Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Marcin Paweł Sadowski
2
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Wstęp Algorytm stosowania wagi oceny przy ocenianiu pracy uczniów. Nie każda wystawiona ocena ma taką samą „moc”. Oczywiste jest, że piątka ze sprawdzianu obejmującego większą partię materiału nie może być jednakowo traktowana jak piątka z pracy domowej, której samodzielności wykonania często nie można ustalić. Algorytm opiera się na, a właściwie jest tym samym co średnia ważona, dobrze znana każdemu matematykowi czy fizykowi. 31 grudnia 2018 Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
3
Czynności wstępne Czynności wstępne wykonywane przed rozpoczęciem roku szkolnego polegają na ustaleniu ocenianych przez nauczyciela obszarów aktyności oraz przypisaniu im wag. Przykładowa tabela obiektów i wag może wyglądać tak: obszar aktywności waga sprawdzian, praca klasowa 50% kartkówka, odpowiedź ustna 30% praca domowa, aktywność na lekcji 20% Suma wag 100% 31 grudnia 2018 Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
4
Wagi różnych obszarów aktywności
31 grudnia 2018 Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
5
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Czynności bieżące Czynności te wykonuje nauczyciel na bieżąco, w czasie trwania semestru. Każda wystawiona przez nauczyciela ocena (całkowita, „z plusem” lub „z minusem”) przeliczana jest na wartość punktową w następujący sposób: ocenia całkowita = całkowita liczba punktów odpowiadająca tej ocenie ocena „z plusem” = całkowita liczba punktów odpowiadająca tej ocenie zwiększona o 0,50 pkt. (np. 3+ = 3,50 pkt.) ocena „z minusem” = całkowita liczba punktów odpowiadająca tej ocenie pomniejszona o 0,25 pkt. (np. 4– = 3,75 pkt.) 31 grudnia 2018 Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
6
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Czynności końcowe Czynności końcowe wykonywane są pod koniec semestru i służą do oszacowania oceny semestralnej lub końcowej. W celu oszacowania oceny dla danego ucznia nauczyciel najpierw przygotowuje zestawienie ocen tego ucznia w postaci par liczb: ocena (xi) — waga tej oceny (wi). Następnie należy obliczyć sumę iloczynów oceny i wagi: X = ∑ xi⋅wi Kolejnym krokiem jest obliczenie sumy wag: W = ∑ wi Ostatecznie oszacowaniem oceny końcowej jest iloraz: K = X⁄W 31 grudnia 2018 Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
7
Oszacowanie oceny końcowej
Przeliczenie oszacowania K na ocenę przebiega odwrotnie niż to zostało opisane w czynnościach bieżących. ∑ xi⋅wi K = ———— ∑ wi 31 grudnia 2018 Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
8
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Przykład Imię i nazwisko ucznia Jaś Słaby Marek Zdolny Obiekt Waga Ocena Klasówka 50% 1 5 2+ 4+ Odpowiedź 30% 3– Kartkówka Praca domowa 20% 3 Średnia — 2,45 3,60 Średnia ważona 2+ 3+ 31 grudnia 2018 Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
9
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Przykład Imię i nazwisko ucznia Jaś Słaby Marek Zdolny Obiekt Waga Ocena Klasówka 50% 1 5 2+ 4+ Odpowiedź 30% 3– Kartkówka Praca domowa 20% 3 Średnia — 2,45 3,60 Średnia ważona 2,15 Wysoka ocena z pracy domowej nie przeważa i (po ocenach z prac klasowych) widać niski poziom wiedzy tego ucznia. 2+ 3+ 2 31 grudnia 2018 Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
10
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Przykład Imię i nazwisko ucznia Jaś Słaby Marek Zdolny Obiekt Waga Ocena Klasówka 50% 1 5 2+ 4+ Odpowiedź 30% 3– Kartkówka Praca domowa 20% 3 Średnia — 2,45 3,60 Średnia ważona 2,15 3,89 „Wypadek przy pracy” za jaki można uważać ocenę z kartkówki nie przeważa na ocenie końcowej. Ogólnie uczeń jest dobry. 2+ 3+ 2 4 31 grudnia 2018 Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
11
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Przykład Imię i nazwisko ucznia Jaś Słaby Marek Zdolny Obiekt Waga Ocena Klasówka 50% 1 5 2+ 4+ Odpowiedź 30% 3– Kartkówka Praca domowa 20% 3 Średnia — 2,45 3,60 Średnia ważona 2,15 3,89 2+ 3+ 2 4 31 grudnia 2018 Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
12
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Uwaga na zakończenie Otrzymanej wartości K nie należy traktować jako właściwej oceny końcowej, tylko jako jej oszacowanie. Nauczyciel przed wystawieniem właściwej oceny końcowej powinien „spojrzeć” na ucznia i uwzględnić jego nieocenialne cechy, takie jak zaangażowanie, wykonywanie prac dodatkowych, stosunek do przedmiotu. Karna i motywująca rola oceny. 31 grudnia 2018 Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.