Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
ZAŁOŻENIA KONKURSU 9.2.1 Toruń, r.
2
Realizacja projektów konkursowych
Cel tematyczny 9 Poddziałanie 9.2.1 Typ działań: 1.Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włączenie społeczne a także powrót na rynek pracy realizowane w oparciu o: a) Program Aktywizacja i Integracja i/lub, b) Kontrakt socjalny lub jego odmiany i/lub, c) Program Aktywności Lokalnej i/lub, d) inne metody, modele, narzędzia pracy socjalnej o charakterze indywidualnym, rodzinnym, środowiskowym; z obligatoryjnym wykorzystaniem instrumentów aktywizacji społecznej i/lub zawodowej i/lub edukacyjnej. 2. Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włączenie społeczne a także powrót na rynek pracy realizowane poprzez: a) programy reintegracji zawodowej i społecznej realizowane przez podmioty o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym; b) programy na rzecz wsparcia zatrudnienia i rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami (w tym w ramach WTZ i ZAZ) .
3
Październik/Listopad 2018r.
Planowany czas: Ogłoszenie konkursu r. Nabór wniosków od r. do r. Ocena + Negocjacje Październik/Listopad 2018r. Regulamin konkursu → Regionalny Program Operacyjny → Zobacz ogłoszenia i wyniki naborów wniosków
4
Realizacja projektów konkursowych – 9.2.1
Schemat 1 – projekty w ramach polityki terytorialnej – OSI, ORSG PLN Schemat 2 – projekty poza polityką terytorialną PLN
5
INSTRUMENTY i przykładowe działania
Zgodnie z Wytycznymi w obszarze włączenia społecznego szkolenia/kursy zawodowe uczestnictwo w CIS/KIS, staż lub praktyka zajęcia w WTZ, doradztwo zawodowe, trener pracy terapia rodzinna lub psychologiczna, lub psychospołeczna dla rodzin lub osób, program przeciwdziałania przemocy w rodzinie, psychoterapia/ terapia w zakładzie osób uzależnionych broker edukacyjny uzupełnienie wykształcenia studia dla opuszczających placówki O-W lub inne formy pieczy zastępczej trening kompetencji/ umiejętności społecznych poradnictwo specjalistyczne zatrudnienie asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej grupy i kluby samopomocowe organizacja wolontariatu animacja lokalna PRACA SOCJALNA SPOŁECZNE EDUKACYJNE ZAWODOWE ZDROWOTNE Działania o charakterze środowiskowym: *spotkania z grupami docelowymi, przeprowadzanie badań diagnostycznych, przygotowywanie raportów dotyczących potrzeb i zasobów danej społeczności; *spotkania, konsultacje, działania edukacyjne i debaty społeczne; *spotkania o charakterze integracyjnym, edukacyjnym, kulturalnym, sportowym, ekologicznym czy turystycznym; działania wynikające np. z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, o przeciwdziałaniu narkomanii.
6
Dla kogo wsparcie w ramach WTZ …
wsparcie nowych osób w istniejących WTZ wsparcie obecnych uczestników WTZ
7
Jaki charakter wsparcia …
USŁUGI AKTYWNEJ INTEGRACJI ukierunkowane na: Wsparcie nową ofertą obecnych uczestników WTZ z obligatoryjnym przygotowanie do podjęcia zatrudnienia, uzyskanie lub utrzymanie zatrudnienia, w tym: asystent osoby niepełnosprawnej, trenera pracy, praktyki lub staże dla uczestników. Kompleksowe wsparcie nowych uczestników WTZ DZIAŁANIA O CHARAKTERZE ŚRODOWISKOWYM inicjatywy obejmujące: Organizowanie i inspirowanie udziału mieszkańców w imprezach i spotkaniach, o charakterze integracyjnym, edukacyjnym (w tym edukacja społeczna i obywatelska) , kulturalnym, sportowym.
