Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

KWIECIEŃ 2014.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "KWIECIEŃ 2014."— Zapis prezentacji:

1 KWIECIEŃ 2014

2 Arkusz egzaminacyjny w wersji standardowej zawierał 26 zadań, w tym 20 zamkniętych wyboru wielokrotnego oraz 6 otwartych. Rozwiązywali go uczniowie bez dysfunkcji i z dysleksją rozwojową. Podstawę zadań sprawdzających czytanie stanowił tekst popularnonaukowy J. J. Herlingera Zaklęty dźwięk oraz wiersz J. K. Weintrauba Muzyka. Zadania sprawdzające pisanie polegały na zredagowaniu ogłoszenia o zbiórce książek i zabawek na loterię oraz na napisaniu opowiadania, którego bohaterowie wspólnie znajdują rozwiązanie jakiegoś problemu. Za poprawne wykonanie wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 40 punktów.

3 Odchylenie standardowe Łatwość w obszarach standardów
1.Podstawowe dane statystyczne. Zakres Liczba zdających Rozstęp wyników Średni wynik Odchylenie standardowe Łatwość w obszarach standardów I. II. III. IV. V. Województwo 36959 0 - 40 25.4 8.0 0.77 0.56 0.68 0.61 Powiat 964 5 - 40 26.2 7.4 0.80 0.53 0.60 0.71 0.65 Szkoła 28 8 - 38 24.7 7.6 0.50 0.64

4 Przedziały pkt. dla kraju
2.Na podstawie wyników sprawdzianu wyznaczono przedziały dla dziewięciostopniowej skali staninowej. W kolejnych staninach (od 1 do 9) znajdują się coraz wyższe wyniki. Nazwy staninów Najniższy Bardzo niski Niski Niżej średni Średni Wyżej średni Wysoki Bardzo wysoki Najwyższy Skala 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Przedziały pkt. dla kraju 0-10 11-14 15-19 20-24 25-29 30-32 33-35 36-37 38-40 Teoret. 4% 7% 12% 17% 20% Kraj 4.3% 6.2% 17.3% 22.5% 14.6% 13% 6% 4.1% Powiat 3.0% 4.9% 11.7% 18.2% 24.2% 15.9% 13.7% 5.1% 3.4% Szkoła 7.1% 3.6% 10.7% 25.0% 21.4% 14.3% 0.0% A 6.7% 13.3% 20.0% 26.7% B 7.7% 30.8% 15.4% 23.1%

5 3. Rozkład punktów - szkoła

6 4. Wskaźniki łatwości

7 5. Łatwość czynności – szkoła.
Na podstawie powyższego wykresu przeprowadzono analizę sprawdzianu w Szkole Podstawowej nr 40. Jako kryterium przyjęto wartość wskaźnika równą lub mniejszą 0,5.

8

9

10 ZESPÓŁ NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
Czytanie Na podstawie średniego wyniku uzyskanego za zadania sprawdzające czytanie (80% punktów możliwych do zdobycia) można dojść do wniosku, że szóstoklasiści opanowali tę umiejętność w stopniu zadowalającym. Należy więc dalej kształtować koncentrację i zainteresowania uczniów poprzez dobór ciekawych, dobrze napisanych tekstów, szczególnie popularnonaukowych. Wdrażać ich do aktywnego czytania, analizowania związków przyczynowo - skutkowych, wyciągania wniosków, analizowania struktury tekstu. Pokazywać, jakie są skutki powierzchownego nieuważnego czytania tekstów (zwłaszcza informacyjnych). Ważne jest także nieustanne kształtowanie refleksji nad znaczeniem słów i wyrażeń oraz precyzja wypowiedzi.

11 Pisanie Szóstoklasiści musieli wykazać się umiejętnością napisania tekstu użytkowego – ogłoszenia o organizowanej przez samorząd szkolny zbiórce książek i zabawek przeznaczonych na loterię – oraz opowiadania zainspirowanego powiedzeniem co dwie głowy, to nie jedna, którego bohaterowie wspólnie znajdowali rozwiązanie jakiegoś problemu. Łącznie za napisanie obu tekstów można było otrzymać 10 punktów; przeciętny wynik szóstoklasisty to niecałe 6 punktów. Podstawowe informacje – niezbędne do napisania ogłoszenia – dotyczące przedmiotu zbiórki (książki i/lub zabawki), celu (loteria) i organizatora zawarto w poleceniu do zadania. Uczniowie mieli tylko samodzielnie określić termin i miejsce/lub sposób zbiórki fantów..

