Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prawo Zamówień Publicznych Trener: dr Andrzela Gawrońska-Baran

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prawo Zamówień Publicznych Trener: dr Andrzela Gawrońska-Baran"— Zapis prezentacji:

1 Prawo Zamówień Publicznych Trener: dr Andrzela Gawrońska-Baran
Poprawność przeprowadzenia procedur na podstawie wytycznych kwalifikowalności (wyłączonych z rygorów ustawy Pzp) – poziom zaawansowany Trener: dr Andrzela Gawrońska-Baran Łódź, 03 października 2019 r.

2 Spis treści Metody ustalenia wartości zamówienia Zamówienia o wartości nie większej niż zł Zamówienia o wartości nie większej niż zł Zamówienia przekraczające wartość zł (zasada konkurencyjności)

3 Wartość zamówienia – jak ustalać
beneficjenci, którzy nie są zamawiającymi wg Pzp = wartość zamówienia ustala się w odniesieniu do danego projektu, nawet jeżeli podobne zamówienia realizuje jednocześnie w kilku projektach finansowanych z UE czy też innych środków publicznych

4 Wartość zamówienia cd. – beneficjent – zamawiający w rozumieniu Pzp
krok I - ustalenie czy szacunkowa wartość nie przekracza euro - następnie przejdź do kroku II krok II - ustalenie wartości w odniesieniu do danego projektu w celu stwierdzenia, czy zamówienie podlega zasadzie konkurencyjności czy procedurze rozeznaniu rynku

5 Wartość zamówienia cd. – beneficjent – zamawiający w rozumieniu Pzp
(krok I)

6 Ustalanie wartości zamówienia – projekty partnerskie
każdy uczestnik projektu partnerskiego który jest samodzielnym zamawiającym samodzielnie szacuje wartości swoich zamówień publicznych = nie sumuje się ich w ramach projektu partnerskiego Zob. pismo: Departamentu EFS w Ministerstwie Rozwoju z (DZF-IV ESO); DP UZP z r. (UZP/DP/O/026/386(4)/17/RS).

7 Wartość zamówienia – kryteria tożsamościowe (pkt 6. 5
Wartość zamówienia – kryteria tożsamościowe (pkt 6.5. ppkt 11 Wytycznych) podobieństwo przedmiotowo-funkcjonalne – zamówienia obejmują przedmioty tego samego rodzaju o takim samym lub podobnym przeznaczeniu lub mimo braku przedmiotowego podobieństwa stanowią funkcjonalną całość

8 Wartość zamówienia – kryteria tożsamościowe (pkt 6. 5
Wartość zamówienia – kryteria tożsamościowe (pkt 6.5. ppkt 11 Wytycznych) tożsamość podmiotowa – zamówienia mogą być realizowane przez tego samego wykonawcę „bez żadnego trudu” (np. wykonanie poszczególnych zamówień wymaga spełnienia przez wykonawców tych samych warunków udziału; sytuacja taka jest powszechna, a nie tylko możliwa)

9 Wartość zamówienia – kryteria tożsamościowe (pkt 6. 5
Wartość zamówienia – kryteria tożsamościowe (pkt 6.5. ppkt 11 Wytycznych) tożsamość czasowa - zamawiający od początku dysponuje wiedzą w przedmiocie zakresu zamówień; kryterium to powinno prowadzić do stwierdzenia, czy jest możliwe udzielenie zamówienia/realizacja w tym samym czasie, ewentualnie w możliwej do przewidzenia perspektywie czasowej (np. realizacji projektu)

10 Wartość zamówienia – stanowisko
UZP/DKUE/W3/425/268(2)/14/SD dla Ministerstwa Rozwoju usługi szkoleniowe w ramach jednego projektu UE o różnej tematyce, beneficjent podzielił na: zawodowe ( zł) m.in. pracownik administracyjno-biurowy, nowoczesny handlowiec nauki zawodu i zawodu z obsługą wózków widłowych (49.257,50 zł) m.in. spawacz, sortowacz nie dające się zgrupować ( zł) m.in. konserwator terenów zielonych, animator kultury i sportu, technolog robót wykończeniowych

11 Wartość zamówienia – stanowisko
UZP/DKUE/W3/425/268(2)/14/SD dla Ministerstwa Rozwoju cd. szkolenia poświęcone są różnym zagadnieniom, a więc brak jest podstaw do sumowania wartości ww. zamówień; nie zmienia tego fakt, że te szkolenia realizowane są przez tego samego wykonawcę (tożsamość podmiotowa) oraz to, że zamawiający działał w celu realizacji z góry powziętego zamiaru jakim była realizacja projektu współfinansowanego z środków UE

