Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Prowadzenie Badań Dedykowanych
dr Krzysztof Jakóbik
2
Założenia i planowanie badania
cele hipotezy założenia planowanie badania określenie oczekiwanej precyzji i określenie pożądanej jakości wyników
3
Założenia i planowanie badania
Problemy definicyjne pojęciowe uwzględnienie grupy respondentów i ich kognitywności
4
Założenia i planowanie badania
typologia podział rodzajowy, podział ze względu na cel badań (społeczno-ekonomicznych)
5
Założenia i planowanie badania
Etapy czas Planowanie 25% Realizacja 50% Analiza i interpretacja 25%
6
Założenia i planowanie badania
1Określenie celów i hipotez, sformułownaie pytan badawczych 2 Zaplanownie metodologii, wskaznaie źródeł danych*** i narzędzi realizacji 3 Badanie pełne – reprezentacyjne – sondażowe, określenie operatu, metody doboru próby, losownaie próby pilotażowej, zasadniczej i zapasowej
7
Założenia i planowanie badania
4 Opracownaie narzędzia kwestionariuszowego, ankiety, formularza WEB-owego 5 Pilotaż, ocena wyników pilotażu 6 Realizacja badnia zasadniczego, wstępna ocena jakości i kompletności wyników, ew. realizacja badania na próbie zapasowej.
8
Założenia i planowanie badania
7 ocena i przygotowanie zebranego materiału empirycznego do analizy, obórbka do postaci elektonicznej 8 Analiza wyników i przygotowanie do prezentacji 9 Raport metodologiczny 10 Wnioskowanie na podstawie wyników i odpowiedź na postawione pytania badawcze (hipotezy) merytorycznie
9
Założenia i planowanie badania
Spójność: przestrzenna czasowa przedmiotowa metodologiczna
10
Założenia i planowanie badania
Spójność: Jedności jak w tragedii antycznej: akcji, miejsca i czasu (kiedy prowadzić badnie – rozciągłość w czasie, np. przed wypłatą a po wypłacie, przed zakupem, przed urlopem, itp.)
11
Dane do badań - źródła źródła danych ocean jakości i przydatności
porównywalność komplementarność danych braki danych
12
Dane do badań - źródła zasoby i bazy danych publiczne
źródła krajowe i zagraniczne (! vs !) dostawcy danych, gestorzy, właściciele problematyka metodologii zbierania danych w różnych źródłach
13
Dane do badań - źródła łączenie danych z różnych źródeł,
w tym danych rejestrowych i baz danych publicznych łączenie z wynikami badań własnych łącznie wyników różnych badań
14
Dane do badań - źródła dobre i złe praktyki
jak dobrać prawidłowo źródło danych gdy te same dane (różne wartości) są w różych źródłach
15
Decyzje co do rodzaju badania
badanie pełne badanie reprezentacyjne badanie sondażowe
16
Decyzje co do rodzaju badania
typologia badań cechy dyskryminacyjne uwarunkowania prowadzenia i realizacji ograniczenia praktyczne
17
Decyzje co do rodzaju badania
operat badania jednostka (podmiot) próba do badania, wstępna –pilotażowa, zasadnicza, zapasowa wygenerowanie próby, metody, algorytmy (losowe, celowe, metody mieszane)
18
Techniki realizacji badań
uwarunkowania doboru techniki realizacji badania wady zalety poszczeógłnych technik analiza i optymalizacja kosztów vs korzyści, jakość, czas
19
Projektowanie kwestionariuszy badawczych
organziacja kwestionariusza bloki tematyczne, metryczka ankiety, czasochłonność badania jako czynnik warunkujacy realizację (2 pytania, 1 strona, >10 min, >20 min) modularność jako rozwiązanie nadmiernej objętości
20
Projektowanie kwestionariuszy badawczych
organziacja kwestionariusza bloki tematyczne, metryczka ankiety, czasochłonność badania jako czynnik warunkujacy realizację (2 pytania, 1 strona, >10 min, >20 min) modularność jako rozwiązanie nadmiernej objętości
21
Projektowanie kwestionariuszy badawczych
