Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
LEADER/RLKS po 2020 r. Joanna Gierulska Dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich MRiRW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
2
LEADER – skromne początki, rosnąca rola
LEADER I ( ) LEADER II ( ) LEADER + ( ) oś 4 LEADER w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich ( ) RLKS/LEADER ( )
3
LEADER – sukcesy i porażki 2004 -2018; 14 lat wdrażania
W wielu przypadkach całkowita zależność od środków publicznych LGD różnej prędkości i jakości działań merytorycznych, finansowych i instytucjonalnych Dominacja sektora publicznego nie tylko w samej LGD, ale także w jej organie decyzyjnym Niechęć do sieciowania Sukcesy LGD jako generator rozwoju w swoich regionach; LGD jako animator lokalny kultury, społeczny Dialog różnych sektorów LGD jako promotor produktów lokalnych, turystycznych LGD jako ambasador swoich regionów LGD jako łącznik pomiędzy miastem a wsią
4
Rozpoczęcie dyskusji na szczeblu UE
29 listopada 2017 r. - opublikowanie komunikatu Komisji Europejskiej pt. „Przyszłość rolnictwa i produkcji żywności” rozpoczynającego formalną dyskusję pomiędzy instytucjami UE nt. kierunków zmian WPR po 2020 r.: „oddolne, realizowane na szczeblu lokalnym podejście LEADER okazało się skutecznym sposobem budowania lokalnego potencjału, a także wspierania włączenia społecznego, ograniczania ubóstwa i tworzenia miejsc pracy w lokalnej gospodarce. Aby w pełni uruchomić potencjał obszarów wiejskich, należy zapewnić lepszą synergię i koordynację działań z władzami samorządowymi i lokalnymi agencjami”
5
Negocjacje projektów unijnych rozporządzeń
Projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia na podstawie planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 Projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu i Migracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz
6
Rozpoczęcie dyskusji w Polsce
22-23 marca 2018 r. Supraślu - ogólnopolska debata nt. przyszłości RLKS w ramach corocznego Forum Podlaskich LGD w debacie udział wzięli przedstawiciele wszystkich podmiotów zaangażowanych w realizację RLKS, w tym reprezentanci samorządów województw, MRiRW, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, a także Komisji Europejskiej, Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz innych państw członkowskich UE wdrażających RLKS. omówienie dotychczasowych doświadczeń z wdrażania RLKS i przedyskutowanie możliwych wariantów i kierunków rozwoju tego instrumentu w okresie
7
Rozpoczęcie dyskusji w Polsce
materiał MRiRW pt. „LEADER/RLKS po 2020 r. – propozycje do dyskusji nad przyszłością RLKS w świetle komunikatu KE”. Główne kwestie: 1. Jak zharmonizować zasady wdrażania RLKS, aby umożliwić jego bardziej efektywne i jednolite wdrażanie? 2. Jaka powinna być rola LGD, tak aby zapewnić skuteczne działanie partnerstwa? 3. Czy konieczne jest dostosowanie zadań i wymagań do zróżnicowanych potencjałów LGD? 4. Jaki powinien być charakter i zakres LSR, tak aby był to dokument wskazujący kierunki rozwoju lokalnego? 5. W jaki sposób uprościć rozliczanie finansowania LGD i LSR? 6. Jak poprawić skuteczność wykorzystania RLKS w ramach innych niż EFRROW funduszy? 18 maja 2018 r. przekazany samorządom województw, LGD i ARiMR z prośbą o zajęcie stanowiska.
8
Polska Sieć LGD Samorządy województw ARiMR RLKS jako metoda realizacji w sposób oddolny celów rozwojowych danego obszaru a nie działanie PROW Zdecydowanie tak Tak Jasne zdefiniowanie roli LGD w systemie wdrażania funduszy UE, by uniknąć dublowania się zadań realizowanych przez poszczególne instytucje Jednolity sposób wdrażania RLKS niezależnie od funduszu poprzez odrębne rozporządzenie/rozdział w przepisach horyzontalnych nt. RLKS na poziomie UE, bez dodatkowych przepisów w rozporządzeniach sektorowych Harmonizacja wdrażania RLKS na poziomie krajowym w postaci jednego programu finansowanego z kilku funduszy, jeżeli na przeszkodzie nie będą stały przepisy unijne LGD ewoluujące w stronę wyspecjalizowanej i sformalizowanej agencji rozwoju czy pozostające przede wszystkim lokalnym animatorem Łączenie obu roli Powierzenie zarządzania sprawami administracyjnymi i finansowymi LGD wyspecjalizowanym agencjom Zdecydowanie nie, tak dla zlecania części zadań LGD wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym Nie (potrzeba dyskusji) LSR na okres jako strategia ściślej ukierunkowana na wybrane zagadnienia, istotne dla rozwoju obszaru LGD Pozostawienie decyzji LGD Część projektów w LSR realizowana w formule projektów kluczowych, wyłączonych z trybu konkursowego Jeden, ogólnokrajowy konkurs dla wszystkich LGD
9
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.