Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wykonał: Karol Cież Kl.4TI

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wykonał: Karol Cież Kl.4TI"— Zapis prezentacji:

1 Wykonał: Karol Cież Kl.4TI
Gry komputerowe Wykonał: Karol Cież Kl.4TI

2 Co to jest gra komputerowa?
Interaktywne oprogramowanie przeznaczone do celów rozrywkowych lub edukacyjnych, stworzone i uruchamiane za pośrednictwem komputerów osobistych. Obecnie termin gra komputerowa stosowany jest jako określenie odmiany gier wideo adresowanej na platformę sprzętową PC/Mac.

3 Historia gier Historia gier komputerowych sięga lat 50. i 60. ubiegłego wieku. Ich prawdziwy rozkwit nastąpił jednak dopiero wraz z rozpowszechnieniem komputerów przeznaczonych do użytku domowego (np. Apple II, Atari ST, Commodore C64). Szczytowa era popularności tego rodzaju gier przypadła na lata 90.XX wieku.

4 Historia gier c.d. Wraz z wejściem na rynek konsol siódmej generacji (jak Xbox 360 czy PlayStation 3) udział gier adresowanych na komputery PC/Mac w światowym rynku wyraźnie zmalał, do czego również przyczyniło się powszechne na tej platformie sprzętowej piractwo. Mimo to gry komputerowe nadal cieszą się dużym zainteresowaniem, a w niektórych krajach (np. Polska) wręcz dominują w statystykach sprzedażowych.

5 Sposób wyświetlania Gry dwuwymiarowe (2D) – postać gracza i wrogów widoczna jest z boku lub z góry, bez skalowania obiektów. Widok z boku określa się jako horizontal shooter, widok z góry to vertical shooter. W przypadku gier, w których przesuwa się tło, używa się także określeń horizontal i vertical scrolling. Popularne gry typu horizontal to: R-Type, Salamander. Przykłady gier typu vertical to: Space Invaders, River Raid. Istnieją także gry wyświetlane diagonalnie – gracz porusza się po ukosach, tak samo przesuwa się tło. Znanymi produkcjami tego typu są Zaxxon i Sigma 7. Gry trójwymiarowe (3D) – z następującymi widokami: perspektywa pierwszej osoby (ang. first person perspective, FPP) – gracz widzi otoczenie własnymi oczami lub z wnętrza obiektu, którym steruje np. pojazdu, statku kosmicznego, perspektywa trzeciej osoby (ang. third person perspective, TPP) – postać gracza może być widoczna z różnych punktów przestrzeni, zazwyczaj ukazany jest zza pleców bohatera. W wielu grach istnieje możliwość przełączania między trybami FPP i TPP. W najnowszych grach kamera jest ruchoma, gracz jest ukazywany w najbardziej dogodnej pozycji, dzięki temu gry zyskują większą dynamikę i sprawiają wrażenie filmu. Gry pseudo-trójwymiarowe – jest to zmodyfikowana wersja vertical shooter. Tło i obiekty widoczne są również z góry, lecz w perspektywie, znajdujące się dalej są mniejsze od bliższych i są skalowane w miarę zbliżania się do gracza. Przykładami takich gier są Terra Cresta 3D i 3D Galaxy.

6 Dlaczego gramy Gry komputerowe powstały przede wszystkim dla zaspokojenia ludzkiej potrzeby, jaką jest zabawa; rywalizują przy tym z innymi formami rozrywki, jakimi są gry planszowe i towarzyskie. Fakt ich rozprzestrzenienia oraz ludzkie potrzeby czerpania rozrywki (homo ludens) stały się przedmiotem reklam odwołujących się do formy zabawy.

7 Cechy gier Podstawową cechą danej gry komputerowej, jest posiadanie celu, który wyznaczany jest przez jej twórców lub gracza. Na drodze gracz napotyka wyzwania, które musi pokonać, a sama rozgrywka jest uatrakcyjniona przez formę audiowizualną. Kluczową kwestią dotyczącą gier komputerowych jest ich interaktywność. Postacią lub jednostką organizacyjną w świecie wirtualnym gracz steruje za pomocą kontrolera, którym może być klawiatura wraz z myszą, dżojstik, rysik, gamepad, kontrolery ruchu, ekran dotykowy (w przypadku smartfonów i tabletów). Gry komputerowe wymagają ponadto odbiornika wyświetlającego wytwarzany przez nie sygnał wideo, funkcję tych odbiorników pełnią monitor, wyświetlacz sprzętowy lub telewizor. Przebieg akcji gry nazywany jest mechaniką gry (ang. gameplay).

