Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałFabian Markiewicz Został zmieniony 5 lat temu
1
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,,W pewnych przypadkach suma informacji prostych posiadanych przez adresata wniosku może przekształcić się w informację przetworzoną, jeżeli uwzględnienie wniosku wymaga ich zgromadzenia poprzez przegląd materiałów źródłowych w których są zawarte, a ilość informacji prostych konieczna dla sporządzenia wykazu wskazanego we wniosku jest znaczna i angażuje po stronie wnioskodawcy środki i zasoby konieczne dla jego prawidłowego funkcjonowania”. , wyrok NSA W-wa, I OSK 1199/11, LEX nr autor dr Piotr Sitniewski
2
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,,Jeżeli (…) utworzenie zbioru informacji prostych wymaga takiego nakładu środków i zaangażowania pracowników, które negatywnie wpływa na tok realizacji ustawowych zadań nałożonych na zobowiązanego do udostępnienia informacji publicznej, a w szczególności gdy wymaga to analizowania całego zasobu posiadanych dokumentów w celu wybrania tylko tych, których oczekuje wnioskodawca, to jest to informacja przetworzona”. wyrok NSA z dnia 9 sierpnia 2011, I OSK 977/11 autor dr Piotr Sitniewski
3
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, w pewnych wypadkach szeroki zakres wniosku, wymagający zgromadzenia, przekształcenia (zanonimizowania) i sporządzenia wielu kserokopii określonych dokumentów, może wymagać takich działań organizacyjnych i zaangażowania tak dużych środków osobowych, że zakłócą one normalny tok działania podmiotu zobowiązanego i utrudnią wykonywania przypisanych mu zadań. Informacja wytworzona w ten sposób, pomimo iż składa się z wielu informacji prostych będących w posiadaniu organu, powinna być uznana za informację przetworzoną, bowiem powstały w wyniku wskazanych wyżej działań zbiór nie istniał w chwili wystąpienia z żądaniem o udostępnienie informacji publiczne”. Wyrok NSA z dnia r., I OSK 2124/16 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
4
PRZYKŁAD INFORMACJI PRZETWORZONEJ OPARTEJ NA WADZE SKALI
,, Elektroniczny Krajowy System Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności, pozwala uzyskać informację dotyczącą liczby kart parkingowych wydanych ogółem, natomiast nie daje możliwości podglądu, ile kart zostało wydanych na podstawie orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności, a ile na podstawie orzeczenia o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, co wynika z tego, że w świetle przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym, uprawnienia osób posiadających kartę parkingową są takie same, niezależnie, czy karta parkingowa została wydana osobie legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym, czy o znacznym stopniu niepełnosprawności. Podkreślenia zatem wymagało, że (…) informacją przetworzoną jest jakościowo nowa informacja, która nie istnieje w przyjętej treści i postaci, chociaż jej źródłem są materiały znajdujące się w posiadaniu zobowiązanego podmiotu. W związku z tym – wbrew błędnemu przekonaniu skarżącego - nawet ze wskazanych w skardze okoliczności wynika, że żądana przez niego informacja ma charakter informacji przetworzonej, skoro – jak podniósł - dotyczy danych, które są zawarte w aktach 2617 spraw, a zatem udzielenie informacji wymagałoby przeanalizowania akt tych spraw, w celu ustalenia, w ilu sprawach do wniosków zostały dołączone orzeczenia o znacznym, a w ilu o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.”. Wyrok WSA w Gliwicach z dnia r., IV SA/Gl 407/17 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
5
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, również suma informacji prostych, w zależności od wiążącej się z ich pozyskaniem wysokości nakładów jakie musi ponieść organ, czasochłonności czy liczby zaangażowanych pracowników, może być traktowana jako informacja przetworzona”. wyrok NSA z dnia r., I OSK 1513/15, wyrok NSA z r., I OSK 1645/14; wyrok NSA z r., I OSK 863/14; wyrok NSA z dnia r., sygn. I OSK 792/11 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
6
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,,Taka sytuacja występuje, gdy ilość czynności jakie musiałby podjąć podmiot zobowiązany do udzielenia informacji publicznej, osiągnie poziom mogący zdezorganizować pracę tego podmiotu. W pewnych wypadkach bowiem szeroki zakres wniosku wymagający zgromadzenia, zanonimizowania i sporządzenia wielu kserokopii określonych dokumentów, może wymagać takich działań organizacyjnych i angażowania środków osobowych, które zakłócają normalny tok działania podmiotu zobowiązanego i utrudniają wykonywanie przypisanych mu zadań.”. Wyrok WSA w Olsztynie z dnia r., II SA/Ol 1361/16 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
