Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Rynek poligraficzny w Polsce Edycja 2012
Jacek Bajger Partner KPMG w Polsce
2
Rynek poligraficzny w Polsce. Edycja 2012 - agenda
Metodyka badania Polska poligrafia na tle Europy Handel zagraniczny Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców: Sprzedaż (w tym na rynki zagraniczne) Mocne i słabe strony sektora Rola IT Przyszłość sektora poligraficznego w Polsce Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
3
Metodyka badania W tegorocznej edycji badania wzięło udział 230 firm poligraficznych (8% więcej niż rok wcześniej), które były ankietowane w marcu 2012 r. metodą CAWI (ang. Computer Assisted Web Interview) lub samodzielnie wypełniły ankietę w wersji papierowej. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
4
Metodyka badania Na pytania w kwestionariuszu ankietowym odpowiadały przede wszystkim osoby decyzyjne w przedsiębiorstwach. Blisko połowę badanych (48%) stanowili właściciele bądź współwłaściciele firm. 29% ankietowanych to dyrektorzy jednostek bądź kierownicy działu, a co piąty badany był prezesem firmy bądź członkiem zarządu. Badanie powstało we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga oraz przy wydatnej współpracy branży poligraficznej. Jest to druga wersja badania rozszerzona w stosunku do wersji z 2011 roku. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
5
Polska poligrafia na tle Europy – liczba przedsiębiorstw i zatrudnienie w przedsiębiorstwach
Źródło: opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Eurostat. *Dane za 2009 rok. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
6
Handel zagraniczny Z racji, iż sektor poligraficzny mieście się w kilku kategoriach i przeplata się przy tym z innymi sektorami, przedstawiono jedynie dwie kategorie. Na tym slajdzie jest kategoria w 100% poligraficzna, na kolejnym kategoria koncentrująca się na opakowaniach – niestety mieści ona również inne przedsiębiorstwa niż poligraficzne, ale firmy poligraficzne stanowią większość. Niestety nie ma konkretnych danych pozwalających stwierdzić ile procent stanowi poligrafia. Te dwie przedstawione kategorie łącznie zawierają większość firm poligraficznych. Źródło: opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Eurostat. W 2011 roku polskie przedsiębiorstwa wyeksportowały towary klasyfikowane jako wyroby poligraficzne o wartości 569,7 mln euro. Było to o 11,6% więcej niż w roku 2010.Obecny poziom eksportu pozostaje na zbliżonym poziomie od 2008 roku, to jest blisko dwukrotnie wyższym niż miało to miejsce w roku wejścia do UE. Począwszy od roku 2004 systematycznie rośnie przewaga eksportu nad importem. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
7
Handel zagraniczny Uwaga: nie wszystkie zawarte tutaj opakowania są produktem przemysłu poligraficznego. Źródło: opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Eurostat. Dane z poprzedniego slajdu nie obejmowały jednego z kluczowych produktów polskiego przemysłu poligraficznego, jakim są opakowania. Wartość eksportu opakowań w 2011 roku sięgnęła aż 457,4 mln euro. Saldo obrotów zagranicznych jest jednak mniej korzystne niż w przypadku poprzedniej kategorii. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
8
Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców – sprzedaż
* Przychody przedsiębiorstw na podstawie danych Eurostat przeliczonych wg średniego kursu NBP. ** Szacunek w oparciu o produkcję sprzedaną przedsiębiorstw powyżej 9 pracujących. *** Prognoza KPMG w Polsce. Przy przeliczeniu wartości na euro wzięto pod uwagę kursy walutowe NBP oraz prognozy Data Monitor. Połączone dane z Eurostatu i badania Według naszych szacunków w najbliższej przyszłości sektor czeka stopniowy, stabilny wzrost. W 2010 roku wartość sektora mierzona wielkością przychodów firm poligraficznych wyniosła 10,1 mld zł (albo 2,53 mld euro) i była o 9% wyższa niż w 2009 roku. Według naszych szacunków, opartych na danych GUS, w 2011 roku przychody całego sektora wzrosły do 11,2 mld zł. Po uwzględnieniu deklaracji przedsiębiorców, które związane są z prognozą wzrostu sprzedaży, można oczekiwać, że wielkość sektora poligraficznego w Polsce do końca 2014 roku może przekroczyć wartość 14 mld zł (albo 2,54 mld euro). Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
9
Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców – wzrost sprzedaży w 2011 roku
Z deklaracji polskich firm poligraficznych wynika, że blisko połowa z nich odnotowała w 2011 roku wzrost sprzedaży w stosunku do 2010 roku. Z kolei niespełna co czwarty przedsiębiorca uznał, że jego sprzedaż spadła. Podobnie jak w ubiegłym roku okazało się, że o łącznym wzroście branży decydowały przede wszystkim średnie i duże przedsiębiorstwa. Wśród największych ankietowanych podmiotów aż 56% zadeklarowało wzrost sprzedaży. Dla porównania jedynie 32% mikro-przedsiębiorstw objętych badaniem zadeklarowało wzrost sprzedaży na przestrzeni ostatniego roku. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
