Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie Dr inż. Jacek Rudnicki Strona internetowa:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie Dr inż. Jacek Rudnicki Strona internetowa:"— Zapis prezentacji:

1 Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie Dr inż. Jacek Rudnicki E-mail: jacek.rudnicki@pwr.edu.pl Strona internetowa: http://www.ioz.pwr.wroc.pl/pracownicy http://ksz.pwr.edu.pl/kadra/jacek.rudnickihttp://www.ioz.pwr.wroc.pl/pracownicy

2 Tadeusz Zbroja Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie – tematyka zajęć 2 Nr zajęć Nr tematu Temat zajęćData 1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do zarządzania logistycznego 1 2Wprowadzenie do zarządzania logistycznego 2 3Zagregowane planowanie sprzedaży i produkcji SOP 4Główne harmonogramowanie produkcji wyrobów (MPS1) 5Harmonogramowanie produkcji wyrobów (MPS2) 6Zarządzanie zapasami (1) 7Planowanie potrzeb materiałowych (MRP1,2) 8Kolokwium 1 Planowanie zdolności produkcyjnych 9Sterowanie produkcją 10Planowanie potrzeb dystrybucji (DRP) 11System ERP i jego ewolucja 12Odchudzona produkcja Lean manufacturing 13Odchudzona produkcja (system Kanban) 14TOC (OPT) zarzadzanie w warunkach występowania ograniczeń 15Kolokwium 2 Wykład podsumowujący

3 Literatura Bozarth, C., Handfield R., B., Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, Wyd., HELION, Gliwice 2007 Balter, F., Jean., Zbroja T., Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie, Oficyna wydawnicza ”Nasz Dom i Ogród” 2003 Mike Rother, John Shook, Naucz się widzieć, lean.org.

4 Zmiany w otoczeniu przedsiębiorstw Globalizacja gospodarki –Umiędzynarodowienie firm –Outsourcing, międzynarodowe podwykonawstwo (80-90%) –Produkcja w krajach o taniej sile roboczej Ewolucja konkurencji –Eskalacja wymagań klienta (szybciej, lepiej, taniej) –Przejście od władzy producenta do władzy klienta –Wartość dla klienta to nie tylko produkt i jego funkcje, ale także jego dostępność miejsca i czasu oraz usługa towarzysząca –Usługa ma taką samą wartość co produkt –Łatwiejszy i tańszy transport dóbr, usług, ludzi

5 Zmiany w otoczeniu przedsiębiorstw Szybki rozwój technologii, informatyki i wiedzy –Podaż wyprzedza popyt –Krótkie cykle życia wyrobów –Wzrost złożoności i kompleksowości produktów (dywersyfikacja) –Wzrost niepewności i ryzyka działania –Innowacyjność (produktowa i procesowa) stała się koniecznością –Internet i E-business Zmiany rynkowe – ewolucja potrzeb –Zanik klienta masowego. Od masowej produkcji do masowej kastomizacji Mniejsze wielkości zamówień Wzrasta częstotliwość dostaw Personalizacja (kastomizacja) produktów Dostawy w czasie mniejszym niż 24 godziny Wzrost obsługi posprzedażnej –Coraz rzadziej oddziela się produkt od usługi Dzięki usłudze sprzedaje się produkt Dzięki produktowi sprzedaje się usługę

6 Nowe wyzwania dla przedsiębiorstw Zmiany w otoczeniu przedsiębiorstwa generują nowe wyzwania dla zarządzania przedsiębiorstwem w szczególności w zakresie logistyki i zarządzania logistycznego Sprostanie tym wyzwaniom stanowi podstawę do zwiększania pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa i jego przetrwania w nowych warunkach

7 7 Logistyka LOGISTYKA to zarządzanie przepływem materialnym i związanym z tym przepływem informacji oraz kapitału celem skutecznego i efektywnego zaspokojenia potrzeb odbiorcy Zarządzanie tym przepływem obejmuje planowanie, organizowanie, kierowanie realizacją i kontrolowanie w obszarze zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji Określenie najkrótsze LOGISTYKA to proces zarządzania łańcuchem dostaw