12 Ustalanie wartości zamówienia na dostawy – wyrok NSA z 19. 4. 2018 r
Ustalanie wartości zamówienia na dostawy – wyrok NSA z r., II GSK 324/18 sąd I instancji, poprzestając na uznaniu, że przedmiotem zamówienia był sprzęt służący celom naukowym, badawczym i dydaktycznym, nie odniósł się konkretnie do argumentu, że zamówienia uwzględniały odrębne przedmioty wynikające z kodów CPV, zaś według tych kryteriów możliwe było wyodrębnienie trzech samodzielnych zamówień

13 Ustalanie wartości zamówienia na dostawy – wyrok NSA z 19. 4. 2018 r
Ustalanie wartości zamówienia na dostawy – wyrok NSA z r., II GSK 324/18 cd. nie wystarczy dla uznania tożsamości czasowej zamówienia uznanie, że wszelkie dostawy wykonane w ramach realizacji projektu są jednym zamówieniem należało odnieść się do tego, czy zrealizowanie tego rodzaju zamówień było możliwe przez jednego wykonawcę, zważywszy konieczność zachowania standardów wysoko specjalistycznego sprzętu

14 Ustalanie wartości zamówienia na roboty budowlane – praktyka i doktryna
roboty odnoszą się do różnych obiektów budowlanych w rozumieniu prawa budowlanego, ale stanowią jedno zamierzenie budowlane w rozumieniu Pzp = łączny szacunek= suma wartości robót składających się na zamierzenie

15 Ustalanie wartości zamówienia na roboty budowlane – praktyka i doktryna
roboty w jednym budynku (różne rodzaje robót)= łączny szacunek jednorodne rodzajowo roboty na kilku budynkach = co do zasady łączny szacunek różne roboty w różnych obiektach budowlanych (nawet gdy niektóre rodzaje robót powtarzają się)= wartość odrębnie w obrębie jednego budynku

16 Wartość zamówienia – jak udokumentować?
notatka z szacowania wartości przed dokonaniem wyboru właściwego trybu prowadzenia postępowania: aktualna (3 miesiące –D/U, 6 miesięcy – RB przed wszczęciem postępowania) wskazuje proces szacowania (np. ceny rynkowe z www, oferty potencjalnych wykonawców), a nie tylko wynik - szacowaną wartość

17 Zamówienia publiczne poza Pzp – jaką „procedurę” stosuje zamawiający w rozumieniu Pzp

18 Zamówienia o wartości nie większej niż 20 000 zł – sposób dokonania zakupu
beneficjent określa sam, mając na względzie, że wydatek musi zostać dokonany w sposób racjonalny, efektywny i przejrzysty, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów – racjonalność poniesionego kosztu udokumentowanie wyceny danego wydatku – dobra praktyka?

19 Zamówienia o wartości zamówienia od zł i nie większej niż zł netto włącznie – rozeznanie rynku cel: potwierdzenie, że dana usługa, dostawa/robota budowlana została wykonana po cenie nie wyższej niż cena rynkowa= sposób wykazania efektywności wydatku Uwaga: rozeznanie rynku – to nie wybór oferty najkorzystniejszej czy zamiast rozeznania rynku możliwa zasada konkurencyjności?

20 Co najmniej 2 oferty ważne
Zamówienia o wartości od zł i nie większej niż zł netto Publikacja zapytania na stronie internetowej beneficjenta/ew. innej wskazanej Inne zaproponowane przez beneficjenta rozwiązania np. publikacja na innych stronach internetowych, wykorzystanie danych historycznych (umowy, rachunki, faktury) Wysłanie zapytania do 3 potencjalnych podwykonawców Co najmniej 2 oferty ważne Rozmowy telefoniczne potwierdzone korespondencją Śledzenie stron internetowych wykonawców Korespondencja z potencjalnymi „internetowymi” oferentami

21 Zamówienia o wartości od 20 000 zł i nie większej niż 50 000 zł netto
zapytanie ofertowe: dokładny opis przedmiotu zamówienia, w tym wymagań co do jakości zamówienia nie jest wymagane wskazanie terminu nie trzeba definiować warunków udziału oraz kryteriów oceny ofert możliwe zmiany w zapytaniu ofertowym

22 Zamówienia od 20 000 zł do 50 000 zł – rozeznanie rynku
otrzymane oferty po publikacji na www/wysłaniu zapytania= analiza zgodności z opisem przedmiotu zamówienia („adekwatności” oferty) tylko oferty „adekwatne” (co najmniej dwie ważne) stanowią podstawę do ustalenia ceny rynkowej zamawianej usługi/towaru !!!

