Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Terapia kolorami
2
Kolor nierozerwalnie łączy się z naszym życiem i jest nieodłącznym elementem naszego świata. Przez wieki różne kultury wykorzystywały wiedzę o kolorach do przywracania równowagi i harmonii w organizmie człowieka. Chromoterapia, czyli terapia kolorami, należy do najstarszych metod leczniczych na świecie.
3
Ojcem koloroterapii jest Avicenna arabski filozof i lekarz żyjący w XI wieku. Uważał on, że właśnie kolor jest najważniejszym czynnikiem uzdrawiającym. W starożytności barwami i muzyką leczyli Pitagoras i ojciec medycyny Hipokrates.
4
Terapia z zastosowaniem kolorów, jest sztuką wprowadzania rozmaitych barw do organizmu ludzkiego w celu wzmocnienia zdrowia, równowagi i ogólnego dobrego samopoczucia. Koloro terapia pomaga w niwelowaniu problemów, z którymi boryka się każdy organizm człowieka.
5
Chromoterapia jest metodą wspomagającą terapie wielu chorób, polegającą na wywoływaniu kolorem określonych reakcji w organizmie. Kolory w chromoterapii traktowane są jako energia. Człowiek na różny sposób postrzega ową energię, ponieważ na każdą barwę oko ludzkie i mózg reagują w odmienny sposób.
6
Kolory wpływają nie tylko na fizjologię, ale także na psychikę i samopoczucie człowieka. Zdarza się bowiem, że otoczenie danego koloru oddziałuje pozytywnie bądź negatywnie na emocje. Chromoterapia zakłada, że kolory mogą wyciszać, pobudzać, denerwować, a nawet dawać odczucie ciepła bądź zimna.
7
Oto kilka kolorów, które oddziaływają na nas leczniczo: Żółty :
zmniejsza przemęczenie i stres pobudza i wzmacnia mięśnie ożywia oraz pobudza umysł, rozszerza pole działania energii oraz likwiduje odrętwienie. działa na pamięć i sprawia, że jesteśmy radośni Jest to kolor słońca dodaje nam witalności i sił na resztę dnia
8
Czerwony dodaje energii, pobudza (u niektórych wywołuje agresję) przeciwdziała depresji i pomaga odzyskać sprawność umysłową działa wzmacniająco na nasz organizm podnosi temperaturę naszego ciała
9
Pomarańczowy kojarzy się z optymizmem
Pomarańczowy kojarzy się z optymizmem. Odbierany jest jako kolor niezwykle ciepły i bezpieczny. dodaje odwagi i wzmacnia równoważy ciało i psychikę. regeneruje i pobudza nas do działania.
10
Niebieski jest kolorem chłodnym. Ma działanie uspokajające i nasenne.
wycisza i może wprowadzać nas w nastrój melancholii i przygnębienia. ułatwia zasypianie gromadzi energię, wycisza i koi nerwy. To kolor spokoju i ciszy.
11
Zielony to kolor nadziei.
dodaje pewności siebie i uspokaja. oznacza harmonię i naturę symbolizuje życie i witalność. wprowadza w stan zrelaksowania i odprężenia
12
Preferowanie danych barw w ubiorze może sygnalizować o typie osobowości.
Profesor Max Luscher, psycholog z uniwersytetu w Bazylei w Szwajcarii, opracował system analizy osobowości na podstawie upodobań kolorystycznych.
13
Typy osobowości w oparciu o upodobania kolorystyczne
CZERŃ oznacza, że brak ci pewności siebie i niewykluczone, że jesteś zbyt niedojrzała jak na swój wiek BRĄZ wskazuje na upodobanie do wygodnego życia SZAROŚĆ świadczy o skłonnościach do samotności FIOLET oznacza upodobanie do rzeczy najlepszych, co niekiedy może prowadzić do arogancji wobec innych CZERWIEŃ oznacza, że działasz pod wpływem chwili i czasem bywasz nieczuła na problemy innych NIEBIESKI cenią osoby powolne, które nie lubią być pospieszane i mają skłonności do lenistwa FIOŁKOWY lubią osoby uczuciowe ŻÓŁTY wybierają osoby cieszące się życiem BIAŁY jest typowy dla osób zrównoważonych
14
Światło i kolor ma szczególne znaczenie w rewalidacji osób głęboko upośledzonych umysłowo. Wykorzystuje się je do regulowania poziomu pobudzenia dziecka. Dzieci ospałe, mało zainteresowane otoczeniem, o słabych możliwościach komunikacyjnych, pod wpływem barw stają się bardziej aktywne, ciekawe świata, łatwiej nawiązać z nimi kontakt. Dzieci nadpobudliwe i agresywne bardzo szybko można wyciszyć i uspokoić oddziałując na nie odpowiednim kolorem.