7
WSA w Poznaniu z 31.1.2019 r. II SA/Po 88/18
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI ,, W pewnych wypadkach szeroki zakres wniosku wymagający zgromadzenia, przekształcenia (zorganizowania) i sporządzenia wielu kserokopii określonych dokumentów, może wymagać takich działań organizacyjnych i angażowania środków osobowych, które zakłócają normalny tok działania podmiotu zobowiązanego i utrudniają wykonywanie przypisanych mu zadań. Informacja wytworzona w taki sposób, pomimo iż składa się z wielu informacji prostych będących w posiadaniu organu, powinna być uznana za informację przetworzoną, bowiem powstały w wyniku wskazanych wyżej działań zbiór nie istniał w chwili wystąpienia z żądaniem udostępnienia informacji publicznej.”. WSA w Poznaniu z r. II SA/Po 88/18 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
8
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, anonimizacja jednego takiego orzeczenia zajęłaby około 10 minut. Przy uwzględnieniu liczby 91 orzeczeń objętych zakresem wniosku w niniejszej sprawie, byłoby to ok. 455 stron i czas realizacji ok. 910 minut (ok. 15 godz.). Jedna osoba byłaby w stanie wykonać tę pracę w ciągu ok. 2 dni roboczych, przy założeniu, że pracowałaby przez pełne 8 godzin dziennie wyłącznie nad przygotowaniem orzeczeń dla wnioskodawcy. Organ odwoławczy podzielił ocenę Prezesa Sądu Apelacyjnego w [...], który uznał, że realizacja wniosku prowadziłaby do zakłócenia normalnego toku działania Sądu i utrudniłaby wykonywanie jego zadań.”. Wyrok NSA z dnia r., I OSK 189/17. autor materiałów dr Piotr Sitniewski
9
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, Zdaniem NSA zakres pracy niezbędny do przygotowania informacji publicznej w postaci 56 zanonimizowanych sprawozdań z wizytacji zakładów karnych (tj. ok. 800 stron) w zestawieniu z ilością spraw podlegających rozstrzyganiu przez sądy powszechne, których głównym celem jest sprawowanie wymiaru sprawiedliwości, a nie pełnienie roli informacyjnej przesądza o przyjęciu stanowiska, że wniosek R. S. z 9 czerwca 2014 r. jest żądaniem informacji publicznej przetworzonej.”. Wyrok NSA z dnia r., I OSK 310/16. autor materiałów dr Piotr Sitniewski
10
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, ,,Wnioskowana przez skarżących informacja publiczna należy do kategorii informacji przetworzonej, a nie prostej, bowiem jej wydobycie i usystematyzowanie, ewentualna anonimizacja, a także analiza dotycząca ewentualnej kwalifikacji części informacji jako chronionych tajemnicą, wiąże się z istotnym nakładem pracy i środków po stronie zobowiązanego. Przedmiotowy wniosek obejmuje korespondencję znajdującą się w co najmniej 17 segregatorach, sporządzoną w wersji papierowej, bez żadnego podziału czy kwalifikacji na korespondencję prowadzoną z konkretnym wykonawcą, wszystko przy znacznej liczbie podmiotów uczestniczących w przedmiotowym postępowaniu. Wybranie żądanych informacji z tak obszernego zbioru wymagałoby, na co wskazywał adresat wniosku, zaangażowania co najmniej dwóch pracowników merytorycznych i wiązałoby się z dużymi utrudnieniami w pracy organu na przestrzeni co najmniej kilku tygodni. Dodatkowo, z uwagi na fakt, że wskazane informacje dotyczą zamówień w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa, znaczna część tak powstałego zasobu może stanowić wszelkiego typu informacje niejawne, które będą wymagały zabezpieczenia(…)”.. Wyrok NSA z dnia r., I OSK 2124/16 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
11
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, w pewnych wypadkach szeroki zakres wniosku wymagający zgromadzenia, anonimizacji i sporządzenia wielu kserokopii określonych dokumentów może wymagać takich działań organizacyjnych i angażowania tak wielu pracowników, które powodować będą zakłócenia normalnego toku działania adresata wniosku i utrudniają wykonywanie przypisanych mu zadań. Informacja wytworzona w ten sposób, pomimo że składa się z wielu informacji prostych będących w posiadaniu organu, powinna być uznana za informację przetworzoną. Taka sytuacja ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy chodzi o informację wytworzoną specjalnie dla wnioskodawcy”. Wyrok NSA z dnia r., I OSK 1550/15. autor materiałów dr Piotr Sitniewski
