Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
WARSZTATY SZKOLENIOWE
CIVITAS PROSPERITY Katowice, kwietnia 2018 r.
2
CIVITAS PROSPERITY Wspieranie władz lokalnych i krajowych dla poprawy jakości oraz tworzenia Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) Katowice, r.
3
Wyzwania mobilności miejskiej
Transport jest bardzo istotny dla wzrostu gospodarczego oraz społecznego. Jednakże negatywne skutki transportu w poważny sposób wpływają na jakość życia mieszkańców. Mobilność miejska odpowiada za 23% emisji CO2 pochodzącej od transportu. Obszary miejskie dotyka znacząca kongestia. Wiele miast ma problem z utrzymaniem norm jakości otaczającego powietrza – miliony mieszkańców jest narażonych, tysiące umiera każdego roku. Wypadki na drogach miejskich to 40% wszystkich zdarzeń śmiertelnych w ruchu drogowym. Transport is fundamental for growing economies and interconnected societies. However, the negative impacts of transport seriously affect citizens’ quality of life. Urban mobility accounts for 23% of CO2 emissions from transport (continued dependence on oil) Many urban areas suffer from severe congestion Cities in virtually all EU Member States struggle to meet legal requirements for ambient air quality Urban road accidents account some 40% of all road fatalities (approx. 11,000 per year) Balanced development and integration of different modes Mobilność Miejska
4
Odpowiedź na wyzwania poprzez wdrażanie PZMM/SUMP
Poprawa jakości życia mieszkańców. Efektywność i tworzenie korzyści ekonomicznych. Wsparcie dla poprawy zdrowia i ochrony środowiska. Tworzenie płynnej mobilności oraz poprawa dostępności. Zasobooszczędność. Planowanie strategiczne / potrzeby mieszkańców Wykorzystanie synergii, wzmocnienie powiązań inst. Postęp w kierunku nowej kultury mobilności. A common challenge for planners in local administrations is to convince decision makers of the added value of a Sustainable Urban Mobility Plan. Improving the quality of life | Sustainable urban mobility planning raises the quality of life in an urban area. Saving costs and creating economic benefits | A healthier environment and reduced congestion helps to substantially reduce costs to the local community and attract new businesses. Contributing to better health and environment | More sustainable mobility directly translates into better air quality and less noise. Making mobility seamless and improving access | Sustainable urban mobility planning is an excellent tool to create multi-modal door-to-door transport solutions. Making more effective use of limited resources | Sustainable urban mobility planning changes the focus to a balanced mix of measures including lower cost mobility management measures. Winning public support | Involvement of stakeholders and citizens is a basic principle of a Sustainable Urban Mobility Plan. Preparing better plans | Planners can better understand the mobility needs of different user groups when receiving early feedback. Fulfilling legal obligations effectively | The legal obligations for air quality improvement and noise abatement are only two examples of a range of national and European regulations. Using synergies, increasing relevance | Urban mobility problems often span administrative boundaries, relate to multiple policy areas or concern a wide range of departments and institutions. Moving towards a new mobility culture | A vision, that is agreed by the major political groups and shared by the institutions and citizens of an urban society.
5
Odpowiedź na wyzwania poprzez wdrażanie PZMM/SUMP
A common challenge for planners in local administrations is to convince decision makers of the added value of a Sustainable Urban Mobility Plan. Improving the quality of life | Sustainable urban mobility planning raises the quality of life in an urban area. Saving costs and creating economic benefits | A healthier environment and reduced congestion helps to substantially reduce costs to the local community and attract new businesses. Contributing to better health and environment | More sustainable mobility directly translates into better air quality and less noise. Making mobility seamless and improving access | Sustainable urban mobility planning is an excellent tool to create multi-modal door-to-door transport solutions. Making more effective use of limited resources | Sustainable urban mobility planning changes the focus to a balanced mix of measures including lower cost mobility management measures. Winning public support | Involvement of stakeholders and citizens is a basic principle of a Sustainable Urban Mobility Plan. Preparing better plans | Planners can better understand the mobility needs of different user groups when receiving early feedback. Fulfilling legal obligations effectively | The legal obligations for air quality improvement and noise abatement are only two examples of a range of national and European regulations. Using synergies, increasing relevance | Urban mobility problems often span administrative boundaries, relate to multiple policy areas or concern a wide range of departments and institutions. Moving towards a new mobility culture | A vision, that is agreed by the major political groups and shared by the institutions and citizens of an urban society. Źródło: Łukasz Franek, seminarium Civitas Prosperity, Katowice r.
