Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

RAZEM BUDUJEMY LOKALNĄ STRATEGIĘ ROZWOJU

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "RAZEM BUDUJEMY LOKALNĄ STRATEGIĘ ROZWOJU"— Zapis prezentacji:

1 RAZEM BUDUJEMY LOKALNĄ STRATEGIĘ ROZWOJU
Spotkania konsultacyjne w gminach: Dobczyce, Lubień, Pcim, Raciechowice, Siepraw, Tokarnia i Wiśniowa dla obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Turystyczna Podkowa w dniach: 14 września do 27 października 2015 roku

2 Logo nowego PROW

3 O czym będziemy rozmawiali?
O ogólnych założeniach podejścia LEADER w PROW O metodyce budowy lokalnej strategii rozwoju O roli Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Turystyczna Podkowa w procesie budowy strategii O roli lokalnych społeczności w procesie budowy strategii

4 Założenia podejście LEADER
Podejście oddolne umożliwia zidentyfikowanie nowych, innowacyjnych kierunków rozwoju. Pozostawienie szerokich możliwości co do sposobu ukształtowania LSR pozwala na ich dostosowanie do warunków lokalnych, a jednocześnie sprzyja innowacyjnemu podejściu do problematyki rozwoju lokalnego. Beneficjenci mogą realizować operacje niezdefiniowane odgórnie, lecz wykorzystujące pomysły ściśle powiązane ze specyfiką danego obszaru.

5 Założenia podejście LEADER
Działanie LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata realizuje cel szczegółowy 6B „wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich” w ramach priorytetu 6 „wspieranie włączenia społecznego, ograniczenia ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich” poprzez wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (LSR). Dla podejścia LEADER zaplanowane zostało 10 celów (obszarów tematycznych), które przedstawione zostały na następnych slajdach.

6 Założenia podejście LEADER
W ramach głównego celu szczegółowego 6B wspierane będą operacje mające na celu: Wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR. Np.: Szkolenia dla przedstawicieli grup docelowych spośród mogą się rekrutować wnioskodawcy do otrzymania wsparcia w ramach premii na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Szkolenie obejmuje dla przykładu warsztaty z zakresu uwarunkowań psychospołecznych dotyczących rozwijania postaw przedsiębiorczych mieszkańców i kreowanie pomysłów na firmę i jej zakres produkcji lub usług.

7 Założenia podejście LEADER
Zakładanie działalności gospodarczej i rozwój przedsiębiorczości. Rozpoczęcie działalności gospodarczej – np.: założenie sklepu z towarami nie rolniczymi – remont pomieszczenia, zakup wyposażenia (regały, kasa fiskalna, lada, szafy, a także koszty reklamy czy zakup towaru do sprzedaży itp. Wsparcie ryczałt do 100 tys. PLN. Rozwój działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług dla rolnictwa – np.: przedsiębiorca, który od co najmniej dwóch lat prowadzi działalność jako mikro lub małe przedsiębiorstwo uruchamia produkcję narzędzi rolniczych lub zakupi maszyny do świadczenia usług rolniczych.

8 Założenia podejście LEADER
Dywersyfikację źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom (produkty objęte i nieobjęte załącznikiem nr 1 do ToFUE). To może być zakup maszyn i urządzeń do przetwarzania produktów roślinnych i/lub zwierzęcych – np.: wyrób wędlin – czyli maszyny do obróbki mięsa + wędzarnia itp. Warunek przedsiębiorca nie korzysta z tej infrastruktury a jedynie udostępnia ją miejscowym rolnikom za opłatą.

9 Założenia podejście LEADER
Podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z zakładaniem działalności gospodarczej, rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów, w szczególności rolników i osób długotrwale pozostających bez pracy. To może być – np.: przeprowadzenie szkolenia dla osób z grup defaworyzowanych ze względu na dostęp do rynku pracy, realizowane w porozumieniu (np.: umowa) z przedsiębiorcami, którego celem będzie przygotowanie uczestników do pracy w nowych zawodach potrzebnych lokalnym przedsiębiorstwom.

