Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
RAZEM BUDUJEMY LOKALNĄ STRATEGIĘ ROZWOJU
Spotkania konsultacyjne w gminach: Dobczyce, Lubień, Pcim, Raciechowice, Siepraw, Tokarnia i Wiśniowa dla obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Turystyczna Podkowa w dniach: 14 września do 27 października 2015 roku
2
Logo nowego PROW
3
O czym będziemy rozmawiali?
O ogólnych założeniach podejścia LEADER w PROW O metodyce budowy lokalnej strategii rozwoju O roli Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Turystyczna Podkowa w procesie budowy strategii O roli lokalnych społeczności w procesie budowy strategii
4
Założenia podejście LEADER
Podejście oddolne umożliwia zidentyfikowanie nowych, innowacyjnych kierunków rozwoju. Pozostawienie szerokich możliwości co do sposobu ukształtowania LSR pozwala na ich dostosowanie do warunków lokalnych, a jednocześnie sprzyja innowacyjnemu podejściu do problematyki rozwoju lokalnego. Beneficjenci mogą realizować operacje niezdefiniowane odgórnie, lecz wykorzystujące pomysły ściśle powiązane ze specyfiką danego obszaru.
5
Założenia podejście LEADER
Działanie LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata realizuje cel szczegółowy 6B „wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich” w ramach priorytetu 6 „wspieranie włączenia społecznego, ograniczenia ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich” poprzez wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (LSR). Dla podejścia LEADER zaplanowane zostało 10 celów (obszarów tematycznych), które przedstawione zostały na następnych slajdach.
6
Założenia podejście LEADER
W ramach głównego celu szczegółowego 6B wspierane będą operacje mające na celu: Wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR. Np.: Szkolenia dla przedstawicieli grup docelowych spośród mogą się rekrutować wnioskodawcy do otrzymania wsparcia w ramach premii na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Szkolenie obejmuje dla przykładu warsztaty z zakresu uwarunkowań psychospołecznych dotyczących rozwijania postaw przedsiębiorczych mieszkańców i kreowanie pomysłów na firmę i jej zakres produkcji lub usług.
7
Założenia podejście LEADER
Zakładanie działalności gospodarczej i rozwój przedsiębiorczości. Rozpoczęcie działalności gospodarczej – np.: założenie sklepu z towarami nie rolniczymi – remont pomieszczenia, zakup wyposażenia (regały, kasa fiskalna, lada, szafy, a także koszty reklamy czy zakup towaru do sprzedaży itp. Wsparcie ryczałt do 100 tys. PLN. Rozwój działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług dla rolnictwa – np.: przedsiębiorca, który od co najmniej dwóch lat prowadzi działalność jako mikro lub małe przedsiębiorstwo uruchamia produkcję narzędzi rolniczych lub zakupi maszyny do świadczenia usług rolniczych.
8
Założenia podejście LEADER
Dywersyfikację źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom (produkty objęte i nieobjęte załącznikiem nr 1 do ToFUE). To może być zakup maszyn i urządzeń do przetwarzania produktów roślinnych i/lub zwierzęcych – np.: wyrób wędlin – czyli maszyny do obróbki mięsa + wędzarnia itp. Warunek przedsiębiorca nie korzysta z tej infrastruktury a jedynie udostępnia ją miejscowym rolnikom za opłatą.
9
Założenia podejście LEADER
Podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z zakładaniem działalności gospodarczej, rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów, w szczególności rolników i osób długotrwale pozostających bez pracy. To może być – np.: przeprowadzenie szkolenia dla osób z grup defaworyzowanych ze względu na dostęp do rynku pracy, realizowane w porozumieniu (np.: umowa) z przedsiębiorcami, którego celem będzie przygotowanie uczestników do pracy w nowych zawodach potrzebnych lokalnym przedsiębiorstwom.
