Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Obserwacje astronomiczne
2
Miejsce i czas obserwacji
Data: Godzina:
3
Naszą przygodę zaczniemy od…
odnajdywania na sferze niebieskiej grup gwiazd tworzących gwiazdozbiory Źródło grafik: zrzut ekranu z program Stellarium
4
Co to są gwiazdozbiory? Początkowo gwiazdozbiorem lub konstelacją nazywano wyraźną grupę jasnych gwiazd, które nasi przodkowie utożsamiali w swoich wyobrażeniach z kształtami różnych postaci, zwierząt i rzeczy Źródło grafiki: pl.wikipedia.org
5
Co to są gwiazdozbiory? Obecnie jest to grupa gwiazd zajmujących określony obszar sfery niebieskiej. Źródło grafiki: pl.wikipedia.org
6
Po co wprowadzono nazwy?
Starożytna Grecja Niezmienność pewnych układów, które można opisać za pomocą przypominających je figur czy kształtów Usystematyzowanie całej dostępnej ówczesnym badaczom wiedzy o gwiazdach.
7
Skąd pomysł na nazwy? Nawiązanie do życia codziennego
Z biegiem czasu nazwy gwiazdozbiorów coraz bardziej nawiązywały do mitologii Każda kultura miała swoje własne nazwy gwiazdozbiorów i nazwy gwiazd Źródło grafiki: pl.wikipedia.org
8
Czy gwiazdy z jednego gwiazdozbioru są ze sobą związane fizycznie?
w zdecydowanej większości przypadków nie są ze sobą w żaden sposób powiązane są widoczne na tle określonej części nieba w rzeczywistości gwiazdy znajdują się względem nas w różnych odległościach i poruszają się w różnych kierunkach z różnymi prędkościami
9
Czy gwiazdy z jednego gwiazdozbioru są ze sobą związane fizycznie?
Różne odległości od Ziemi.
10
Ile mamy gwiazdozbiorów?
Ostateczną listę 88 gwiazdozbiorów oraz ich granice zatwierdziła w roku 1928 Międzynarodowa Unia Astronomiczna jednocześnie precyzyjnie określając ich granice Co jest Ci potrzebne, żeby łatwiej poruszać się po nieznanym terenie?
11
Składamy mapę nieba Wytnij starannie zacieniowane obszary
Zagnij fragment kartki wzdłuż zaznaczonych linii prostych Wsuń okrągłą mapkę do „kieszeni” powstałej po zagięciu kartki Przebij mapkę pinezką w miejscu gdzie znajduje się Gwiazda Polarna, zagnij ostry koniec Źródło grafik:
12
Składamy mapę nieba Efekt końcowy
Źródło grafik:
13
Jak to działa? Źródło grafik:
14
Jak to działa? Ustal, które z gwiazdozbiorów gwiazdozbiorów są widoczne 1 grudnia o godzinie 23:00 Na zewnętrznej podziałce znajdź datę 1 grudnia Na wewnętrznej podziałce znajdź godz. 23 Źródło grafik:
15
Obróć jedną część mapki, aby nałożyć datę i godzinę
Jak to działa? Ustal, które z gwiazdozbiorów gwiazdozbiorów są widoczne 1 grudnia o godzinie 23:00 Obróć jedną część mapki, aby nałożyć datę i godzinę Źródło grafik:
16
UWAGA! godziny podane są na mapie nieba w czasie zimowym.
Jak to działa? Ustal, które z gwiazdozbiorów gwiazdozbiorów są widoczne 20 maja o godzinie 23:00 Na zewnętrznej podziałce znajdź datę 20 maja UWAGA! godziny podane są na mapie nieba w czasie zimowym. Podczas obserwacji wykonywanych gdy obowiązuje czas letni należy najpierw odjąć godzinę od czasu zegarkowego. Na wewnętrznej podziałce znajdź godz. 22 Źródło grafik:
17
Jak to działa? Umieść mapkę nad swoją głową zgodnie z kierunkami
Widoczne na mapce gwiazdozbiory będą się układały w przybliżeniu tak, jak na prawdziwym niebie
18
Horyzont Zenit Owalna linia oddzielająca niebieskie niebo na mapce od czarnej nakładki to linia horyzontu.
19
Jak to działa? Zenit Horyzont
20
Zenit Ustal, który z podanych gwiazdozbiorów jest widoczny najbliżej zenitu, a który najbliżej horyzontu w dniu 1 grudnia o 23.00
21
Gwiazdy okołobiegunowe
Które gwiazdozbiory są zawsze widoczne? Gwiazdy okołobiegunowe
22
Gwiezdne drogowskazy
23
Jak znaleźć Gwiazdę Polarną
24
Gwiazda polarna Źródło: lightpaint.tumblr.com
25
Gwiazda polarna Gwiazda Polarna niemal nie zmienia położenia w ciągu nocy Wykorzystywana do znajdowania kierunków świata (leży zawsze na północy) oraz do wyznaczania szerokości geograficznej. Na niebie północnym „pomaga” odnaleźć kierunek bieguna północnego, tak jak Krzyż Południa ułatwia znalezienie bieguna południowego Źródło: lightpaint.tumblr.com
26
Źródło grafik: Jak zainteresować uczniów astronomią w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej?,
27
Źródło grafik: Jak zainteresować uczniów astronomią w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej?,
28
Źródło grafik: Jak zainteresować uczniów astronomią w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej?,
29
Źródło grafik: Jak zainteresować uczniów astronomią w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej?,
30
Źródło grafik: Jak zainteresować uczniów astronomią w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej?,
31
Źródło grafik: Jak zainteresować uczniów astronomią w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej?,
32
Źródło grafik: Jak zainteresować uczniów astronomią w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej?,
33
Źródła Krzysztof Gołębiowski, Mariusz Kamiński, Krzysztof Rochowicz, Bogdan Sobczuk, Jak zainteresować uczniów astronomią w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej?, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012 [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ]
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.