pracochłonność odpowiedzi wiedza i komptetencje respondentów asysata ankietera (algorytmu) pytania filtrujące i skierowujące pytania weryfikujące wiedzę, kompetencje, dobrą wolę (szczerość) respondenta
22
Projektowanie kwestionariuszy badawczych
Kafeterie odpowiedzi Skale wartościowania Skale pomiarowe cech Liczby a przedziały liczbowe
23
Projektowanie kwestionariuszy badawczych
pytania o fakty vs pytania o opinie i oceny (eksperckie, obiektywne, subiektywne)
24
Projektowanie kwestionariuszy badawczych
o co pytać o co nie wolno pytać, jak pytać o to czego respondenci nie lubią ujawniać (sprawy osobiste, majątek ,dochody)
25
Projektowanie kwestionariuszy badawczych
siła i sensowność interpretacji wyników skal liczbowych: 0 – 10 (decylowa) 1 – 100 (centylowa) 2 – 5 (1 – 6) szkolna (starsi vs pokolenie młode) “trudności” w obiektynej ocenie na skali zbyt rozszerzonej
26
Technki prowadzenia badań społecznych
Wady - zalety poszczególnych technik Wobór koszty – jakość Wybór wg dostepnego czasu realizacji Nowoczesne techniki komunikacji z respondentami vs klasyczne
27
Metody oceny pozyskanego materiału badawczego
po co pilotaż, czy konieczny? ocena zgodności metodologicznej ocena jakości ocen kompletności próby i kwestionariusza (np. brak 99% odpowiedzi na pytanie 7 – kluczowe dla wyników, brak odpowiedzi 5% największych podmiotów)
28
Metody oceny pozyskanego materiału badawczego
ocena zgodności (normalność rozkładu znanych cech, znane cechy metryczkowe, zgodnośc z wynikami tożsamych badań) ocena wiarygodności (ankieter, metoda, proces gromadzenia i przetwarzania danych)
29
Metody oceny pozyskanego materiału badawczego
braki danych błędne odpowiedzi organizacja procesu przetważania i rejestracji danych manipulacja i weryfikacja danych doszacowywanie danych, imputacja, estymacja, intepolacja, analogia
30
Obróbka materiału badawczego
proces przenoszenia danych do systemu analitycznego (elektornicznego) błędy i korekty powstajace przy przetwarzaniu danych narzędzia i oprogramowanie (arkusz kalkluacyjny, baza danych, narzędzia dedykowane web, specjalistyczne oprogrmowanie)
31
Obróbka materiału badawczego
organizacja danych do późniejszych analiz w arkuszach łącznie danych z kilku źródeł – warunki ograniczające weryfikacja danych i algorytmów
32
Statystyczne metody analizy i klasyfikacji
ocena błędów i precyzji wyników obliczanie charakterystyk badanych zmiennych prezentacja szacówków punktowa i przedziałowa prezentacja tabelaryczna i graficzna (społeczństwo ikonograficzne – obrazkowe – leniwa percepcja)
33
Statystyczne metody analizy i klasyfikacji
testy statystyczne (parametryczne, nieparametyczne) (podstawa wnioskowania o różnicach, istotności wpływu, powiązaniu zjawisk)! grupowanie i drzewa klasyfikacyjne WAP – Wielowymiarowa Analiza Porównawcza
34
Statystyczne metody analizy i klasyfikacji
graficzna prezentacja danych w układzie przekrojowym diagramy histogramy kartogramy kartodiagramy wykresy mapowe (skalowanie wymiarów, automatyczny dobór parametrów wykresu niebezpieczeństwa; podział kwartylowy grup, liniowość osi)
35
Opracowanie wyników Raport metodologiczny: Ocena jakości, kompletności
Ocena błedów ex post wyników Ocena błędów metodologicznych Ocen błędów narzędzi i kwestionariuszy Ocena błędów realizacji
36
Opracowanie wyników Odpowiedzialność etyczna i prawna przy prowadzeniu badań i upowszechniana wyników Szkody wyrządzone respondnetowm – ujawnienie tajemnic Szkody wyrządzone odbiorcom – oszustwo, niepełne wyniki Szkody wyrządzone osobom trzecim – kradzież własności intelektualnej
37
Literatura Statystyka Socjologia Marketing Diagnoza Społeczna
Formularze GUS
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.