Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAndrzej Witek Został zmieniony 5 lat temu
1
Aktualny stan wdrożenia podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Warszawa, 6 marca 2018 r.
2
Postęp w realizacji LSR
3
Wdrażanie LSR (19.2) wg stanu na 18.02.2018
WoPP przekazanych do SW ,32 zł (w tym ,08 zł z EFRROW) ok. 85% limitu z umów ramowych na 19.2; ok. 62% limitu „oczyszczonego” (bez WoPP odrzuconych) 4 162 WoPP odrzuconych 5 450 umów ,93 zł (w tym ,26 zł z EFRROW) ok. 31% limitu z umów ramowych na 19.2 3 398 WoP ,18 zł (w tym ,53 zł z EFRROW) wypłacono ,16 zł (w tym ,89 zł z EFRROW) ok. 7% limitu z umów ramowych na 19.2
4
Wdrażanie LSR (19.2) – postęp w województwach (wg stanu na 31.01.2018)
* przeliczenie wg kursu euro w wysokości 4,20 **wopp złożone do SW – wopp odrzucone województwo Suma limitów w umowach ramowych (zł)* WoPP przekazane do SW (zł) WoPP przekazane do SW (% sumy limitów) WoPP „po oczyszczeniu” (zł) ** WoPP „po oczyszczeniu” (% sumy limitów) Dolnośląskie 157,2 mln 116,6 mln 74,2% 75,1 mln 47,8% Kujawsko-Pomorskie 149,5 mln 107,6 mln 71,9% 97,8 mln 65,4% Lubelskie 174,8 mln 161,3 mln 92,3% 88,5 mln 50,6% Lubuskie 84,1 mln 66,9 mln 79,6% 54,0 mln 64,2% Łódzkie 130,9 mln 93,2 mln 71,2% 72,2 mln 55,2% Małopolskie 243,3 mln 184,3 mln 75,8% 128,1 mln 52,6% Mazowieckie 263,6 mln 226,1 mln 85,8% 173,9 mln 66,0% Opolskie 83,8 mln 73,2 mln 87,3% 51,1 mln 60,9% Podkarpackie 186,7 mln 140,7 mln 75,3% 109,1 mln 58,4% Podlaskie 92,1 mln 83,1 mln 90,2% 59,6 mln 64,7% Pomorskie 124,1 mln 130,8 mln 105,4% 79,4 mln 64,0% Śląskie 140,6 mln 117,3 mln 83,4% 99,4 mln 70,7% Świętokrzyskie 121,1 mln 183,8 mln 151,8% 147,8 mln 122,1% Warmińsko-Mazurskie 100,7 mln 100,6 mln 99,9% 68,1 mln 67,6% Wielkopolskie 247,6 mln 190,0 mln 76,7% 127,2 mln 51,4% Zachodniopomorskie 103,5 mln 72,6 mln 70,1% 48,8 mln 47,2% Razem 2,4 mld 2,0 mld 85,2% 1,5 mld 61,6%
5
Wdrażanie LSR (19.2) WoPP wg stanu na 31.01.2018 (potencjalny limit)
6
Wdrażanie LSR (19.2) – projekty grantowe (wg stanu na 31.01.2018)
247 WoPP ,09 zł (w tym ,96 zł z EFRROW) 84 umów ,95 zł (w tym ,80 zł z EFRROW) 12 WoP ,24 zł (w tym ,98 zł z EFRROW) wypłacono ,31 zł środków publicznych
7
Wdrażanie LSR (19.2) – projekty własne LGD (wg stanu na 31.01.2018)
68 WoPP ,97 zł (w tym ,40 zł z EFRROW) 18 umów ,90 zł (w tym ,36 zł z EFRROW) 5 WoP ,37 zł (w tym ,22 zł z EFRROW) wypłacono ,99 zł (w tym ,69 zł z EFRROW)
8
Projekty współpracy (19.3) (wg stanu na 31.01.2018)
51 WoPP ,22 zł (w tym ,34 zł z EFRROW) 25 umów ,03 zł (w tym ,93 zł z EFRROW) 8 WoP ,12 zł (w tym ,21 zł z EFRROW) wypłacono ,83 zł (w tym ,51 zł z EFRROW)
9
Dynamika we wdrażaniu LSR (19. 2) – liczba WoPP i umów (09. 2016 r
Dynamika we wdrażaniu LSR (19.2) – liczba WoPP i umów ( r. – r.)
10
Dynamika we wdrażaniu LSR (19. 2) – postęp finansowy [zł](09. 2016 r
Dynamika we wdrażaniu LSR (19.2) – postęp finansowy [zł]( r. – r.)
