Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

 Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym problemy z koncentracją uwagi. 2019-09-10.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: " Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym problemy z koncentracją uwagi. 2019-09-10."— Zapis prezentacji:

1  Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym problemy z koncentracją uwagi.

2 Zespół zaburzeń uwagi (ADD);
OGÓLNE SYMPTOMY: duża impulsywność (szybciej coś zrobi niż pomyśli lub natychmiast robi co pomyśli, „głośno myśli”, nie kończy zaczętych prac, ma kłopoty z organizacją pracy i wszelkich zajęć ); nadmiar energii (wzmożona aktywność, ciągle w ruchu, gubi przybory szkolne i różne rzeczy, zapomina o obowiązkach, „żywe srebro”).

3 W sferze emocjonalno – społecznej mogą
niska odporność na bodźce rozpraszające (interesuje ich wszystko jednocześnie co się dzieje w otoczeniu, sprawia wrażenie jakby nie słuchało, nie potrafi skupić się na zadaniu, słabo toleruje zmiany w otoczeniu wprowadzone bez jego woli, ma trudności z koncentracją, popełnia nieuważne błędy); W sferze emocjonalno – społecznej mogą pojawić się: problemy z kontrolą emocji, płaczliwość, drażliwość, wybuchowość, konfliktowość, niekiedy agresja.

4 CO ROBIĆ? Jak pomóc dziecku?
ZASADA 3 R: Regularność ( działanie w ustalonym rytmie); Rutyna ( ta sama kolejność i schemat); Repetycja ( wielokrotne powtarzanie).

5 1. Dziecko potrzebuje uregulowanego trybu życia– ustalone godziny wstawania i układania się do snu, jedzenia, odrabiania lekcji, zabawy. Przed snem wskazane jest wyciszyć dziecko np.czytanie, opowiadanie bajek. 2. Stworzyć system dziennego planowania – zapisywanie zadań do wykonania. Każde zadanie rozpisać na kartce i umieścić w widocznym miejscu pokoju dziecka ( codzienne wykonywanie tej samej czynności wg. ustalonego schematu pozwoli wyrobić nawyk i odzyskać poczucie kontroli).

6 3. Odrabianie lekcji – potraktować jako stały element dnia
3. Odrabianie lekcji – potraktować jako stały element dnia. Zapewnić dziecku odpowiednie warunki: cisza, spokój, usunąć bodźce zakłócające naukę (TV, komputer, na biurku znajdują się tylko potrzebne rzeczy). Zapytać dziecko: co i jak zamierza zrobić? Pomoc rodzica winna sprowadzać się do dyskretnej kontroli, udzielenia wskazówek, wysłuchania z utrwalonego materiału ( nie odrabiamy, nie poprawiamy prac, nie pakujemy tornistra itp.). Odrabiane przedmioty mogą się przeplatać - pozwala to odpocząć dziecku a jednocześnie koncentrować się.

7 4. Nadmierna aktywność i zachowania za tym idące są niezależne od woli dziecka! Nadwyżkę energii należy rozładować poprzez odpowiednie zajęcia – basen, klub sportowy, muzykoterapia, zajęcia taneczne itp. mając na uwadze zainteresowania dziecka. 5. Zadania do wykonania należy dzielić na małe porcje, etapy i przestrzegać zasady kończenia każdej rozpoczętej czynności ( pochwały!). Polecenia muszą być proste, wielokrotnie wypowiedziane i powtórzone przez dziecko (potwierdzenie czy zrozumiało )– konieczne ze względu na często osłabioną u nich pamięć świeżą.

8 6. Wskazane jest ograniczenie zbyt dużej ilości wrażeń w ciągu jednego dnia (pozytywnych i negatywnych). Należy omówić sytuacje, które wzbudziły u dziecka duże emocje. W sytuacjach silnego pobudzenia (gniewu, wybuchu) warto poczekać aż napięcie ochłonie i porozmawiać. 7. Programy (TV i komputerowe) powinny być dostosowane do wieku dziecka i cenzurowane. Dzieci cechuje brak krytycyzmu, realizmu, często dosłownie odnoszą widziane treści do życia codziennego, odczuwają strach, są rozdrażnione itp.

9 8. Wszelkie uzgodnienia z dzieckiem należy zapisać w formie konkretnych zasad, do których należy się ustawicznie odwoływać (np. Po odrobieniu lekcji, spakowaniu tornistra i rozmowie z mamą lub tatą, mogę wyjść na podwórko). 9. Ważne jest, aby wymagania jakie dziecku stawiamy były konsekwentnie realizowane przez obydwojga rodziców i dostosowane do wieku dziecka. Nie zapominajmy o wzmocnieniach pozytywnych i negatywnych. Dziecko powinno otrzymać informację za co jest chwalone, a za co ganione.

10 10. Odpowiednia dieta – badania wykazują, iż niektóre składniki pokarmowe mogą przyczyniać się do nasilenia omawianych symptomów (cukier, pochodne kakao, czekolada, coca – cola, produkty sztucznie barwione, konserwanty). Opracowała Joanna Burandt-Oprawa


Pobierz ppt " Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym problemy z koncentracją uwagi. 2019-09-10."

Podobne prezentacje


Reklamy Google