8 Narracja gier Gry komputerowe posiadają narrację, która warunkuje sposób ich ukończenia oraz możliwości gracza. W zależności od stopnia swobody danej graczowi narrację w grach dzieli się na trzy rodzaje: linearną, stawiającą nacisk na fabułę kosztem swobody gracza; rozgałęzioną, w której oprócz głównego wątku fabularnego istnieją poboczne; a także rozproszoną, za sprawą której gracz ma największą swobodę w tworzeniu akcji. Narrację gry mogą zaburzyć błędy informatyczne lub też oszustwa gracza wobec komputera.

9 Rodzaje gier komputerowych
Gry zręcznościowe Bijatyki Strzelanki Shootery Celowniczki Gry platformowe Przygodowa gra akcji Skradanki Muzyczne Gry przygodowe Gry fabularne MMORPG jRPG Gry symulacyjne Gry sportowe Gry wyścigowe Gry strategiczne Strategiczne gry turowe Strategiczne gry czasu rzeczywistego Gry przeglądarkowe, Tower Defense Gry logiczne Gry edukacyjne

10 Gry zręcznościowe Gra zręcznościowa (nazwa zwyczajowa: zręcznościówka) – gra komputerowa, w której pomyślne ukończenie wymaga refleksu i sprawnego operowania przyciskami kontrolera. W grach takich liczy się przede wszystkim szybkość i ciągła akcja, brak jest sytuacji, w których gracz zmuszony byłby do strategicznego myślenia bądź rozwiązania zagadek, jak ma to miejsce w grach przygodowych i logicznych. Pierwszą produkcją tego typu, która odniosła sukces komercyjny, była gra Pong z 1972 roku. Icy Tower

11 Bijatyka Bijatyka to inspirowany sztukami walki gatunek gier komputerowych, w których gracze mierzą się z wirtualnym przeciwnikiem w walce wręcz, niekiedy wykorzystując też broń białą. Wyróżnia się dwa podgatunki bijatyk, nazywane po angielsku: fighting game oraz beat'em up. Pierwszy podgatunek kładzie nacisk na walkę z jednym przeciwnikiem, np. serie Street Fighter, Mortal Kombat i Tekken. Mortal Kombat

12 Bijatyka c.d Z kolei w grach typu beat'em up gracz staje w szranki z licznymi przeciwnikami sterowanymi przez komputer; jednym z przedstawicieli tego gatunku jest Double Dragon. Double Dragon

13 Strzelanki Strzelanki (shoot'em up) to gatunek gier zręcznościowych, w których nacisk położony jest na strzelanie do rzesz wrogów wyłaniających się na ekranie. Obraz na ekranie może być statyczny lub przewijany w kierunku poziomym bądź pionowym. Gatunek strzelanek, zapoczątkowany przez Space Invaders, szczególną popularność przeżył w latach 80. XX wieku. Space Invaders

14 Shootery First-person shootery (FPS, strzelanki pierwszoosobowe) są strzelankami przedstawionymi z perspektywy pierwszej osoby, tzn. gracz obserwuje akcję oczami sterowanej postaci. W przypadku FPS-ów przedmiotem walki jest zwykle broń palna. Akcja tego typu gier zwykle jest ściśle określona przez twórców, w tradycyjnym ujęciu gracze stopniowo zdobywają coraz potężniejszą broń, której używają wobec coraz potężniejszych przeciwników. Gatunek FPS-ów narodził się za sprawą takich gier, jak Wolfenstein 3D, Doom czy Quake; dojrzałość pod względem opowiadania historii zyskał za sprawą dzieła Half-Life. Wolfenstein Half-Life

15 Shootery c.d Third-person shooter (TPS) – gatunek gier komputerowych, w których kamera umiejscowiona jest za główną postacią gracza (perspektywa trzeciej osoby), a celem gracza jest strzelanie do przeciwników. W grach tego typu często stosowany jest system osłon. Do TPS-ów zalicza się między innymi seria Gears of War. Gears of War

16 Celowniczki Celowniczki to starodawna odmiana shooterów, w której gracz nie kontroluje ruchów kierowanej postaci i porusza jedynie celownikiem. W celowniczkach gracze oglądają akcję zza oczu postaci. Klasycznym przedstawicielem gatunku jest Operation Wolf, istnieją też serie House of the Dead oraz Virtua Cop. Operation Wolf

17 Gry platformowe Gry platformowe (platformówki) są to gry, w których gracz prowadzi bohatera przez poziome powierzchnie, nazywane platformami. Podczas rozgrywki gracz pokonuje przeszkody (zarówno stałe, jak i ruchome), przeskakuje bądź omija pułapki. Gry platformowe wykorzystują zarówno grafikę dwuwymiarową, jak i trójwymiarową. Klasyczną formę gatunkowi nadała gra Super Mario Bros. Super Mario Bros