8 8 Przepływy w przedsiębiorstwie Przedsiębiorstwo(system zarządzania) Zarządzanie finansami Przepływ pieniędzy Zarządzanie informacją Przepływ informacji Zarządzanie zaopatrzeniem Zarządzanie produkcją Zarządzanie dystrybucją Przepływ dóbr

9 9 Rodzaje łańcuchów logistycznych Łańcuch logistyczny zewnętrzny Dostawcy usług logistycznych Rynek dostawców Producent Rynek odbiorców Dostawcy usług logistycznych Działalność produkcyjna (wytwórcza) Przepływ materiałów Przepływ informacji Przepływ pieniędzy Produkcja elementów Sprzedaż (zbyt) Zaopatrzenie Montaż zespołów Montaż wyrobów Łańcuch logistyczny wewnętrzny

10 DOSTAWCY PRODUKCJAKLIENCI Logistyka produkcji Logistyka dystrybucji Logistyka zaopatrzenia Logistyka przedsiębiorstwa obejmuje logistykę zaopatrzenia, logistykę produkcji oraz logistykę dystrybucji Logistyka produkcji – funkcja zarządzania przepływem materiałów i informacji w procesach produkcji. Logistyka produkcji to zarządzanie przepływem dóbr (materiałów) od magazynu zaopatrzeniowego poprzez procesy produkcyjne do magazynu wyrobów gotowych. Łańcuch dostaw przedsiębiorstwa Strumień dóbr nabywanych Strumień dóbr przetwarzanych Strumień dóbr sprzedawanych Przepływ materiałów Logistyka przedsiębiorstwa

11 11 Logistyka przedsiębiorstwa DOSTAWCYDOSTAWCY ODBIORCYODBIORCY ZAOPATRZENIE Surowce, elementy Materiały pomocnicze PRODUKCJA Produkcja w toku Roboty w toku DYSTRYBUCJA Wyroby gotowe Części zamienne Logistyka marketingowa Logistyka zaopatrzenia Logistyka produkcjiLogistyka dystrybucji Logistyka materiałowa Logistyka towarowa Logistyka zaopatrzeniaLogistyka dystrybucji Logistyka przedsiębiorstwa Logistyka utylizacji i powtórnego zagospodarowania (recyklingu)

12 12 Zakresy zarządzania logistycznego TERMINOLOGIA PRZYJMOWANA W PRAKTYCE Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie Zarządzanie łańcuchem dostaw Zarządzanie wewnętrznym łańcuchem logistycznym Logistics Management in Enterprice (logistyka przedsiębiorstwa) Zarządzanie zewnętrznym łańcuchem logistycznym Supply Chain Management (logistyka łańcuchów dostaw)

13 Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie Zarządzanie logistyczne to koncepcja zarządzania przepływami dóbr i informacji oparta na zintegrowanym i procesowym ujmowaniu przepływów w funkcjach planowania, organizowania, sterowania i kontrolowania celem skutecznego i efektywnego zaspokojenia potrzeb klienta Zasady zarządzania logistycznego: 7W/7R Właściwy produkt Właściwa ilość Właściwa jakość Właściwe miejsce Właściwy czas Właściwy klient Właściwa cena

14 Cele zarządzania logistycznego Celem zarządzania logistycznego w przedsiębiorstwie jest ciągły i zsynchronizowany przepływ dóbr od dostawców, poprzez komórki przedsiębiorstwa aż do klienta: –ciągłość oznacza brak przestojów, zakłóceń i niepotrzebnego spiętrzenia zapasów, a –synchronizacja oznacza, że wszystko przebiega zgodnie z zasadami 7W (7R). Materiały, komponenty i produkty trafiają we właściwych ilościach, dokładnie tam, gdzie są potrzebne, we właściwym czasie, o właściwej jakości i po akceptowalnej cenie i do właściwego klienta

15 15 Podstawowe mierniki działalności logistycznej Efekty osiągnięte SKUTECZNOŚĆ = Efekty planowane Wskaźnik oceny działalności koncentrujący się na wyjściu systemu, określany jako stopień osiągnięcia przez system założonego celu 1. SKUTECZNOŚĆ – rynkowa (effectiveness) Wartość efektów EFEKTYWNOŚĆ = Wartość nakładów Iloraz osiągniętych efektów i nakładów poniesionych na ich uzyskanie w wymiarze wartościowym 2. EFEKTYWNOŚĆ – ekonomiczna (efficiency) Wielkość produkcji PRODUKTYWNOŚĆ = Wielkość zużytych zasobów Stosunek wytworzonej i sprzedanej produkcji do wielkości zużytych zasobów (w wymiarze ilościowym lub wartościowym) 3. PRODUKTYWNOŚĆ (productivity) – miernik efektywności produkcji

