Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Czy dzieci muszą mieć wszystko- główne błędy popełniane przez rodziców

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Czy dzieci muszą mieć wszystko- główne błędy popełniane przez rodziców"— Zapis prezentacji:

1 Czy dzieci muszą mieć wszystko- główne błędy popełniane przez rodziców
Jak mądrze kochać i wychowywać swoje dzieci. Rodzina jest pierwszym w życiu dziecka środowiskiem wychowawczym. Jej zadaniem jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka i w tym znaczeniu powinno mieć wszystko.

2 Główne błędy popełniane przez rodziców
Nieumiejętność wyznaczania granic, czyli co wolno a czego nie wolno Brak konsekwencji Brak jedności działania i współpracy obojga rodziców Brak właściwej hierarchii wartości rodziców- do czego zmierzają, czyli czego chcą dla swojego dziecka Brak współpracy obojga rodziców jest wyrazem niedojrzałości do rodzicielstwa Brak czasu, uwagi, miłości Brak zyczliwości, pełnej akceptacji

3 Główne błędy popełniane przez rodziców
Szantaż emocjonalny- dziecko uczy się obojętności, gdyż jest to sposób osiągnięcia celów Brak wzajemnego szacunku rodziców Nadopiekuńczość- dziecko staje się bezradne, nie wierzy we własne siły, że potrafi- mądry rodzic, gdy widzi trudności dziecka nie wyręcza, ale pomaga samemu osiągnąć cel- pyta- pomóc ci?- budzi w dziecku poczucie bezpieczeństwa Postawa nadmiernie uległa- dziecko buduje w sobie fałszywy obraz samego siebie

4 Jak umiejętnie pochwalić
Pochwała musi być szczera Chwal czyn, a nie osobę Pochwała powinna być konkretna- wskaż dokładnie chwalony czyn NIECH CI WEJDZIE W KREW MÓWIENIE CODZIENNIE JEDNEGO DOBREGO SŁOWA CO NAJMNIEJ TRZEM RÓŻNYM OSOBOM Będziesz zadowolony widząc wokół szczęście, wdzięczność i przyjemność, które swoim zachowaniem sprawiasz innym

5 Jak bezboleśnie krytykować
Krytykuj w cztery oczy, nigdy w obecności osób postronnych Poprzedź krytykę jakimś miłym słowem, albo komplementem Uczyń krytykę bezosobową- krytykuj uczynek, a nie osobę Znajdź właściwe rozwiązanie, czyli co zrobić, aby było dobrze Proś o współpracę- nie żądaj jej Za każde przewinienie krytykuj tylko raz Zakończ krytykę jakimś ciepłym słowem- zostańmy przyjaciółmi

6 Dzieci uczą……. Dziecko otoczone zazdrością uczy się zawiści
Dziecko zawstydzane uczy się poczucia winy Dziecko zachęcane uczy się wiary w siebie Dziecko otoczone wyrozumiałością uczy się cierpliwości Dziecko chwalone uczy się wdzięczności

7 Dziecko akceptowane uczy się kochać
Dziecko otoczone aprobatą uczy się lubić siebie Dziecko darzone uznaniem uczy się, że dobrze mieć cel Dziecko żyjące w otoczeniu, które potrafi się dzielić, uczy się hojności Dziecko traktowane uczciwie uczy się prawdy i sprawiedliwości Dziecko żyjące w poczuciu bezpieczeństwa uczy się ufności

8 Dzieci…. Dziecko otoczone przyjaźnią uczy się radości życia
Jeżeli żyjesz w spokoju, twoje dziecko będzie żyło w spokoju ducha A TERAZ ODPOWIEDZ. W JAKIM OTOCZENIU ŻYJE TWOJE DZIECKO

9 Potrzeby psychospołeczne gwarantują harmonijny rozwój dziecka
Potrzeba życzliwości Potrzeba troski i miłości Potrzeba kontaktu z rodzicami Potrzeba współdziałania Potrzeba samo urzeczywistnienia Szacunku dla rozwijającej się odrębnej jednostki Potrzeba wzoru

10 Potrzeby związane z rozwojem fizycznym
Zapewnienie sprawnego funkcjonowania organizmu w układzie : ruchowym, oddechowym, krwionośnym, przemiany materii, wydalania, nerwowym, zmysłowym Osiąga się to poprzez: Prawidłowe odżywianie Przestrzeganie zasad higieny Racjonalny odpowiedni dla wieku tryb życia: czas zabawy, nauki, pracy , wypoczynku Ochrona przed chorobami, wypadkami Zachęcanie dziecka do różnych form aktywnego wypoczynku

11 Potrzeby związane z rozwojem psychicznym
Stworzenie sprzyjających warunków rozwoju mowy i myślenia Ochrona przed wstrząsami psychicznymi Rozwijanie wyobraźni i pamięci dziecka Organizowanie doświadczeń poznawczych dziecka sprzyjających doskonaleniu postrzegania i ćwiczenia uwagi Kształtowanie wrażliwości uczuciowej