8
Dla kogo wsparcie w ramach ZAZ …
zwiększenie liczby osób z niepełnosprawnościami zatrudnionych w istniejących ZAZ wsparcie osób z niepełnosprawnościami dotychczas zatrudnionych w ZAZ nową ofertą
9
Jaki charakter wsparcia ZAZ …
ZWIĘKSZENIE LICZBY OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ZATRUDNIONYCH W ISTNIEJĄCYCH ZAZ z możliwością objęcia tych osób usługami aktywnej integracji; okres zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w ZAZ po zakończeniu realizacji projektu jest co najmniej równy okresowi zatrudnienia w ramach projektu; okres może być krótszy, wyłącznie w sytuacji, gdy osoba z niepełnosprawnością podejmie w tym okresie zatrudnienie poza ZAZ WSPARCIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI DOTYCHCZAS ZATRUDNIONYCH W ZAZ - nową ofertą w postaci usług aktywnej integracji ukierunkowaną na przygotowanie osób zatrudnionych w ZAZ do podjęcia zatrudnienia poza ZAZ: na otwartym rynku pracy lub w przedsiębiorczości społecznej - stworzenie możliwość wsparcia dla osób zatrudnionych w ZAZ usługami asystenckimi oraz usługami trenera pracy, umożliwiającymi uzyskanie lub utrzymanie zatrudnienia, w szczególności w początkowym okresie zatrudnienia.
10
Kryteria formalne (nie podlegają negocjacjom)
A.1.1 Roczny obrót wnioskodawcy i partnera/ów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie Kryterium nie dotyczy projektów, w których wnioskodawcą lub partnerem/ami jest jednostka sektora finansów publicznych, o ile budżet projektu uwzględnia wydatki tej jednostki. Kryterium weryfikowane w oparciu o wniosek o dofinansowanie projektu A.1.2 Wnioskodawca prowadzi biuro projektu na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego Kryterium weryfikowane w oparciu o oświadczenia stanowiące integralną część wniosku o dofinansowanie. SEKCJA F. Oświadczenia A.1.3 Rzetelność wnioskodawcy Ocenie podlega czy w okresie trzech lat poprzedzających datę złożenia wniosku o dofinansowanie projektu instytucja organizująca konkurs nie rozwiązała z własnej inicjatywy, z wnioskodawcą umowy o dofinansowanie projektu realizowanego ze środków unijnych z przyczyn leżących po jego stronie w trybie natychmiastowym/bez wypowiedzenia. SEKCJA F. Oświadczenia
11
Kryteria horyzontalne
A.2.1 Zgodność projektu z właściwymi przepisami prawa unijnego Kryterium weryfikowane w oparciu o oświadczenia stanowiące integralną część wniosku o dofinansowanie. SEKCJA F. Oświadczenia A.2.2 Zgodność projektu z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej (lub pomocy de minimis) A.2.3 Zgodność projektu z właściwymi przepisami prawa krajowego SEKCJA F. Oświadczenia - nie podlega negocjacjom A.2.4 Projekt zakłada rozliczanie kosztów bezpośrednich w oparciu o uproszczone metody rozliczania wydatków wartość wkładu publicznego nie przekracza wyrażonej w zł równowartości 100 000 Euro = ,00 zł, obligatoryjne jest rozliczanie kosztów bezpośrednich w oparciu o kwoty ryczałtowe - nie podlega negocjacjom Zapisy w części B.1.B oraz C.4.E i E.1.A
12
Kryteria horyzontalne
A.2.5 Zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami Wymaga się wykazania pozytywnego wpływu realizacji projektu na zasadę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w części D.1.B. wniosku Zgodność z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami A.2.6 Zgodność projektu z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn w oparciu o standard minimum Zgodność z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn w oparciu o standard minimum – w części D.1.A. wniosku Zgodność z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum) A.2.7 Zgodność projektu z zasadą zrównoważonego rozwoju W części D.1.C. wniosku Zgodność z zasadą zrównoważonego rozwoju – nie podlega negocjacjom
13
Kryteria szczegółowe B.1.1 Zgodność ze strategią rozwoju Obszaru Strategicznej Interwencji lub strategią Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Schemat 1 – OSI, ORSG Schemat 2 – nie dotyczy Zapisy w części B.2 i D.2 B.1.2 Projekt jest zgodny z właściwym typem projektu B.1.3 Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 24 miesiące B.1.4 Wnioskodawca (i partner/zy – jeśli dotyczy) jest podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu jednostka samorządu terytorialnego i/lub jej jednostka organizacyjna; podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (w tym organizacje pozarządowe); podmioty ekonomii społecznej
14
B.1.5 Minimalna wartość projektu wynosi 100 000 zł