10
Założenia podejście LEADER
Podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska, zmian klimatycznych a także innowacji. To mogą być różne formy edukacji: szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje, badania itp. – np.: cykl zajęć warsztatowych dla młodzieży na temat zmian klimatycznych i roli mieszkańców wsi w zapobieganiu tym zmianom połączony z wizytą studyjną na obszar gdzie funkcjonują odnawialne źródła energii (OZE), a następnie dyskusja w jaki sposób OZE wpływa na zapobieganie zmianom klimatu.
11
Założenia podejście LEADER
Rozwój produktów lokalnych. Wspieranie inicjatyw służących wykreowaniu produktów lokalnych i wprowadzaniu ich na rynek – np.: cykl warsztatów dla mieszkańców z zakresu kreowania produktu lokalnego, jego opracowania i wytwarzania a następnie marketingu tych produktów i sprzedaży. Rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk. Wsparcie dla inicjatyw umożliwiających łatwiejszy dostęp rolników do rynków zbytu produktów rolnych – np.: założenie internetowego sklepu dla sprzedaży produktów rolnych nieprzetworzonych lub przetworzonych zgodnie z nową ustawą o sprzedaży bezpośredniej.
12
Założenia podejście LEADER
Zachowanie dziedzictwa lokalnego. Wspierane będą projekty dokumentujące i promujące dziedzictwo historyczne, kulturowe i kulinarne – np.: projekty których celem będzie doposażenie miejscowych zespołów artystycznych w instrumenty muzyczne, stroje regionalne i inne rekwizyty niezbędne do kultywowania tradycji i obrzędów ludowych. Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej. To mogą być projekty dotyczące zagospodarowanie przestrzeni publicznej na wsi – np.: zagospodarowanie centrum wsi lub budowa zewnętrznej siłowni lub miejsc wypoczynku dla turystów itp.
13
Założenia podejście LEADER
Rozwój infrastruktury drogowej gwarantującej spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego. To wszystkie inwestycje drogowe służące ułatwieniu lokalnym społecznością dostępu do usług, czy do pracy – np. budowa chodnika wzdłuż drogi umożliwiającego bezpieczne dojście dzieciom do szkoły, czy oświetlenie drogi itp. To są zaledwie przykłady – konkrety zostaną wypracowane wspólnie przez LGD i lokalne społeczności!!!
14
Założenia podejście LEADER
Z zakresu dotyczącego zakładania, rozwoju działalności gospodarczej oraz dywersyfikacji źródeł dochodu wyklucza się: świadczenie usług rolniczych, prowadzenia działalności w zakresie produkcji i przetwórstwa ryb, mięczaków i skorupiaków, prowadzenia działalności, która ze względu na swoją skalę nie będzie mogła być realizowana w ramach LSR np. górnictwo, hutnictwo, transport lotniczy, transport kolejowy.
15
Założenia podejście LEADER
W ramach LEADER realizowane będą operacje w zakresie szeroko pojętej przedsiębiorczości oraz wspierane będą działania mające na celu wyposażenie w niezbędną wiedzę lub umiejętności oraz kwalifikacje m.in. osób planujących rozpoczęcie działalności dodatkowej do działalności rolniczej oraz osób odchodzących z rolnictwa. Celem aktywizowanie bezrobotnych, grup defaworyzowanych, współpraca LGD z przedsiębiorcami w celu identyfikowania potencjalnych możliwości zatrudnienia dla osób z obszaru LSR, sieciowanie podmiotów zaangażowanych w pracę z grupami defaworyzowanymi i bezrobotnymi takich jak: ośrodki opieki społecznej, powiatowe urzędy pracy, ośrodki doradztwa rolniczego.
16
Założenia podejście LEADER
W ramach LEADER wspierane będą operacje z zakresu wykorzystania technologii informacyjnych w rozwoju pozarolniczych miejsc pracy czy udostępniania zasobów kulturowych, przyrodniczych i turystycznych obszarów wiejskich. Beneficjenci Osoby fizyczne. Osoby prawne, w tym m.in. kółka rolnicze, JST z wyłączeniem województw, ich związki bądź ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe, spółdzielnie, kościoły, związki wyznaniowe. Jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawy przyznają zdolność prawną.