23 Zamówienia od 20 000 zł do 50 000 zł – rozeznanie rynku
gdy zapytanie na www i brak oferty (oferty nieadekwatne do opisu) albo tylko 1 ważna oferta = skierowanie zapytania ofertowego do 3 potencjalnych wykonawców gdy zapytanie do 3 potencjalnych wykonawców i brak oferty (oferty nieadekwatne do opisu) albo tylko 1 ważna oferta = opublikowanie zapytania ofertowego na swojej www lub w inny sposób pozyskanie kolejnych ofert

24 Zamówienia od 20 000 zł do 50 000 zł – umowa
nie wymaga się formy pisemnej wystarczy potwierdzenie poniesienia wydatku – faktura, rachunek, inny dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej nie jest wymagane zawarcie umowy z podmiotem, od którego uzyskano informację o cenie (ofertę)= można zakupić od innego podmiotu, ale cena nie może odbiegać od ceny z rozeznania rynku

25 Zamówienia od 20 000 zł do 50 000 zł – dokumentowanie rozeznania rynku
notatka z szacowania zamówienia wydruk/skan zapytania ofertowego zamieszczonego na stronie internetowej beneficjenta + otrzymane oferty lub potwierdzenie wysłania zapytania ofertowego do co najmniej 3 potencjalnych wykonawców, o ile tylu jest + otrzymane oferty

26 Zamówienia od 20 000 zł do 50 000 zł – dokumentowanie rozeznania rynku cd.
gdy nie otrzymano ofert: wydruki stron internetowych z opisem towaru/usługi i ceną wydruki maili z informacją na temat ceny za określony towar/usługę inny dokument świadczącego o istnieniu co najmniej 2 ważnych ofert

27 Zamówienia od 20 000 zł do 50 000 zł – dokumentowanie rozeznania rynku
uwaga: nie stanowi dokumentu na potwierdzenie rozeznania rynku notatka potwierdzająca przeprowadzenie rozmów telefonicznych z potencjalnymi wykonawcami

28 Zamówienia o wartości przekraczającej 50 000 zł netto – zasada konkurencyjności – wymogi podstawowe
przejrzystość – publikacja w bazie konkurencyjności zachowanie uczciwej konkurencji równe traktowanie wykonawców oszacowanie zamówienia

29 Zasada konkurencyjności – upublicznienie zapytania ofertowego
upublicznienie zapytania ofertowego w bazie konkurencyjności = wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia = właściwe zaznaczenie kategorii zamówienia uwaga - baza konkurencyjności – obowiązek upublicznienia w niej także treści pytań do zapytania ofertowego wraz z wyjaśnieniami zamawiającego

30 Zasada konkurencyjności – zmiana zapytania ofertowego
przed upływem terminu składania ofert = w opublikowanym zapytaniu ofertowym należy uwzględnić informację o zmianie istotne zmiany wymagają przedłużenia terminu składania ofert (zapewnienie faktycznej możliwości przygotowania i złożenia ofert)

31 Zasada konkurencyjności – zapytanie ofertowe
czy można wysłać zapytanie ofertowe dodatkowo bezpośrednio do potencjalnych wykonawców – znanych, sprawdzonych (np. )? zapytanie dodatkowo na stronie internetowej beneficjenta lub innej stronie – czy możliwe?

32 Zasada konkurencyjności – zapytanie ofertowe (treść)
opis przedmiotu zamówienia warunki udziału oraz sposób ich oceny, o ile się je określa kryteria oceny ofert+ wagi i opis sposobu przyznawania pkt termin składania ofert i termin realizacji umowy (harmonogram)

33 Zasada konkurencyjności – zapytanie ofertowe (treść)
informację na temat zakazu powiązań warunki istotnych zmian umowy czy możliwe jest składanie ofert częściowych informacja o planowanych zamówieniach podobnych na usługi lub roboty budowlane, o ile są takie plany