B.1.6 Poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu nie przekracza 85% B.1.7 Projekt jest skierowany do właściwej grupy docelowej projekty skierowane do osób fizycznych w ramach RPO WK-P obejmują osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu cywilnego lub pracujące lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, a w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjną na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego ORAZ osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym osoby ze środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Zapisy w części C.4.A -KRYTERIA Kryteria szczegółowe
15
Kryteria szczegółowe B.1.8 Projekt zakłada efektywność społeczną i zatrudnieniową w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami minimalny poziom efektywności społecznej wynosi 34%, a minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 12%. w odniesieniu do pozostałych osób lub środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym minimalny poziom efektywności społecznej wynosi 34%, a minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 25%; zapisy w części C.3 B.1.9 Projekt zakłada preferencje w dostępie do wsparcia dla określonych kategorii osób w ramach grupy docelowej doświadczających wielokrotnego wykluczenia społecznego; ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności; z niepełnosprawnością sprzężoną, oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi; korzystających z PO PŻ (indywidualnie lub jako rodzina); zamieszkujących na obszarach zdegradowanych wyznaczonych w lokalnych programach rewitalizacji lub gminnych programach rewitalizacji. Osoba z niepełnosprawnością sprzężoną – osoba, u której stwierdzono występowanie dwóch lub więcej niepełnosprawności Zapisy w części C.4.A -KRYTERIA B.1.10 Wkład własny został określony na poziomie nie mniejszym niż 15,00%
16
Kryteria szczegółowe B.1.11 W ramach projektu zapewniono trwałość utworzonych podmiotów przez okres co najmniej odpowiadający okresowi realizacji projektu Zachowanie trwałości utworzonych w ramach projektu podmiotów w szczególności nowo utworzonych CIS lub KIS przez okres co najmniej odpowiadający okresowi realizacji projektu. Trwałość musi być zapewniona z innego źródła niż środki europejskie – typ projektu nr 2 Zapisy w części D.2 B.1.12 Jeśli projekt przewiduje realizację kursów, szkoleń zawodowych lub kształcenia formalnego to ich efektem jest uzyskanie kwalifikacji lub nabycie kompetencji (w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata ), potwierdzonych formalnym dokumentem (np. certyfikatem). Uzyskanie kwalifikacji lub kompetencji jest każdorazowo weryfikowane poprzez przeprowadzenie odpowiedniego ich sprawdzenia (np. w formie egzaminu) B.1.13 Wartość wydatków na zakup środków trwałych i w ramach cross-financingu nie przekracza 10% wartości projektu i w przypadku cross-financingu zapewniona zostanie trwałość projektu.
17
Kryteria premiujące B.2.1 Projekt jest realizowany w partnerstwie z podmiotem ekonomii społecznej 5 pkt B.2.2 Projekt zakłada wykorzystanie rozwiązań lub produktów wypracowanych w ramach projektów innowacyjnych Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki lub PO WER 10 pkt
18
Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w programie
Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, poszukujących pracy po opuszczeniu programu Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek) WSKAŹNIKI POMIAR: w momencie przystąpienia uczestnika do pierwszej formy wsparcia POMIAR: w ciągu 4 tygodni od zakończenia udziału uczestnika w projekcie
19
WSKAŹNIKI Efektywność społeczna dla wszystkich na poziomie 34%
POMIAR: Do 3 m-cy od zakończenia udziału uczestnika w projekcie WSKAŹNIKI Efektywność społeczna dla wszystkich na poziomie 34% mierzona wśród osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które skorzystały z usług aktywnej integracji o charakterze społecznym lub edukacyjnym, lub zdrowotnym wśród uczestników, którzy zakończyli udział w projekcie zgodnie ze ścieżką wsparcia dokonali postępu poprzez: a) rozpoczęcie nauki; b) wzmocnienie motywacji do pracy po projekcie; c) zwiększenie pewności siebie i własnych umiejętności; d) poprawę umiejętności rozwiązywania pojawiających się problemów; e) podjęcie wolontariatu; f) poprawa stanu zdrowia; g) ograniczenie nałogów; h) doświadczenie widocznej poprawy w funkcjonowaniu (w przypadku osób z niepełnosprawnościami).