17
Założenia podejście LEADER
W przypadku projektów grantowych, grantobiorcami mogą być również sformalizowane grupy nieposiadające osobowości prawnej (np. koła gospodyń wiejskich). Grantobiorcami nie mogą być podmioty prowadzące działalność gospodarczą lub deklarujące jej podjęcie. W przypadku operacji mających na celu rozpoczęcie lub rozwój działalności pozarolniczej pomoc może być przyznana: osobom fizycznym ubezpieczonym na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników w niepełnym zakresie, którzy obok rolniczej prowadzą działalność pozarolniczą, osobom prowadzącym działalność gospodarczą osobom nieubezpieczonym na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników deklarującym podjęcie działalności pozarolniczej, wykonującym lub deklarującym działalność gospodarczą w formie mikro lub małego przedsiębiorstwa.
18
Założenia podejście LEADER
W przypadku operacji w zakresie przetwórstwa lub sprzedaży produktów rolnych beneficjentem może być również osoba fizyczna ubezpieczona na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników w pełnym zakresie. Beneficjentem może być LGD jedynie w przypadku: „operacji własnych LGD” „projektów grantowych” tj. operacji, gdzie beneficjentem ubiegającym się o wsparcie przed podmiotem wdrażającym jest LGD, i to LGD jest wskazywana w systemie jako beneficjent.
19
Założenia podejście LEADER
Koszty kwalifikowalne obejmują koszty (nie dotyczy operacji, na które pomoc jest przyznawana w formie płatności zryczałtowanej): zakupu dóbr i usług, wykonania robót budowlanych, organizacji i przeprowadzenia spotkania, szkolenia, wydarzenia promocyjnego itp.; najmu, dzierżawy lub zakupu oprogramowania, sprzętu, narzędzi, urządzeń lub maszyn, materiałów lub przedmiotów;
20
Założenia podejście LEADER
zakupu środków transportu przy czym koszt nie może przekroczyć 30% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, pomniejszonych o koszty ogólne; zatrudnienia osób zaangażowanych w realizację operacji tylko w przypadku operacji o charakterze szkoleniowym, funkcjonowania nowoutworzonych sieci oraz inkubatorów przetwórstwa lokalnego; ogólne; inne koszty związane z realizacją operacji. Nie ma możliwości wsparcia zakupu używanych maszyn, urządzeń, sprzętu lub innego wyposażenia objętego operacją, za wyjątkiem zakupu eksponatów w ramach operacji dotyczących zachowania dziedzictwa.
21
Założenia podejście LEADER
W przypadku wsparcia w zakresie rozwijania działalności gospodarczej, uzyskanie pomocy powyżej 25 000 zł wymaga utworzenia co najmniej jednego miejsca pracy. W przypadku zakładania działalności gospodarczej zawsze wymagane jest utworzenie przynajmniej 1 miejsca pracy (w tym samozatrudnienie). Pomoc nie jest przyznawana na: operacje służące zaspokajaniu partykularnych potrzeb beneficjenta;
22
Założenia podejście LEADER
organizację operacji cyklicznych, za wyjątkiem wydarzenia inicjującego cykl wydarzeń lub specyficznego dla danej LSR, wskazanych i uzasadnionych w LSR; promocję indywidualnych przedsiębiorców, ich produktów i usług. Podmiotowi na rozpoczęcie działalności gospodarczej, pomoc przysługuje raz w okresie realizacji Programu. Podmiotowi, który otrzymał pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej, pomoc na rozwój tej działalności może być przyznana nie wcześniej niż po upływie 2 lat od dnia przyznania tej pomocy.
23
Założenia podejście LEADER
Premiowane przez LGD będą operacje spełniające w szczególności jedno lub kilka z wymienionych kryteriów: innowacyjne; przewidujące zastosowanie rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska lub klimatu; generujące nowe miejsca pracy; realizowane przez podmioty zakładające działalność, której podstawę będą stanowiły lokalne produkty rolne (lokalny produkt rolny – wytwarzany na obszarze objętym lokalną strategią rozwoju); ukierunkowane na zaspokojenie potrzeb grup defaworyzowanych ze względu na dostęp do rynku pracy, określonych w LSR.