18 Przygodowa gra akcji Przygodowa gra akcji to gatunek gier komputerowych łączący elementy gier przygodowych i gier akcji (część gier z tego gatunku zawiera zagadki logiczne). Wymagają one podobnych umiejętności zręcznościowych jak gry akcji, jednak oferują często dużo bardziej rozbudowaną fabułę z dużą ilością bohaterów oraz dialogów. Często dają także możliwość noszenia ze sobą wielu przedmiotów w ekwipunku, w przeciwieństwie do typowych gier akcji. Ponadto oferują często inne cechy gier przygodowych. Pierwszą grą, która została skategoryzowana jako przygodowa gra akcji, była gra Adventure na Atari 2600. Adventure

19 Przygodowa gra akcji c.d
Podgatunkiem przygodowych gier akcji jest survival horror. W tego typu grach eksploracja świata gry oraz rozwiązywanie zagadek logicznych są połączone z elementami grozy. Podstawy dla survival horroru stworzyła gra Alone in the Dark, ale sławę on zyskał za sprawą serii Resident Evil oraz Silent Hill. Resident Evil Alone in the Dark

20 Skradanki Skradanki to gry komputerowe, w których gracz dla wypełnienia celu misji stara się być niewidocznym dla przeciwnika, a swoje zadania wykonuje, omijając postacie wroga. Za pierwszą skradankę uważa się grę Pac-Man; podstawy gatunku rozwinęły takie gry, jak Castle, Wolfenstein i Metal Gear, a do innych dzieł gatunku należą serie Metal Gear Solid, Thief, Splinter Cell, Hitman. Splinter Cell Pac-Man

21 Muzyczne Gry muzyczne to gatunek, w którym zadaniem gracza jest powtarzanie sekwencji danych ruchów. Odbywa się to poprzez naciskanie odpowiednich przycisków na kontrolerze lub klawiaturze. Innym sposobem powtarzania sekwencji jest po prostu taniec gracza synchronicznie do rytmów muzyki (przy użyciu maty tanecznej). Gry muzyczne zyskały popularność za sprawą serii PaRappa the Rapper, Dance Dance Revolution czy też Guitar Hero. Dance Dance Revolution Guitar Hero

22 Gry przygodowe Komputerowa gra przygodowa to rodzaj gier, w których gracze mają za zadanie rozwiązać ciąg różnych zagadek przy użyciu odpowiednich przedmiotów, narzędzi itp. Pierwsze gry przygodowe pojawiły się w latach 70. XX wieku posługiwały się interfejsem tekstowym; sztandarowym produktem tego okresu był Zork. XX wieku wprowadzone zostały pierwsze gry przygodowe z interfejsem „wskaż i kliknij”, polegającym na interakcji z graficzną częścią gry przy użyciu myszy. Trójwymiar do gier przygodowych został wprowadzony za sprawą serii Myst. Myst Zork

23 Gry fabularne Komputerowe gry fabularne to gry, w których gracz wciela się w wirtualnego bohatera, rozwijając jego postać w trakcie rozgrywki. W miarę postępu gry gracz doskonali cechy i umiejętności kierowanego przez siebie bohatera, ma również pełną kontrolę nad ruchem własnej postaci i nad wykonywaniem różnorodnych misji. Komputerowe gry fabularne, osadzone tradycyjnie w świecie fantasy lub fantastycznonaukowym, mają swój rodowód w tradycyjnych grach fabularnych. Do przykładów gier fabularnych należą Ultima, Baldur's Gate, Might and Magic. Ultima Might and Magic

24 Hack and slash Hack and slashe stanowią uproszczoną odmianę gier fabularnych, pozbawioną rozbudowanych kwestii dialogowych i stawiającą przede wszystkim na akcję oraz elementy zręcznościowe. Do przykładowych hack and slashy zalicza się serię Diablo. Diablo

25 MMORPG MMORPG (masowe internetowe wieloosobowe gry fabularne online) to gatunek gier fabularnych osadzonych w wirtualnym świecie, w którym przebywają liczni gracze zachodzący między sobą w interakcje. Do gatunku zalicza się takie gry, jak Ultima Online, RuneScape, Guild Wars i World of Warcraft. Ultima Online World of Warcraft

26 jRPG Swoistym podgatunkiem gier fabularnych są jRPG (japońskie komputerowe gry fabularne). Cechą odróżniającą je od innych gier fabularnych jest turowy system walki, a także silny nacisk położony na fabułę oraz relacje między członkami kierowanej przez gracza drużyny. Do sztandarowych przykładów jRPG-ów należy Final Fantasy. Final Fantasy