16 Produktywność 16 Wielkość produkcji wytworzonej i sprzedanej PRODUKTYWNOŚĆ = Wielkość zużytych zasobów (wejście) Efekty (wyjście) PRODUKTYWNOŚĆ = Praca + Materiały + Energia + Kapitał + Inne Kategorie produktywności: Produktywność całkowita: Stosunek wielkości produkcji wytworzonej i sprzedanej do łącznej wielkości zużytych zasobów w rozpatrywanym okresie Obliczanie: Produkcja jednorodna: wielkość produkcji wyrażamy w jednostkach produkcji wytworzonej (np. sztukach), wielkość zużytych zasobów wyrażamy wartościowo (wartość zużytych zasobów) Produkcja niejednorodna: wielkość produkcji wytworzonej i wielkość zużytych zasobów wyrażamy wartościowo Produktywność cząstkowa Stosunek wielkości produkcji wytworzonej do wielkości zużytych zasobów określonego rodzaju w rozpatrywanym okresie. Zużywane zasoby: praca, materiały, energia, kapitał

17 Produktywność (przykład obliczania) Firma X: Liczba pracowników = 5 Dzienny czas pracy = 8h Łączny koszt robocizny = 500 zł/dzień. Koszty stałe = 400 zł/dzień. Dzienna wielkość produkcji i sprzedaży 8 wyrobów/dzień. Produktywność aktualna: Produktywność pracy: 8 wyrobów/dzień/40 roboczogodzin = 0,2 wyroby/h Produktywność całkowita: 8 wyrobów/dzień/(500 + 400) = 0,0088 wyrobów/zł Produktywność nowego systemu produkcyjnego: Firma zakupiła nowoczesny sterowany komputerowo system produkcyjny, który pozwoli produkować 16 wyrobów dziennie. Koszty robocizny - godziny pracy i płace pozostaną bez zmian. Koszty stałe wzrosną do 800 zł. Jak zmieni się produktywność pracy oraz produktywność całkowita? Produktywność pracy (nowy s.): 16 wyrobów/dzień/40 roboczogodzin = 0,4 wyroby/h Produktywność całkowita (nowy s.): 16 wyrobów/dzień/(500 + 800) = 0,0123 wyrobów/zł. Produktywność pracy wzrosła o ((0,4/02) 100%) -100% = 100% Produktywność całkowita wzrosła o ((0,0123/0,0088) 100%) - 100% = 39,77%

18 Produktywność Stosunek wytworzonych produktów do użytych i zużytych do ich wytworzenia zasobów Produktywność określa się jak efektywni jesteśmy w wykorzystaniu zasobów w produkcji produktów 18 PROCES PRODUKCJI Produkcja wytworz. i sprzed. P = Wielkość zużytych zasobów Zasoby: Praca Kapitał Materiały Maszyny Energia Wiedza Czas Produkty Sposoby zwiększania produktywności: Produkować więcej przy zużywaniu tej samej ilości zasobów Produkować taką samą ilość przy zużywaniu mniejszych zasobów Produkować więcej przy zużywaniu mniejszych zasobów (Lean)

19 Orientacje zarządzania przedsiębiorstwem Orientacja rynkowa Orientacja efektywnościowa Wysoki poziom obsługi klientów SKUTECZNOŚĆ Utrzymanie wysokiej rentowności EFEKTYWNOŚĆ SPRZECZNOŚĆ zwiększone koszty niskie koszty Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem wymaga pogodzenia sprzecznych orientacji

20 Kryteria konkurowania Cztery wymiary konkurowania: –Cena – Jakość –Czas dostawy i terminowość –Elastyczność Niemożliwym jest aby producent był jednocześnie najlepszy na rynku we wszystkich wymiarach konkurowania Przedsiębiorstwo musi rozpoznać, które z tych kryteriów w strategii konkurowania firmy reprezentują kwalifikatory zaistnienia na rynku (kwalifikatory zamówień)), a które kwalifikatory zdobywania zamówień,