12 Funkcjonalny tekst użytkowy – zaproszenie lub ogłoszenie – powinien mieć precyzyjnie określony cel i zawierać informacje umożliwiające odbiorcy reakcję zgodną z intencją nadawcy. Wydaje się, że uczniowie nie znają wyróżników podstawowych tekstów użytkowych lub nie wiążą ich z celem, któremu dany tekst ma służyć; odtwarzają wyuczone formuły, zapominając określić, co chcą jako autorzy tekstu uzyskać, jakiej oczekują reakcji odbiorców. Nie dostrzegają praktycznego aspektu tekstu użytkowego, więc często pomijają istotne dla adresata informacje, pozwalające mu na podjęcie odpowiedniego działania. działania.

13 Drugie zadanie polegało na napisaniu opowiadania
Drugie zadanie polegało na napisaniu opowiadania. Sprawdzano i niezależnie punktowano następujące aspekty wypowiedzi: rozwinięcie tematu (treść), celowe stosowanie środków językowych służących funkcjonalności stylu oraz formułowanie wypowiedzi poprawnej pod względem językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym. W sumie uczeń mógł uzyskać 8 punktów. Poziom wykonania tego zadania wyniósł 52%, co oznacza, że przeciętny uczeń uzyskał za nie niecałe 5 punktów.

14 Treść i forma opowiadania były punktowane w zależności od osiągniętego przez piszącego poziomu. Za realizację rozwiniętą i urozmaiconą uczeń otrzymywał 3 punkty, za ogólnikową i schematyczną – 2 punkty, a za podjęcie tylko próby napisania opowiadania – 1 punkt. Za spełnienie warunków zapisanych w kryterium stylu uczeń mógł otrzymać 1 punkt, w kryterium poprawności językowej 2 punkty, a za ortografię i interpunkcję po jednym punkcie. Kryteria poprawnościowe, w których brano pod uwagę liczbę popełnionych błędów, były uzależnione od długości pracy – opowiadania dłuższe miały wyższy limit dopuszczalnych błędów. Spośród pięciu wymienionych aspektów najwyżej została oceniona treść opowiadań – za rozwinięcie tematu uczniowie otrzymali średnio 60% punktów możliwych do uzyskania.

15 Tylko 18% uczniów otrzymało punkt za funkcjonalny, dostosowany do treści i formy styl wypowiedzi, bogate słownictwo, zróżnicowaną składnię. Zasób leksykalny przeciętnego dwunastolatka jest dość ubogi. Najczęściej występującym w opowiadaniach mankamentem stylistycznym jest monotonia leksykalna i składniowa. Zdarza się, że uczniowie nie panują nad składnią, nad ramami konstrukcyjnymi własnej wypowiedzi, nieumiejętnie wprowadzają dialog do narracji. Budują dłuższe teksty pisane na wzór wypowiedzi mówionych, prostymi zdaniami, na ogół odtwarzając tylko ciąg zdarzeń.

16 Przestrzeganie norm ortograficznych sprawdzane było dwoma różnymi zadaniami. W krótkim, zazwyczaj jednozdaniowym, ogłoszeniu wymagano w pełni poprawnego zapisu. W dłuższej pracy pisemnej dopuszczano sporadyczne błędy: w opowiadaniu nieprzekraczającym 17 linijek tekstu uczeń mógł popełnić nie więcej niż 2 błędy, a w pracach obszerniejszych nie więcej niż 3 błędy. Średni wynik to 57% punktów. Uczniowie nadal mają trudności w poprawnym stosowaniu zasad ortografii i interpunkcji. W wypowiedziach pisemnych popełniają błędy nawet w wyrazach przepisanych z polecenia Nagminnym błędem jest fonetyczny zapis wyrazów. Przyczyną tego zjawiska jest przypuszczalnie rozwój technologii komunikacyjnych. Najczęstsze błędy interpunkcyjne są konsekwencją nieznajomości, a może nawet braku świadomości, budowy składniowej wypowiedzenia. Za poprawność interpunkcyjną punkty otrzymało 64% piszących.

17 Wnioski: Należy ćwiczyć redagowanie funkcjonalnych tekstów użytkowych w sytuacjach praktycznych, np. redagowanie ogłoszenia o zbiórce makulatury; Powinno się zadbać o kształtowanie dostosowanego do treści i formy stylu wypowiedzi, bogacenie słownictwa, zróżnicowaną składnię, wzbogacanie zasobu leksykalnego uczniów.

18 Wdrażanie wniosków: Na podstawie ustaleń z ewaluacji wewnętrznej proponujemy: Przedstawić wyniki i wnioski ze sprawdzianu uczniom podczas godzin wychowawczych. Przypomnieć rodzicom i uczniom o nowej formule Sprawdzianu 2015 Zachęcać uczniów do odwiedzania stron OKE, CKE w celu rozwiązywania testów. Umieścić informację o wnioskach z analizy próbnych sprawdzianów w języku zrozumiałym dla uczniów. Przedstawić wyniki i wstępne wnioski ze sprawdzianu rodzicom podczas zebrań.


Pobierz ppt "KWIECIEŃ 2014."

Podobne prezentacje


Reklamy Google