34 Zasada konkurencyjności – minimalny termin składania ofert
dostawy/usługi – 7 dni roboty budowlane – 14 dni bieg terminu zaczyna się w dniu następującym po dniu upublicznienia zapytania ofertowego i kończy z upływem ostatniego dnia = przykłady z praktyki? koniec terminu w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy – termin upływa dnia następującego pod dniu lub dniach wolnych od pracy

35 Zasada konkurencyjności – składanie ofert
forma oferty sposób jej dostarczenia – mail, faks czy poczta? minimalny termin składania ofert – do czego odnosić? – wpływ oferty czy nadanie u operatora pocztowego? oferta po terminie = odrzucenie oferty

36 Zasada konkurencyjności – ocena ofert
czy oferta złożona w terminie czy wykonawca, który złożył ofertę spełnia warunki udziału w postępowaniu czy oferta jest zgodna z opisem przedmiotu zamówienia co zrobić gdy oferta przekracza środki przewidziane i dostępne na zamówienie

37 Zasada konkurencyjności – wadium
czy żądać wadium formy wadium skutki braku wniesienia wadium

38 Zasada konkurencyjności – negocjacje z wykonawcami
czy i kiedy można prowadzić negocjacje z wykonawcami, którzy złożyli oferty przedmiot negocjacji z kim negocjacje – z wszystkimi, z najlepszym? czy dokumentować? – notatka, oferty skorygowane w wyniku negocjacji

39 Opis przedmiotu zamówienia – CPV
obowiązek stosowania nazw i kodów określonych we Wspólnym Słowniku Zamówień (CPV) w bazie konkurencyjności wybiera się z listy jeden kod CPV, ale jeśli zamówienie dotyczy kilku różnych przedmiotów zamówienia, pozostałe kody wpisuje się w okienku dotyczącym opisu przedmiotu zamówienia

40 Zasada konkurencyjności – opis przedmiotu zamówienia
zakaz odnoszenia się do określonego wyrobu lub źródła lub znaków towarowych, patentów, rodzajów lub specyficznego pochodzenia odstępstwo – gdy uzasadnione przedmiotem zamówienia i zostanie określony zakres równoważności (np. minimalne cechy techniczne, jakościowe lub funkcjonalne)

41 Zasada konkurencyjności – warunki udziału
brak katalogu dostępnych i dopuszczalnych warunków udziału = fakultatywne = wybór należy do beneficjenta wykorzystanie „wzorców” dotyczących warunków udziału z Pzp ? określenie w jaki sposób zostanie dokonana ocena spełniania warunków – skutki nieprzestrzegania ustalonych zasad

42 Zasada konkurencyjności – warunki udziału
określa się w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia + zapewnienie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców zakaz formułowania warunków przewyższających wymagania wystarczające do należytego wykonania zamówienia

43 Zasada konkurencyjności – warunki udziału – wyrok KIO z 5. 5. 2017 r
Zasada konkurencyjności – warunki udziału – wyrok KIO z r., KIO 714/17 zasada proporcjonalności przy warunkach: zakres zamówienia wartość zamówienia stopień złożoności warunki realizacji ilość zrealizowanych rozwiązań, zamówień w skali kraju

44 Zasada konkurencyjności – warunki udziału cd.
należy unikać nieprecyzyjnych określeń/odesłań do przedmiotu zamówienia np. używania wyrazów „odpowiadające”, „porównywalne z ”, „podobne do” = różny sposób odczytywania przez potencjalnych wykonawców = niepotrzebne problemy oraz spory związane z weryfikacją podmiotową wykonawców

45 Zasada konkurencyjności – warunki udziału a aspekty społeczne
do warunków udziału dotyczących aspektów społecznych (np. zatrudnienia x% osób niepełnosprawnych) trzeba podchodzić z rozwagą, analizując sytuację rynkową potencjalnych wykonawców m.in. czy na rynku faktycznie działają podmioty spełniające określony wymóg i mogące konkurować o zamówienie o określonym przedmiocie

46 Zasada konkurencyjności – podwykonawstwo
co do zasady nie należy ograniczać podwykonawstwa w zapytaniu ofertowym = uprawnienie wykonawcy do korzystania z podwykonawców kluczowe części zamówienia – jak rozumieć?