20
WSKAŹNIKI Efektywność zatrudnieniowa
POMIAR: Do 3 m-cy od zakończenia udziału uczestnika w projekcie WSKAŹNIKI Efektywność zatrudnieniowa -12% dla osób z niepełnosprawnością -25% dla pozostałych osób lub środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym mierzona wśród osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które skorzystały z usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym wśród uczestników, którzy: a) zakończyli udział w projekcie zgodnie ze ścieżką wsparcia zawodowym b) przerwali udział w projekcie wcześniej, niż uprzednio było to planowane z powodu podjęcia pracy c) podjęli pracę, jednak jednocześnie kontynuowali udział w projekcie. dokonali postępu poprzez: a) jako osoby bierne zawodowo lub bezrobotne w momencie przystąpienia do projektu, podjęli zatrudnienie po zakończeniu udziału w projekcie lub w trakcie jego trwania; b) jako osoby bierne zawodowo w momencie przystąpienia do projektu, zaczęli poszukiwać pracy po zakończeniu udziału w projekcie c) jako osoby bierne zawodowo lub bezrobotne w momencie przystąpienia do projektu, podjęli dalszą aktywizację zawodową, w tym w projekcie realizowanym w ramach PI 9v lub CT 8 (PI 8i, 8ii, 8iii lub 8iv), po zakończeniu udziału w projekcie lub w trakcie jego trwania d) jako uczestnicy CIS lub KIS w trakcie trwania projektu lub po jego zakończeniu podjęli zatrudnienie w ramach zatrudnienia wspieranego; e) jako osoby zatrudnione w ZAZ lub uczestniczące w WTZ w trakcie trwania projektu lub po jego zakończeniu podjęli zatrudnienie na otwartym rynku pracy, w tym w PS.
21
partnerów OPS lub PCPR w ramach projektów partnerskich;
ZLECANIE ZADAŃ Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym w ramach projektów OPS lub PCPR są realizowane przez: partnerów OPS lub PCPR w ramach projektów partnerskich; PUP na podstawie porozumienia o realizacji Programu Aktywizacja i Integracja podmioty wybrane w ramach zlecenia zadania publicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub zgodnie z art. 15a ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych; podmioty danej jednostki samorządu terytorialnego wyspecjalizowane w zakresie reintegracji zawodowej (realizatorzy projektu); podmioty wybrane na zasadach dotyczących udzielania zamówień określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków …
22
PAL dla osób z problemem opiekuńczo-wychowawczym
Przykładowe usługi o charakterze społecznym: indywidualny plany reintegracji dla każdego uczestnika (dla niektórych osób będą to jedynie działania społeczne, dla części także i zawodowe) animacja lokalna dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym – dla społeczności- zatrudnienie animatora, stworzenie grupowego planu aktywności (działania, które uczestnicy projektu mogą zrobić dla siebie, dla rozwoju gminy, jakie tematy chcieliby poruszać w ramach zaplanowanych form wsparcia) zatrudnienie asystenta rodziny stworzenie miejsca spotkań (wykorzystanie KIS, świetlic wiejskich) warsztaty z zakresu wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, warsztat umiejętności rodzicielskich – dla osób z problemami opiekuńczo-wychowawczymi wsparcie pedagoga, psychologa – dla osób z problemami opiekuńczo-wychowawczymi trening gospodarowania budżetem grupa wsparcia – cykliczne spotkania – osoba prowadząca np. raz w m-cu, wymiana doświadczeń, zaproszenie specjalistów, warsztaty wizażu stworzenie klubu środowiskowego dla dzieci i młodzieży ze wsi XY (z programem socjoterapii, starszy brat -starsza siostra) bank wymianu usług -bank czasu klub wolontariusza Przykładowe usługi o charakterze zawodowym dla 2-3 osób w sytuacji zdiagnozowania takiej potrzeby: wsparcie aktywizacji zawodowej – doradca zawodowy, kursy i szkolenia zawodowe staże Przykładowe wsparcie o charakterze środowiskowym (dla całej społeczności ): Środowiskowy dzień rodziny przygotowany przez uczestników PAL we wsi XY dwudniowy wyjazd integracyjny z elementami treningu opiekuńczo-wychowawczego dla dzieci i rodziców Wyjazd o charakterze edukacyjno-kulturalnym (kino, teatr, muzeum)
23
PAL dla mieszkańców obszarów zdegradowanych
