Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prawo rzymskie II dr hab. Jacek Wiewiorowski, profesor nadzwyczajny

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prawo rzymskie II dr hab. Jacek Wiewiorowski, profesor nadzwyczajny"— Zapis prezentacji:

1 Prawo rzymskie II dr hab. Jacek Wiewiorowski, profesor nadzwyczajny
Kierownik Zakładu Prawa Rzymskiego Konsultacje - poniedziałek, godz , sala 4039 WPiA Kontakt: Telefon: do sekretariatu: Telefon do sekretariatu: Strona Zakładu Prawa Rzymskiego: Dalsze informacje:

2 Periodyzacja prawa rzymskiego – źródła powstania prawa (fontes iuris oriundi)
W starożytności prawo rzymskie rozwijało się: w okresie monarchii (753–510 przed Chr.) oraz w okresie republiki (510–27 przed Chr.) przede wszystkim jako prawo zwyczajowe, wzrost znaczenia ius honorarium w okresie pryncypatu (27 przed Chr.–284 po Chr.) przede wszystkim jako prawo jurysprudencyjne (kazuistyka i praktycyzm; normatywność miękka) a w okresie dominatu-późnego cesarstwa rzymskiego (284–565), zamykającym się tradycyjnie w naukach prawnych ze śmiercią Justyniana, przede wszystkim jako prawo stanowione, w formie konstytucji cesarskich. (aczkolwiek w naukach historycznych przyjmowana jest powszechniej cezura początku VII w. jako koniec późnego cesarstwa rzymskiego). Tradycja romanistyczna: Bizancjum (bezpośrednia kontynuacja) i łaciński Zachód: zwłaszcza istotny rozwój od XI w. – odkrycie Digestów justyniańskich (Littera Pisana/Florentina) - D.

3 Brak definicji prawa Jedyna „definicja” - Publius Iuventius Celsus filius), przełom I i II w. n.e. Ulpianus, libro primo institutionum - D.1,1,1 pr. Iuri operam daturum prius nosse oportet, unde nomen iuris descendat. Est autem a iustitia appellatum: nam ut eleganter Celsus definit, ius est ars boni et aequi. (Zamierzając studiować prawo należy najpierw wiedzieć, skąd pochodzi słowo prawo. Jest bowiem [ono] tak nazwane od sprawiedliwości, albowiem, jak to elegancko określa Celsus, prawo jest sztuką tego, co dobre i słuszne). Ulpianus, libro primo institutionum - D.1,1,10,1 Praecepta iuris sunt haec: honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere (Nakazy prawa są następujące: żyć uczciwie, drugiego nie krzywdzić, oddać każdemu to, co mu się należy) Ulpianus libro primo regularum – D.1,1,10 pr. oraz I.1,1 pr. IUSTITIA EST CONSTANS ET PERPETUA VOLUNTAS IUS SUUM CUIQUE TRIBUENDI (sprawiedliwość jest stałą i trwałą wolą oddania każdemu, co mu się należy) Iavolenus libro undecimo epistolarum – D. 50,17,202 OMNIS DEFINITIO IN IURE CIVILI PERICULOSA EST: PARUM EST ENIM, UT NON SUBVERTI POTEST (wszelka definicja w prawie cywilnym jest ryzykowna, rzadko bowiem zdarza się, by nie można było jej wywrócić).

4 1. Dominował początkowo zwyczaj (mos maiorum)
Źródła dawnego prawa rzymskiego (ius civile) – okres królewski i wczesna republika – okres archaiczny 1. Dominował początkowo zwyczaj (mos maiorum) jedność sfery sakralnej i obyczajowo- prawnej (ius i fas) monopol wiedzy prawniczej i wymiaru sprawiedliwości należał początkowo do jurysprudencji pontyfikalnej (kapłani) Już wówczas jurysprudencja rzymska nie ograniczała się jedynie do wykładni tekstów prawnych, jak późniejsza europejska dogmatyka prawa lecz tworzyła prawo drogą wykładni 2. Ustawa (lex) – nieliczne - pierwszą ustawą ogólną była ustawa XII Tablic (lex duodecim tabularum ok. 451 r. p.n.e.)