47 Zasada konkurencyjności – konflikt interesów
oświadczenie o braku powiązań z wykonawcami – załącznik do protokołu? gdy powiązania = brak możliwości udziału po stronie beneficjenta w procedurze wyboru najlepszego wykonawcy należy unikać szeroko pojętych powiązań osobowych lub kapitałowych z wykonawcami

48 Zasada konkurencyjności – konflikt interesów – case study
konflikt interesów i stronniczość - gdy ktoś podejmujący rozstrzygnięcie sprawy (decydujący o wyborze oferty, zawarciu umowy), bądź też uczestniczący w przygotowaniu tego rozstrzygnięcia ma lub może mieć interes w sposobie rozstrzygnięcia tej sprawy

49 Zasada konkurencyjności – kryteria oceny ofert
muszą odnosić się do przedmiotu zamówienia jednoznaczne i precyzyjne = możliwa interpretacja w jednakowy sposób odpowiedni dobór wagi (znaczenia) = możliwy wybór najkorzystniejszej oferty kryteria mierzalne +wzory matematyczne

50 Zasada konkurencyjności – kryteria oceny ofert
cena może być jedynym kryterium oceny ofert cena nie musi mieć przeważającej wagi! tendencja do stosowania kryteriów pozacenowych m.in. jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, aspekty środowiskowe, społeczne, serwis, termin wykonania

51 Zasada konkurencyjności – kryteria oceny ofert – czy są mierzalne
opisanie wzorem matematycznym, który daje gwarancję powtarzalności wyniku dokonanej oceny powinna zostać wyłączona możliwość subiektywnej, uznaniowej i dowolnej oceny = należy unikać np. rozmów kwalifikacyjnych jako etapów wyboru wykonawcy ?

52 Zasada konkurencyjności – kryteria oceny ofert
zakaz kryteriów podmiotowych, z wyjątkiem usług społecznych (np. szkoleniowych)/niepriorytetowych kryterium doświadczenie wykonawcy (tzw. punktowanie referencji) = zakazane podmiotowe kryterium oceny ofert

53 Zasada konkurencyjności – kryteria oceny ofert
Uwaga: doświadczenie wykonawcy to nie to samo co kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia Wniosek: można wymagać odpowiednich kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (np. trenerów, ekspertów, specjalistów) poprzez określenie odpowiednich kryteriów oceny ofert

54 Zasada konkurencyjności – kryteria oceny ofert – termin gwarancji
określenie minimalnego wymaganego okresu gwarancji ograniczenie maksymalnego okresu gwarancji wzór matematyczny - poprzez odniesienie wartości z poszczególnych ofert nie do najdłuższego okresu gwarancji z ofert, ale do maksymalnego oczekiwanego przez zamawiającego okresu gwarancji

55 Zasada konkurencyjności – społeczne kryteria oceny ofert – wyrok KIO z 28.11.2016 r., KIO 2152/16
założenie, że oferta może być oceniana według kryterium liczby zatrudnionych pozostających w stosunku pracy, nie znajduje podstaw w Pzp opis kryteriów społecznych w powiązaniu z art. 22 ust. 2 Pzp = kryterium ma się odnosić do osób których aktywizacja zawodowa jest trudniejsza, nie zaś polegać na samej formie nawiązania stosunku pracy  !

56 Zasada konkurencyjności – społeczne kryteria oceny ofert (przykład)

57 Zasada konkurencyjności – kryteria oceny ofert (analogia z Pzp ?)

58 Zasada konkurencyjności – kryteria oceny ofert błędne wg Komisji Europejskiej
poziom podwykonawstwa – im mniejszy tym więcej pkt otrzymuje oferta, maksymalna liczba pkt jest przyznawana w przypadku całkowitego braku podwykonawstwa stosowanie kryteriów nieprecyzyjnych np. bez wskazania, w jaki sposób będą ocenione

59 Zasada konkurencyjności – ile ofert?
gdy nie otrzymano żadnej oferty = przesłanka do odstąpienia od zasady konkurencyjności - zamieszcza się w bazie konkurencyjności informację, że nie wyłoniono wykonawcy i zamyka się postępowanie w ww. sytuacji możliwy zakup z tzw. wolnej ręki (nie trzeba o tym informować w bazie)

60 Zasada konkurencyjności – pisemny protokół postępowania
informacja o sposobie upublicznienia zapytania ofertowego wykaz ofert informacja o spełnianiu warunków udziału, o ile zostały określone informacja w zakresie kryteriów oceny ofert wskazanie wybranej oferty

61 Zasada konkurencyjności – protokół postępowania (załączniki)
potwierdzenie upublicznienia zapytania ofertowego złożone oferty oświadczenia dotyczące braku powiązań (…) upublicznienie wyniku postępowania = na zasadach jak upublicznienie zapytania ofertowego podanie co najmniej nazwy wybranego wykonawcy

62 Zasada konkurencyjności – jawność
na wniosek wykonawcy, który złożył ofertę = obowiązek udostępnienia protokołu postępowania z wyłączeniem części ofert stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa

63 Zasada konkurencyjności – umowa
umowa = forma pisemna gdy oferty częściowe = podpisanie więcej niż jednej umowy odstąpienie od podpisania umowy – możliwość podpisania z kolejnym z najwyższą liczbą pkt kary umowne – czy przewidywać?

