Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Metodologia badania Czas badania Narzędzia

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Metodologia badania Czas badania Narzędzia"— Zapis prezentacji:

1 Uczelnia wyższa oczami kandydatów z niepełnosprawnościami Wyniki badania „Tajemniczy klient” `

2 Metodologia badania Czas badania Narzędzia
Październik – listopad 2018 r. Narzędzia Analizowaliśmy stronę www uczelni. Wysyłaliśmy maile i dzwoniliśmy na uczelnie z pytaniem o możliwość podjęcia studiów na uczelni osoby z niepełnosprawnościami.

3 Zasięg badania Przebadano: 371 z 381 uczelni wyższych.
4 uczelnie były w trakcie likwidacji. 6 uczelni nie posiadało pełnej bazy adresowej.

4 Zasięg badania cd. 93 uczelnie publiczne. 233 uczelni niepublicznych.
19 uczelni artystycznych. 10 uczelni teologicznych i kościelnych. 9 uczelni medycznych. 7 uczelni wojskowych.

5 Analiza strony internetowej
Szukaliśmy informacji skierowanych do kandydatów lub studentów z niepełnosprawnościami: Czy jest Pełnomocnik ds. Osób z Niepełnosprawnościami (Niepełnosprawnych), biuro lub inna jednostka ds. osób z niepełnosprawnościami (niepełnosprawnych)? Czy są podane dane kontaktowe do ww. osób lub jednostek? Czy możemy znaleźć informacje o formach wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami proponowanych przez uczelnię?

6 Analiza strony internetowej cd.

7 Analiza strony internetowej Spostrzeżenia
W wielu przypadkach informacje dla osób z niepełnosprawnościami były dobrze „ukryte” – był duży problem żeby je odszukać. Często na stronach była jedynie informacja dotycząca stypendiów dla osób z niepełnosprawnościami. Informacje dla studentów cudzoziemców w wielu przypadkach były bardziej wyeksponowane i dużo częściej znajdowały się na stronach uczelni niż informacje dla kandydatów lub studentów z niepełnosprawnościami.

8 Korespondencja mejlowa
Wysyłaliśmy mejle do działu rekrutacji na uczelni lub BON-u. Czas oczekiwania na odpowiedź: 10 dni. W przypadku uczelni, które odpowiedziały na mejl, z reguły następowała wymiana kilku maili.

9 Korespondencja mejlowa cd.
Przykładowe mejle: Dzień dobry! Jestem osobą z niepełnosprawnością, poruszającą się na wózku inwalidzkim i od przyszłego roku chciałabym rozpocząć studia na Państwa Uczelni. W związku z tym mam pytanie czy otrzymam wsparcie od Państwa podczas studiów? Pozdrawiam serdecznie Jestem osobą niewidomą. Od przyszłego roku chciałabym rozpocząć studia na kierunku……… na Państwa Uczelni. Czy podczas studiów mogę liczyć na pomoc i wsparcie? Z poważaniem

10 Korespondencja mejlowa cd.

11 Korespondencja mejlowa Spostrzeżenia
Z reguły mejle zawierały: Zapewnienie o udzieleniu pomocy podczas studiów. Pytania o nasze potrzeby. Opis przystosowania uczelni dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Zaproszenie na uczelnię, aby osobiście sprawdzić jej dostosowanie. Zaproszenie na uczelnię, aby zapoznać się z wybranym kierunkiem i aby przekonać się, czy spełni nasze oczekiwania.

12 Korespondencja mejlowa Oferta wsparcia
Stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych. Indywidualny tok studiów. Wsparcie asystenta. E-learning. Zorganizowanie zajęć na parterze (dla osoby z niepełnosprawnością ruchową). Wydłużony czas zaliczeń i egzaminów. Alternatywne formy zdawania egzaminów. Rozmowę z kandydatem, aby wspólnie ustalić formy wsparcia.

13 Korespondencja mejlowa Odpowiedzi negatywne
„Uczelnia jest niedostosowana architektonicznie”. „Budynek jest niedostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ale każdy ma prawo do studiowania”. „Dzień dobry, przykro mi, ale w tej chwili nie udzielę Pani takiej informacji. Jeżeli zamierza Pani zapisać się na studia w przyszłym roku, to proszę się wtedy z nami skontaktować”.

14 Rozmowy telefoniczne 3 próby w ciągu kilku dni.
Dzwoniliśmy do działu rekrutacji lub BON-u. Pytaliśmy o: Dostosowanie budynku. Dostosowanie materiałów. Miejsce w akademiku. Formy zdawania egzaminów. Inne formy wsparcia dla studenta z niepełnosprawnością.

15 Rozmowy telefoniczne cd.

16 Rozmowy telefoniczne Spostrzeżenia
Najgorzej wyglądała sprawa z dostosowaniem budynków, ale… ”(…) uczelnia na 2 piętrze bez windy, ale chętnie pomożemy, możemy zaproponować część zajęć w formie e-learningu a część w innym budynku [dostosowanym]”. „(…) mogą być trudności bez infrastruktury, ale postaramy się zmienić lokalizację Pani zajęć”. Czasami pojawiał się rozdźwięk między odpowiedziami mejlowymi a telefonicznymi.

17 Rozmowy telefoniczne Spostrzeżenia
Przeważnie byliśmy przełączani do osób zajmujących się wsparciem studentów z niepełnosprawnościami – wtedy odpowiedzi były bardzo konkretne. Z reguły rozmówcy byli mili i starali się dokładnie odpowiedzieć na nasze pytania. Często słyszeliśmy, że na uczelni studiowały już osoby z niepełnosprawnościami i kończyły ją bez problemów. Zapraszano nas na spotkanie na uczelni. Ale spotkaliśmy i z takimi sytuacjami…

18 Rozmowy telefoniczne Odpowiedzi negatywne
„Jak Pan jeździ na wózku inwalidzkim, to możemy się z Panem spotkać przed ladą”. „Nie jesteśmy organizacją charytatywną”. Osoba oszołomiona, gdy usłyszała, że kandydatka jest osobą niewidomą, i nie była w stanie zaproponować żadnego wsparcia. Tymczasem na stronie uczelni jest informacja: „Jako jedyna uczelnia w … zapewniamy bezpieczne warunki studiowania osobom niepełnosprawnym, a także dostosowujemy tok nauczania do indywidualnych potrzeb naszych żaków”.

19 Dziękuję za uwagę Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
ul. Wybickiego 3a, Kraków Kontakt:


Pobierz ppt "Metodologia badania Czas badania Narzędzia"

Podobne prezentacje


Reklamy Google