kontakcie z osobą niepełnosprawną Do osoby niewidomej możesz powiedzieć „do widzenia", „do zobaczenia" czy zaprosić do wspólnego oglądania filmu, a osobę niesłyszącą zapytać co słychać?
7
Przestrzeń osobista Każda osoba ma swoją intymną przestrzeń, której nie należy naruszać W przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu do tej przestrzeni należy również wózek, kule, czy balkonik, a dla osoby niewidomej biała laska Nie przekraczaj tej granicy, a jeżeli jest to konieczne uprzedź o takim zamiarze
8
Pamiętaj - polski język mówiony jest językiem obcym dla osób głuchych
Język migowy Język migowy nie jest uniwersalny - każda grupa narodowościowa ma swój język migowy Są dwa rodzaje języka migowego używane w Polsce: Polski Język Migowy (PJM) System Językowo-Migowy (SJM) Warto pamiętać o tym organizując tłumaczenie Zawsze dobrze jest zapewnić alternatywne formy komunikacji Pamiętaj - polski język mówiony jest językiem obcym dla osób głuchych
9
Alternatywne rozwiązania
Nadal stosunkowo niewielka grupa osób słyszących posługuje się językiem migowym, dlatego jeżeli w Twoim otoczeniu nie ma takiej osoby, a masz kontakt z klientem, który preferuje taką drogę komunikacji możesz skorzystać z różnych rozwiązań on-line. Przykłady serwisów oferujących tłumaczenie on-line:
10
Urządzenia wspomagające osoby słabosłyszące
Pętla indukcyjna - jest systemem wspomagającym słyszenie, przekazującym dźwięk bezpośrednio do uszu osób z problemami ze słuchem. Pętla indukcyjna poprawia zrozumiałość mowy i skutecznie zmniejsza negatywny wpływ odległości dzielącej rozmówców, otaczającego hałasu oraz pogłosu.
11
Urządzenia wspomagające osobę słabosłyszącą
Pętla indukcyjna okienkowa - do obsługi klientów Działa tak, jak pętla do dużych powierzchni, ale jej zasięg działania to ok. 1,2-1,5m. Pętle okienkowe są zarówno przenośne, jak i zainstalowane na stałe. Zdecydowanie lepiej sprawdza się instalowanie ich na stałe.
12
Urządzenia wspomagające osobę słabosłyszącą
System FM - składa się z nadajnika wychwytującego głos mówiącego i wysyłającego go za pomocą fal radiowych bezpośrednio do maleńkiego odbiornika, który połączony jest z aparatem słuchowym lub mikrofonem w przypadku procesora mowy (u osób z implantem ślimakowym). System FM sprawdza się w sytuacjach takich, jak porozumiewanie się w głośnym otoczeniu, na spacerze czy podczas wycieczek z przewodnikiem.
13
Urządzenia wspomagające komunikowanie się z osobami słabosłyszącymi
Miejsca użyteczności publicznej powinny być wyposażone w systemy wspomagające słyszenie – pętle indukcyjne - komunikujące się bezpośrednio z aparatem słuchowym, czy implantem ślimakowym Norma słuchowa Pętla indukcyjna + aparat
14
Opisywanie otoczenia Osoby niewidome i słabowidzące często
poruszają się samodzielnie, ale mają dużą trudność w zorientowaniu się w nowych miejscach. Należy możliwie starannie i precyzyjnie opisać im rozmieszczenie pomieszczeń, wejść, mebli i podobnych obiektów.
15
Cierpliwość w kontakcie
Czasem prawidłowe komunikowanie się wymaga cierpliwości od obu stron. Osoby jąkające się, słabo słyszące, starsze czy niepełnosprawne intelektualnie mogą wymagać więcej czasu dla nawiązania kontaktu. Nie należy ich poganiać lub wyręczać, gdyż może to zaburzyć komunikację.
16
To ułatwi odczytanie jej osobom o osłabionym
Informacja drukowana Treść informacji drukowanej (ulotki, informatory, broszury) powinna być: Zapisywana językiem prostym i zrozumiałym Drukowana czcionką o rozmiarze przynajmniej 14 punktów, Kontrastowa i na gładkim tle To ułatwi odczytanie jej osobom o osłabionym wzroku.
17
Dostępność oznacza stopień, w jakim dokument elektroniczny może być
Dostępność treści internetowych i dokumentów elektronicznych Dostępność oznacza stopień, w jakim dokument elektroniczny może być postrzegany, rozumiany i przeglądany przez wszystkich użytkowników, niezależnie od ich cech lub upośledzeń, a także niezależnie od właściwości używanego przez nich oprogramowania i sprzętu. Dostępność serwisów internetowych i dokumentów elektronicznych zapewni stosowanie standardów WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines)
18
Informacja elektroniczna Tworząc dokumenty elektroniczne, zadbaj o ich dostępność, a wtedy każdy odbiorca będzie mógł zapoznać się z ich treścią. Pamiętaj, że serwis internetowy jest często pierwszym źródłem informacji dlatego warto, aby był dostępny dla każdego potencjalnego klienta. Dostępność serwisów internetowych i dokumentów elektronicznych zapewni stosowanie standardów WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines)
19
Otwartość i elastyczność
PODSTAWĄ EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI JEST DOBRA WOLA I ELASTYCZNOŚĆ W STOSUNKU DO TWOJEGO ROZMÓWCY, A WTEDY ZAPEWNE KAŻDA ZE STRON OSIĄGNIE SATYSFAKCJĘ
20
Dziękuję za uwagę Justyna Kucińska justyna.kucinska@firr.org.pl
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Kontakt:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.