Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBlanka Mydlak Został zmieniony 10 lat temu
1
Czym odwrócić uwagę dzieci i młodzieży od „blasku świata”?
Praca rodzica, nauczyciela i Zboru Elżbieta Bednarz
2
Żyjemy w czasach większych swobód, ale ograniczonej wolności wewnętrznej
3
Plan wystąpienia: 1. Rodzic – wychowanie
2. Nauczyciel – Przykład wiary - Zaangażowanie/pasja - Przekaz, treści i sposób prowadzenia - Czas poza szkółką
4
3. Zbór Przykład - Forma dla dzieci i młodzieży – co oferuje? 4. Szkoła chrześcijańska
5
Wpływ rodzica na postępowanie i wybory dziecka
Biblia: „Wychowuj chłopca odpowiednio do drogi, którą ma iść, a nie zejdzie z niej nawet w starości” - Prz 22,6 Wychowanie to praca, która przynosi rezultat Przykład wychowania: Mojżesz Daniel Proces wychowania /styl – M. Ziemska typologie postaw rodzicielskich.
7
Rozumna swoboda Obdarzenie dziecka zaufaniem.
Swoboda, którą posiada dziecko - kontrolowana przez rodziców. Nie może być ona od razu całkowita, ale w miarę rozwoju i dorastania dziecka powinna być większa, aż do całkowitego usamodzielnienia.
8
Styl liberalny Styl liberalny - rodzice zostawiają swojemu dziecku całkowitą swobodę. Wychowanie niekonsekwentne. Wpojenie norm i zasad moralnych zaczyna się w tym systemie wychowania późno, opóźniony jest także proces socjalizacji dziecka.
9
Rodzice spełniają wszystkie marzenia i zachcianki dziecka.
Rodzice są zaślepieni i nie widzą żadnych wad w swoim dziecku. Często brak zainteresowania rodzica dzieckiem, co będzie skutkować nieograniczoną swobodą dziecka.
10
Dziecko wychowywane w stylu liberalnym nie potrafi samo określić zasad postępowania czy reguł moralnych, które obowiązują w otaczającym je świecie. Dziecko takie będzie miało trudności w przystosowaniu się do nowych reguł panujących np. w przedszkolu, szkole, społeczeństwie.
11
Styl liberalny>Rodzice>Dzieci
12
Styl autorytatywny >Rodzice>Dzieci
13
Nauczyciel – przykład wiary >wolność w Chrystusie
14
Nauczyciel posiada duchowe przygotowanie
Słowo Modlitwa
15
Nauczyciel jest drzewem, którego owoce są widoczne:
Możemy nauczać trochę, mówiąc o tym, czego uczymy Możemy nauczać więcej, jeśli będziemy czynić, to o czym uczymy Możemy nauczać najwięcej, jeśli będziemy tacy, jak uczymy
16
PRZYWÓDCA Relacja z Bogiem Wzorzec Jezus Jest pośród swych ludzi
Motywuje do wzrostu i służby PRZYWÓDCA Służy innym Kieruje ludzi w kierunku Boga Posłuszny Słowu Pomaga ludziom rozpoznać ich dary Opiekun
18
Mój nauczyciel = Mój pasterz
- Daje mi to, czego potrzebuję - Prowadzi mnie do miejsca odpoczynku - Odnawia moja siłę - Prowadzi mnie po właściwych drogach Przeprowadza mnie przez ciemną dolinę śmierci i nie będę się lękać - Chroni mnie i pociesza - Przygotowuje dla mnie ucztę…
19
Nauczyciel - Zaangażowanie/pasja/autentyczność
Film
20
Film – 2 przykład
21
Bądź sobą – nie oszukasz młodzieży!
22
Przekaz i sposób prowadzenia
Metody podające Bierna aktywność Czynne zaangażowanie Metody aktywizujące
23
Nauczyciel – czas poza szkółką
obozy; spotkania dodatkowe; misje; projekty; działania sportowe; formy.
