Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMichał Laskowski Został zmieniony 5 lat temu
1
Akademia umiejętności kierowniczych z wykorzystaniem coachingu
Elżbieta Doroszuk
2
Zarządzanie Zarządzanie pracownikami nie jest proste.
W obecnych czasach oczekiwania wobec dyrektorów są coraz większe. Współczesne szkoły funkcjonują w niezwykle skomplikowanej rzeczywistości. Współczesnym dyrektorom stawia się coraz większe wymagania. Coraz większe znaczenie odgrywają umiejętności zarządzania ludźmi.
3
Umiejętności kierownicze
Umiejętności społeczne przejawiające się przede wszystkim w interakcjach z: pracownikami szkoły, rodzicami, przedstawicielami środowiska lokalnego, z uczniami.
4
Umiejętności społeczne
W związku z tym Dyrektor powinien umieć: kierować zespołem pracowników i tworzyć atmosferę sprzyjającą emocjonalnemu wiązaniu się nauczycieli i innych pracowników ze szkołą, z którą się identyfikują, traktować indywidualnie poszczególnych pracowników, kształtować atmosferę stymulującą postawy nauczycieli tak, aby mieli oni motywację do twórczych poszukiwań pedagogicznych.
5
Umiejętności społeczne
W związku z tym Dyrektor powinien umieć: współpracować z rodzicami, współdziałać z władzami oświatowymi i samorządowymi, nawiązywać kontakty i współpracę z lokalnym środowiskiem.
6
Styl dyrektywny W swojej czystej postaci jest obecnie coraz mniej akceptowany. Nie sprawdza się w dobie organizacji uczących się. Prowadzi do napięć i konfliktów. Prowadzi do zaniku kreatywności, samodzielności i odpowiedzialności pracowników.
7
Znaczenie kapitału ludzkiego
Dostrzeganie znaczenia kapitału ludzkiego, wymaga od dyrektora zapewnienia pracownikom: stałego rozwoju zawodowego, dobrej atmosfery w miejscu pracy, - zapewnienia równowagi pomiędzy zżyciem zawodowym i prywatnym
8
Jak mogą pomóc umiejętności coachingowe?
Umiejętności coachingowe, to też umiejętności społeczne, interpersonalne. Dzięki wykorzystaniu umiejętności coachingowych w zarządzaniu każdy dyrektor może być skuteczniejszy w relacji ze swoimi pracownikami. Coaching może stać się stylem zarządzania. Styl ten jest przeciwieństwem stylu skrajnie dyrektywnego.
9
Coaching jako styl zarzadzania
Stąd popularność coachingu jako stylu zarządzania.
10
Idea i definicja coachingu
Coaching, to jedno z narzędzi wspierania zmiany związanej z rozwojem, to także pewien styl komunikacji. Coaching koncentruje się na poszukiwaniu rozwiązań dla wybranego problemu, a nie na poszukiwaniu jego przyczyn. Uwaga nakierowana jest na przyszłość, a nie na przeszłość. Natomiast problem zamieniany jest w cel do realizacji.
11
Idea i definicja coachingu
Istotą coachingu jest pomoc w pełniejszym wykorzystaniu posiadanej przez jednostkę/zespół wiedzy w środowisku pracy. Coaching wpływa zatem na poprawę funkcjonowania jednostki/zespołu, zwiększając motywację do działania jak również efektywność podjętych działań.
12
ISTOTA COACHINGU Czym twoim zdaniem jest coaching ?
„Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać” Walt Disney
13
Strategia Disney a Walt Disney, legenda animacji i filmu stosował bardzo skuteczną strategię. Każdy jego pomysł podlegał obróbce trzech Waltów: Marzyciela, Realisty i Krytyka. Spojrzenie z tych trzech stron dawało gwarancję dobrego produktu.
14
Strategia Disney a Rola Marzyciela była kluczowa w procesie twórczym.
Realista przekuwał marzenia w konkret i dbał o harmonogram działań. Krytyk natomiast nie pozwalał wypuścić na rynek produktu słabej jakości.