11
Dynamika we wdrażaniu LSR (19. 2) – % udział w limicie dla 19
Dynamika we wdrażaniu LSR (19.2) – % udział w limicie dla 19.2 z umów ramowych
12
Dynamika we wdrażaniu LSR (19. 2) – zrealizowane płatności dla 19
Dynamika we wdrażaniu LSR (19.2) – zrealizowane płatności dla 19.2, w tym płatności dla zakończonych operacji [zł]
13
Poddziałanie 19. 4 – koszty bieżące i aktywizacja (wg stanu na 31. 01
272 LGD otrzymały wyprzedzające finansowanie/zaliczkę wypłacono ,39 zł (w tym ,61 zł z EFRROW) – większość to wyprzedzające finansowanie/zaliczka początek płatności w związku z postępem we wdrażaniu LSR 45 WoP na kwotę ,97 zł (w tym ,69 zł z EFRROW)
14
Projektowane zmiany legislacyjne
15
Które akty prawne zmieniamy?
ustawa RLKS uzgodnienia / konsultacje publiczne / opiniowanie rozporządzenie 19.2 przygotowanie do uzgodnień rozporządzenie 19.3
16
Dlaczego zmieniamy przepisy prawne?
ustawa RLKS: niwelowanie zidentyfikowanych barier we wdrażaniu RLKS (w ramach RPO) rozporządzenie 19.2 i 19.3: konieczność dostosowania do zmian innych przepisów krajowych Konstytucja Biznesu (19.2) konkurencyjność (19.3)
17
Zmiana ustawy RLKS - cel
usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (RLKS), w szczególności w zakresie wdrażania RLKS w ramach RPO (przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego /EFRR/ i Europejskiego Funduszu Społecznego /EFS/)
18
Zmiana ustawy RLKS – zakres zmian /1/
dodanie do ogłoszenia o naborze wniosków „warunków wyboru operacji”, tj. warunków, które LGD może określić dla danego naboru wniosków, w celu zapewnienia najpełniejszej spójności operacji z LSR; z doświadczeń z wdrażania wielofunduszowego RLKS, (EFRR i EFS) wynika, że pożądane jest, aby w ogłoszeniu o naborze wniosków, oprócz kryteriów wyboru operacji oraz warunków wyboru operacji (nowy przepis), znalazły się także warunki udzielenia wsparcia, określone w przepisach regulujących zasady wsparcia z udziałem poszczególnych EFSI lub na podstawie tych przepisów (kompleksowa informacja na temat zasad i warunków udzielenia wsparcia ze środków poszczególnych EFSI, co przyczyni się do prawidłowego przygotowania założeń operacji oraz wniosku o udzielenie wsparcia);
19
Zmiana ustawy RLKS – zakres zmian /2/
nadanie nowego brzmienia przepisu, który stanowi o ograniczeniu w zakresie możliwości dokonywania istotnej modyfikacji wniosku o udzielenie wsparcia w procesie uzupełnienia tego wniosku prowadzonego na etapie oceny dokonywanej przez zarząd województwa, poprzez dodanie możliwości modyfikacji wniosku, o ile nie wpływa to na wynik wyboru operacji dokonany przez LGD;
20
Zmiana ustawy RLKS – zakres zmian /3/
dodanie przepisu dotyczącego możliwości dokonania modyfikacji wnioskowanej kwoty wsparcia oraz innych zmian we wniosku wynikających ze zmiany tej kwoty, w sytuacji ustalenia przez LGD kwoty wsparcia niżej niż wnioskowana przez podmiot ubiegający się o wsparcie, gdyż jego brak jest sygnalizowany jako przeszkoda we wdrażaniu RLKS w przypadku realizacji operacji ze środków EFRR i EFS fakultatywny charakter regulacji oznacza, że zarząd województwa (ZW) ma możliwość a nie obowiązek wzywania wnioskodawcy do aktualizacji wnioskowanej kwoty wsparcia; zmiana ta usunie także ewentualne przeszkody do zastosowania przez ZW trybu negocjacji z wnioskodawcą, na wzór rozwiązania przewidzianego w art. 45 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie – w przypadku realizacji operacji ze środków EFRR i EFS;
21
Zmiana ustawy RLKS – zakres zmian /4/
wydłużenie terminu na usunięcie braków, oczywistych omyłek oraz innych nieprawidłowości we wniosku o udzielenie wsparcia (w tym np. w zakresie nieprawidłowego wypełnienia wniosku, tj. w sposób niezgodny z zasadami określonymi w instrukcji jego wypełniania) zidentyfikowanych przez zarząd województwa w trakcie jego oceny zmiana ta wynika z doświadczeń we wdrażaniu RLKS w przypadku realizacji operacji ze środków EFRR i EFS; SW Woj. Mazowieckiego proponuje zrezygnować z tej zmiany;
22
Zmiana ustawy RLKS – zakres zmian /5/
wskazanie jednego, 60-cio dniowego, ostatecznego terminu, w trakcie którego LGD ma obowiązek dokonać wszystkich czynności w procesie szeroko rozumianego wyboru operacji proponowana zmiana ułatwi praktyczne zastosowanie przepisów, jednocześnie nie powodując nadmiernego wydłużenia terminu na dokonanie wyboru operacji oraz poinformowanie podmiotów ubiegających się o wsparcie o wyniku tego wyboru
23
Zmiana rozporządzenia 19.2 - cel
dostosowanie obecnego brzmienia rozporządzenia do przepisów: ustawy Prawo przedsiębiorców ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy etap: prace parlamentarne ustawy te zastępują ustawę o swobodzie działalności gospodarczej
24
Zmiana rozporządzenia 19.2 – zakres zmian
Warunek dotyczący związku beneficjenta z obszarem LSR miejsce wykonywania działalności gospodarczej / miejsce zamieszkania przedsiębiorcy zapewnienie możliwości skorzystania z tzw. „ulgi na start” Odwołania do ustawy SDG
25
Zmiana rozporządzenia 19.2 – od kiedy?