5 Rzymskie podziały prawa
IUS PUBLICUM - IUS PRIVATUM Domitius Ulpianus - przełom II i III w. n.e. D. 1, 1, 1, 2: Huius studii duae sunt positiones, publicum et privatum. publicum ius est quod ad statum rei Romanae spectat, privatum ius est quod ad singulorum utilitatem: sunt enim quaedam publice utilia, quaedam privatim. publicum ius in sacris, in sacerdotibus, in magistratibus consistit. („Są zatem dwa działy prawa: prywatne i publiczne. Prawem publicznym jest to, które dotyczy spraw państwa rzymskiego, prywatnym zaś to, które ma na względzie korzyść jednostek: są bowiem pewne rzeczy użyteczne dla ogółu, inne zaś dla osób prywatnych. Prawo publiczne składa się zatem z praw dotyczących rzeczy świętych, kapłanów i magistratur”) - Ius cogens - D. 2,14,38. Papinianus: ius publicum privatorum pactis mutari non potest (prawo publiczne nie może być zmieniane umowami osób prywatnych)

6 Nowy czynnik prawotwórczy - prawo urzędnicze (ius honorarium) – późna republika/ okres przedklasyczny Ważną ale słabszą niż wcześniej rolę dla ius civile utrzymało prawo zwyczajowe, zwane mos, instituta i exempla maiorum, a od czasów Cycerona – consuetudo, mogło nawet uchylać ustawy. Niewielki wpływ na prawo miały nieliczne rzymskie ustawy, wydawane przez zgromadzenia i zrównane z nimi od 287 r. p.n.e. uchwały zgromadzeń plebejskich – LEGES/PLEBISCITA. Stąd rola jurysprudencji i działalność magistratur jurysdykcyjnych – pretorów (367 r. p.n.e.) i edylów

7 Rzymskie podziały prawa
Ius civile – Ius honorarium Papinianus libro secundo definitionum – D.1,1,7 pr. IUS AUTEM CIVILE EST, QUOD EX LEGIBUS, PLEBIS SCITIS, SENATUS CONSULTIS, DECRETIS PRINCIPUM, AUCTORITATE PRUDENTIUM VENIT (prawem cywilnym jest to prawo, które pochodzi z ustaw, uchwał zgromadzeń plebejskich, uchwał senatu, zarządzeń cesarskich i z powagi uczonych prawników). Papinianus libro secundo definitionum – D.1,1,7,1. IUS PRAETORIUM EST, QUOD PRAETORES INTRODUXERUNT ADIUVANDI VEL SUPPLENDI VEL CORRIGENDI IURIS CIVILIS GRATIA PROPTER UTILITATEM PUBLICAM (prawem pretorskim jest to prawo, które wprowadzili pretorowie dla wspomagania, uzupełniania i poprawiania prawa cywilnego, ze względu na dobro publiczne).

8 Edictum – ius edicendi Rola procesu formułkowego (formularnego):
D. 2,14,7,7 Ulpianus libro quarto ad edictum: Ait praetor: "pacta conventa, quae neque dolo malo, neque adversus leges plebis scita senatus consulta decreta edicta principum, neque quo fraus cui eorum fiat facta erunt, servabo. " Ulpian, księga czwarta do edyktu „Mówi pretor: Nieformalne umowy, zawarte nie w złym zamiarze, ani z obrazy ustaw, uchwał plebejskich, uchwał senatu, dekretów i edyktów cesarskich, ani w celu obejścia któregokolwiek z wymienionych praw, będę respektował.” Rola procesu formułkowego (formularnego): Intentio – część formułki zawierająca treść żądania powoda. Demonstratio - stanowiła zwięzły opis stanu faktycznego w formułkach w których roszczenie opierało się na fakcie. Condemnatio – była alternatywnym upoważnieniem sędziego do zasądzenia lub uwolnienia pozwanego. Adiudicatio – występowała w powództwach działowych i zawierała upoważnienie sędziego do zniesienia współwłasności. Nadzwyczajne - Exceptio – jest częścią składową formułki umieszczaną w interesie pozwanego. - Praescripto – umieszczana była w formułce na żądanie powoda, domagającego się od pozwanego nie całości świadczenia tylko jego części.