6
Łączenie interesariuszy
Punktem startowym i główną ideą CIVITAS PROSPERITY jest likwidacja luki pomiędzy lokalnymi potrzebami a wsparciem na szczeblu krajowym CIVITAS PROSPERITY łączy tych, którzy są odpowiedzialni za wsparcie na szczeblu krajowym z tymi, którzy powinni wdrażać PZMM/SUMPs. Celem jest likwidacja luki oraz przygotowanie krajowych programów wsparcia dla PZMM – we wszystkich krajach uczestniczących w projekcie - które będą dostosowane do potrzeb miast i realnie im pomogą, np. poprzez wymianę wiedzy, wsparcie finansowe, standaryzację, wspólne kryteria oceny. One of the important innovations of the PROSPERITY project is to close this gap and bring together those who develop the rules of the programme (legal aspects, financial support etc.) with those who should implement SUMPs. The establishment of regular contacts, discussions and feedback workshops between representatives of these two groups in the project countries - with the aim to develop a programme in those countries where one currently does not exist, or to improve existing programmes wherever there is a need - is a crucial step in generating a high leverage factor, especially in regions and cities where take up is so far low and the impacts from transport are severe. It is the ambition of PROSPERITY to do a country by country tailor-made user-needs assessment as well as an analysis of barriers and burdens to SUMP development. This will form the basis for the training and learning activities in each country. Further, the mutual learning between the ministries make PROSPERITY’s approach a truly European one, and something that goes far beyond single state activities. The peer-to-peer-approach at this level will lead to a win-win situation for both sides, and will prevent parallel “re-invention of the wheel” activities in each separate country and is therefore very resource efficient and provide value for money.
7
40 Uczestników – 1 Cel CIVITAS PROSPERITY łączy ponad 40 uczestników, którzy mają jeden wspólny cel. Aby zachęcić do współpracy lokalnych i krajowych decydentów do opracowania krajowych programów dla wdrażania PZMM
8
Konsorcjum – miasta partnerskie
Katowice (PL) Fagaras (RO) Ljutomer (SL) Kassel (DE) Lisbon (PO) Jonava (LT) Dubrovnik (HR) Varna (BG) Hradec Kralove (CZ) Limassol (CY) Szeged (HU)
9
Jeden z najambitniejszych projektów SUMP
CIVITAS PROSPERITY - unikalne podejście do zaangażowania i aktywizacji realizowane jest na dwa sposoby. Regularna wymiana pomiędzy władzą na szczeblu krajowym z różnych krajów Regularny proces rozwoju w każdym kraju, w którym występuje interakcja władzy na szczeblu krajowym z miastami The main concept of PROSPERITY to achieve a broad take up of SUMP is the involvement and activation of the national level (ministries, national agencies and other high levels of government) by addressing their cultural differences. This happens in two ways: There will be regular peer-to-peer exchange between the national level authorities of different countries, and There will be a regular national development process in each country, in which the national level interacts with the cities of the country.
10
Oparcie na aktualnych i zakończonych projektach SUMP
CIVITAS PROSPERITY wykorzystuje doświadczenie zdobyte w bieżących i zakończonych projektach w dziedzinie SUMP. ADVANCE | eu-advance.eu CH4LLENGE | sump-challenges.eu ENDURANCE | epomm.eu/endurance European Platform on SUMPs | eltis.org/mobility-plans EVIDENCE | evidence-project.eu Poly-SUMP | poly-sump.eu Urban Transport Roadmaps | urban-transport-roadmaps.eu
11
Wsparcie dla władz krajowych i lokalnych
CIVITAS PROSPERITY oferuje wsparcie władzom lokalnym i krajowym w celu poprawy jakości i wykorzystania PZMM Szkolenia i wsparcie Warsztaty wymiany doświadczeń Krajowy program wsparcia dla SUMP Innowacyjny rozwój produktów Ambasador Training and Support: Take advantage of a valuable package of SUMP training and support for local authorities. This includes webinars, blogs, training material and training activities. Exchange of Experience Workshops: Personal face-to-face contact is an essential part of the network and thus we provide an array of national and international workshops to exchange experience. National SUMP Supporting Programmes: Our expert scientific research and analysis will be used to develop national level programmes to encourage cities to develop SUMPs. Innovative Product Development: We provide critical and innovative products that can help cities develop high-quality SUMPs. This includes the development or improvement of practical guidance, gathering and updating state-of-the-art tools, and a decision supporting system. Ambassadorship: Our SUMP ambassadors support the uptake and outreach of innovative sustainable urban mobility planning.
12
Platforma wymiany wiedzy
CIVITAS PROSPERITY angażuje uczestników, którzy mogą mieć znaczący wpływ na realizację bardziej zrównoważonego planowania mobilności w miastach Przyczynianie się do zmian kulturowych pod względem środowiska dla PZMM Likwidacja luki w potencjale władz lokalnych w zakresie wiedzy i praktyki Wspomaganie władz lokalnych i krajowych w projektowaniu i wdrażaniu PZMM Wspieranie transferu wiedzy i wymiany peer-to-peer CIVITAS PROSPERITY engages actors who can make a significant breakthrough in the uptake of more sustainable urban mobility planning. Contributes to a culture shift in terms of environment for SUMPs Closes the capacity gaps in local authorities’ knowledge and work practices Integrates both, the transport of people and goods, in urban mobility planning Assists cities and national governments in designing and packaging SUMP policies and measures to achieve their identified goals Foster knowledge-transfer and peer-to-peer exchange on SUMP development and implementation
13
Twój One-Stop-Shop CIVITAS PROSPERITY jest członkiem Europejskiej platformy Planowania Zrównoważonej Mobilności Miejskiej i przygotowuje liczne raporty techniczne i inne strategie, które dostarczają informacji na temat PZMM. Dowiedz się więcej na eltis.org/mobility-plans oraz Bądź w kontakcie z CIVITAS PROSPERITY
14
Blog www.sump-prosperity.blogspot.com
15
WARSZTATY SZKOLENIOWE
CIVITAS PROSPERITY Katowice, kwietnia 2018 r.