21 Kwalifikatory zamówień – kryteria zaistnienia na rynku – czynniki warunkujące rozważenie przez klienta nabycia produktu. Spełnienie tych kryteriów nie koniecznie oznacza, że dostawca zdobędzie zamówienie Zdobywcy zamówień – kryteria konkurowania na rynku – czynniki odróżniające produkty i usługi firmy od produktów konkurentów. Na podstawie tych kryteriów wybierany jest finalny dostawca i jego produkt. Przykład: Klient zamierza kupić pralkę. Najpierw wybiera produkty producentów, którzy maja reputację dobrej jakości i niezawodności (kwalifikatory zamówień). Następnie redukuje liczbę możliwych produktów w oparciu o parametry i wygląd pralki (kwalifikatory zamówień). Ostatecznie nabywa pralkę z zakwalifikowanych produktów w oparciu o cenę (zdobywca zamówień) Kryteria konkurowania Kwalifikatory zamówień i zdobywcy zamówień

22 Macierz produktów i kryteriów konkurowania Jakość Cena Czas realizacji Poziom obsługi Elastyczność Dostępność Jakość Czas realizacji Dostępność Cena Produkty specjalne Produkty powszechne Kwalifikatory zamówień Zdobywcy zamówień Kwalifikatory i zdobywcy zamówień zależą od typu produktów Produkty specjalne: produkty modne, produkty innowacyjne, produkty skastomizowane, produkty wytwarzane na zamówienie itp. Produkty powszechne: produkty codziennego nabycia, produkty „świeże”, produkty wytwarzane dla anonimowego klienta, produkty wytwarzane na magazyn

23 23 Podstawowe mierniki działalności produkcyjnej Efekty osiągnięte SKUTECZNOŚĆ = Efekty planowane Wskaźnik oceny działalności koncentrujący się na wyjściu systemu, określany jako stopień osiągnięcia przez system założonego celu SKUTECZNOŚĆ – rynkowa (effectiveness) Efekty osiągnięte EFEKTYWNOŚĆ = Nakłady poniesione Iloraz osiągniętych efektów i nakładów poniesionych na ich uzyskanie w wymiarze wartościowym EFEKTYWNOŚĆ – ekonomiczna (efficiency) Wielkość efektów PRODUKTYWNOŚĆ = Wielkość nakładów Iloraz osiągniętych efektów i nakładów poniesionych na ich uzyskanie w wymiarze rzeczowym (ilościowym) lub wartościowym PRODUKTYWNOŚĆ (productivity) – miara efektywności

24 Produktywność systemu 24 Wielkość produkcji wytworzonej i sprzedanej (wyjście) PRODUKTYWNOŚĆ = Zużyte zasoby (wejście) Efekty PRODUKTYWNOŚĆ = Ludzie + Materiały + Energia + Kapitał + Inne Wieloczynnikowa produktywność: produktywność zużytych zasobów Przy jednorodnej produkcji efekty (wyjście) wyrażane są w sztukach a nakłady (wejście) wyrażane są wartościowo (w pieniądzach) Przy niejednorodnej produkcji (np. różne silniki 100 kW i 500 kW) zarówno efekty (wyjście) jak i nakłady (wejście) wyrażane są wartościowo (w pieniądzach) Jednoczynnikowa produktywność: np. produktywność pracowników. Przykład: Wyprodukowano 2000 szt. i zużyto 200 roboczogodz. Produktywność = 2000/200 = 10 sztuk/roboczogodzinę

25 Proces produkcyjny jako proces dodawania wartości Wartość dodana – część wartości produktu powstała i dodana do tego produktu w procesie produkcyjnym Wartość dodana zwiększa wartość produktu Wartość - odpowiada ilości pieniędzy jaką klient jest gotów zapłacić Cena powinna być równa (lub niższa) od wartości produktu, ale nie może być niższa od kosztów wytworzenia produktu Wskaźnik wartości F wartość produktu, za którą klient jest gotów zapłacić V = ----------- = ------------------------------------------------------------------------------- K koszt wytworzenia V>>1 – warunek nabycia produktu przez klienta Jak spełnić warunek nabycia produktu przez klienta?: Zwiększyć wartość produktu Obniżyć koszt wytworzenia produktu