24
Przykład: misje Gubin – Armia Zbawienia; Obóz dla uchodźców
Szkoła Samuel – misje wśród potrzebujących w ośrodkach i na ulicy
25
Misje Film
26
Efekty: Rozwój wiary. Ukochanie Boga i drugiego człowieka /wiara=synteza życia/ Zachęcenie do zaangażowania w służbie. Przygotowanie do służby. Relacje.
27
Efekty: Zdrowo, właściwie spędzany czas.
Dobre relacje z liderem i rówieśnikami. Nauka dobrego współzawodnictwa - kształtowanie charakteru – postaw. Przeciwdziałanie nieprawidłowo spędzanego czasu i w złym towarzystwie
28
Różne formy ewangelizacji/socjalizacji - rap
film
29
Zmieniaj sposoby nauczania
30
Zorganizuj spotkanie rodzinne
Przyprowadzanie młodych do Chrystusa. Przeciwdziałanie wykluczeniu społ. Uczenie postaw/prawidłowych zachowań. Socjalizacja, rozwijanie zdolności itp.. Bóg dawcą marzeń – Dzień Rodziny
31
Pobiegnij z nimi
32
Szkoła niedzielna - nauczanie
Etap wczesnoszkolny - klasa III Blok: WOLNY CZAS DZIECKA BOŻEGO Telewizja czy wizja Internet pożyteczny ale też niebezpieczny Gry komputerowe czy planszowe (czas, treści, uzależnienie)
33
MODA CZY GRZECH (J. Szmaglińska)
Topienie Marzanny – pogańskie tradycje Czy wszystkie zabawki są odpowiednie dla dziecka Bożego? Andrzejki, haloween - czy to zabawa?
34
Etap wczesnoszkolny - klasa II - Dziesięć Bożych zasad
Skąd się wzięło dziesięcioro przykazań? Jest tylko jeden Bóg – I Przykazanie Nie czynimy obrazów Boga i nie kłaniamy się im – II Przykazanie Bóg jest Święty – szanujemy Jego Imię – III Przykazanie Niedzielę poświęcamy Panu- IV Przykazanie Kochamy swoich rodziców i opiekunów i jesteśmy im posłuszni - V Przykazanie Nie wyrządzamy krzywdy drugiemu człowiekowi- VI Przykazanie Mężowie, żony dochowują sobie wierności nawzajem – VII Przykazanie Nie zabieramy rzeczy cudzych – VIII Przykazanie Zawsze mówimy prawdę- IX Przykazanie Nie zazdrościmy innym – X Przykazanie
35
Gimnazjum: Tożsamość człowieka w Bogu
Nie ulegaj presji świata, Bóg da Ci siłę Jesteś wyjątkowy w oczach Boga Zaspokojenie naszych pragnień jest w Bogu W Bogu liczy się czystość Nie wszystko, co słyszysz jest prawdą Wolność – to nie znaczy, że wszystko mi wolno
36
Podstawowe problemy okresu dojrzewania
Wolność, a odpowiedzialność Komunikacja interpersonalna (przyjaciele, rodzina i nauczyciele) Autorytety w moim życiu
37
Bóg obdarzył nas wzrokiem i słuchem
Czy każda muzyka, którą słucham jest dobra? Jaki wpływ ma na mnie telewizja? Czy wszystko, co czytam i przeglądam w internecie ma na mnie dobry wpływ?
38
Nowy program kl. III SP MODA CZY GRZECH (Joanna Szmaglińska)
Topienie Marzanny – pogańskie tradycje Czy wszystkie zabawki są odpowiednie dla dziecka Bożego? Andrzejki, haloween czy to zabawa? WOLNY CZAS DZIECKA BOŻEGO (Jakub Wierzbicki) Telewizja czy wizja Internet pożyteczny ale też niebezpieczny Gry komputerowe czy planszowe (czas, treści, uzależnienie)
39
Zbór – co oferuje? Kościół dla dorosłych Kościół dla dzieci
Kościół dla młodzieży Zaangażowanie w służbę
40
I pozostaje jeszcze… Szkoła chrześcijańska
41
Wizja Nasz wspólny cel to wszechstronny rozwój twojego dziecka, aby żyjąc w zgodzie ze Słowem Bożym brało odpowiedzialność za siebie i pozytywnie wpływało na życie innych.
