Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałUrszula Muszyńska Został zmieniony 5 lat temu
1
Kierowca – najważniejszy system bezpieczeństwa w każdym pojeździe
Paweł Paruch Kierownik Zajezdni Kraków w Mobilis Sp. z o.o. 11-12 kwietnia 2019r.
2
Mobilis Sp z o.o. Firma o polskich korzeniach, świadcząca kompleksową obsługę przewozów autobusowych dla dużych, średnich i małych miast od ponad 20 lat i będąca dziś największym prywatnym przewoźnikiem w komunikacji miejskiej. Pierwszy duży wygrany kontrakt w stolicy na 50 autobusów w 2003 r. Obecnie operujemy ponad 300 autobusami komunikacji miejskiej i międzymiastowej: Ponad 200 szt. autobusów miejskich w Warszawie Prawie 80 szt. autobusów miejskich w Krakowie 10 szt. autokarów Scania pod marką Flixbus
3
Kierowca a bezpieczeństwo
Kierowca jest podstawowym „systemem” bezpieczeństwa w każdym pojeździe. Ponosi odpowiedzialność za: technikę jazdy zachowanie w stosunku do pasażera (poczucie bezpieczeństwa) nadzoruje bezpieczeństwo wewnątrz pojazdu (zachowania pasażerów) znajomość pojazdu (strona techniczna) - reagowanie na usterki zachowanie na drodze (reakcja na działania innych uczestnicy ruchu) postępowanie w sytuacjach kryzysowych i awaryjnych
4
Kierowca a bezpieczeństwo
„Bezpieczny” kierowca – jaki powinien być? Czynniki wpływające na obniżenie bezpieczeństwa ze strony kierowcy stres, zmęczenie niesatysfakcjonujące wynagrodzenie złe warunki socjalne niesprawny sprzęt złe wyszkolenie nieznajomość i/lub nieprzestrzeganie procedur (celowe lub nie) zła atmosfera w pracy (relacje z przełożonymi oraz współpracownikami)
5
Kierowca a bezpieczeństwo
A co na ten temat mówią sami kierowcy?
6
Kierowcy w Mobilis Kraków
265 kierowców, w tym: 205 w pełnym wymiarze zatrudnienia 60 kierowców „zasilających” (1 – 15 dni pracy w miesiącu)
7
Jak zagwarantować dobrego kierowcę?
REKRUTACJA SZKOLENIA WERYFIKACJA NADZÓR
8
Rekrutacja kierowców Skuteczna rekrutacja Ograniczenia rynku kierowców
Niska jakość potencjalnych pracowników dostępnych na rynku Okresowe niedobory (sezonowość) Wysokie wymagania finansowe Brak stałości w zatrudnieniu (duża rotacja) Skuteczna rekrutacja Pozytywny wizerunek firmy na rynku Szybki kontakt z potencjalnym pracownikiem Konkurencyjne wynagrodzenie Pomoc finansowa w zdobyciu uprawnień Różnorodne formy zatrudnienia Elastyczny grafik
9
Szkolenie kierowców w Mobilis
SZKOLENIE NOWYCH PRACOWNIKÓW SZKOLENIA OKRESOWE KIEROWCÓW WERYFIKACJA WIEDZY ZDOBYTEJ NA SZKOLENIACH SZKOLENIA INSTRUKTORÓW I PATRONÓW
10
Szkolenie nowych pracowników
Szkolenie jako niezbędny element Niska jakość potencjalnych pracowników dostępnych na rynku Osoby bezpośrednio po kursie prawa jazdy – brak doświadczenia i odpowiedniej wiedzy Osoby doświadczone – złe nawyki Brak doświadczenia w specyficznym środowisku – komunikacja miejska Możliwość sprawdzenia umiejętności kandydata w trakcie szkolenia Wymagania zamawiającego (certyfikaty – ZTM Warszawa) Zakres szkolenia Szkolenie teoretyczne Szkolenie praktyczne z patronem (doświadczonym kierowcą) Powtórne szkolenie teoretyczne – uzupełnienie braków oraz wyjaśnienie wątpliwości Ostateczna weryfikacja pracownika
11
Szkolenie okresowe kierowcy
Plan i powód szkoleń okresowych Wymagania zamawiającego usługi przewozowe (np. ZTM Warszawa) Poprawa jakości realizowanych usług Poprawa bezpieczeństwa Zmniejszenie kosztów (zużycie paliwa, eksploatacja pojazdów) Realizowane według określonego planu Kierowcy po kolizjach i zdarzeniach drogowych (np. z udziałem pasażerów) – szkolenie w pierwszej kolejności Powtarzalność szkoleń – raz przyswojona wiedza z upływem czasu zanika / jest bagatelizowana Zakres szkolenia Eco-driving (płynna i bezpieczna jazda, ograniczenie zużycia paliwa) Znajomość stanowiska kierowcy (wskaźniki, przyrządy i obsługa pojazdu) Znajomość i stosowanie się do obowiązujących procedur
12
Szkolenie instruktorów i patronów
Instruktor – pracownik który wyłącznie szkoli kierowców (szkolenia wstępne oraz okresowe) Patroni – grupa wybranych doświadczonych kierowców Bardzo ważne – umiejętność przekazania wiedzy Inwestycja w poszerzone szkolenia dla instruktorów i patronów Szkolenie doskonalenia techniki jazdy na profesjonalnym torze (płyta poślizgowa)
13
Szkolenie instruktorów i patronów - film
14
Weryfikacja i nadzór Nadzór ruchu – mobilne kontrole na liniach
Zakres kontroli w terenie: Przestrzeganie procedur i obowiązków (trzeźwość, umundurowanie, bilety, itp.) Kontrola techniki jazdy („tajemniczy pasażer”) Wykorzystanie systemów zamontowanych w pojazdach: Systemy raportujące (punktualność, zużycie paliwa, technika jazdy) Monitoring (kolizje, obsługa pasażerów, technika jazdy, przestrzeganie przepisów ruchu drogowego) PASAŻER – w dzisiejszych czasach najlepszy kontroler
15
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.