10 Założenia podejście LEADER
Podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska, zmian klimatycznych a także innowacji. To mogą być różne formy edukacji: szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje, badania itp. – np.: cykl zajęć warsztatowych dla młodzieży na temat zmian klimatycznych i roli mieszkańców wsi w zapobieganiu tym zmianom połączony z wizytą studyjną na obszar gdzie funkcjonują odnawialne źródła energii (OZE), a następnie dyskusja w jaki sposób OZE wpływa na zapobieganie zmianom klimatu.

11 Założenia podejście LEADER
Rozwój produktów lokalnych. Wspieranie inicjatyw służących wykreowaniu produktów lokalnych i wprowadzaniu ich na rynek – np.: cykl warsztatów dla mieszkańców z zakresu kreowania produktu lokalnego, jego opracowania i wytwarzania a następnie marketingu tych produktów i sprzedaży. Rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk. Wsparcie dla inicjatyw umożliwiających łatwiejszy dostęp rolników do rynków zbytu produktów rolnych – np.: założenie internetowego sklepu dla sprzedaży produktów rolnych nieprzetworzonych lub przetworzonych zgodnie z nową ustawą o sprzedaży bezpośredniej.

12 Założenia podejście LEADER
Zachowanie dziedzictwa lokalnego. Wspierane będą projekty dokumentujące i promujące dziedzictwo historyczne, kulturowe i kulinarne – np.: projekty których celem będzie doposażenie miejscowych zespołów artystycznych w instrumenty muzyczne, stroje regionalne i inne rekwizyty niezbędne do kultywowania tradycji i obrzędów ludowych. Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej. To mogą być projekty dotyczące zagospodarowanie przestrzeni publicznej na wsi – np.: zagospodarowanie centrum wsi lub budowa zewnętrznej siłowni lub miejsc wypoczynku dla turystów itp.

13 Założenia podejście LEADER
Rozwój infrastruktury drogowej gwarantującej spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego. To wszystkie inwestycje drogowe służące ułatwieniu lokalnym społecznością dostępu do usług, czy do pracy – np. budowa chodnika wzdłuż drogi umożliwiającego bezpieczne dojście dzieciom do szkoły, czy oświetlenie drogi itp. To są zaledwie przykłady – konkrety zostaną wypracowane wspólnie przez LGD i lokalne społeczności!!!

14 Założenia podejście LEADER
Z zakresu dotyczącego zakładania, rozwoju działalności gospodarczej oraz dywersyfikacji źródeł dochodu wyklucza się: świadczenie usług rolniczych, prowadzenia działalności w zakresie produkcji i przetwórstwa ryb, mięczaków i skorupiaków, prowadzenia działalności, która ze względu na swoją skalę nie będzie mogła być realizowana w ramach LSR np. górnictwo, hutnictwo, transport lotniczy, transport kolejowy.

15 Założenia podejście LEADER
W ramach LEADER realizowane będą operacje w zakresie szeroko pojętej przedsiębiorczości oraz wspierane będą działania mające na celu wyposażenie w niezbędną wiedzę lub umiejętności oraz kwalifikacje m.in. osób planujących rozpoczęcie działalności dodatkowej do działalności rolniczej oraz osób odchodzących z rolnictwa. Celem aktywizowanie bezrobotnych, grup defaworyzowanych, współpraca LGD z przedsiębiorcami w celu identyfikowania potencjalnych możliwości zatrudnienia dla osób z obszaru LSR, sieciowanie podmiotów zaangażowanych w pracę z grupami defaworyzowanymi i bezrobotnymi takich jak: ośrodki opieki społecznej, powiatowe urzędy pracy, ośrodki doradztwa rolniczego.

16 Założenia podejście LEADER
W ramach LEADER wspierane będą operacje z zakresu wykorzystania technologii informacyjnych w rozwoju pozarolniczych miejsc pracy czy udostępniania zasobów kulturowych, przyrodniczych i turystycznych obszarów wiejskich. Beneficjenci Osoby fizyczne. Osoby prawne, w tym m.in. kółka rolnicze, JST z wyłączeniem województw, ich związki bądź ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe, spółdzielnie, kościoły, związki wyznaniowe. Jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawy przyznają zdolność prawną.