42
Cel i misja Wychowuj chłopca odpowiednio do drogi, którą ma iść, a nie zejdzie z niej nawet w starości (Prz 22,6). Kształcenie chrześcijańskie, oparte na przesłaniu Słowa Bożego - proces polegający na prowadzeniu dziecka ku Bogu poprzez nauczanie, przykład i modlitwę.
43
Przedszkole i Szkoła Samuel
Oferuje: Pomoc we właściwych wyborach Postawę nauczycieli /naśladowanie/ Kształcenie na wysokim poziomie
44
/Wysokie wyniki w testach zewnętrznych – SP /skala 1-9/ - tylko 4% szkół
45
B. wysoki poziom znajomości j
B. wysoki poziom znajomości j. angielskiego – wynik egzaminu zewnętrznego – GIMN.
46
średni wynik dla Polski średni wynik dla Gimnazjum Samuel
Porównanie średnich wyników egzaminów gimnazjalnych w latach 2012, 2013 i 2014 Rok 2012 2013 2014 średni wynik dla Polski 57,20% 58,00% 56,50% średni wynik dla woj. mazowieckiego 59,48% 60,56% 59,10% średni wynik dla Warszawy 66,86% 68,48% 68,00% średni wynik dla Pragi Południe 65,26% 66,92% 66,20% średni wynik dla Gimnazjum Samuel 77,62% 76,06% 78,30% tylko absolwenci Szkoły Podstawowej Samuel 85,14%
47
Relacje rodzina - szkoła
równorzędni partnerzy w wychowaniu dzieci To tak Cię uczą w domu? Czy szkoła Ciebie tak uczy? odpowiedzialność za nauczanie i wychowanie chrz.dziecka RODZINA SZKOŁA zasięg i płaszczyzny oddziaływania
48
Istota chrześcijańskiego systemu opiekuńczo-wychowawczego
ciepły, sprzyjający dzieciom klimat Organizacja środowiska wychowawczego, w którym dzieci czują się dobrze, mogą poznawać Boga, uczyć się Go kochać i stopniowo dorastają do …doskonałości. Różne formy organizacji życia dziecięcej społeczności Aktywne uczestnictwo dzieci Podmiotowe podejście do dzieci 48
49
Spójność działań szkoły i domu rodzinnego ku wychowaniu chrz.
Wspólne zasady i cele wychowania chrześcijańskiej oparte na akceptacji oraz realizacji fundamentalnych wartości chrześcijańskich opartych na Biblii.
50
Cel edukacji i wychowania
Równomierny i zrównoważony rozwój ucznia w sześciu dziedzinach: intelektualnej, duchowej, fizycznej, artystycznej, emocjonalnej i społecznej.
51
Wizja absolwenta Kształcimy dzieci, które w przyszłości będą miały pozytywny wpływ na społeczeństwo i Kościół ze względu na swoje posłuszeństwo Chrystusowi
52
Nie zgadzamy się z… Z wprowadzeniem świata magii, czarów, który posiada niszczący wpływ na stan duchowy i emocjonalny dziecka
53
Nie lansujemy mody i bogactwa
54
Jakie są Twoim zdaniem najmocniejsze strony szkoły?
chrześcijański charakter szkoły edukacja z wartościami kameralny charakter szkoły: małe klasy i związane z tym indywidualne podejście do uczniów /ponad 50%/. Bardzo wysokie wyniki kształcenia
55
Inne powody: Chrześcijańskie wzorce języki obce – uczniowie b. dobrze znają język; udział w projektach międzynarodowych Atmosfera Bezpieczeństwo
56
Wnioski: Wolność prowadzi do niewoli!
Czy pragniesz dla swojego dziecka życia za kratami?
57
Co możemy zrobić? – zespolić siły !!!
58
I na koniec…najważniejsze
Kto daje wolność? Kto uwalnia z więzów? Piosenka / rap
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.