26 Proces produkcyjny jako proces dodawania wartości Wartość dodana w procesie produkcji: część wartości produktu powstała i dodana do produktu w procesie produkcyjnym Wartość dodana zwiększa wartość produktu Wartość z punktu widzenia klienta Wartość odpowiada ilości pieniędzy jakie klient jest gotów zapłacić za funkcje i korzyści z posiadania produktu Warunek nabycia produktu: Cena produktu równa lub niższa od wartości dla klienta, ale wyższa od kosztów 26 F wartość funkcji i korzyści dla klienta V = = C koszty V >> 1 – warunek sprzedaży produktu, warunek konieczny rentowności produkcji Wskaźnik wartości

27 Łańcuch wartości Sekwencja działań w łańcuchu dostaw tworzenia i dodawania wartości dla produktu z punktu widzenia klienta ŁAŃCUCH WARTOŚCI (Value Chain) Michael Porter (Harward Business School) DZIAŁANIA PODNOSZĄCE KOSZTY (czas realizacji) DZIAŁANIA PODNOSZĄCE WARTOŚĆ Działania przekształcające materiał, poprawiające jakość produktu, poziom obsługi itp. DZIAŁANIA PODNOSZĄCE KOSZTY Koszty produkcji, transportu, magazynowania, zapasów, administracyjne itp. 27 Łańcuch wartości – pojęcie korespondujące z łańcuchem dostaw NIE WSZYSTKIE DZIAŁANIA TWORZĄ WARTOŚĆ, ALE WSZYSTKIE GENERUJĄ KOSZTY

28 Wartość dodana „Klient kupuje nie produkt, tylko korzyści (użyteczności)” Koncepcja marketingu tradycyjnego  orientacja na produkt Zadowolenie klienta z pozytywnej oceny produktu, jego jakości i ceny PRODUKCJA Użyteczność formy LOGISTYKA Użyteczność miejsca Użyteczność czasu MARKETING Użyteczność posiadania (dysponowania) 28 WARTOŚĆ DODANA TO COŚ, ZA CO KLIENT JEST GOTÓW ZAPŁACIĆ Koncepcja marketingu dynamicznego  orientacja na klienta (odbiorcę) Zadowolenie z oceny produktu, jakości, ceny oraz dostępności w czasie i przestrzeni UŻYTECZNOŚĆ CZASU Wartość stworzona i dodana poprzez udostępnienie produktu we właściwym czasie UŻYTECZNOŚĆ MIEJSCA Wartość stwo­rzona i dodana poprzez umożliwienie, aby produkt mógł być kupiony lub skonsumowany w odpowiednim miejscu

29 1.Zmienić „materiał” – analiza wartości, czy można zastosować tańszy materiał 2.Zwiększyć produktywność (produkować więcej, zużywając mniej) 3.Zmniejszyć materiałochłonność produkcji 4.Zmniejszyć ilość zużywanej energii i zmniejszyć jej koszty 5.Skrócić czas realizacji 6.Poprawić jakość 7.Przenieść produkcję do kraju o taniej sile roboczej Wybrane sposoby redukcji kosztów wytwarzania i zwiększania produktywności

30 Dodawanie wartości w procesie produkcyjnym Produkt finalny Materiały (surowce) Czekanie na inspekcję Czekanie na transport Czas transportu Czekanie na operatora Czas prze -zbrojenia Czas obróbki Cykl produkcyjny – czas przejścia 95% - straty 5% Input Output Wykonywanie działań nie związanych z dodawaniem wartości jest traktowane w koncepcji Lean jako marnotrawstwo

31 Wskaźnik efektywności procesu (WEP) - Operacja dodająca wartość - Transportu - Składowanie - Kontrola produktu - Oczekiwanie ( + + + + ) Czas przejścia przez proces – czas od wejścia materiału do wyjścia gotowego produktu Cel zarządzania: maksymalizacja wskaźnika WEP Jak zmaksymalizować WEP? Czas dodawania wartości WEP = ---------------------------------- 100% Czas przejścia