27 Gry symulacyjne Gry symulacyjne odpowiadają za symulację różnych aspektów życia ludzkiego. Istnieją więc symulatory: lotu samolotów lub statków kosmicznych; okrętów podwodnych; prowadzenia samochodów lub innych pojazdów (tira, koparki itp.), życia ludzkiego a także wielu innych czynności. Symulacji może podlegać praktycznie wszystko. Symulatory często posiadają odmianę zwaną arcade (zręcznościową), upraszczającą wykonywanie różnych czynności. Euro Truck Simulator 2 Flight Simulator 2002

28 Gry sportowe Gry sportowe symulują rozgrywkę w dyscyplinach sportowych, na przykład piłce nożnej, boksie, golfie, koszykówce, hokeju na lodzie. Nacisk w grach sportowych może być położony na bezpośrednie sterowanie zawodnikami i/lub – w przypadku gier zespołowych – kierowanie zespołem z pozycji menedżera. Przykładami takich gier są serie Fifa, Football Manager itp. Fifa 13

29 Gry wyścigowe Komputerowe gry wyścigowe (nazywane wyścigówkami lub wyścigami) są odmianą gier sportowych, pozwalającą graczowi na ściganie się z oponentami kierowanymi przez komputer lub innych graczy. Gatunek ten wyłonił się w latach 80. XX wieku za sprawą gry Pole Position. Odmianą gier wyścigowych są gry rajdowe, które nie polegają na bezpośrednim ściganiu się, lecz na jak najszybszym przebyciu trasy (przykładem może być Colin McRae Rally). Bardzo popularną wyścigówką jest też gra Need for Speed. Need for Speed Colin McRae Rally

30 Gry strategiczne Gry strategiczne to rodzaj produkcji wywodzących się z gier planszowych, których celem jest kierowanie zorganizowaną jednostką bądź państwem dla osiągnięcia zwycięstwa militarnego lub ekonomicznego. Gry strategiczne narodziły się w latach osiemdziesiątych XX wieku. Age Of Empires II

31 Strategiczne gry turowe
Strategiczne gry turowe to gatunek gier strategicznych, w których gracz wykonuje na zmianę z komputerem lub innym graczem ruchy (rozgrywa tury). Głównym środkiem osiągnięcia celu przez gracza jest opracowanie taktyki przy dysponowaniu ograniczoną liczbą ruchów. Odmianą gier turowych są artillery games (np. Worms, Scorched Earth), w których gracz kieruje obiektami ostrzeliwującymi się nawzajem w systemie turowym. Worms Armagedon

32 Strategiczne gry czasu rzeczywistego
Strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS) różnią się od gier turowych tym, że gracz kieruje ruchem swoich jednostek i wydaje rozkazy na bieżąco. Gracz może na bieżąco rozbudowywać swoją armię na bazie dostępnych surowców, a celem jest zwykle zniszczenie bazy przeciwnika. Pierwszą strategiczną grą czasu rzeczywistego była Dune II. Nastawioną na akcję wersją strategii jest multiplayer online battle arena (MOBA), którego przedstawicielami są między innymi Defense of the Ancients oraz League of Legends. Dune II League of Legends

33 Gry przeglądarkowe, Tower Defense
Strategiczne gry przeglądarkowe pozwalają na zarządzanie organizacją lub obiektem za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Interfejs w nich nastawiony jest głównie na pokazywanie tekstu. W grach z gatunku tower defense zadaniem gracza jest powstrzymywanie kolejnych fal przeciwników poprzez stawianie wież obronnych czy też utrudnień na ich drodze. Przykłady gier: Anomaly Warzone Earth, Orcs Must Die!, Plants vs. Zombies. Anomaly 2 Gra przeglądarkowa

34 Gry logiczne Gry logiczne wymagają od gracza rozwiązania ciągu zadań logicznych w celu przejścia danych poziomów. Rozróżniane są zarówno gry cechujące się oryginalnymi rozwiązaniami (np. Lemmings), jak i adaptacje klasycznych gier planszowych oraz karcianych. Ostatnio bardzo popularna jest gra 2048 polegająca na łaczeniu klocków w kolejne potęgi liczby dwa. Lemmings 2048

35 Gry edukacyjne Komputerowe gry edukacyjne służą poszerzeniu wiedzy gracza i są wykorzystywane w praktyce edukacyjnej (lekcje szkolne, ćwiczenia uniwersyteckie). Pierwszą grą edukacyjną na komputery była The Oregon Trail. The Oregon Trail Edukacyjne gry internetowe

36 Zakończenie Dziękuję za obejrzenia mojej prezentacji 

37 Bibliografia http://www.gry-online.pl/ http://pl.wikipedia.org/
Google grafika


Pobierz ppt "Wykonał: Karol Cież Kl.4TI"

Podobne prezentacje


Reklamy Google