Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Polscy emigranci w Europie Wyniki internetowego badania polskiej emigracji 2008 Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Polscy emigranci w Europie Wyniki internetowego badania polskiej emigracji 2008 Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities."— Zapis prezentacji:

1 Polscy emigranci w Europie Wyniki internetowego badania polskiej emigracji 2008 Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014 ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMOCHODOWYCH GDAŃSK, POLSKA

2 Cele badania zaprezentowanie wszechstronnego wizerunku Polaków żyjących na emigracji w wybranych krajach europejskich zbadanie, czy mieszkając na emigracji nadal interesują się wydarzeniami z Polski oraz czy tęsknią za krajem plany powrotu do Polski. Metodologia  Metoda: ankiety internetowe (web survey) wśród odwiedzających z zagranicy strony internetowe Onet.pl, WP.pl, Interia.pl oraz Gazeta.pl.  Grupa docelowa: osoby, które mieszkają od co najmniej trzech miesięcy w jednym z 11 krajów Europy Zachodniej.  Wybór krajów: te, z których uzyskano minimum 300 wywiadów.  Termin ankietowania: 3-17 grudnia 2008 roku.  Liczba ankietowanych: 20 006 osób. Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

3 Podział zebranych ankiet wg krajów 1 906 8 126 4 740 955 889 804 659 643 550 473 370 Zbadano 20 006 osób. 3/4 badanych pochodzi trzech krajów: Wielkiej Brytanii, Niemiec i Irlandii.

4 Dokąd wyjechali i kim są? Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

5 74% zbadanych emigrantów wyjechało do Wielkiej Brytanii, Irlandii lub Niemiec Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

6 Co było dla Ciebie głównym powodem wyjazdu z Polski? Cel wyjazdu stanowiła przede wszystkim chęć poprawy statusu materialnego oraz potrzeba poznania świata Podstawa procentowania: wszyscy badani (N=20 006) Odpowiedzi nie sumują się do 100%. Respondent mógł udzielić więcej niż jednej odpowiedzi Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

7 Od jak dawna mieszkasz za granicą? 43% emigrantów przebywa za granicą krócej niż 3 lata (podział na „nową” i „starą emigrację” wg długości pobytu) Nowa emigracja Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

8 Większość emigrantów to osoby młode – 70% badanych jest pomiędzy 21 a 35 rokiem życia Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

9 Wyjechały przede wszystkim osoby dobrze wykształcone – 90% badanych zadeklarowało przynajmniej średnie wykształcenie Struktura wykształcenia zbadanych emigrantów i porównanie jej ze spisem powszechnym GUS Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

10 Jak im się wiedzie zawodowo i finansowo? Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

11 Blisko połowa emigrantów wykonuje prace fizyczne 27% pracuje jako specjaliści lub na stanowiskach kierowniczych (w Polsce 20%) Podstawa procentowania: osoby pracujące (N=16 380) 65% emigrantów pracuje na etacie, 9% prowadzi własną działalność gospodarczą, 7% odbywa staż, pracuje dorywczo lub naukowo. 19% badanych nie pracuje (uczą się/studiują, prowadzą dom, szukają pracy). Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014 Działalność gospodarczą prowadzą częściej emigranci w Niemczech (17%) i Austrii (16%). Najrzadziej – w Irlandii (3%) i Wielkiej Brytanii (7%)

12 Które określenie, najlepiej opisuje Twoją sytuację materialną? Które określenie, najlepiej opisuje Twoją sytuację materialną przed wyjazdem z Polski? Zdecydowana większość odczuła poprawę sytuacji materialnej po wyjeździe Na emigracjiPrzed wyjazdem Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

13 Na jakie cele oszczędzasz? Nie tylko starcza im na bieżące potrzeby, ale jeszcze zaoszczędzają część zarobków 74% emigrantów oszczędza min. 5% zarobków, 35% emigrantów – min. 1/3 zarobków. Emigranci z Irlandii i Norwegii oszczędzają na zakup mieszkania/domu w Polsce lub otwarcie firmy w Polsce. Emigranci z Niemiec i Austrii, oszczędzają na dodatkową ochronę emerytalną. Podczas gdy CBOS podaje, że w 2008r. tylko 23% Polaków miało oszczędności. Podstawa procentowania: wszyscy badani (N=16 155) Odpowiedzi nie sumują się do 100%. Respondent mógł więcej niż jednej odpowiedzi Cele oszczędzania Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

14 Do czego dążą, na czym im zależy, czy czują się dobrze na emigracji? Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