32 32 Zapasy a kapitał obrotowy Kapitał obrotowy zamrożony Kapitał obrotowy niezamrożony ŚRODKI PŁYNNE ZAPASY PRZETWARZANE ZAPASY SPRZEDAWANE przepływ pieniężny przepływ materialno – pieniężny ZAPASY KUPOWANE DOSTAWCY (zobowiązania) ODBIORCY (należności)

33 Wskaźnik rotacji zapasów SPRZEDAŻ (OBRÓT) WRZ = ZAPAS (WARTOŚĆ) [w razach] ZAPAS (WARTOŚĆ)· 360 WRZ = SPRZEDAŻ (OBRÓT) [w dniach] WRZ - Wskazuje ile razy w ciągu roku zapasy zostały przekształcone w gotowe wyroby. Niski WRZ oznacza, że zapas spędza długi okres w magazynie, firma ponosi wysokie koszty utrzymania, a zapas może zestarzeć się ekonomicznie. WRZ wskaźnik rotacji zapasów w dniach. Oznacza przeciętną liczbę dni, od wprowadzenia zapasu do jego zużycia. Niska wartość wskaźnika wskazuje na szybki obrót zapasami, co jest sytuacją pożądaną, o ile nie jest związane z brakiem towarów czy surowców i nie przekłada się na przerwy w produkcji.

34 Wskaźnik rotacji zapasów (przykład obliczania) Sprzedaż (przychód ze sprzedaży)1 600 000 PLN Wartość zapasu200 000 PLN Wskaźnik rotacji zapasu (w dniach)(200 000 x 360)/ 1600 000 = 45 dni Sprzedaż (przychód ze sprzedaży)1 600 000 PLN Wartość zapasu200 000 PLN Wskaźnik rotacji zapasu (w razach)8 razy WRT w razach WRT w dniach WRT wielkość wskaźnika zależy od branży. W niektórych firmach wielkość wskaźnika wynosi 100 i więcej. Oznacza to, że firma odnawia zapasy co 3 dni.

35 Wskaźnik rotacji zapasów Kategoria dobra Numer pozycji Średni poziom zapasu (PLN) Wartość jednostki (PLN) Surowiec123123 15 000 2 000 3 000 352352 Produkcja w toku 4545 4 000 5 000 16 14 Wrób gotowy6767 3 000 2 000 60 40 Wartość łączna zapasu (PLN) 45 000 10 000 6 000 64 000 70 000 175 000 80 000 WRZ w razach = Roczna sprzedaż / Średnia wartość zapasów = 4 500 000/450 000 = 10 (razy) Wskaźnik rotacji w dniach = (Średnia wartość zapasów x 360)/ Roczna sprzedaż = 36 (co 36 dni firma odnawia zapas) Koszty dóbr sprzedanych w firmie AB wyniosły 4 500 000 PLN. Firma pracuje 52 tyg/rok. Firma utrzymuje 7 pozycji w zapasach: trzy pozycje surowców, dwie pozycje w produkcji w toku, dwie wyrobów gotowych. Ile wynosi wskaźnik rotacji zapasów w razach oraz w dniach? Średnia wartość zapasów 450 000

36 Środowisko produkcyjne PRODUKCJA NA MAGAZYN PRODUKCJA NA ZAMÓWIENIE Produkty standardowe standaryzacja Brak wpływu klienta na ostateczną postać produktu Produkcja powtarzalna (masowa, wielkoseryjna) FIRMA dostawca KLIENT odbiorca Produkty zorientowane na klienta kastomizacja Duży zakres wpływu klienta na ostateczną postać produktu Produkcja niepowtarzalna (jednostkowa, małoseryjna) FIRMA dostawca KLIENT odbiorca „SPRZEDAWANIE TEGO, CO SIĘ WYPRODUKOWAŁO” „WYTWARZANIE TEGO, CO SIĘ FORMALNIE SPRZEDAŁO” ŚRODOWISKO PRODUKCYJNE  relacja typu „przedsiębiorstwo - klient” ŚRODOWISKA KLASYCZNE