15
oddziaływanie na nie przy pomocy odpowiednio dobranych bodźców,
Celem chromoterapii, w procesie rewalidacji uczniów głęboko upośledzonych umysłowo, jest: pobudzanie zmysłów, oddziaływanie na nie przy pomocy odpowiednio dobranych bodźców, wyzwolenie aktywności własnej osoby poddanej tej terapii oraz ułatwienie kontaktu z nauczycielem.
16
Chcąc optymalnie zastosować metodę chromoterapii w rewalidacji uczniów głęboko upośledzonych umysłowo należy pamiętać, że ważne są następujące elementy: - odpowiednia atmosfera zajęć, - możliwość podejmowania decyzji przez uczniów, - indywidualne tempo, - odpowiedni czas trwania zajęć, możliwość powtarzania czynności, - rozmaitość bodźców, - odpowiednia opieka,
17
Terapia kolorami pozwala osobom niepełnosprawnym lepiej zrozumieć otaczający świat, pomaga uporządkować chaos odbieranych przez nich wrażeń
18
Podstawowa zasada zajęć chromoterapii to pełna akceptacja takiego sposobu odbierania proponowanych bodźców jaki wybrało sobie dziecko. Podczas tego typu zajęć należy akceptować dziecko takim jakim jest i nawet najprostsze możliwości zajmowania się czymś należy uznać za wartościowe. Zajęcia takie to też okazja do bliskiego kontaktu z terapeutą, umożliwiającego poznanie mowy ciała ucznia, która wielokrotnie jest jedyną formą wyrażania siebie i swoich emocji.
19
Celem zajęć terapii kolorami jest
Stymulacja zmysłu wzroku poprzez oddziaływanie światłem o określonym natężeniu przy wybranym kolorze. Wzbudzanie aktywności pobudzając zmysły: dotyku, wzroku, węchu i słuchu. Stwarzanie warunków do odczuwania przez uczniów przyjemności, odprężenia, zadowolenia. .
20
Zajęcia z wykorzystaniem chromoterapii stymulują:
Rozwój potrzeby poznawczej, pobudzają wychowanka do własnej aktywności poznawczej Koncentrację uwagi dowolnej na materiale wzrokowym, słuchowym, dotykowym. Rozwój komunikacji. Rozwój emocjonalno-społeczny, (obserwuje się u dzieci potrzebę nawiązania bliskiego kontaktu z nauczycielem) Działają wyciszająco i relaksująco na osoby z nadpobudliwością psychoruchową lub zaburzeniami zachowania. Niwelują agresję
21
Sala do zajęć chromoterapii to pomieszczenie, w którym świadomie proponowane są bodźce o pierwszorzędnym znaczeniu dla uczniów, odbierane w przyjemnej atmosferze. Ważnym elementem jej wyposażenia jest układ 4 kolorowych lamp (czerwonej, niebieskiej, zielonej i żółtej) połączonych w zestaw z możliwością płynnej regulacji natężenia światła.
22
Sala Doświadczania Świata
23
W pracy z uczniami z głębokim upośledzeniem umysłowym najczęściej stosuje się barwne naświetlanie części lub całego ciała. Najczęściej stosowane barwy to: czerwona, żółta, zielona i niebieska. Zielony jest jedynym kolorem, który można stosować bez ograniczeń, natomiast czerwony jest kolorem, z którym należy obchodzić się bardzo ostrożnie, gdyż jego nadmiar może prowadzić do rozdrażnienia i irytacji. Czas naświetlania poszczególnymi barwami średnio powinien wynosić od 5 do 20 minut.
24
Bibliografia: 1. Bonds Lilian Verner : Uzdrawiająca moc kolorów : co robić, by nasze ciało i psychika funkcjonowały w pełnej harmonii i zdrowiu Łódź : "Ravi" , cop. 1999 2. Gimbel Theo : Terapia kolorami. Białystok : Studio Astropsychologii , 2001 3. Kraaz von Rohr Ingrid : Leczenie kolorami. Warszawa : "Amber" , 2005 4. Maruszczak Marta : Świat w kolorze. [Chromoterapia - leczenie kolorami]. Twoje Dziecko 1997 nr 3 s.46-47
25
Prezentację przygotowała mgr Agnieszka Starosta
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.