Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015."— Zapis prezentacji:

1 Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP
22 czerwca 2015

2 Agenda Kluczowe regulacje prawne a praktyka realizacji przedsięwzięć PPP Rozporządzenia wykonawcze oraz nowelizacje i ich projekty Stosunek do innych ustaw Wybór partnera prywatnego a realizacja przedsięwzięć PPP

3 Polskie regulacje prawne dotyczące PPP
22 czerwca 2015

4 Polskie regulacje dotyczące PPP
Ustawa z 2005 roku Ustawa z 2008 roku główne założenia ustawy

5 oraz nowelizacje i ich projekty
Rozporządzenie wykonawcze oraz nowelizacje i ich projekty 22 czerwca 2015

6 Rozporządzenia wykonawcze oraz nowelizacje i ich projekty (1)
nowelizacji ustawy o PPP a przejrzystość procedur związanych z realizacją przedsięwzięcia zmiany w ust. 1 i 2 art. 4 ustawy o PPP: rozszerzenie stosowania ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz stosowanie prawa zamówień publicznych na umowę o PPP

7 Rozporządzenia wykonawcze oraz nowelizacje i ich projekty (2)
problematyka ust. 3 art. 4 ustawy o PPP: W przypadkach, w których nie ma zastosowania ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi ani ustawa Prawo zamówień publicznych, wyboru partnera prywatnego dokonuje się w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej i wolnej konkurencji oraz przestrzeganie zasad równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności, przy odpowiednim uwzględnieniu przepisów niniejszej ustawy, a w przypadku wniesienia przez partnera publicznego wkładu własnego będącego nieruchomością, także przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami

8 Rozporządzenia wykonawcze oraz nowelizacje i ich projekty (3)
Ustawą z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli przedsiębiorców dodano nowy ust. 4 w art. 7 ustawy o PPP w brzmieniu: "4. Do odpowiedzialności za wykonanie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym i wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy przepisu art. 141 ustawy, o której mowa w art. 4 ust. 2, nie stosuje się."

9 Rozporządzenia wykonawcze oraz nowelizacje i ich projekty (4)
Z dniem 1 stycznia 2013 roku weszła w życie ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Ustawa ta dodała art. 18a do ustawy o partnerstwie publiczno- prywatnym, poprzez co implementowano do prawa polskiego reguły wynikające z decyzji Eurostatu nr 18/2004.

10 Rozporządzenia wykonawcze oraz nowelizacje i ich projekty (5)
Skutkiem implementacji jest uregulowanie w ustawie (a nie w rozporządzeniu, jak to było poprzednio), iż zobowiązania z umów o PPP nie będą zaliczane do państwowego długu publicznego w sytuacji, gdy partner prywatny przejmie na siebie ryzyko budowy oraz ryzyko dostępności lub popytu z uwzględnieniem wpływu na te ryzyka czynników takich jak gwarancje i finansowanie przez partnera publicznego czy alokacja aktywów po zakończeniu umowy.

11 Rozporządzenia wykonawcze oraz nowelizacje i ich projekty (6)
rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego

12 Rozporządzenia wykonawcze oraz nowelizacje i ich projekty (7)
Rozporządzenie Ministra Gospodarki w wykonaniu delegacji z art. 18a ust. 2 ustawy o PPP – opublikowane w Dzienniku Ustaw w dniu 3 marca roku (weszło w życie 16 marca 2015 roku)

13 Rozporządzenia wykonawcze oraz nowelizacje i ich projekty (8)
Projekty nowelizacji

14 Stosunek do innych ustaw
22 czerwca 2015

15 Stosunek do innych ustaw
Stosunek do ustawy prawo zamówień publicznych i ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi prawo zamówień publicznych/ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi a nowa ustawa o PPP – praktyczne problemy zastosowania procedur wyboru partnera prywatnego

16 Wybór partnera prywatnego
22 czerwca 2015

17 PRAWO POBIERANIA POŻYTKÓW ROBOTY BUDOWLANE LUB USŁUGI
Stosunek do innych ustaw - wybór partnera prywatnego (1) WYNAGRODZENIE PRAWO POBIERANIA POŻYTKÓW WRAZ Z ZAPŁATĄ USTAWA O KONCESJI NA ROBOTY BUDOWLANE LUB USŁUGI USTAWA O KONCESJI NA ROBOTY BUDOWLANE LUB USŁUGI 17

18 PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Stosunek do innych ustaw - wybór partnera prywatnego (2) WYNAGRODZENIE INNE USTAWA PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH 18

19 Stosunek do innych ustaw - wybór partnera prywatnego (3)
problematyka ust. 3 art. 4 ustawy o PPP: W przypadkach, w których nie ma zastosowania ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi ani ustawa Prawo zamówień publicznych, wyboru partnera prywatnego dokonuje się w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej i wolnej konkurencji oraz przestrzeganie zasad równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności, przy odpowiednim uwzględnieniu przepisów niniejszej ustawy, a w przypadku wniesienia przez partnera publicznego wkładu własnego będącego nieruchomością, także przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami 19

20 Stosunek do innych ustaw - wybór partnera prywatnego (4)
Przykładowe kwestie prawne związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania na wybór partnera prywatnego: przygotowanie ogłoszenia o PPP – podstawa udanej prekwalifikacji korzystanie z zasobów podmiotów trzecich – specyfika PPP kwestie związane z podwykonawstwem 20

21 Podsumowanie

22 Dentons Rondo ONZ 1 00-124 Warszawa Tomasz Korczyński
Counsel, Co-Head of the PPP Practice T Tomasz Korczyński posiada kilkunastoletnie doświadczenie w świadczeniu pomocy prawnej na rzecz podmiotów polskich i zagranicznych. Jest uznawany za jednego z czołowych ekspertów- praktyków PPP w Polsce. Skutecznie doradzał przy realizacji projektów infrastrukturalnych, zarówno stronie publicznej jak i prywatnej. Jest adwokatem, pełniącym drugą kadencję funkcję Zastępcy Członka Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie. Ponadto jest wykładowcą w Szkole Głównej Handlowej, gdzie od czterech lat prowadzi zajęcia z dziedziny PPP oraz doradcą prawnym w Fundacji Centrum PPP. Tomasz Korczyński był ekspertem Komisji Sejmowej „Przyjazne Państwo” ds. związanych z ograniczaniem biurokracji w zakresie zmian ustawy o PPP. Dentons Rondo ONZ 1 Warszawa


Pobierz ppt "Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015."

Podobne prezentacje


Reklamy Google