37 37 Środowiska produkcyjne MONTAŻ NA ZAMÓWIENIE Strategia produkcji szerokiego zakresu produktów z małej liczby zespołów (modułów) i składników po przyjęciu zamówień klientów Np. montaż laptopów w montowniach Della PRODUKCJA NA ZAMÓWIENIE Strategia związana z produkowaniem wyrobów w małych wolumenach wg. specyfikacji klientów Np. produkcja specjalnego sprzętu medycznego PRODUKCJA NA MAGAZYN Strategia związana z utrzymywaniem zapasów wyrobów gotowych dla natychmiastowej dostawy i minimalizacją czasu dostawy Np. produkcja popularnych samochodów MATERIAŁY PNZ PNM MATERIAŁY PRODUKTY FINALNE PNM PRODUKTY FINALNE MATERIAŁY PRODUKTY FINALNE PNZ

38 Współczesne środowiska produkcyjne FAZA PRODUKCJIFAZA DYSTRYBUCJI PRODUKCJA NA MAGAZYN - PNM Make to Stock - MTS MONTAŻ NA ZAMÓWIENIE - MNZ Assemble to Order - ATO PRODUKCJA NA ZAMÓWIENIE - PNZ Make to Order - MTO KONSTRUKCJA NA ZAMÓWIENIE - KNZ Engineer to Order - ETO WYKOŃCZENIE NA ZAMÓWIENIE Finish to Order - FTO KOMPLETOWANIE NA ZAMÓWIENIE Kit to Order - KTO PAKOWANIE NA ZAMÓWIENIE Wrapp to Order - WTO

39 Zakres oddziaływania zamówienia klienta w zależności od środowiska produkcyjnego DOSTAWCYDOSTAWCY KLIENCIKLIENCI PNM MNZ PNZ KNZ Produkcja oparta o prognozyProdukcja oparta o zamówienia Ssanie Pchanie

40 40 Logistyczny system produkcji Przedsiębiorstwo produkcyjne aby mogło skutecznie i efektywnie zaspokajać potrzeby klienta musi stworzyć właściwy system produkcyjny i logistyczny

41 MRPII/ERP – zintegrowany system planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP – Enterprise Resources Plannning) Lean Production (LP) – strategia odchudzonej produkcji Theory of Constaints/OPT – strategia zarządzania produkcją w warunkach ograniczeń Systemy i strategie zarządzania logistycznego (ERP, LP, TOC) są wzajemnie komplementarne i powinny być wdrażane równocześnie Systemy i strategie logistycznego zarządzania produkcją

42 42 Hierarchia decyzji w zarządzaniu produkcją SKUTECZNOŚĆ Czy robimy właściwe rzeczy? (Are we doing the right things?) KONCENTRACJA EFEKTYWNOŚĆ Czy robimy właściwe rzeczy właściwie? (Are we doing the things right?) DECYZJE STRATEGICZNE projektowe (przygotowanie działania) DECYZJE OPERACYJNE produkcyjne (działanie)

43 Hierarchia poziomów zarządzania produkcją Sterowanie produkcjąSterowanie zaopatrzeniem Plan produkcji (zagregowany) Główny plan/harmonogram produkcji Plan potrzeb materiałowych Strategiczny program produkcji informacje planistyczneinformacje ewidencyjno-kontrolne DECYZJE DŁUGOOKRESOWE (PROJEKTOWANIE) PLANOWANIE ŚREDNIOOKRESOWE PLANOWANIE KRÓTKOOOKRESOWE Aby przedsiębiorstwo mogło skutecznie i efektywnie realizować swoje cele musi powstać system zarządzania, który zintegruje poziomy, funkcje i obszary funkcjonalne zarządzania. Zintegrowany system zarządzania przedsiębiorstwo może wykreować poprzez udane wdrożenie systemu klasy ERP

44 System planowania i sterowania produkcją Planowanie strategiczne Planowanie sprzedaży i prod. (zagregowane) (SOP) Główne harmonogramowanie produkcji (MPS) Planowanie potrzeb materiałowych (MRP) Sterowanie zaopatrzeniem Sterowanie produkcją Kontrola wejścia/wyjścia Szczegółowe plan. zdol. prod. Ogólne plan. zdol. prod. Planowanie zasobów Plan Realizacja Popyt Prognozy Zamówienia Zasoby Standard ERP Przebieg działań planistycznych i sterujących w systemie ERP


Pobierz ppt "Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie Dr inż. Jacek Rudnicki Strona internetowa:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google