10
Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców – sprzedaż na rynkach zagranicznych
Blisko połowa (47%) badanych firm sprzedaje produkty i usługi na rynkach zagranicznych. Decydują o tym przede wszystkim średnie i duże przedsiębiorstwa. Aż 83% podmiotów z tej grupy zadeklarowało sprzedaż swoich produktów i usług na innych rynkach. Wart odnotowania jest fakt, że już 86% firm flekso-graficznych sprzedaje na rynkach zagranicznych. Jednocześnie najrzadziej swoje usługi i produkty sprzedają na tych rynkach zakłady specjalizujące się w usługach introligatorskich oraz przygotowalnie. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
11
Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców – sprzedaż na rynkach zagranicznych
Przedsiębiorcy pytani o kierunki ekspansji w pierwszej kolejności wymieniali rynek niemiecki – aż 70% firm eksportujących deklaruje sprzedaż na tym rynku. W dalszej kolejności wskazywano na Francję, Wielką Brytanię, Holandię czy Czechy. Rzadziej pojawiały się odpowiedzi wskazujące na sprzedaż w USA czy Rosji. Przedsiębiorstwa zapytane jakiego rodzaju usługi bądź produkty sprzedawane są najczęściej na rynkach zagranicznych najczęściej wskazywali na: opakowania, druk i oprawę książek, broszury, ulotki, plakaty, foldery i inne artykuły reklamowe. Pytanie zadano jedynie firmom, które potwierdziły obecność na rynkach zagranicznych. Można było wymienić maksimum 3 państwa. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
12
Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców - SWOT
MOCNE STRONY (STRENGHTS) SŁABE STRONY (WEAKNESSES) Dostęp do know-how i nowoczesnej technologii 73% Koszty materiałowe 83% Dostępność papieru i innych materiałów 72% Poziom marż 77% Kwalifikacje kadry 64% Koszty zakupu i serwisu urządzeń 69% SZANSE (OPPORTUNITIES) ZAGROŻENIA (THREATS) Popyt na usługi poligraficzne za granicą 81% Wymogi i regulacje prawno-administracyjne 88% Popyt na usługi poligraficzne w kraju 71% Rozwój mediów elektronicznych Rozwój cyfrowych nośników informacji 34% Sytuacja gospodarcza na świecie 75% Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
13
Przyszłość sektora poligraficznego
Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
14
Przyszłość sektora poligraficznego – rynki zagraniczne
Plany przedsiębiorców związane z dalsza ekspansją rynkową zależne są od wielkości firmy. Im firma jest większa tym częściej planuje ekspansję. Najczęściej poszukiwanie rynku zbytu za granicą planowane jest przez przedsiębiorstwa średnie i duże. Jedynie 1/3 najmniejszych firm ma takie plany. Technologia stosowana przez przedsiębiorstwa również ma wpływ na ich obecność na rynkach zagranicznych. Ekspansja najczęściej deklarowana jest przez firmy flekso-graficzne – planuje ją aż 90% badanych. Plan taki najmniejszym powodzeniem cieszy się wśród przygotowalni, jedynie1/4 chce wprowadzać zmiany w tym zakresie. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
15
Przyszłość sektora poligraficznego
Proces konsolidacji w branży w dalszym ciągu wydaje się nieunikniony, choć w świetle danych statystycznych nie jest on obecnie widoczny. Według danych Eurostat liczba podmiotów w branży w ciągu ostatniego roku wzrosła, choć blisko 70% badanych podmiotów uznało, że liczba firm powinna się zmniejszyć. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
16
Dziękuję! Jacek Bajger Partner KPMG w Polsce jbajger@kpmg.pl
17
Podsumowanie Według wstępnych danych Eurostat w 2010 roku w Polsce funkcjonowało ponad 8,9 tys. firm poligraficznych, co daje polskiej poligrafii siódme miejsce w UE. Mikro-przedsiębiorstwa stanowiły 94,7% ogółu przedsiębiorstw poligraficznych w Polsce, przedsiębiorstwa małe – 3,8%, a przedsiębiorstwa średnie i duże – jedynie 1,5%. W 2010 roku w sektorze poligraficznym w Polsce zatrudnionych było blisko 45,1 tys. osób. Oznacza to, że pod względem zatrudnienia omawiany sektor jest szósty co do wielkości w całej Unii Europejskiej i odpowiada za 5,3% całego zatrudnienia w poligrafii krajów unijnych. W najbliższej przyszłości sektor czeka stopniowy, stabilny wzrost. W 2010 roku wartość sektora mierzona wielkością przychodów firm poligraficznych wyniosła 10,1 mld zł (albo 2,53 mld euro). Według naszych szacunków, opartych na danych GUS, w 2011 roku przychody całego sektora wzrosły do 11,2 mld zł, a do 2014 roku wzrosną do ponad 14 mld zł. Prawie połowa respondentów odnotowała wzrost sprzedaży w 2011 roku w porównaniu do roku 2010. Obecność na rynkach międzynarodowych była zgłaszana przeważnie przez średnie i duże przedsiębiorstwa. Przedsiębiorcy pytani o kierunki ekspansji w pierwszej kolejności wymieniali rynek niemiecki Dostęp do know-how oraz nowoczesnej technologii, dostępność papieru i innych materiałów, a także kwalifikacje kadry zostały uznane przez przedsiębiorstwa poligraficzne jako mocne strony sektora. Jako słabe strony wskazane zostały natomiast koszty materiałowe, poziom marż oraz koszty zakupu i serwisu urządzeń. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.