Przykładowe usługi o charakterze społecznym: indywidualny plany reintegracji dla każdego uczestnika (dla niektórych osób będą to jedynie działania społeczne, dla części także i zawodowe) animacja lokalna dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym – dla społeczności- zatrudnienie animatora, stworzenie grupowego planu aktywności (działania, które uczestnicy projektu mogą zrobić dla siebie, dla rozwoju gminy, jakie tematy chcieliby poruszać w ramach zaplanowanych form wsparcia) stworzenie miejsca spotkań: utworzenie i funkcjonowanie grupy samopomocowej, w ramach której będą poruszane problemy społeczności lokalnej, grupa wsparcia – cykliczne spotkania np. raz w m-cu, wymiana doświadczeń, zaproszenie specjalistów, warsztaty wizażu warsztaty międzypokoleniowe – w zależności od specyfiki grup: osoby starsze opowiadają o tradycjach, wspólne przygotowanie potraw tradycyjnych, wsparcie psychologiczne, terapie rodzinne, psychoterapie bank wymianu usług -bank czasu klub wolontariusza Przykładowe usługi o charakterze zawodowym dla 2-3 osób w sytuacji zdiagnozowania takiej potrzeby wsparcie aktywizacji zawodowej – doradca zawodowy, kursy i szkolenia zawodowe w sytuacji zdiagnozowania takiej potrzeby staże Przykładowe wsparcie o charakterze środowiskowym (dla całej społeczności ): Środowiskowy Dzień SĄSIADA (29 maj jest europejski taki dzień) przygotowany przez uczestników PAL we wsi XY dwudniowy wyjazd integracyjny z elementami treningu komunikacji interpersonalnej, podejmowania ról, autoprezentacji wizyta studyjna w podmiotach ekonomii społecznej – wioski tematyczne, spółdzielnie socjalne aktywizujące społeczność lokalną Wyjazd o charakterze edukacyjno-kulturalnym (kino, teatr, muzeum)
24
Projekt dla osób z niepełnosprawnościami
Przykładowe usługi o charakterze społecznym: indywidualny plany reintegracji dla każdego uczestnika (dla niektórych osób będą to jedynie działania społeczne, dla części także i zawodowe) animacja lokalna dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym – dla społeczności- zatrudnienie animatora, stworzenie grupowego planu aktywności (działania, które uczestnicy projektu mogą zrobić dla siebie, dla rozwoju swojej społeczności, jakie tematy chcieliby poruszać w ramach zaplanowanych form wsparcia) stworzenie miejsca spotkań utworzenie i funkcjonowanie grupy samopomocowej, w ramach której będą poruszane problemy z niepełnosprawnością, o prawach osób niepełnosprawnych w tym ulgi przy zatrudnianiu, funkcjonowaniem instytucji i organizacji wspierających osoby niepełnosprawne, grupa wsparcia – cykliczne spotkania np. raz w m-cu, wymiana doświadczeń, zaproszenie specjalistów, warsztaty wizażu stworzenie grupy wsparcia dla osób opiekujących się osobami z niepełnosprawnościami i wynagrodzenie osoby prowadzacej grupy wraz z zapraszaniem specjalistów wsparcie psychologiczne, terapie rodzinne, psychoterapie trening gospodarowania budżetem, trening ekonomiczny (w szczególności pod kątem otrzymywania środków z udziału w stażu) warsztaty z pierwszej pomocy przedmedycznej wsparcie psychologa, coacha Przykładowe usługi o charakterze zawodowym: trener pracy + doradca zawodowy – diagnoza potrzeb, predyspozycji, wsparcie motywacyjne przez cały czas trwania projektu kursy i szkolenia zawodowe dające kwalifikacje lub kompetencje staż, praktyka – zatrudnienie wspomagane Przykładowe wsparcie o charakterze środowiskowym (dla całej społeczności): Środowiskowy dzień osób niepełnosprawnych przygotowany przez uczestników projektu , wernisaż – fotografii „osoby z niepełnosprawnościami wśród nas”, Sport łączy społeczności (dla osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych) dwudniowy wyjazd integracyjny z elementami treningu komunikacji interpersonalnej, podejmowania ról, autoprezentacji wizyta studyjna w podmiotach ekonomii społecznej prowadzonych przez osoby z niepełnosprawnościami Wyjazd o charakterze edukacyjno-kulturalnym (kino, teatr, muzeum)
25
Dziękuję za uwagę Dagmara Angowska tel. (56) 62-18-587
Biuro Programowania RPO Wydział Programowania Europejskiego Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.