Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Podstawy edukacji coachingowej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Podstawy edukacji coachingowej"— Zapis prezentacji:

1 Podstawy edukacji coachingowej
Elżbieta Doroszuk

2 Coaching w szkole Istota coachingu
Najważniejsze umiejętności i zadania coacha Poziomy skutecznego coachingu w szkole.

3 ISTOTA COACHINGU Czym twoim zdaniem jest coaching ?
„Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać” Walt Disney

4 Strategia Disney a Walt Disney, legenda animacji i filmu stosował bardzo skuteczną strategię. Każdy jego pomysł podlegał obróbce trzech Waltów: Marzyciela, Realisty i Krytyka. Spojrzenie z tych trzech stron dawało gwarancję dobrego produktu.

5 Strategia Disney a Rola Marzyciela była kluczowa w procesie twórczym.
Realista przekuwał marzenia w konkret i dbał o harmonogram działań. Krytyk natomiast nie pozwalał wypuścić na rynek produktu słabej jakości.

6 Strategia Disneya a coaching
W coachingu zaczynamy od werbalizacji marzeń, celów. Wykorzystując strategię Disneya wchodzimy w trzy stany (patrzymy z trzech perspektyw) MARZYCIELA, REALISTY i KRYTYKA. Marzyciel marzy, realista układa plan działania, krytyk szuka słabych punktów. Następnie wracamy do początku. Marzyciel odpowiada na zarzuty krytyka, realista udoskonala plan, krytyk szuka kolejnych słabych punktów.

7 Od marzenia do….. MARZYCIEL REALISTA KRYTYK

8 Istota coachingu Cykl ten może być wielokrotnie powtarzany, a kończy się zawsze w fazie REALISTY, kiedy krytyk nie ma już nic do powiedzenia. Spojrzenie z różnych perspektyw buduje naszą świadomość. A budowanie świadomości jest istotą coachingu.

9 Skąd wzięła się współczesna „moda” na coaching?
Czym jest coaching? Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego. Coaching służy rozwojowi osobistemu i zawodowemu.

10 Coaching Coaching to zorientowany na doskonalenie kompetencji, umiejętności i postaw proces uczenia się. Jest to narzędzie, którego podstawą jest wiedza coachowanego (czasami nieuświadomiona lub z różnych powodów ukryta). Coaching to odblokowanie potencjału osoby. Coaching przeznaczony jest dla osób, które dążą do zmian i samodoskonalenia.

11 Bazując na psychologii pozytywnej coaching zakłada, że:
W każdym z nas są odpowiedzi i rozwiązania, coaching pomaga do nich dotrzeć; Każdy z nas może żyć z wykorzystaniem całego swojego potencjału; Każdy z nas posiada talenty, które mogą pomóc w realizowaniu życiowych celów i misji; Głównym celem coachingu jest poszerzanie samoświadomości i odpowiedzialności za swoje życie.

12 Czym jest coaching? Obecnie profesjonalny coaching jest metodą rozwojową, która pomaga nam w osiąganiu celów w życiu zawodowym i osobistym, a organizacjom w osiąganiu rezultatów poprzez rozwój kluczowych kompetencji ludzi i zespołów. Coaching jest procesem, w którym coach – poprzez obserwację, stawianie celów i zadań oraz regularne udzielanie informacji zwrotnych i wzmacnianie nowych zachowań wspiera klienta w rozwoju.

13 Czym jest coaching? Coaching polega przede wszystkim na komunikacji, czyli porozumiewaniu się, przekazywaniu myśli, udzielaniu informacji zwrotnych. Bez umiejętności słuchania, zadawania pytań, rozpoznawania komunikatów niewerbalnych, udzielania informacji zwrotnych i wielu innych elementów coach nie byłby w stanie pomóc klientowi w osiąganiu celów.

14 Coaching w edukacji Historia wykorzystania coachingu w polskiej edukacji jest stosunkowo krótka i zaczyna się około roku 2000. Wtedy to metody szeroko rozumianego coachingu stały się głównie jednym z elementów „nowatorskich metod nauczania”.

15 Coaching w szkole Co więcej, coaching wykorzystywany jest w szkołach, jako metoda wsparcia nie tylko relacji z uczniami, ale również z dorosłymi (i z rodzicami i z nauczycielami). Ta „nowatorska” metoda nie jest jednak niczym dramatycznie nowym i niezwykłym. Co więcej, wielu nauczycieli wykorzystuje narzędzia coachingowe w codziennej pracy. Nie jest to zjawisko powszechne, ale niewiele stoi na przeszkodzie, aby takim było.

16 Po co nauczycielowi coaching?
Rozwój osobisty i zawodowy Wspieranie rozwoju uczniów

17 Czym jest coaching w edukacji?
Jest właśnie procesem rozwoju, gdzie nauczyciel, pełniący również rolę coacha, nawiązuje relację z klientem-uczniem i stymuluje go do podjęcia decyzji o rozwoju. Ważne jest, aby nauczyciel-coach posiadał szczególne kompetencje, które powodują, iż rozwój jest możliwy.

18 Kompetencje nauczyciela - coacha
Spośród wszystkich kompetencji coacha, w edukacji najistotniejsze są te, dotyczące: efektywnego komunikowania, wspierania procesu uczenia się, osiągania rezultatów.