15 Czy jest coś, na osiągnięciu czego szczególnie Ci teraz zależy? Najważniejszymi wartościami są dla nich szczęście rodzinne i udane życie osobiste Emigrantom w Irlandii zależy głównie na własnym domu/mieszkaniu. Emigranci w Norwegii kładą większy nacisk niż inni na pomoc rodzinie. Podczas gdy CBOS podaje, że w 2008r. najważniejszymi celami Polaków, były: zdrowie, długie życie (35%), poprawa poziomu życia, wyższe zarobki, dobrobyt materialny (23%), szczęście rodzinne i osobiste (12%) Odpowiedzi nie sumują się do 100%. Respondent mógł udzielić więcej niż jednej odpowiedzi Cele które chcą osiągnąć Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

16 Jak czujesz się na emigracji? Zdecydowana większość badanych czuje się dobrze na emigracji bezpiecznie szczęśliwie spełniony swojsko wśród swoich zadowolony(a) z nowego miejsca Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

17 Czy jesteś zadowolony/a z….? Badani są w zdecydowanej większości zadowoleni z warunków życia codziennego, sytuacji finansowej oraz relacji z innymi osobami Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

18 Czy podczas obecnego pobytu za granicą spotkały Cię jakieś nieprzyjemności z powodu polskiego pochodzenia? 38% badanych spotkały kiedykolwiek nieprzyjemności na tle narodowościowym Najwięcej nieprzyjemnych sytuacji doświadczyli emigranci z Holandii - 50% emigrantów, najmniej - w Hiszpanii – 29%. Odpowiedzi nie sumują się do 100%. Respondent mógł udzielić 3 odpowiedzi. Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

19 Czy interesują się sytuacją w Polsce? Czy tęsknią za krajem? Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

20 Czy jest coś w Polsce, za czym szczególnie tęsknisz? Choć tylko 32% badanych tęskni wprost za Polską, jako krajem, to niemalże każdy z respondentów ma swoje „małe tęsknoty” Rodzina i znajomi, to niezależnie od kraju pobytu dwa najważniejsze źródła tęsknoty. Za polskimi produktami spożywczymi tęsknią przede wszystkim emigranci w Hiszpanii i Norwegii. Tęsknotę za polską mentalnością, Polakami najczęściej deklarują emigranci z Niemiec. Odpowiedzi nie sumują się do 100%. Respondent mógł udzielić 3 odpowiedzi Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

21 Czy śledzisz informacje z Polski? Jeśli tak, co Cię interesuje? Wśród doniesień z Polski, emigranci najchętniej śledzą informacje ze świata polityki, gospodarki oraz ze „swojego” miasta/regionu Informacje z rynku nieruchomości interesują szczególnie emigrantów z Irlandii. Informacje o wydarzeniach kulturalnych oraz ze świata polityki najchętniej śledzą emigranci z Francji. Odpowiedzi nie sumują się do 100%. Respondent mógł udzielić 3 odpowiedzi. Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

22 Czy wrócą do Polski? Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

23 Które z poniższych określeń najlepiej oddaje Twoją sytuację? Co trzeci respondent planuje pozostać na stałe za granicą Powrót planują przede wszystkim osoby zamieszkałe w Irlandii Nowa emigracja Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

24 Podsumowanie Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

25 Podsumowanie Poprawa statusu materialnego oraz chęć poznania świata - to dwa główne powody wyjazdów. Wyjechały osoby młode, lepiej wykształcone, często z rodziną. 81% emigrantów pracuje zarobkowo. Zdecydowana większość emigrantów odczuła wyraźną poprawę statusu materialnego. Nie tylko wystarcza im na podstawowe potrzeby, ale jeszcze mogą zaoszczędzić. Szczęście rodzinne oraz udane życie osobiste - to najważniejsze cele, jakie chcą osiągnąć. Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

26 Podsumowanie Zdecydowana większość emigrantów czuje się dobrze na emigracji. Tylko co trzeci tęskni za Polską. 38% badanych spotkały kiedykolwiek nieprzyjemności na tle narodowościowym. Emigranci aktywnie interesują się informacjami z Polski oraz korzystają z mediów polskojęzycznych. Jeśli tęsknią, to przede wszystkim za rodziną oraz znajomymi/przyjaciółmi. Co trzeci badany planuje pozostać za granicą na stałe. Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014

27 Opracowanie na podstawie: Polscy Emigranci w Europie. Prezentacja wyników internetowego badania polskiej emigracji 2008; Warszawa, 2009; Andrzej Garapich, Sławek Pliszka, Edward Korbel Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, 2012-2014


Pobierz ppt "Polscy emigranci w Europie Wyniki internetowego badania polskiej emigracji 2008 Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities."

Podobne prezentacje


Reklamy Google