24
Założenia podejście LEADER
Kwoty i stawki wsparcia (mające zastosowanie) kwota pomocy dla danego rodzaju operacji będzie ustalona przez LGD. Limity pomocy na beneficjentów/grantobiorców: Beneficjenci inni niż jednostki sektora finansów publicznych oraz LGD – maksymalnie PLN w okresie realizacji Programu, za wyjątkiem beneficjentów realizujących operacje polegające na utworzeniu inkubatora przetwórstwa lokalnego.
25
Założenia podejście LEADER
Grantobiorcy – maksymalnie PLN. W przypadku podmiotu, który będzie ubiegać się o wsparcie na rzecz sformalizowanej grupy nieposiadającej osobowości prawnej, limit pomocy jest liczony odrębnie na każdą sformalizowaną grupę. W przypadku jednostek sektora finansów publicznych, wartość realizowanych przez nie samodzielnie grantów nie może przekroczyć 20% danego projektu grantowego. Ograniczenie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy sformalizowana grupa nieposiadająca osobowości prawnej realizuje grant we współpracy z jednostką sektora finansów publicznych, która ubiegała się o wsparcie na rzecz tej grupy.
26
Założenia podejście LEADER
Limity pomocy na operacje: Limit na operacje – PLN kwoty pomocy z wyłączeniem operacji z zakresu rozpoczęcie działalności gospodarczej, tworzenia inkubatorów oraz operacji realizowanych przez jednostki sektora finansów publicznych. Limit pomocy na utworzenie inkubatora przetwórstwa lokalnego – PLN kwoty pomocy. Limit na operację z zakresu rozpoczęcia działalności gospodarczej – PLN kwoty pomocy.
27
Założenia podejście LEADER
Limit na operację własną – PLN kwoty pomocy. Całkowita wartość operacji realizowanych poza projektem grantowym wynosi co najmniej PLN. Całkowita wartość grantu wynosi nie więcej niż PLN. Intensywność pomocy wynosi do 100% kosztów kwalifikowalnych operacji, w zależności od kategorii beneficjenta, rodzaju operacji oraz zapisów LSR.
28
Rola LGD Aktywizuje lokalne społeczności,
Uogólnia zidentyfikowane bariery, oczekiwania i potencjał, Organizuje pracę zespołów i działania niezbędne, takie jak badania, analizy itp., Konsultuje na każdym etapie sformułowane rozdziały, Redaguje poszczególne rozdziały i całość, Sprawdza zgodność z przepisami prawa unijnego i krajowego, Prowadzi ewaluacje ex-ante.
29
Rola lokalnych społeczności
Być nastawieni pozytywnie i otwarci na słuchanie i informowanie, Uczestniczyć w badaniach społecznych, spotkaniach, warsztatach itp. Zgłaszać pomysły i gotowość do realizacji operacji, Współpracować między sobą, Szanować strategiczne wybory, nawet jeśli nie są zgodne z naszymi poglądami.
30
Potrzeby i oczekiwania mieszkańców
Jakich zmian oczekują mieszkańcy w Waszych miejscowościach/gminie w najbliższych 3-4 latach? Jakie przedsięwzięcia, w których Waszym zdaniem mieszkańcy chętnie by uczestniczyli, należałoby zaplanować w LSR? Jakie przedsięwzięcia Wy sami jesteście gotowi realizować przy wsparciu środkami UE?
31
Diagnoza obszaru Mocne i słabe strony Szanse i zagrożenia
Cechy obszaru (zależne od nas, mamy na nie wpływ, możemy je zmieniać). Sytuacja wewnętrzna. Charakterystyka obszaru na tle innych obszarów. Szanse i zagrożenia Otoczenie zewnętrzne (na to wpływu nie mamy). Sytuacja zewnętrzna. Opisują ją czynniki, na które nie mamy wpływu, Mówią co może nas spotkać pozytywnego lub negatywnego.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.