17 Założenia podejście LEADER
W przypadku projektów grantowych, grantobiorcami mogą być również sformalizowane grupy nieposiadające osobowości prawnej (np. koła gospodyń wiejskich). Grantobiorcami nie mogą być podmioty prowadzące działalność gospodarczą lub deklarujące jej podjęcie. W przypadku operacji mających na celu rozpoczęcie lub rozwój działalności pozarolniczej pomoc może być przyznana: osobom fizycznym ubezpieczonym na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników w niepełnym zakresie, którzy obok rolniczej prowadzą działalność pozarolniczą, osobom prowadzącym działalność gospodarczą osobom nieubezpieczonym na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników deklarującym podjęcie działalności pozarolniczej, wykonującym lub deklarującym działalność gospodarczą w formie mikro lub małego przedsiębiorstwa.

18 Założenia podejście LEADER
W przypadku operacji w zakresie przetwórstwa lub sprzedaży produktów rolnych beneficjentem może być również osoba fizyczna ubezpieczona na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników w pełnym zakresie. Beneficjentem może być LGD jedynie w przypadku: „operacji własnych LGD” „projektów grantowych” tj. operacji, gdzie beneficjentem ubiegającym się o wsparcie przed podmiotem wdrażającym jest LGD, i to LGD jest wskazywana w systemie jako beneficjent.

19 Założenia podejście LEADER
Koszty kwalifikowalne obejmują koszty (nie dotyczy operacji, na które pomoc jest przyznawana w formie płatności zryczałtowanej): zakupu dóbr i usług, wykonania robót budowlanych, organizacji i przeprowadzenia spotkania, szkolenia, wydarzenia promocyjnego itp.; najmu, dzierżawy lub zakupu oprogramowania, sprzętu, narzędzi, urządzeń lub maszyn, materiałów lub przedmiotów;

20 Założenia podejście LEADER
zakupu środków transportu przy czym koszt nie może przekroczyć 30% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, pomniejszonych o koszty ogólne; zatrudnienia osób zaangażowanych w realizację operacji tylko w przypadku operacji o charakterze szkoleniowym, funkcjonowania nowoutworzonych sieci oraz inkubatorów przetwórstwa lokalnego; ogólne; inne koszty związane z realizacją operacji. Nie ma możliwości wsparcia zakupu używanych maszyn, urządzeń, sprzętu lub innego wyposażenia objętego operacją, za wyjątkiem zakupu eksponatów w ramach operacji dotyczących zachowania dziedzictwa.

21 Założenia podejście LEADER
W przypadku wsparcia w zakresie rozwijania działalności gospodarczej, uzyskanie pomocy powyżej 25 000 zł wymaga utworzenia co najmniej jednego miejsca pracy. W przypadku zakładania działalności gospodarczej zawsze wymagane jest utworzenie przynajmniej 1 miejsca pracy (w tym samozatrudnienie). Pomoc nie jest przyznawana na: operacje służące zaspokajaniu partykularnych potrzeb beneficjenta;

22 Założenia podejście LEADER
organizację operacji cyklicznych, za wyjątkiem wydarzenia inicjującego cykl wydarzeń lub specyficznego dla danej LSR, wskazanych i uzasadnionych w LSR; promocję indywidualnych przedsiębiorców, ich produktów i usług. Podmiotowi na rozpoczęcie działalności gospodarczej, pomoc przysługuje raz w okresie realizacji Programu. Podmiotowi, który otrzymał pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej, pomoc na rozwój tej działalności może być przyznana nie wcześniej niż po upływie 2 lat od dnia przyznania tej pomocy.

23 Założenia podejście LEADER
Premiowane przez LGD będą operacje spełniające w szczególności jedno lub kilka z wymienionych kryteriów: innowacyjne; przewidujące zastosowanie rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska lub klimatu; generujące nowe miejsca pracy; realizowane przez podmioty zakładające działalność, której podstawę będą stanowiły lokalne produkty rolne (lokalny produkt rolny – wytwarzany na obszarze objętym lokalną strategią rozwoju); ukierunkowane na zaspokojenie potrzeb grup defaworyzowanych ze względu na dostęp do rynku pracy, określonych w LSR.