9 Ius civile a ius gentium; jurysprudencja
Ius civile w jego pierwotnym sensie prawa obowiązującego tylko obywateli zostało uzupełnione przez pochodzące z praktyki handlu międzynarodowego „prawo ludów” (ius gentium), uznane na gruncie rzymskim w edykcie pretora peregrynów (pretor peregrinus) – urzędu ustanowionego w 242 r. p.n.e. konsekwencja zasady osobowości prawa (‚terytorialność’ po 212 r. n.e.) Edykty, a zwłaszcza edykt pretorski stały się obiektem komentarzy jurystów – razem modyfikacja ius civile. ius gentium zbliżało się pojęciowo do racjonalnego ius naturale Jurysprudencja późnorepublikańska – laicyzacja po 304 r. p.n.e. Główny kierunek jej pracy pozostał praktyczny i tego wymiaru nie miała nigdy się pozbawić. Kazuistyka Nie była istotna poprawność pod względem teoretycznym ale praktyczna możność zastosowania, rozwiązania praktycznego problemu, przy zgodności z opiniami poprzedników i pewnymi ustalonymi w ogniu sporów regułami. Od sapientes do profesjonalizacji

10 Rzymskie podziały prawa: Ius civile – ius gentium
PRIVATUM IUS TRIPERTITUM EST: COLLECTUM ETENIM EST EX NATURALIBUS PRAECEPTIS AUT IURE GENTIUM AUT CIVILIBUS (prawo prywatne jest trzyczęściowe: składa się ono bowiem z przepisów prawa naturalnego, prawa ludów oraz prawa cywilnego). Ulpianus libro primo institutionum – D.1,1,1,2. I. 1, 2, 1. Ius autem civile vel gentium ita dividitur: omnes populi qui legibus et moribus reguntur partim suo proprio, partim communi omnium hominum iure utuntur:  nam quod quisque populus ipse sibi ius constituit, id ipsius proprium civitatis est vocaturque ius civile, quasi ius proprium ipsius civitatis:  quod vero naturalis ratio inter omnes homines constituit, id apud omnes populos peraeque custoditur vocaturque ius gentium, quasi quo iure omnes gentes utuntur.  et populus itaque Romanus partim suo proprio, partim communi omnium hominum iure utitur. (...)  Prawo zaś obywatelskie lub prawo narodów dzieli się tak: wszystkie ludy, które rządzą się ustawami i zwyczajami, posługują się częściowo swoim własnym [prawem], częściowo prawem wspólnym wszystkim ludziom. Bo to prawo, które lud ustanowił dla siebie, jest właściwe tylko jego społeczności obywatelskiej i nazywa się ius civile jako własne prawo jego społeczności obywatelskiej; to natomiast, które przyrodzony rozsądek ustanowił pomiędzy wszystkimi ludźmi, jest jednakowo przestrzegane u wszystkich ludów i nazywa się ius gentium, jako prawo, którym posługują się wszystkie narody. Lud rzymski posługuje się stąd częściowo własnym swoim [prawem], częściowo prawem wspólnym wszystkim ludziom (...)

11 Rzymskie podziały prawa: Ius naturale
IUS NATURALE EST, QUOD NATURA OMNIA ANIMALIA DOCUIT: NAM IUS ISTUD NON HUMANI GENERIS PROPRIUM, SED OMNIUM ANIMALIUM (prawem naturalnym jest to prawo, którego sama natura nauczyła wszystkie stworzenia: prawo to bowiem jest właściwe nie tylko rodzajowi ludzkiemu, lecz wszystkim stworzeniom) - Ulpianus libro primo institutionum – D.1,1,1,3. I. 1, 2, 11: Sed naturalia quidem iura, quae apud omnes gentes peraeque servantur, divina quadam providentia constituta, semper firma atque immutabilia permanent(...) (Prawa zaś natury, które u wszystkich ludów jednakowo są postrzegane, a ustanawiane przez boską opatrzność, pozostają zawsze stałe i niezmienne). Zbieżne z koncepcjami socjobiologicznymi S. Pinker, The Blank Slate: The Modern Denial of Human Nature TABULA RASA. Spory o naturę ludzką, Gdańsk 2005