19 „Praca z ludźmi przypomina poszukiwanie złota… Przy szukaniu złota trzeba przerzucić dosłownie tony piachu, by znaleźć jedną unkcję kruszcu. Ale nie szuka się piachu – szuka się złota!” Andrew Carnegie

20 Miejsce coachingu na mapie innych form wspierania
Doradztwo Szkolenia Terapia Konsulting Mentoring Nauczanie

21 Czasami potrzebujemy przewodnictwa i porady
DORADZTWO Czasami potrzebujemy przewodnictwa i porady Doradca pomaga nam rozwiązać nasze problemy. Doradca wie i występuje w roli eksperta. Doradca z założenia posiada większa wiedzę w danym obszarze i proponuje swoje rozwiązania, które uważa za najlepsze i najskuteczniejsze. Doradzając jednocześnie przyjmuje na siebie odpowiedzialność za skuteczność proponowanych rozwiązań.

22 SZKOLENIE Szkolenie jest procesem zdobywania wiedzy i umiejętności poprzez studiowanie i doświadczenie. Szkoleniowiec z definicji jest ekspertem i przebieg szkolenia (treningu) wymaga nastawienia na specyficzne umiejętności zdobyte w celu osiągania pożądanych rezultatów. Trener przychodzi z gotowymi, zaplanowanymi ćwiczeniami i krokami.

23 TERAPIA Terapia jest praca z klientem, który wymaga usunięcia psychologicznych lub fizycznych symptomów. Pacjent potrzebuje uwolnienia od psychicznego bólu. Motywacją klienta do wejścia w terapię jest chęć uwolnienia się od dyskomfortu, a nie dążenie do pożądanych celów. Terapeuta dokonuje interpretacji, stawia się w pozycji eksperta i przejmuje dużą część odpowiedzialności za efekty, jakie uzyskuje klient.

24 Konsulting Konsultant rozwiązuje problemy lub pomaga w rozwoju czy to organizacji jako całości czy indywidualnego klienta. Konsultant patrzy na rozwiązanie problemu przez pryzmat systemu, nie analizuje sytuacji konkretnej osoby. W tym sensie konsultant ma jedynie pośredni wpływ jednostki.

25 Mentoring Mentoring występuje wtedy, gdy osoba która jest od nas bardziej doświadczona, posiadająca dużą wiedzę, udziela rad i przyjmuje rolę wzorca do naśladowania. Mentor jest „patronem” z dużym doświadczeniem zawodowym. Zna się bardzo dobrze na wykonywanej przez podopiecznego działalności. Wspomaga w ten sposób rozwój kompetencji.

26 Nauczanie Nauczanie jest przekazywaniem wiedzy przez nauczyciela uczniowi. Nauczyciel wie coś, czego nie wie uczeń. W przypadku coachingu jest odwrotnie. Klient jest ekspertem i to klient zna odpowiedzi, a nie coach.

27 Coaching a inne formy wspomagania w rozwoju
Każda z wymienionych form jest użyteczna i ma swoje miejsce w procesie wspierania rozwoju. Stosowane w zgodzie ze swoim przeznaczeniem, wspomagają i są bardzo skutecznymi narzędziami wspierającymi osiąganie sukcesu.

28 Wybór należy do Ciebie KIEDY? CO? SUKCES

29 Wybór należy do Ciebie Coaching w rozwoju osobowym nauczyciela
Podejście coachingowe w pracy

30 Metody pracy coachingowej
Jedną z najpopularniejszych metod pracy coachingowej jest stosowanie procedury T-GROW. Ustala ona kolejność postępowania coacha: najpierw cel, potem opis sytuacji aktualnej, następnie poszukiwanie rozwiązań, a na zakończenie wybór konkretnej ścieżki postępowania.

31 PODSUMOWANIE W coachingu, to klient poszukuje właściwych rozwiązań dzięki rozmowom z coachem. Klient zna odpowiedzi. Klient jest decyzyjny w każdej sprawie, bo to jego coaching i jego sprawy, w których jest on jedynym ekspertem. Coaching bazując na teraźniejszości jest zorientowany na przyszłość.

32 PODSUMOWANIE Klient jest z natury kreatywny i pełen pomysłów.
Zadanie coacha polega na wydobyciu tych umiejętności, zasobów i kreatywności, które klient już posiada. Klient zna odpowiedzi i podejmuje decyzję. Co jeszcze?

33 PODSUMOWANIE Na skali od 1 …………………….do 10,
gdzie 1 oznacza nie mam pojęcia a jestem bardzo pewna/pewny, określ, jak bardzo jesteś pewna/pewien, że podejście coachingowe jest użyteczne dla Ciebie? Co w związku z tym zrobisz? Kiedy to zrobisz?

34 Podstawy edukacji coachingowej
r. godz – 17.15 sala 236 RODN „WOM” w Częstochowie

35 Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA.
Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”. RODN "WOM" w Częstochowie

36 Elżbieta Doroszuk doroszuk@womczest.edu.pl
Dziękuję za uwagę Elżbieta Doroszuk


Pobierz ppt "Podstawy edukacji coachingowej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google