Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałElżbieta Wrona Został zmieniony 6 lat temu
2
Spis treści: Slajdy 3-14 przedstawiają działania dzieci
Slajdy przedstawiają pomysł dzieci jak uczeń uczy ucznia
3
Szkoła Podstawowa nr 16 w Toruniu przystąpiła do udziału w projekcie Fundacja PGNiG ,,Rodzice i dzieci, Powietrze bez śmieci”. Uczniowie klasy 2a podjęli wyzwanie i z zapałem przystąpili do realizacji projektu, którego celem jest edukacja lokalnych społeczności oraz najmłodszych uczniów. Projekt wprowadził nas uczniów „16” w tematykę powietrza, jego zanieczyszczeń i sposobów, w jaki można im zapobiegać. Realizacja projektu zapewniła nam niespodzianki, sukcesy, wpadki – porażki, ale przede wszystkim był to wyjątkowo ciekawy czas, którego na pewno nie zapomnimy. A zaczęło się od wielkiego pustego kartonu, który przyniosła do klasy nasza pani i powiedziała: „Mam coś dla was”. Byliśmy gotowi na wszystko, tylko nie na powietrze. Gdy poznaliśmy cel projektu i jak będzie wyglądał uznaliśmy, że „wchodzimy w to”- nie do końca wiedząc w co. Każdy kolejny dzień z projektem pozwalał nam rozwinąć skrzydła i „zarażać innych” tematyką powietrza. Zrealizowaliśmy 5 wyjątkowo ciekawych zajęć, dorzuciliśmy trochę od siebie, tacy już jesteśmy i tak dotarliśmy do mety Jedno jest pewne: jesteśmy ambasadorami powietrza!
4
Wszystkie zajęcia w naszej klasie otwierał Radek Brzózka, znany popularyzator nauki, ambasador programu. A zaraz po filmie to my zabieraliśmy się do działania. Była to przede wszystkim świetna zabawa, ciekawe eksperymenty oraz super nauka. A działo się tak…
5
Jak smog szkodzi zdrowiu?
Zajęcia nr 4 Jak smog szkodzi zdrowiu? Czy smog ma wpływ na zdrowie ludzi? Czy smog ma wpływ na zdrowie zwierząt? Czy smog może powodować katar? Czy smog powoduje ból głowy? Zajęcia poświęcone zdrowiu. Wspólnie zastanawialiśmy się nad odpowiedzią na pytanie kluczowe: Czy wiesz jak smog szkodzi zdrowiu? Nasza dyskusja jak zawsze była bardzo gorąca. Pani zadawała nam różne pytania, by dowiedzieć się, co wiemy na temat walki ze smogiem. Czy smog ma wpływ na to co jemy? Efektem naszej dyskusji były odpowiedzi na „sklerotkach” przyklejone pod odpowiednimi pytaniami, ponownie na naszej klasowej tablicy dyskusyjnej.
6
ODDYCHANIE = ŻYCIE SMOG ZDROWIE
wniosek: smog źle wpływa na zdrowie, codzienne samopoczucie i kondycję.
7
Jako następny krok postanowiliśmy zbadać, do czego służy nam powietrze?
Wykonaliśmy 3 eksperymenty: WDYCHAMY POWIETRZE NOSEM I WYDYCHAMY USTAMI ZATYKAMY NOSY, ODDYCHAMY USTAMI ZATYKAMY NOSY I USTA I PRÓBUJEMY ODDYCHAĆ 1 2 3
8
Po przeprowadzeniu eksperymentów doszliśmy do wniosków:
9
Szło dobrze i nagle Pani postanowiła dowiedzieć się: Jak my dbamy o zdrowie?
Nasze odpowiedzi zapisaliśmy na „sklerotkach” Nasze rozmowy dotyczyły: zdrowego odżywiania, sportu, badań kontrolnych, które są bardzo ważne i o których zawsze powinniśmy pamiętać. Rozmowę podsumowaliśmy stwierdzeniem - skoro wiemy, jak dbać o własne zdrowie, to najwyższy czas zadbać o zdrowie w kontekście zdrowego oddychania.