12 Źródła prawa okresu pryncypatu – okres klasyczny
System źródeł prawa rzymskiego okresu pryncypatu przejął początkowo całość dawnego prawa z okresu republiki (mos/leges/ius honorarium/iurisprudentia), prawo nowe - dominacja prawa jurysprudencyjnego i prawa cesarskiego; przejściowa rola senatusconsultum. Iurisprudentia – podstawowe źródło rzymskiego prawa prywatnego Interpretacja prawnicza jako źródło prawa – August: ius respondendi ex auctoritate principis sectae – Proculiani i Sabiniani biurokratyzacja jurysprudencji

13 Iurisprudentia – cechy charakterystyczne i osiągniecia
Niechęć do systematyki i definiowania - metoda kazuistyczna (omnis definitio in iure civili periculosa est) D Ulpianus libro secundo regularum. Iuris prudentia est divinarum atque humanarum rerum notitia, iusti atque iniusti scientia. („Biegłość w prawie to znajomość rzeczy boskich i ludzkich oraz wiedza o tym, co sprawiedliwe i niesprawiedliwe.”) Określenie regulae iuris (w nieco odmiennym znaczeniu niż współcześnie – zebrane D ) D : Paulus libro sexto decimo ad Plautium. Regula est, quae rem quae est breviter enarrat. Non ex regula ius sumatur, sed ex iure quod est regula fiat. Per regulam igitur brevis rerum narratio traditur, et, ut ait Sabinus, quasi causae coniectio est, quae simul cum in aliquo vitiata est, perdit officium suum. „Paulus księga szesnasta ad Plautium. Regułą jest to, co krótko przedstawia istniejący stan rzeczy. Nie prawo wynika z reguły, ale reguły tworzy się z istniejącego prawa. Za pomocą reguły krótko przedstawiamy stan rzeczy i, jak powiada Sabinus, sprawa jest jakby wyjaśniona. Jeżeli tylko w jakiejkolwiek części [reguła] jest wadliwa, traci swoją użyteczność.”

14 Iurisprudentia – cechy charakterystyczne i osiągniecia
Przykłady reguł: - Nemo pro parte testatus, pro parte intestatus decedere potest; - Nemo plus iuris ad alium transferre potest quam ipse habet; - Superficies solo cedit; - Nemo sibi ipse causam possesionis mutare potest jurysprudencja nie dysponowała właściwie żadną teorią argumentacji prawniczej ale wykształciła ona wiele typowych schematów argumentacyjnych, takich jak analogia, wniosek z przeciwieństwa (a contrario) czy reductio ad absurdum Sporne wpływy greckiej filozofii – nurt stoicki Iurisprudentia jako ars - dwie antyczne koncepcje ars (1) wysoka, ograniczona do artes maximae (polityka, sztuka wojenna i retoryka, a zdaniem Cycerona nawet ars vivendi „sztuka życia” jako synonim filozoficznej mądrości (sapientia); (2) niska, stanowiąca przeciwieństwo sapientia czy nawet artes liberales - niegodna człowieka wolnego praca rzemieślniczo-zarobkowa.