16
Program warsztatów Otwarta w 2011
17
Deloitte / Targeo Raport Warsaw, Marzec 2015
Year 2014 Deloitte / Targeo Raport Warsaw, Marzec 2015 Year 2013 Year 2011 Zachodnia obwodnica jest otwarta Year 2010
18
Program warsztatów Ulica Grodzka w Krakowie
19
Program warsztatów Jak SUMP współgra z planami zagospodarowania przestrzennego Szkolenie ma na celu przedstawienie wpływu planów zagospodarowania przestrzennego na mobilność oraz na podstawie ciekawych studiów przypadków pokazuje, w jaki sposób można wykorzystać planowanie przestrzenne aby mobilność była jeszcze bardziej zrównoważona. Przyjęcie podejścia SUMP w małych i średnich miastach To szkolenie dostarcza wielu dowodów na to, że podejście SUMP jest odpowiednie dla miast każdej wielkości. W trakcie szkolenia zostaną zaprezentowane wnioski i studia przypadków dotyczące doświadczeń z SUMP z mniejszych miast. W trakcie ćwiczeń praktycznych pokazana zostanie przydatność koncepcji planowania SUMP dla różnych poziomów planowania.
20
Program warsztatów Monitorowanie i ocena
Ta część szkolenia wyjaśni, w jaki sposób należy monitorować i oceniać postępy SUMP w zakresie wdrażania środków i osiągania wyników, takich jak zmniejszone zanieczyszczenie lub poprawa bezpieczeństwa. Obejmie ona również wymogi dotyczące zbierania danych, ustalania celów oraz prezentuje rzeczywiste przykłady monitorowania i oceny z miast UE. Komunikacja i zaangażowanie interesariuszy w proces SUMP Dobra komunikacja jest niezbędna dla powodzenia decyzji planistycznych, co nie jest domeną jedynie sektora transportu. Szkolenie to pozwala uczestnikom zrozumieć znaczenie komunikacji i zaangażowania interesariuszy w procesie SUMP.
21
Program warsztatów – Dzień I
Temat Prowadzący Czas Rejestracja i kawa powitalna 14:00 – 14:30 Rozpoczęcie warsztatów 14:30 Powitanie uczestników Prezydent Miasta Katowice 14:30 – 14:45 Wprowadzenie do warsztatów SMG Ekspert Civitas Prosperity NFP 14:45 – 15:00 Prezentacja uczestników 15:00 – 15:30 Mobilność miejska w polityce transportowej Maria Perkuszewska, Ministerstwo Infrastruktury 15:30 – 15:50 Wprowadzenie do metodologii Planowania Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) Karl Heinz Posch, FGM Amor 15:50 – 16:30 Strefa Kultury 17:00 – 18:30 Kolacja restauracja „Stare i Nowe” ul. Chorzowska 7B 19:00
22
Program warsztatów – Dzień II
Temat Prowadzący Czas Rozpoczęcie warsztatów 08:30 Jak SUMP współgra z planami zagospodarowania przestrzennego Karl Heinz Posch, FGM Amor 08:30 – 10:30 Przerwa kawowa 10:30 – 10:45 10:45 – 12:30 Lunch 12:30 – 13:30 Wizyta studyjna Katowice/SMG 13:30 – 16:30
23
Program warsztatów – Dzień III
Temat Prowadzący Czas Rozpoczęcie warsztatów 08:30 Przyjęcie podejścia SUMP w małych i średnich miastach Tom Rye Edinburgh Napier University 08:30 – 10:30 Przerwa kawowa 10:30 – 10:45 10:45 – 12:30 Lunch 12:30 – 13:30 Monitorowanie i ocena 13:30 – 15:30 15: :45 15:45 – 17:45
24
Program warsztatów – Dzień IV
Temat Prowadzący Czas Rozpoczęcie warsztatów 08:30 Komunikacja i zaangażowanie interesariuszy w proces Planowania Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) András Ekés MOBILISSIMUS LTD. 08:30 – 10:30 Przerwa kawowa 10:30 – 10:45 10:45 – 12:30 Prezentacja „Champion City” Carl Hanssens Radny miasta Sint-Niklaas 12:30 – 14:00 Podsumowanie i wręczenie certyfikatów Katowice/SMG 14:00 – 14:30 Lunch 14:30 – 15:00
25
CIVITAS PROSPERITY otrzymał finansowanie z programu badań i innowacji "Horyzont 2020" Unii Europejskiej w ramach umowy o grant nr
26
WARSZTATY SZKOLENIOWE
CIVITAS PROSPERITY Katowice, kwietnia 2018 r. Podsumowanie
29
WARSZTATY SZKOLENIOWE
CIVITAS PROSPERITY Katowice, kwietnia 2018 r. Podsumowanie
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.