10
Pani losowo podzieliła nas na 4 grupy, które nazwano: mózg, serce, płuca, nos i usta. Szybko oznaczyliśmy się rysunkami i w swoich grupach zastanawialiśmy się jak smog wpływa na nasz grupowy organ. Wcale łatwo nie było. Chcąc dobrze poznać temat postanowiliśmy wyjść ze szkoły i udać się do lekarza w przychodni osiedlowej.
11
Lekarz radzi, jak mamy się chronić:
Mieliśmy szczęście, Pan doktor rozmawiał z nami o zanieczyszczeniach powietrza i ich wpływie na nasze zdrowie oraz jak się chronić. Podkreślił, że dawniej powietrze zanieczyszczały huty, fabryki, a dziś są to niestety paleniska domowe, fatalnej jakość piece i opał, który często sprowadza się do śmieci oraz bardzo niebezpieczny dym z samochodów. Opowiedział nam o negatywnym wpływie zanieczyszczonego powietrza na trzy układy: oddechowy, krwionośny (najmniejsze cząsteczki przedostają się do krwi i z nią docierają do mózgu) oraz nerwowy, a także na skórę.
12
Z uporządkowaną wiedzą na temat szkodliwości smogu wróciliśmy do klasy i przy wsparciu Pani uzupełniliśmy naszą klasową ścianę wiedzy. Bogaci w nową wiedzę przedstawiliśmy w formie pantomimy swoje pomysły dotyczące szkodliwości smogu na przypisany każdej grupie organ. Następnie pokazaliśmy wpływ smogu na zdrowie tworząc plakat, który zawisł w klasie. Z wykonaniem plakatu wiązały się „wielkie” emocje poszczególnych zespołów.
13
W ramach działań warsztatowych wykonaliśmy ciekawą kukiełkę antysmogową o imieniu Nina, z którą w domu odegraliśmy dla rodziców teatrzyk, o tym, jak bardzo jest szkodliwy smog dla zdrowia ludzi.
14
Ewaluacja na kole: Dzieci stawiały kropki, kółeczka tym bliżej środka koła im bardziej dany element spełnił ich oczekiwania. Koordynator: Alicja Nehring, nauczyciel 2a
15
Uczeń uczy ucznia czyli - jak dzielimy się wiedzą z kolegami i koleżankami
z innych klas.
16
Czy wiesz co to jest smog?
Powietrze jest ważne! Czy wiesz co to jest smog?
18
Zanieczyszczone powietrze
Czy wiesz jak tworzy się smog?
20
Czy wiesz jak walczyć ze smogiem?
Ochrona powietrza. Czy wiesz jak walczyć ze smogiem?
22
Czy wiesz jak smog szkodzi zdrowiu?
Zdrowie jest ważne! Czy wiesz jak smog szkodzi zdrowiu?
24
Jesteś kimś ważnym! Jak się chronić przed smogiem?
26
Jak było? Nie jest łatwo kogoś uczyć.
Liczyliśmy, że Pani zapomniała o naszym pomyśle przedstawiania zdobytych wiadomości innym klasom, ale „nie dała za wygraną”. Wspólnie przygotowaliśmy prosty materiał ze wszystkich 5 zajęć. Dostaliśmy po fragmencie tekstu do nauczenia, którym następnie (własnymi słowami!) dzieliliśmy się z innymi klasami. Ręce i nogi przez pierwszą minutę nam się trzęsły, potem było „spoko”. Prezentacje dwóch uczniów składały się na całość tematu. Teraz możemy powiedzieć: to był dobry pomysł, na przerwach jesteśmy rozpoznawani, mamy nowych (smogo-świadomych) kolegów i koleżanki.
27
Ewaluacja – uczeń uczy ucznia
Wykorzystaliśmy metodę „Uczeń uczy ucznia”, która zakłada przeniesienia działań, które zazwyczaj wykonuje nauczyciel, na uczniów. Dzieci przy wsparciu nauczyciela zaplanowały zajęcia, przygotowały materiały i w parach przeprowadziły lekcje. Jak się okazało w rozmowach z uczniami -uczenie innych jest najlepszym sposobem na przyswajanie wiedzy. Nauczyciel Miłą dla mnie niespodzianką był duży zasób wiedzy dzieci „uczących", które w bardzo przystępny sposób przekazywały wiadomości na temat powietrza i jego zanieczyszczeń oraz ich wpływu na zdrowie ludzi.
28
Dziękujemy, uczniowie klasy 2a
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.