Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
2
CZYLI HISTORIA O DUCHACH…
CO SŁYCHAĆ W DŹWIĘKU? CZYLI HISTORIA O DUCHACH…
3
a1 fortepian skrzypce trąbka klarnet
4
PARAMETRY DŹWIĘKU wysokość (częstotliwość) : ilość drgań na sekundę, mierzymy w hercach (Hz) głośność: mierzymy w decybelach (dB) czas trwania: mierzymy w sekundach
5
JAK ZMIERZYĆ BARWĘ DŹWIĘKU?
6
CZĘSTOTLIWOŚĆ REZONANSOWA
Gdy w pobliżu zabrzmi dźwięk z taką właśnie częstotliwością, przedmiot zaczyna drgać.
7
pojedynczy dźwięk składa się z wielu dźwięków
to tzw. ALIKWOTY (lub: tony składowe) nie słyszymy ich – z wyjątkiem tonu najniższego
8
SZEREG ALIKWOTÓW DŹWIĘKU C
9
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 FORTEPIAN
10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SKRZYPCE
11
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 TRĄBKA
12
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 KLARNET
13
odbierana przez nasze ucho wysokość dźwięku
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 wrażenie barwy
15
jakie pojawiają się barwy instrumentalne?
czy w przypadku każdego instrumentu łatwo jest określić wysokość dźwięku? czy pojawiają się dobrze brzmiące, „wewnętrznie rezonujące” akordy?
16
Muzykę można tworzyć z dowolnych dźwięków
17
ŹRÓDŁA DŹWIĘKU instrumenty muzyczne inne przedmioty
18
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 FORTEPIAN
19
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SKRZYPCE
20
1 2 3 4 5 6 7 8 INNY PRZEDMIOT
21
UJAWNIANIE ALIKWOTÓW
22
UJAWNIANIE ALIKWOTÓW
23
MULTIFONY oprócz (lub zamiast) tonu podstawowego słyszymy kilka wyższych alikwotów
24
ŚPIEW ALIKWOTOWY
25
SPEKTRALIZM nurt w muzyce współczesnej
powstał w latach 70. w Paryżu, inspiruje wielu twórców do dziś jeden z głównych celów: ujawnianie alikwotów kompozytorzy: Gérard Grisey, Tristan Murail
26
cały ten wykres = SPEKTRUM dźwięku fortepianowego
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
27
SPEKTRUM = WIDMO =
28
dźwięki, które słyszymy, choć wcale ich nie ma…
TONY KOMBINACYJNE dźwięki, które słyszymy, choć wcale ich nie ma…
29
TONY KOMBINACYJNE TON SUMACYJNY TON RÓŻNICOWY
suma 2 częstotliwości, np. 500 Hz Hz = 800 Hz powstały w naszym uchu dźwięk jest wyższy od wyjściowych TON RÓŻNICOWY Różnica 2 częstotliwości, np. 500 Hz – 300 Hz = 200 Hz powstały w naszym uchu dźwięk jest niższy od wyjściowych
30
PRZYKŁADY TONÓW RÓŻNICOWYCH
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.