Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

,,Temu, który ukochał sercem…”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: ",,Temu, który ukochał sercem…”"— Zapis prezentacji:

1 ,,Temu, który ukochał sercem…”
Konferencja 11 września 2012 r. Janusz Korczak – prekursor działań na rzecz praw dziecka

2 Janusz Korczak (Henryk Goldszmit) 1878-1942
Nie ma dziecka jest człowiek

3 Kalendarium życia Janusza Korczaka:
urodził się Henryk Goldszmit 1896 – debiut pisarski „Węzeł gordyjski”- Janusz Korczak 1898 – 1905 studia medyczne na Uniwersytecie Cesarskim w Warszawie aktywny członek Towarzystwa Kolonii Letnich lekarz wojskowy 1912 – dyrektor „Domu Sierot” w Warszawie 1926 – 1939 ukazuje się „Mały Przegląd” 1934 i 1936 – podróże do Palestyny audycje radiowe „Gadaninki” Złoty Wawrzyn Polskiej Akademii Literatury za wybitną twórczość literacką 1942 – transport do Treblinki i śmierć J. Korczaka

4 Janusz Korczak: Wzywam o magna charta libertatis, o prawa dziecka. Może ich jest więcej, ja odszukałem trzy zasadnicze: 1. Prawo dziecka do śmierci. 2. Prawo dziecka do dnia dzisiejszego. 3. Prawo dziecka, by było tym, czym jest .

5 KORCZAKOWSKIE PRAWA DZIECKA : 1. Prawo do radości. 2
KORCZAKOWSKIE PRAWA DZIECKA : 1. Prawo do radości. 2. Prawo do wyrażania swoich myśli i uczuć. 3. Prawo do szacunku. 4. Prawo do nauki przez zabawę i bycie sobą. 5. Prawo do niepowodzeń i łez. 6. Prawo do własności. 7. Prawo do bycia sobą. 8. Prawo do niewiedzy. 9.Prawo do upadków. 10.Prawo do tajemnicy.

6 Podstawowe założenia pedagogiki J. Korczaka:
dziecku należy się szacunek, powinno być traktowane jako podmiot, gdyż rozwija się dzięki własnej aktywności wychowanie powinno być traktowane jako proces oparty na partnerstwie dziecko powinno mieć zapewnione prawo do opieki, całe społeczeństwo dorosłych powinno być odpowiedzialne za warunki życia dziecka powinno się poszukiwać i pogłębiać wiedzę o dziecku wszelkie techniki zastosowane w działaniach pedagogicznych powinny wynikać z założeń danego systemu opiekuńczo - wychowawczego

7 Wybór utworów: „Król Maciuś Pierwszy", 1928
"Dzieci ulicy", 1901 "Koszałki opałki", Warszawa 1905 "Dziecko salonu", Warszawa 1906 "Mośki, Joski i Srule", 1910 "Józki, Jaśki i Franki", 1911 "Momenty wychowawcze", 1919 "Jak kochać dziecko", t. 1, 1920 "Jak kochać dziecko", t. 2, 1921 "Kiedy znów będę mały", 1925 "Bankructwo małego Dżeka", 1926 „Król Maciuś Pierwszy", 1928 "Prawo dziecka do szacunku", 1929 "Prawidła życia", 1930 "Senat szaleńców", 1930 "Król Maciuś na wyspie bezludnej", "Ludzie są dobrzy", 1938 "Trzy wyprawy Herszka", 1938 "Refleksje", 1938 "Pedagogika żartobliwa", 1939

8 Wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje, przeżyje wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil Janusz Korczak

9


Pobierz ppt ",,Temu, który ukochał sercem…”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google