12
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, informacją przetworzoną nie jest tylko informacja wymagająca pewnych przetworzeń, ale również i prosta, wymagająca tylko np. anonimizacji w ilości odbiegającej od zwyczajowo przyjętych ilości (decyzja Prezesa NSA z dnia 21 lipca 2005 r., V inf/S 0412/7/05 niepubl.)”. Wyrok WSA w W-wie z dnia r., IV SAB/Wr 91/16 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
13
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, Są to dane, które trzeba wydobyć z posiadanych dokumentów czy zestawień komputerowych. Zwłaszcza ten ostatni element z pewnością wymagał dokonania zestawień wykraczających poza normalnie przyjęte w procesie udzielania informacji. Jakkolwiek powszechny jest pogląd, wedle którego z zasady czynienie pewnych zestawień, czy czynności, np. anonimizacji orzeczeń, a więc w wąskich ramach opracowanie danych, nie stanowi o charakterze informacji jako informacji przetworzonej, niemniej jednak ilość tych operacji przekraczająca "normalne" granice, może być uznana za przetworzenie.”. Wyrok NSA z dnia r., sygn. I OSK 3288/14 autor dr Piotr Sitniewski
14
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, w określonych okolicznościach zakres realizacji prawa do informacji publicznej, związany z zaspokojeniem zainteresowania podmiotu wnoszącego o udostępnienie informacji publicznej, może przybrać taką skalę, która uzasadnionym czyni uznanie żądanej informacji za informację publiczną o charakterze przetworzonym. Taka sytuacja występuje, gdy ilość czynności jakie musiałby podjąć podmiot zobowiązany do udzielenia informacji publicznej, osiągnie poziom mogący zdezorganizować pracę tego podmiotu”. Wyrok WSA w Szczecinie z dnia r., sygn. II SA/Sz 826/13 autor dr Piotr Sitniewski
15
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, Zważywszy na okoliczność, że przedmiotem wnioskowanej informacji jest treść protokołów kontroli, (…)przeprowadzonych w 5 dużych szpitalach w okresie czasu obejmującym niespełna pięć lat, uznać można, że przygotowanie tak obszernej informacji wpłynie na tok pracy organu, z uwagi na czas i środki potrzebne do zrealizowania żądania zawartego we wniosku. Wobec powyższego, wnioskowana informacja mogła zostać uznana za informację przetworzoną, o ile organ poda w przybliżeniu środki, które musi zaangażować, wskaże ilość dokumentów, które należy przetworzyć oraz ilość osób oraz ich czas pracy w tym osób niezbędnych na wykonanie zadań.”. Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia r., sygn. II SA/Bd 106/16 autor dr Piotr Sitniewski
16
Wyrok WSA w Gorzowie z 8.11.2018 r., II SA/Go 619/18
,, Z uzasadnienia decyzji organu pierwszej instancji nie wynikają jakiekolwiek konkretne dane wskazujące na określony choćby przybliżonymi szacunkami nakład pracy konieczny do sporządzenia informacji żądanej przez skarżącą. Nie wskazano nawet w przybliżeniu ani ilości dokumentów, z których dane składają się na żądane informacje, ani też zakresu koniecznych działań niezbędnych do udzielenia żądanej informacji.”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski
17
Wyrok NSA z dnia 25.11.2016 r., sygn. I OSK 1513/15
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI ,, Sąd posiada co prawda dokumenty, które stanowią źródło wnioskowanej informacji, jednak uczynienie zadość wnioskowi skarżącego kasacyjnie wymagałoby przeprowadzenia analizy tych dokumentów, dokonania ich selekcji, a następnie anonimizacji. Jest to zaś około 296 spraw. (…) Przygotowanie informacji w postaci żądanej przez skarżącego kasacyjnie wymagałoby znacznego zaangażowania pracowników Sądu, co mogłoby wpłynąć na prawidłowe funkcjonowanie (…) . Wyodrębnienie wnioskowanych informacji byłoby bardzo pracochłonne i zasadniczo zdezorganizowałoby prace właściwego wydziału cywilnego w powyższym Sądzie”. Wyrok NSA z dnia r., sygn. I OSK 1513/15 autor dr Piotr Sitniewski
18
Wyrok WSA w W-wie z 19.05.2016 r., II SA/Wa 125/16
