Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Prawo administracyjne
2
e-mail: patrycja.przybyla@uwr.edu.pl
pokój: 522A Konsultacje: 23. lutego 13:00 – 14:00 2. marca 16:00 – 17:00 17. marca 13:00 – 14:00 6. kwietnia 10:00 – 11:00 27. kwietnia 18:30 – 19:30 8. czerwca 13:00 – 14:00 15. czerwca ?
3
Zaliczenie ostatnie zajęcia– 8. czerwca
test jednokrotnego wyboru, 30 pytań 50 minut aktywność na zajęciach jedna nieobecność każda nadprogramowa nieobecność podlega zaliczeniu na konsultacjach
4
Literatura J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010
J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2018
5
Administracja Nowoczesne rozumienie administracji – przełom XVIII i XIX w. Zasada ustawowego związania administracji. Problem z definiowaniem W najprostszym ujęciu: wydzielone w państwie struktury organizacyjne powołane specjalnie do realizacji określonych celów o charakterze zadań publicznych określona działalność o specjalnych cechach, podejmowana w ramach realizacji celów o charakterze publicznym zatrudnieni ludzie (powołani, nominowani, wybierani, przyjęci do pracy w oparciu o umowę cywilna) w strukturach wyodrębnionych w pierwszym znaczeniu
6
Administracja Negatywno-przedmiotowa:
administracja jest to podejmowana w publicznym celu działalność państwa (i związków publicznoprawnych) poza ustawodawstwem i sądownictwem Negatywno-podmiotowe Administracja jest to działalność tych organów publicznych (państwowych), które nie są organami ustawodawczymi i sądowymi Pozytywno-podmiotowe Administracja jest to działalność organów administracyjnych
7
Administracja Administracja publiczna jest to przyjęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy, a także przez organy samorządu terytorialnego zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli, wynikających ze współżycia ludzi w społecznościach (J. Boć)
8
Administracja - cechy Działa w imieniu państwa i na jego rachunek
Władztwo administracyjne Władztwo – możliwość jednostronnego rozstrzygania sytuacji indywidualnych, rozstrzygania trwałego i obowiązującego wszystkie podmioty prawne w państwie oraz zabezpieczone przymusem państwowym, w razie gdy treścią rozstrzygnięcia jest nałożenie obowiązku Władztwo jest to zdolność do jednostronnego ustalania sytuacji prawnej adresata (jego praw i obowiązków) zewnętrznego działania administracji, zabezpieczone przymusem państwowym Działa w interesie publicznym dający się potencjalnie odnieść do wielu niezindywidualizowanych adresatów traktowanych jako wspólny podmiot Działanie na podstawie i w granicach prawa (związanie prawem)
9
Administracja – cechy Wykonawczy charakter Trwałość
Działanie w sposób ciągły i stabilny Działanie przez zawodowy personel Charakter monopolistyczny
10
Administracja – funkcje
Funkcja porządkowo-reglamentacyjna Funkcja administracji świadczącej Funkcja kierująca Funkcja właścicielska
11
Sfery ingerencji administracji
Policja administracyjna Reglamentacja Świadczenia materialne Świadczenia niematerialne Zakaz ingerencji
12
Sfery ingerencji administracji
Policja administracyjna – ochrona bezpieczeństwa, porządku i spokoju publicznego, w szczególności życia, zdrowia i mienia formułowanie ograniczeń w interesie publicznym Cel: zagwarantowanie nienaruszalności dotychczasowego stanu Reglamentacja – różnorodna sfera działalności administracji, której istotą jest ograniczenie w dziedzinie wykorzystania składników procesu wytwarzania, świadczenia usług i obrotu towarowego, swobody działalności podmiotów gospodarujących w imię szeroko pojętego interesu społeczno-ekonomicznego
13
Sfery ingerencji administracji - przykłady
Art. 40 ust. 3 u.s.g. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. (policja administracyjna) Art. 88 Prawo farmaceutyczne W aptece ogólnodostępnej musi być ustanowiony farmaceuta, o którym mowa w art. 2b ust. 1 pkt 1, 2 i 5–7 ustawy z dnia 19 kwietnia r. o izbach aptekarskich (Dz. U. z 2016 r. poz. 1496), odpowiedzialny za prowadzenie apteki, zwany dalej „kierownikiem apteki”; można być kierownikiem tylko jednej apteki Kierownikiem apteki może być farmaceuta, o którym mowa w ust. 1, który ma co najmniej 5-letni staż pracy w aptece lub 3-letni staż pracy w aptece, w przypadku gdy posiada specjalizację z zakresu farmacji aptecznej. (reglamentacja)
14
Sfery ingerencji administracji przykłady
Art. 10 ust. 1 Prawo o broni i amunicji - Właściwy organ Policji wydaje pozwolenie na broń, jeżeli wnioskodawca nie stanowi zagrożenia dla samego siebie, porządku lub bezpieczeństwa publicznego oraz przedstawi ważną przyczynę posiadania broni. (policja administracyjna)