12 Potrzeby związane z rozwojem kulturalnym
Wzbogacenie życia dziecka poprzez kontakt z dobrami kultury, z literaturą, filmem, teatrem, muzyką, fotografiką, plastyką, tańcem Szukanie powodów do radości Budzenie aspiracji i zainteresowań intelektualnych i estetycznych Poznawanie i przestrzeganie zwyczajów i obyczajów danej społeczności

13 Potrzeby związane z rozwojem społecznym
Współdziałanie i niesienie pomocy Pozytywna motywacja Pozytywny stosunek do pracy, uczenia się, czuwanie nad rzetelnym wypełnianiem zadań Udział w pracach domowych Ćwiczenia w dokonywaniu obiektywnej oceny działania własnego i innych krytycznej oceny postępowania

14 10 przykazań dobrego, skutecznego wychowania
Ufaj swojej intuicji, ale też poznaj siebie Nie rezygnuj z własnych potrzeb na rzecz dziecka Znaj swoje dziecko. Słuchaj słów, wnioski wyciągaj z zachowania Od samego początku dbaj o rozwój pozytywnych wartości Podkreślaj znaczenie dobrych chęci, wysiłku i gotowości do emocjonalnego ryzyka

15 10 przykazań Bądź rodzicem, a nie przyjacielem rówieśnikiem
Wyznaczaj granice. „Nie” jest pełnym i skończonym zdaniem Utrzymuj dyscyplinę, ale nie karz Rozmawiaj, a nie komunikuj Zajmuj zdecydowane stanowisko w sprawach seksu i narkotyków

16 Dla rodziców Akceptuj dziecko takim, jakie ono jest
Dostrzegaj każde powodzenie dziecka i chwal je publicznie Nie mów publicznie o niepowodzeniach dziecka, zapewniaj, że to przejściowe, wspieraj dziecko w trudnych sytuacjach Od początku buduj pozytywny obraz własnej osoby dziecka, podkreślaj jego sukcesy i utwierdzaj je w przekonaniu, że potrafi sobie poradzić w różnych sytuacjach

17 Dla rodziców Często nagradzaj, jak najrzadziej karaj
Nagradzaj pochwałą i akceptującymi zachowaniami, pamiętaj, że nagrody materialne zmieniają wewnętrzną motywację dziecka Pamiętaj, że kara dla dziecka nie może być duża, ponieważ powoduje lęk przed nią i nie pozwala wytworzyć wewnętrznego uzasadnienia, dlaczego trzeba zmienić zachowanie Akceptuj dziecko takim, jakie ono jest, ale jednocześnie dawaj do zrozumienia, że oczekujesz zmian w kierunku rozwojowym i je zaakceptujesz Przy wyborze dalszych planów nauki bądź życzliwym doradcą dziecka

18 Jak najlepiej wykorzystać decydujący okres: od urodzenia do 10 roku życia
5 0% zdolności człowieka do uczenia się rozwija się w pierwszych czterech latach życia Kolejne 30% wykształca się do ósmego roku życia Podczas tych decydujących lat tworzą się drogi nerwowe, na których opiera się cała przyszła zdolność uczenia się Po ukończeniu 10 roku życia dendryty, które nie wytworzyły połączeń , obumierają Dzieci są najlepszymi pedagogami, a rodzice ich najlepszymi pierwszymi nauczycielami Dzieci uczą się najlepiej tego, czego doświadczają wszystkimi zmysłami Najlepszymi szkołami są place zabaw, lasy, muzea Proste ćwiczenia fizyczne wspomagają procesy uczenia się Nauka pisania, czytania, liczenia powinny być zabawą

19 Gdybym mogła od nowa wychowywać dziecko
Częściej używałabym palca do malowania, a rzadziej do wytykania Mniej bym upominała, a bardziej dbała o bliski kontakt Zamiast patrzyć stale na zegarek, patrzyłabym na to co robi Wiedziałabym mniej, ale potrafiłabym okazać troskę Robilibyśmy więcej wycieczek i puszczali więcej latawców Przestawałabym udawać poważną, a zaczęła poważnie się bawić Rzadziej bym szarpała, a częściej przytulała Rzadziej byłabym nieugięta, a częściej wspierała Budowałabym najpierw poczucie własnej wartości, a dopiero później dom Nie uczyłabym zaufania do władzy, lecz potęgi miłości Opracowała Maria Maruszak

20 10 przykazań dotyczących wychowania dzieci
Będziesz dla swych dzieci jak beznamiętny policjant: zachowaj spokój i nie bądź głupi Będziesz słuchać nawet wtedy, gdy dziecko krzyczy Nie krzycz: mów mądrze Będziesz dodawał 15 minut do każdego kontaktu z twym nastoletnim dzieckiem Będziesz przezwyciężał swą głupią dumę Nie zabijaj Przepraszaj przy każdej sposobności Szanuj tożsamość swego dziecka/ nawet jeśli robi ci się od niedobrze/ Bądź wierny samemu sobie Pamiętaj, że to przeminie


Pobierz ppt "Czy dzieci muszą mieć wszystko- główne błędy popełniane przez rodziców"

Podobne prezentacje


Reklamy Google