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI ,,Zgodnie z zasadami ewidencji i przechowywania dokumentacji w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej, opinie i stanowiska, które odnoszą się do skarg, próśb i wniosków osób osadzonych, podlegają ewidencji pod zbiorczym numerem, dedykowanym wszystkim innym opiniom prawnym. Przechowywane są natomiast w formie papierowej w aktach spraw, w których się o nie zwracano i w zasobach Biura Prawnego. Z informacji organu wynika ponadto, że w okresie (do 31 sierpnia 2015 r.), do CZSW wpłynęło skarg, próśb i wniosków osób osadzonych i tymczasowo aresztowanych, natomiast we wskazanym okresie (do 5 listopada 2015 r.), w Biurze Prawnym wydano łącznie 578 samych opinii prawnych. Powyższe wskazuje, że przygotowanie żądanej przez skarżącego informacji publicznej z uwagi na ilość koniecznej do przeanalizowania dokumentacji, wymaga znaczących nakładów finansowych i osobowych, jest czasochłonne oraz wiąże się z koniecznością zaangażowania pracowników organu, a tym samym oderwania ich od wykonywania bieżących zadań”. Wyrok WSA w W-wie z r., II SA/Wa 125/16 autor dr Piotr Sitniewski
19
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, okoliczność, że żądane dokumenty zawierają liczne dane osobowe pracowników Oddziału (kontrolujących i kontrolowanych), świadczeniobiorców (pacjentów) i personelu medycznego udzielającego świadczeń zdrowotnych, a także dane chronione przedsiębiorców (świadczeniodawców, z którymi Oddział NFZ zawarł umowy, stanowiące przedmiot kontroli), - przeprowadzenie przez Oddział NFZ w latach 2013 i 2014 w sumie 436 kontroli (zewnętrznych i wewnętrznych), przy czym w ramach każdej z nich wytworzono od kilkudziesięciu do kilku tysięcy stron dokumentów nie było możliwe pozytywne załatwienie wniosku bez konieczności poniesienia przez organ istotnych kosztów osobowych i finansowych.”. Wyrok WSA w Kielcach z dnia r., sygn. II SA/Ke 937/16 autor dr Piotr Sitniewski
20
Wyrok NSA z dnia 19.12.2016 r., sygn. I OSK 1872/16
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI ,, Sąd zaakceptował stanowisko zawarte w uzasadnieniu decyzji, Prezydent m.st. Warszawy żądaną informacją, wg. kryterium wskazanego przez wnioskodawcę, nie dysponuje. Aby tę informację udostępnić skarżącemu należy dokonać przeglądu akt nieruchomości. Nawet przy założeniu, iż każda nieruchomość została zaewidencjonowana w systemie elektronicznym, wobec braku ewidencji prowadzonej wg. kryteriów podanych przez skarżącego, nie jest możliwe jej automatyczne wygenerowanie, lecz zachodzi konieczność wyselekcjonowania określonej informacji. To zaś wskazuje na potrzebę zaangażowania istotnych dla prawidłowego funkcjonowania urzędu środków technicznych i osobowych. zdaniem Sądu opisane w uzasadnieniu czynności konieczne dla zrealizowania wniosku skarżącego nie są czynnościami standardowymi pracowników organu, a zatem musiałyby zostać przeprowadzone wyłącznie w celu jego realizacji, absorbując dość znaczny czas, siły osobowe aparatu administracyjnego.”. Wyrok NSA z dnia r., sygn. I OSK 1872/16 autor dr Piotr Sitniewski
21
Wyrok NSA z dnia 25.4.2018 r., sygn. I OSK 1355/16
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI ,,]Sad I instancji ]trafnie ocenił, że żądana przez skarżącego informacja publiczna ma charakter informacji przetworzonej. Wynika to z faktu, że dla wygenerowania precyzyjnej informacji o liczbie spraw w okresie od 1 stycznia 2004 r. do 24 listopada 2014 r., w których NSA stwierdził nieważność postępowania sądowego na podstawie art. 183 § 2 pkt 2 p.p.s.a. ze względu na brak zdolności sądowej lub zdolności procesowej stowarzyszenia zwykłego konieczne jest podjęcie szeregu, niekiedy skomplikowanych czynności, wymagających znacznego nakładu pracy. Poza tym, podjęcie tych czynności nie gwarantuje jeszcze, że uzyskany w ten sposób wynik będzie uwzględniał wszystkie orzeczenia, których podstawą była przesłanka nieważności określona w art. 183 § 2 pkt 2 p.p.s.a. Podkreślić bowiem należy, że ani papierowe urządzenia ewidencyjne ani urządzenia informatyczne pozostające do dyspozycji NSA nie zawierają informacji pozwalających odpowiedzieć na wniesiony przez skarżącego wniosek. Przykładowo, systemy te nie odróżniają stowarzyszeń zwykłych od tzw. stowarzyszeń rejestrowych. Odróżnienie ich nie jest zatem możliwe bez analizy akt konkretnej sprawy. Stąd już wyodrębnienie spraw, w których stroną lub uczestnikiem postępowania jest stowarzyszenie zwykłe, od tych w których status strony ma stowarzyszenie podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, wymaga dodatkowego nakładu pracy, niezbędnego do znalezienia poszukiwanych danych poza tymi systemami, a mianowicie w aktach papierowych poszczególnych spraw sądowoadministracyjnych. ”. Wyrok NSA z dnia r., sygn. I OSK 1355/16 autor dr Piotr Sitniewski
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.