15 Źródła prawa okresu dominatu – okres poklasyczny
Mos maiorum Biurokratyzacja jurysprudencji – zanik samodzielności – całkowite wyparcie responsum przez recriptio principis pocz. II w. – III w. podsumowanie dorobku – ULPIAN, PAULUS, PAPINIAN plus Nov. Marc. 4pr.: imperatoria interpretatio – 454 r. „kodyfikacja” dorobku jurysprudencji – ius vetus – próby porządkowania (przyczyny) – 321 r., 322 r., 426 r. – tzw. Ustawa raweńska wulgaryzacja prawa (Zachód) – Pauli Sententiae, florilegia (Fragmenta Vaticana, Collatio legum Mosaicarum et Romanarum, Consultatio veteris cuiusdam iurisconsulti) ZWŁASZCZA PÓŹNIEJSZE – V w. – Epitome Gai, Interpretationes - nauka prawa na Zachodzie (Rzym, szkoły lokalne) - regres nauka prawa – wschodnie szkoły prawa (Bejrut, Konstantynopol) – scholia Sinaitica - program nauczania – assesores, administracja cesarska (droga awansu społecznego – obok armii; rola struktur kościelnych; ‚ucieczka’ dekurionów) Constitutiones – jedynym źródłem prawa – ius novum/leges „kodyfikacja” leges III/IV w. – Hermogenianus, Gregorianus, DRB – „oczekiwanie sprawiedliwosci” – rola chrześcijaństwa i oczekiwania społeczne; potrzeby administracji Codex Theodosianus 438 r. (429 r., ) – plany i efekt (leges generales ) ; Novellae Posttheodosianae

16 Justynian I Wielki (527-565) i kompilacja/”kodyfikacja” justyniańska (528-534)
Codices Iustiniani – 529 r. (Codex vetus), 531 r. – Quinquaginta decisiones, 534 r. (Codex repetitae praelectionis) – 12 ksiąg – XII Tablic (systematyka edyktu) - CEL Institutiones Iustiniani – 533 r. (G. i jego systematyka, Res cottidiane, Regulae Ulpiani, Modestinus, Florentinus, Ulpianus) - CEL Digesta Iustiniani seu Pandectae – 533 r. – 50 ksiąg, 1/20 całości z 200 prac, 39 jurystów – ok.. 5% materiału – ½ Paulus i Ulpianus (2/3 Ulpian; systematyka edyktu) – zakaz komentowania –CEL? Tribonianus – wieloletni QSP – przy Digesta Iustiniani profesorowie Bejrut (2), Konstantynopol (2), MOff, advocati PPO (11) – nowożytne koncepcje pracy komisji (Bluehme) Novellae Iustiniani – lata – zapowiedzi spisania i kompilacje prywatne (Epitome Iuliani, Authenticum, Edicta Iustiniani) – CEL Corpus Iuris Civilis - Dionizy Gothofredus r. Prawo bizantyńskie (do 1453 r.) – antecessores (Teofilus, Thalelaios); Ecloga (VIII w.), renesans macedoński (IX w.): Epanagoge, Prochiron, Basilica (ksiąg 60 – lex+ius+scholia) – wpływ na prawa wschodnich Słowian (Statuty litewskie) Nauka prawa – Konstantynopol 426 r. (traktaty prawnicze) Hexabiblos – 1345 r.

17 Mos italicus docendi Glosatorzy XI w. (legiści) Konsyliatorzy/komentatorzy/postglosatorzy – XIV i XV w. (legiści) oraz Kanonistyka (kanoniści) - protorecepcja Legiści i kanoniści a ius commune Recepcja prawa rzymskiego – Rzesza Niemiecka XV w. Humanizm prawniczy – XVI w. (mos gallicus docendi) - prąd historyczny i systematyczny Holenderska „jurysprudencja elegancka” i systemy mieszane Szkoła Prawa natury - zasady prawa rozumu (XVII-XVIII w.) (kontynuacja prąd systematycznego humanizmu prawniczego) – kodyfikacje: ALR, code civil, ABGB (Oświecenie i program kodyfikacji prawa – formalnie niechęć wobec prawa rzymskiego) Usus modernus Pandectarum – Pandektystyka – Niemcy XIX w. (opór przeciw idei kodyfikacji) – prawotwórstwo musi polegać na dopasowywaniu materiału normatywnego zaczerpniętego z przeszłości do nowych potrzeb


Pobierz ppt "Prawo rzymskie II dr hab. Jacek Wiewiorowski, profesor nadzwyczajny"

Podobne prezentacje


Reklamy Google