Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zarządzanie w pielęgniarstwie
mgr Ewa Kuriata Zakład Organizacji i Zarządzania Katedra Zdrowia Publicznego Wydział Nauk o Zdrowiu AM im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
2
Wykład I. Kierunki ewolucji nauki o zarządzaniu
3
w dążeniu do realizacji jej celów.
Zarządzanie (z ang. Management) – oznacza uzasadnione dysponowanie zasobami organizacji (ludzkimi, materialnymi, finansowymi, informacyjnymi i. in.) w dążeniu do realizacji jej celów.
4
I etap – do II Wojny Światowej (1903 - 1930)
tzw. szkoła klasyczna (NOZ) charakteryzująca się podejściem analitycznym.
5
Rozwijają się równolegle trzy nurty:
1. Nurt technologiczny (inżynierski) – F.W. Taylor 2. Nurt administracyjny (uniwersalistyczny)– H. Fayol, K. Adamiecki, M. Weber 3. Nurt humanistyczny (human relations) – E. Mayo.
6
1.Nurt technologiczny zakładał osiąganie wzrostu wydajności i efektywności pracy w usprawnianiu procesu technologicznego (diagnoza i analiza procesu wytwarzania oraz doskonalenie procesu, narzędzi itp.) mało uwagi zwracał na udział człowieka w procesie produkcji.
7
2.Nurt administracyjny największy udział przypisywał zarządowi w uzyskiwaniu wzrostu efektywności pracy funkcje zarządzania wg K. Adamieckiego 14 zasad zarządzania wg Fayola przeobrażał się w skrajnie rozwiniętą postać w formie biurokracji
8
Biurokracja według Maxa Webera
to uniwersalny model struktury organizacyjnej, oparty na zalegalizowanym systemie władzy formalnej.
9
Według Webera, idealna biurokracja posiada następujące cechy:
wyraźny podział pracy, a każde stanowisko jest zajęte przez eksperta
10
ustalony, spójny zestaw zasad działania (normalizacja działania)
11
hierarchiczna struktura, tworząca linię podporządkowania od góry do samego dołu
12
przyjmowanie i awansowanie jest oparte na technicznej wiedzy fachowej, pracownicy są chronieni przed arbitralnym zwolnieniem.
13
3.Nurt humanistyczny (human relations)
największy udział w stymulacji sprawności działania w zespołach pracowniczych przypisywano prawidłowym stosunkom międzyludzkim kształtowanie sprzyjających relacji w procesie pracy może być motywujące dla ludzi.
14
II Etap – okres wojny stanowiący przełom w rozwoju badań, spowodowany potrzebą uzyskiwania największej skuteczności w osiąganiu celów strategicznych (my albo oni w trakcie działań wojennych), zapożyczenie terminologii m.in.: cele, operacja, strategia, taktyka itp.
15
III Etap – powojenny to nowoczesny nurt rozwoju nauki w kierunku podejścia systemowego.
16
Okres powojenny charakteryzował się:
wykorzystaniem dorobku badawczego wielu dyscyplin, m.in.: informatyki, socjologii, psychologii, badań operacyjnych, teorii decyzji, technik organizatorskich i in.;
17
rozwojem technologii przekazu oraz przetwarzania informacji ściśle związanych z modelowaniem matematycznym (badania ilościowe);
18
koncepcją gry organizacyjnej, w społecznych systemach konfliktowych, w których toczy się walka o władzę, o zasoby (przetarg, konkurs ofert, negocjacje itp.);
19
„nowa fala” w zarządzaniu, to koncepcja lat 80 i później
podejście sytuacyjne – uwarunkowane cechami danej sytuacji opis przypadku – case studies
20
podejście systemowe (organizacja jako system składający się z podsystemów wzajemnie od siebie współzależnych) system pozostaje w zależności z otoczeniem, w którym funkcjonuje.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.