24 Założenia podejście LEADER
Kwoty i stawki wsparcia (mające zastosowanie) kwota pomocy dla danego rodzaju operacji będzie ustalona przez LGD. Limity pomocy na beneficjentów/grantobiorców: Beneficjenci inni niż jednostki sektora finansów publicznych oraz LGD – maksymalnie PLN w okresie realizacji Programu, za wyjątkiem beneficjentów realizujących operacje polegające na utworzeniu inkubatora przetwórstwa lokalnego.

25 Założenia podejście LEADER
Grantobiorcy – maksymalnie PLN. W przypadku podmiotu, który będzie ubiegać się o wsparcie na rzecz sformalizowanej grupy nieposiadającej osobowości prawnej, limit pomocy jest liczony odrębnie na każdą sformalizowaną grupę. W przypadku jednostek sektora finansów publicznych, wartość realizowanych przez nie samodzielnie grantów nie może przekroczyć 20% danego projektu grantowego. Ograniczenie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy sformalizowana grupa nieposiadająca osobowości prawnej realizuje grant we współpracy z jednostką sektora finansów publicznych, która ubiegała się o wsparcie na rzecz tej grupy.

26 Założenia podejście LEADER
Limity pomocy na operacje: Limit na operacje – PLN kwoty pomocy z wyłączeniem operacji z zakresu rozpoczęcie działalności gospodarczej, tworzenia inkubatorów oraz operacji realizowanych przez jednostki sektora finansów publicznych. Limit pomocy na utworzenie inkubatora przetwórstwa lokalnego – PLN kwoty pomocy. Limit na operację z zakresu rozpoczęcia działalności gospodarczej – PLN kwoty pomocy.

27 Założenia podejście LEADER
Limit na operację własną – PLN kwoty pomocy. Całkowita wartość operacji realizowanych poza projektem grantowym wynosi co najmniej PLN. Całkowita wartość grantu wynosi nie więcej niż PLN. Intensywność pomocy wynosi do 100% kosztów kwalifikowalnych operacji, w zależności od kategorii beneficjenta, rodzaju operacji oraz zapisów LSR.

28 Rola LGD Aktywizuje lokalne społeczności,
Uogólnia zidentyfikowane bariery, oczekiwania i potencjał, Organizuje pracę zespołów i działania niezbędne, takie jak badania, analizy itp., Konsultuje na każdym etapie sformułowane rozdziały, Redaguje poszczególne rozdziały i całość, Sprawdza zgodność z przepisami prawa unijnego i krajowego, Prowadzi ewaluacje ex-ante.

29 Rola lokalnych społeczności
Być nastawieni pozytywnie i otwarci na słuchanie i informowanie, Uczestniczyć w badaniach społecznych, spotkaniach, warsztatach itp. Zgłaszać pomysły i gotowość do realizacji operacji, Współpracować między sobą, Szanować strategiczne wybory, nawet jeśli nie są zgodne z naszymi poglądami.

30 Potrzeby i oczekiwania mieszkańców
Jakich zmian oczekują mieszkańcy w Waszych miejscowościach/gminie w najbliższych 3-4 latach? Jakie przedsięwzięcia, w których Waszym zdaniem mieszkańcy chętnie by uczestniczyli, należałoby zaplanować w LSR? Jakie przedsięwzięcia Wy sami jesteście gotowi realizować przy wsparciu środkami UE?

31 Diagnoza obszaru Mocne i słabe strony Szanse i zagrożenia
Cechy obszaru (zależne od nas, mamy na nie wpływ, możemy je zmieniać). Sytuacja wewnętrzna. Charakterystyka obszaru na tle innych obszarów. Szanse i zagrożenia Otoczenie zewnętrzne (na to wpływu nie mamy). Sytuacja zewnętrzna. Opisują ją czynniki, na które nie mamy wpływu, Mówią co może nas spotkać pozytywnego lub negatywnego.


Pobierz ppt "RAZEM BUDUJEMY LOKALNĄ STRATEGIĘ ROZWOJU"

Podobne prezentacje


Reklamy Google