64 Zasada konkurencyjności – umowa
zawarta umowa powinna odzwierciedlać warunki ogłoszenia o zamówieniu Uwaga: jeżeli umowa z wykonawcą lub realizacja zamówienia będzie znacząco odbiegała od umowy o dofinansowanie, a także ogłoszenia – może to skutkować korektą finansową

65 Zasada konkurencyjności – zmiana umowy
analogia do art. 144 ust. 1 Pzp ? zakaz istotnych zmian, z wyjątkiem sytuacji z Wytycznych

66 Zasada konkurencyjności – zmiana umowy

67 Zasada konkurencyjności – zmiana umowy
zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w zapytaniu ofertowym lub dokumentach zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany, o ile nie prowadzą one do zmiany charakteru umowy

68 Zasada konkurencyjności – przewidziane zmiany umowy (przykłady)
zmiana terminu realizacji (w dniach, tygodniach, miesiącach) modyfikacja dotychczasowego harmonogramu prac (np. przestawienie kolejności poszczególnych robót) zmiana wynagrodzenia (wysokości, sposobu dokonywania płatności)

69 Zasada konkurencyjności – zmiana umowy – zamówienia dodatkowe
zmiany dotyczą realizacji dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy, nieobjętych zamówieniem podstawowym, o ile stały się niezbędne i zostały spełnione łącznie warunki określone w Wytycznych

70 Zasada konkurencyjności – zmiana umowy zamówienia dodatkowe cd.
zmiana wykonawcy nie może zostać dokonana z powodów „kompatybilności” zmiana wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla zamawiającego wartość każdej kolejnej zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie

71 Zasada konkurencyjności – zmiana umowy – zamówienia dodatkowe
dodatkowe zamówienia mogą mieć na celu częściową wymianę lub zwiększenie bieżących usług, dostaw lub rozbudowę istniejących instalacji nie można wykluczyć też zmiany wynikającej z niedociągnięć na etapie projektowania (zob.motywy do dyrektywy klasycznej)

72 Zasada konkurencyjności – zmiana umowy – zamówienia dodatkowe
istotna niedogodność np. konieczność czasowego wyłączenia systemu w celu wprowadzenia zmian, pogorszenie parametrów funkcjonowania, znaczne wydłużenie czasu realizacji zamówienia

73 Zasada konkurencyjności – zmiana umowy – zamówienia dodatkowe (przykład)
znaczne zwiększenie kosztów dla zamawiającego np. cena nabycia nowego produktu będącego przedmiotem dodatkowej dostawy jest wprawdzie niższa, lecz koszt jego eksploatacji w okresie cyklu życia jest zdecydowanie wyższy

74 Zasada konkurencyjności – zmiana umowy
konieczność zmiany umowy spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć wartość zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie

75 Zasada konkurencyjności – zmiana umowy „niskowartościowa”
łączna wartość zmian jest mniejsza niż próg unijny i jednocześnie jest mniejsza od 10% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie na usługi lub dostawy albo jest mniejsza od 15% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie na roboty budowlane

76 Zasada konkurencyjności – zmiana umowy „niskowartościowa”
może dotyczyć zakresu ilościowego, przy czym zmianom takim mogą towarzyszyć także zmiany jakościowe i przedmiotowe (?) każda zmiana ograniczona progami procentowymi jest dopuszczalna niezależnie od tego czego dotyczy, o ile nie zmienia ogólnego charakteru umowy (?)

77 Źródła 1. „Nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych z 12 października 2012 r. wprowadzenie do przepisów ustawy” (wyd. UZP) 2. „Zamówienia udzielane w ramach projektów”, wyd. MIiR 3. Orzecznictwo KIO (

78 Regulacje prawne 4. Pkt 6.5 Wytycznych Ministra Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata (wersja lipiec 2017 r.,

79 Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "Prawo Zamówień Publicznych Trener: dr Andrzela Gawrońska-Baran"

Podobne prezentacje


Reklamy Google