z dniem następującym po dniu ogłoszenia konieczność pilnego dostosowania zmienianego rozporządzenia do nowych ustaw
26
Zmiana rozporządzenia 19.3 – zakres zmian
rezygnacja z wymogu przedkładania sprawozdania z realizacji operacji oraz realizacji projektu współpracy; dostosowanie przepisów w zakresie konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców; zmiana określenia „budowy lub przebudowy” na „rozwój” ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej – analogiczna zmiana do nowelizacji 19.2 (Dz. U poz. 1588); umożliwienie radcom prawnym i adwokatom poświadczania za zgodność z oryginałem kopii dokumentów; zmienione przepisy umożliwiające ponoszenie kosztów kwalifikowalnych do 14 dni od dnia doręczenia wezwania do usunięcia braków;
27
Zmiany w przepisach UE rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 2017/1242 z dnia 10 lipca 2017 zmienia rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014 (tzw. „rozporządzenie kontrolne”) – już obowiązuje „omnibus” zmienia rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia r. - planowane
28
Zmiany w przepisach UE – zmiana rozporządzenia 809/2014 /1/
dotychczasowe brzmienie przepisu odnośnie racjonalności kosztów przed zmianą 809/2014 : „e) w odniesieniu do kosztów, o których mowa w art. 67 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, z wyłączeniem wkładów rzeczowych i amortyzacji, weryfikację racjonalności przedstawionych kosztów. Koszty ocenia się za pomocą odpowiedniego systemu oceny, takiego jak koszty referencyjne, porównanie różnych ofert lub w ramach komitetu oceniającego” (art. 48 ust. 2 lit. e) zostało uzupełnione o 3 aspekty w zakresie: stawki wsparcia do 30% (zmiana 1) kosztów kwalifikowalnych nie przekraczających euro (zmiana 2) odstępstwo od art. 48 ust. 2 lit. e)
29
Zmiany w przepisach UE – zmiana rozporządzenia 809/2014 /2/
rozszerzenie dotychczasowego art. 48 ust. 2 lit. e): W przypadku operacji, w których stawka wsparcia wynosi do 30 %, lub operacji objętych wsparciem na podstawie art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, weryfikacja racjonalności kosztów może być przeprowadzana na etapie kontroli administracyjnych wniosków o płatność. (zmiana 1) W przypadku operacji, w których koszty kwalifikowalne nie przekraczają EUR, racjonalność kosztów może zostać ustanowiona na podstawie projektu budżetu uzgodnionego ex ante przez instytucję zarządzającą. (zmiana 2)
30
Zmiany w przepisach UE – zmiana rozporządzenia 809/2014 /3/
w art. 60 dodano ust. 4 w brzmieniu: „4. Na zasadzie odstępstwa od art. 48 ust. 2 lit. e) w odniesieniu do działań realizowanych przez lokalne grupy działania i obejmujących grupę projektów o wspólnym temacie weryfikacja racjonalności kosztów może być przeprowadzana na etapie kontroli administracyjnych wniosków o płatność dotyczących tej grupy projektów.” (zmiana 3)
31
Zmiany w przepisach UE – planowane zmiany rozporządzenia 1303/2014
Planowane są m.in. następujące zmiany: 1) usunięcie limitu pomocy ( EUR) w ramach kwot ryczałtowych (lump sum) (art. 67 ust. 1 lit. c); Jest to dalsza zachęta do wykorzystywania tzw. uproszczonych form wsparcia, które w ramach podejścia LEADER w PROW mają już swoje miejsce. 2) dodanie w art. 67 ust. 5 lit. a kolejnego pkt (iv) o treści „draft budgets established on a case by case basis and agreed ex ante by the managing authority, where the public support does not exceed EUR ” Zmiana pozwala na przyznawanie pomocy w formie lump sum (art ust. 1 lit. c – kwota ryczałtowa/premia) w kwocie ustalonej w oparciu o projekt budżetu (zestawienie rzeczowo- finansowe) na zasadzie case by case (a więc na zasadach które obecnie dostępne są w ramach ESF), a nie jak jest obecnie w przypadku „podejmowania działalności gospodarczej” w ramach poddziałania 19.2, tj. w kwocie z góry określonej przez LGD w LSR. Nie jest znana data wejścia w życie projektowanych przepisów.
32
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.