15
Strategia Disneya a coaching
W coachingu zaczynamy od werbalizacji marzeń, celów. Wykorzystując strategię Disneya wchodzimy w trzy stany (patrzymy z trzech perspektyw) MARZYCIELA, REALISTY i KRYTYKA. Marzyciel marzy, realista układa plan działania, krytyk szuka słabych punktów. Następnie wracamy do początku. Marzyciel odpowiada na zarzuty krytyka, realista udoskonala plan, krytyk szuka kolejnych słabych punktów.
16
Od marzenia do….. MARZYCIEL REALISTA KRYTYK
17
Istota coachingu Cykl ten może być wielokrotnie powtarzany, a kończy się zawsze w fazie REALISTY, kiedy krytyk nie ma już nic do powiedzenia. Spojrzenie z różnych perspektyw buduje naszą świadomość. A budowanie świadomości jest istotą coachingu.
18
Skąd wzięła się współczesna „moda” na coaching?
Czym jest coaching? Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego. Coaching służy rozwojowi osobistemu i zawodowemu.
19
Coaching Coaching to zorientowany na doskonalenie kompetencji, umiejętności i postaw proces uczenia się. Jest to narzędzie, którego podstawą jest wiedza coachowanego (czasami nieuświadomiona lub z różnych powodów ukryta). Coaching to odblokowanie potencjału osoby. Coaching przeznaczony jest dla osób, które dążą do zmian i samodoskonalenia.
20
Bazując na psychologii pozytywnej coaching zakłada, że:
W każdym z nas są odpowiedzi i rozwiązania, coaching pomaga do nich dotrzeć; Każdy z nas może żyć z wykorzystaniem całego swojego potencjału; Każdy z nas posiada talenty, które mogą pomóc w realizowaniu życiowych celów i misji; Głównym celem coachingu jest poszerzanie samoświadomości i odpowiedzialności za swoje życie.
21
Czym jest coaching? Obecnie profesjonalny coaching jest metodą rozwojową, która pomaga nam w osiąganiu celów w życiu zawodowym i osobistym, a organizacjom w osiąganiu rezultatów poprzez rozwój kluczowych kompetencji ludzi i zespołów. Coaching jest procesem, w którym coach – poprzez obserwację, stawianie celów i zadań oraz regularne udzielanie informacji zwrotnych i wzmacnianie nowych zachowań wspiera klienta w rozwoju.
22
Czym jest coaching? Coaching polega przede wszystkim na komunikacji, czyli porozumiewaniu się, przekazywaniu myśli, udzielaniu informacji zwrotnych. Bez umiejętności słuchania, zadawania pytań, rozpoznawania komunikatów niewerbalnych, udzielania informacji zwrotnych i wielu innych elementów coach nie byłby w stanie pomóc klientowi w osiąganiu celów.
23
Coaching w edukacji Historia wykorzystania coachingu w polskiej edukacji jest stosunkowo krótka i zaczyna się około roku 2000. Wtedy to metody szeroko rozumianego coachingu stały się głównie jednym z elementów „nowatorskich metod nauczania”.
24
Coaching w szkole Co więcej, coaching wykorzystywany jest w szkołach, jako metoda wsparcia nie tylko relacji z uczniami, ale również z dorosłymi (i z rodzicami i z nauczycielami). Ta „nowatorska” metoda nie jest jednak niczym dramatycznie nowym i niezwykłym. Co więcej, wielu nauczycieli wykorzystuje narzędzia coachingowe w codziennej pracy. Nie jest to zjawisko powszechne, ale niewiele stoi na przeszkodzie, aby takim było.
25
Po co nauczycielowi coaching?
Rozwój osobisty i zawodowy Wspieranie rozwoju uczniów
26
„Praca z ludźmi przypomina poszukiwanie złota… Przy szukaniu złota trzeba przerzucić dosłownie tony piachu, by znaleźć jedną unkcję kruszcu. Ale nie szuka się piachu – szuka się złota!” Andrew Carnegie
27
Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA.
Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”. RODN "WOM" w Częstochowie
28
Elżbieta Doroszuk doroszuk@womczest.edu.pl
Dziękuję za uwagę Elżbieta Doroszuk
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.