Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Opracowała: Joanna Gruszczyńska

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Opracowała: Joanna Gruszczyńska"— Zapis prezentacji:

1 Opracowała: Joanna Gruszczyńska
Przemoc rówieśnicza Opracowała: Joanna Gruszczyńska 1

2 Przemoc rówieśnicza definicje
Często używamy zamiennie:agresja, przemoc czy bullying Relacja między tymi pojęciami ma charakter hierarchiczny

3 Agresja to pojęcie najbardziej ogólne oznaczające świadome podejmowanie wrogich działań mających na celu wyrządzenie komuś szkody (Aronson, Wilson, Akert, 2006) Przemoc to termin nieco węższy – do przemocy dochodzi wtedy, gdy agresor wykorzystuje swoją przewagę nad ofiarą. Może być ona liczebna, fizyczna, psychiczna lub o charakterze formalnym Komendant-Brodowska, 2014) Bulling ma miejsce wtedy, gdy działanie ma na celu wyrządzenie przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy lub grupy sprawców (nierównowaga sił; Olweus, 2003)

4 Czyli nadaje mu się bardzo szerokie znaczenie (Pyżalski, 2012)
Bulling Często ten termin tłumaczy się jako: agresja w szkole, agresja rówieśnicza, przemoc w szkole, przemoc rówieśnicza. Czyli nadaje mu się bardzo szerokie znaczenie (Pyżalski, 2012) W polskich badaniach określa się go również jako znęcanie się, dręczenie, nękanie, gnębienie czy prześladowanie

5 Systemy klasyfikacji przemocy rówieśniczej
Instytut Badań Edukacyjnych (2015) wyróżnia: Przemoc werbalną (przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie) Przemoc relacyjną (wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie) Fizyczną Materialną Elektroniczna

6 Skala przemocy rówieśniczej
Brakuje danych urzędowych Statystyki policyjne ograniczają się do zdarzeń, do których doszło na terenie szkół i innych placówek oświatowych Informacje na temat ofiar oraz sprawców tych czynów nie są jednak dostępne Najczęściej odnotowane Najczęściej odnotowane przestępstwa w 2016 r. to: Kradzież rzeczy (1172) Zniszczenie lub uszkodzenie cudzej rzeczy (537) Wymuszenia rozbójnicze (424) Gwałt (24)

7 Przemoc rówieśnicza a płeć
Chłopcy częściej niż dziewczęta byli ofiarami: przemocy fizycznej (48% vs 34%) Napaści zbiorowej (23% vs 12%) Znęcania się (12% vs 9%) Przemocy podczas randki (16% vs 3%) Odsetki ofiar przemocy psychicznej były zbliżone wśród obu płci (28 vs 27) Nastolatki w wieku 15 – 17 lat częściej deklarowały doświadczenie napaści fizycznej niż latki

8 Przemoc rówieśnicza a wiek
Nastolatki w wieku 15 – 17 lat częściej deklarowały doświadczenie napaści fizycznej niż latki 11 – 14latki znacznie częściej niż 15-17latki doświadczały znęcania się (7% vs 8%) Przemoc psychiczna w młodszej grupie wiekowej to 16% vs 8%

9 Instytut Badań Edukacyjnych (2015)
Większość uczniów przyznała, że w ciągu 4 tygodni poprzedzających badania padła ofiarą zachowań agresywnych ze strony rówieśników – częściej była to agresja relacyjna i werbalna niż fizyczna

10 Doświadczanie przemocy rówieśniczej ze względu na płeć
Obgadywanie, izolowanie nastawianie klasy przeciwko – częściej dziewczęta (49% vs 41%) Wyzywanie, obrażanie, krzyczenie – (ch. 42%vs 31%) Ośmieszanie, wyśmiewanie, poniżanie (ch. 36% vs 27%) Agresja materialna – (ch.36% vs 23%) Agresja elektroniczna – (23% ch, vs 24%) Agresja fizyczna – (ch 25% vs 16%) Podglądanie, ściąganie ubrań, obmacywanie – (ch. 11 vs 10%) Groźby – 5% vs 3%

11 Polska w badaniach porównawczych zajmuje 16 miejsce (na 42)
Międzynarodowe badania z 2015 (Health Behaviour in School-aged Children) Prawie co trzeci uczeń w wieku lat (30,3%) co najmniej raz na 2 miesiące padł ofiarą bullyingu (dręczenia). Do bycia sprawcą przyznało się 31,3% badanych, a 13,6% osób było zarówno ofiarami jak i dręczycielami. Widoczny jest spadek rozpowszechnienia bullingu wraz z wiekiem uczniów. Polska w badaniach porównawczych zajmuje 16 miejsce (na 42)

12 Cyberbullyingu (HBSC 2015)
Wśród uczniów 11 – 15 lat 16,1% przyznało, że co najmniej raz padło ofiarą cyberprzemocy Częściej są to dziewczęta niż chłopcy. Bardziej rozpowszechniony wśród starszych nastolatków (od 15 lat wzwyż) J. Pyżalski w badaniach stwierdził związek pomiędzy stosowaniem bullyingu a stosowaniem cyberprzemocy

13 Postawy i opinie nauczycieli wobec przemocy rówieśniczej
Co trzeci badany wychowawca twierdził, że w jego klasie nie ma aktów agresji Najczęściej dostrzegane formy przemocy rówieśniczej to: wyzywanie, obrażanie i krzyki (43%) Ośmieszanie i poniżanie (42%) Co czwarty nauczyciel był zdania, że w jego klasie ma miejsce obgadywanie, izolowanie lub nastawianie przeciwko Co piąty twierdził, że w jego klasie dochodzi do agresji fizycznej Wychowawcy nie wiedzieli o istnieniu agresji elektronicznej

14 Konsekwencje stosowania przemocy rówieśniczej
Na negatywne skutki narażone są zarówno jej ofiary, sprawcy, jak i świadkowie Można je rozpatrywać w kontekście zdrowia psychicznego jak i fizycznego

15 Konsekwencje stosowania przemocy rówieśniczej natury psychicznej
Poczucie osamotnienia (Nansel, 2001) Obniżona samoocena (Pyżalski, 2012) Depresja i myśli samobójcze (Klomek, 2008)negatywne skutki przemocy rówieśniczej mogą być obecne nawet w życiu dorosłym ofiar (Copeland, Wolke, Angold, Costello, 2013 oraz Vassallo, Sanson, Olsson, 2014)

16 Współwystępowanie bullyingu oraz objawów psychosomatycznych
Bóle głowy, pleców, brzucha, zawroty głowy, zły humor, nerwowość, trudności z zasypianiem, samotność, bezradność. Prawdopodobieństwo nasilenia objawów wzrasta wraz z częstością aktów przemocy. W grupie osób które doświadczały bullyingu raz w tygodniu ryzyko wystąpienia objawów fizykalnych było dwukrotnie wyższe, a objawów psychicznych nawet do 7 razy wyższe. Doświadczanie bullyingu może być wskaźnikiem wykluczenia społecznego, wpływać negatywnie na rozwój umiejętności społecznych, a na pewno na gorsze funkcjonowanie w szkole


Pobierz ppt "Opracowała: Joanna Gruszczyńska"

Podobne prezentacje


Reklamy Google