15
Sfery ingerencji administracji
Świadczenia materialne –działania polegające na zapewnianiu materialnych warunków życia w społeczeństwie Świadczenia niematerialne – działania polegające na regulacji niematerialnych warunków życia w społeczeństwie Decyzje administracyjne Z mocy samego prawa Zakaz ingerencji administracji
16
Sfery ingerencji administracji – przykłady
Art. 5 ust. 1 ust. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci - Świadczenie wychowawcze przysługuje osobom, o których mowa w art. 4 ust. 2, w wysokości 500,00 zł miesięcznie na dziecko w rodzinie (świadczenia materialne) Program Taxi 75+ (świadczenia niematerialne) Darmowe żłobki (świadczenia niematerialne - decyzja) Art. 35 ust. 1 Prawo oświatowe - Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18. roku życia (świadczenia niematerialne – z mocy prawa)
17
Prawo administracyjne
Brak definicji legalnej Prawo administracyjne dotyczy administracji publicznej (pojętej jako pewna dziedzina kultury społecznej) i jest dla niej swoiste, tj. obejmuje to, co jest wytworzone właśnie dla organizacji i działania administracji publicznej, a nie zarazem dla innych dziedzin kultury społecznej Prawem administracyjnym jest zbiór norm prawnych, których racją obowiązywania jest bezpośrednia realizacja przez podmioty administrujące wartości wyróżnionych ze względu na dobro wspólne
18
Prawo administracyjne - cechy
prawo publiczne Bezwzględnie obowiązujące (ius cogens) zawiera element władztwa Reguluje stosunki między obywatelami a administracją nie jest skodyfikowane
19
Prawo administracyjne
Normy prawa ustrojowego – dotyczą tworzenia i obsadzania organów administracyjnych i ich urzędów, budowy wewnętrznej, wzajemnych relacji poszczególnych struktur organizacji – kto robi Normy prawa materialnego – określają: w przypadku, gdy realizacja prawa następuje przez wydanie decyzji, organy właściwe do jej wydania, treść decyzji (prawa i obowiązki) w przypadku, gdy stosunki prawne powstają z mocy prawa – skutki jego nieprzestrzegania – co robi Normy prawa procesowego – regulują tok czynności podejmowanych przez organy określone prawem ustrojowym w celu realizacji norm prawa materialnego (regulują wydawanie i kontrolowanie decyzji administracyjnych; tok czynności podejmowanych w celu przymusowego wykonania decyzji administracyjnych) – jak robi
20
Przykłady Art. 33b u.s.p. Powiatową administrację zespoloną stanowią: 1) starostwo powiatowe; 2) powiatowy urząd pracy, będący jednostką organizacyjną powiatu; 3) jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży. Art. 35 ust. 2 u.s.p. Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży. Art. 6 ust. 1 u.a.r.w. Wojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej. ustrojowe
21
Przykłady Art. 27c ust 1 ust. o PIS W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że produkt stwarza zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, właściwy państwowy inspektor sanitarny wstrzymuje, w drodze decyzji, jego wytwarzanie lub wprowadzanie do obrotu lub nakazuje wycofanie produktu z obrotu na czas niezbędny do przeprowadzenia oceny i badań jego bezpieczeństwa, nie dłuższy jednak niż 18 miesięcy Art. 36 ust. 1 Prawa budowlanego W decyzji o pozwoleniu na budowę organ administracji architektoniczno-budowlanej, w razie potrzeby: 1) określa szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych; 2) określa czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych; 3) określa terminy rozbiórki: materialne
22
Przykłady Art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego- Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego organ administracji architektonicznobudowlanej sprawdza: 1) zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko; 2) zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi; procesowe
23
Przykłady Art.. 46 ust 3 u.s.w. Od decyzji, o których mowa w ust. 1, służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, a w sprawach powierzonych na podstawie porozumienia z wojewodą – do właściwego ministra. Art. 114 ust. 1 u.g.n. Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw określonych w art. 112 ust. 3, przeprowadzonymi między starostą, wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. W trakcie prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna. procesowe
24
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.