Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym"— Zapis prezentacji:

1 Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym mgr Ewa Anczewska Projekt jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus Sektor - Edukacja dorosłych, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna

2 Motywacja osób dorosłych do uczenia się wg M. S. Knowlesa
Wewnętrzna- pragnienie osiągania większego zadowolenia z wykonywanej pracy, podwyższenia poczucia własnej wartości, jakości życia, Zewnętrzna - nabycie nowych kompetencji w zawodzie, awans, pieniądze, władza lub inne instrumentalne korzyści płynące z procesu kształcenia; osoby dorosłe mają wyższą motywację do uczenia się, jeśli dostrzegają szansę rozwiązania w ten sposób swoich dylematów życiowych. .

3 Czynniki wpływające na motywację
Według M.S. Knowlesa motywacja osób dorosłych do uczenia się zależy od kilku czynników, np.: sukcesu - dorośli chcą odnosić sukcesy uczeniu się, woli - dorośli chcą mieć poczucie wpływu na uczenie się, wartości - dorośli chcą mieć przekonanie, że uczą się czegoś wartościowego, przyjemności - dorośli chcą, by uczenie się sprawiało im przyjemność.

4 Czynniki wpływające na motywację
Oznacza to, że uczący się dorośli będą najbardziej zmotywowani do nauki, jeśli uwierzą, że są w stanie nauczyć się nowych treści oraz że uczenie się pomoże im w rozwiązaniu realnych, spersonalizowanych problemów, które są dla nich znaczącym utrudnieniem - np. w życiu zawodowym.

5 Pobudzanie motywacji u ucznia dorosłego przez osobę nauczającą:
1.Tworzenie warunków w których osoby szkolone będą gotowe do podwyższania indywidualnych sprawności i utrzymywania ich na jak najwyższym poziomie; 2. Kreowanie sytuacji, w której chęć pogłębiania wiedzy z danej dziedziny przez uczestników szkolenia trwałaby jeszcze po zakończeniu zajęć; 3. Dostosowywanie zadań do poziomu odbiorcy, tak by nie wpływały one na niego demotywująco, a wprost przeciwnie by pozwalały na wyzwalanie w uczniu chęci samorealizacji; 4. Przywrócenie osobie uczącej kontroli nad własnymi możliwościami rozwojowymi, przekonania, że może ona wywierać wpływ na swój sukces czy niepowodzenie w sytuacji zdobywania wiedzy;

6 Pobudzanie motywacji u ucznia dorosłego przez osobę nauczającą:
5. Otwarta, nieautorytarna atmosfera podczas szkolenia może być postrzegana jako wspieranie inicjatywy i kreatywności osoby szkolonej i może pomagać jej w zyskiwaniu pewności siebie, niezależności oraz poczucia odpowiedzialności. 6. Uatrakcyjnianie zajęć poprzez stosowanie tradycyjnych narzędzi i metod nauczania, jak i tych nowych, głównie związanych z wykorzystaniem ICT, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem poprzez nieformalne sieci jest motywującym i naturalnym sposobem uczenia się 7. Umożliwienie odwoływania się do własnych doświadczeń w rozwiązywaniu pojawiających się problemów bądź osiąganiu celów; 8. Pomoc w zrozumieniu znaczenia i wartości tego, czego się uczą;

7 Pobudzanie motywacji u ucznia dorosłego przez osobę nauczającą:
9. Tworzenie sytuacji, w których uczniowie mogą "wyrażać siebie”, nie obawiając się oceny; 10. Uznanie ich doświadczeń za cenne i przydatne w trakcie szkolenia; 11. Pokierowanie szkoleniem w taki sposób by uczniowie mieli wpływ na jego przebieg; 12. Niech uczenie się następuje poprzez błędy; 13. Pomaganie w interakcjach grupowych tzn. zapewnienie możliwości dyskusji grupowej, współpracy i grupowego rozwiązywania problemów;

8 Pobudzanie motywacji u ucznia dorosłego przez osobę nauczającą:
14.Szanowanie odbiorców tzn. poinformowanie uczniów, dlaczego warto wziąć udział w danym kursie, unikanie cynicznego lub protekcjonalnego tonu; 15. Bycie elastycznym - dostosowanie konsultacji, spotkań, egzaminów, poprawek do sytuacji życiowych osób szkolonych.

9 Cechy i umiejętności dobrego edukatora chcącego wzbudzić motywację u uczących się osób dorosłych:
- wiedza specjalistyczna, - potrafi przekształcić wiedzę merytoryczną we wskazówki dotyczące procesu uczenia oraz musi zdawać sobie sprawę co jest korzystne dla osoby uczącej się w procesie edukacji; - empatia, - musi znać oczekiwania i potrzeby ucznia, a tym samym potrafi dopasować wskazówki i polecenia do poziomu doświadczeń i stopnia rozwoju uczestnika procesu szkoleniowego;

10 Cechy i umiejętności dobrego edukatora chcącego wzbudzić motywację u uczących się osób dorosłych:
- entuzjazm,- zaangażowanie i działania animacyjne wyrażane poprzez odpowiedni poziom emocji, ruchu i energii podczas prowadzonych zajęć; - przejrzystość -uczniowie muszą być w stanie zrozumieć nauczyciela i podążać za jego wskazówkami;

11 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym"

Podobne prezentacje


Reklamy Google