Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego"— Zapis prezentacji:

1 Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Katarzyna Chibowska Ewa Wnuk

2 Powstanie UFG Podstawę działania UFG stanowi ustawa z dnia 22 maja 2003, o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. OI UFG każdego dnia aktualizuje swoją bazę danych, rejestrując około 26 milionów odnowionych i nowo sprzedanych polis rocznie oraz ponad 1,5 miliona zdarzeń drogowych. Tym samym z początkiem 2015 roku baza danych OI zawierała szczegóły dotyczące blisko 265 milionów polis komunikacyjnych. Od 2004 roku baza danych OI UFG gromadzi dane dotyczące ubezpieczeń OC, natomiast w 2006 roku poszerzyła zakres gromadzonych informacji również o ubezpieczenia AC.

3 OI UFG gromadzi dane dotyczące:
Zawartych polis ubezpieczenia komunikacyjnego OC i AC (m.in.: dane zakładu ubezpieczeń, data zawarcia umowy, okres ubezpieczenia, rodzaj pojazdu mechanicznego, numer rejestracyjny, marka, typ i model, numer VIN) Zdarzeń drogowych skutkujących odpowiedzialnością zakładu ubezpieczeń oraz dane uczestników zdarzenia (min.: marka i numer rejestracyjny pojazdów uczestniczących w zdarzeniu, dane osób uczestniczących w zdarzeniu, data i miejsce zdarzenia, rodzaj szkody, data zgłoszenia do zakładu ubezpieczeń zdarzenia) Odszkodowań wypłaconych z zawartych polis ubezpieczeniowych. Art. 102 i 103 USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych

4 Zakres zgromadzonych danych w OI UFG
Liczba rekordów umów: OC komunikacyjne AC Liczba rekordów zdarzeń: Liczba rekordów wypłat:

5 baza danych OI UFG zakłady ubezpieczeń dane dot. umów Schemat przepływu danych OC komunikacyjnego i AC przekazywanych przez zakłady ubezpieczeń do bazy OI UFG osoby fizyczne dane dot. ubezpieczenia OC komunikacyjnego Inne podmioty: Policja, sądy prokuratura, ABW, CBA, CEPiK, KNF, PIU, RPO, RzF dane dot. zdarzeń drogowych dane dot. odszkodowań dane dot. przebiegu ubezpieczenia OC komunikacyjnego dane do realizacji ustawowych celów Dane, informacje Źródło: RAPORT ROCZNY UFG ZA 2016 ROK

6 Przekazywanie danych Dane są przekazywane do Funduszu przez centralną ewidencję pojazdów oraz zakłady ubezpieczeń bezpłatnie oraz bez wiedzy i zgody osoby, której te dane dotyczą, Administrator danych przetwarzający dane osobowe na potrzeby Funduszu, jest zwolniony z obowiązku informacyjnego, określonego w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Zakłady ubezpieczeń są obowiązane do aktualizacji danych w przypadku ich zmiany, Dane pojazdów przekazuje się drogą teletransmisji danych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Art. 105 USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych

7 UFG udostępnia dane o których mowa w art. 102 ust. 2–4 oraz w art. 103:
Poszkodowanym Rzecznikowi Praw Obywatelskich Zakładom ubezpieczeń Rzecznikowi Ubezpieczonych Polskiej Izbie Ubezpieczeń Komisji Nadzoru Finansowego Sądowi i prokuraturze Policji Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego Art. 104 USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych

8 Zasady udostępnienia danych
udostępnia się za pisemną zgodą jednostek użytkujących te pojazdy, bezpłatne i podlega ewidencjonowaniu, przekazywane w formie pisemnej, w terminie dni od dnia otrzymania przez Fundusz wystąpienia o udostępnienie danych, stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych, Fundusz udostępnia przez swoją stronę internetową informację o zawarciu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przez posiadacza danego pojazdu oraz nazwę zakładu ubezpieczeń, z którym ta umowa została zawarta, bez ujawniania danych osobowych posiadacza pojazdu. Oficjalna strona internetowa UFG, (dostęp ).

9 Dostęp zakładu ubezpieczeń do bazy danych
w celu wykonania umowy ubezpieczenia, oceny ryzyka ubezpieczeniowego i weryfikacji danych podanych przez ubezpieczającego, ubezpieczonego lub osobę, na rzecz której ma być zawarta umowa ubezpieczenia, stosowania taryfy w zależności od długości okresu bezszkodowego, do ustalenia prawa ubezpieczonego do świadczenia i jego wysokości z zawartej umowy, jeżeli ten sam przedmiot ubezpieczenia w tym samym czasie jest ubezpieczony od tego samego ryzyka w dwóch lub więcej zakładach ubezpieczeń, dla innych celów, po modyfikacji, która nie pozwoli na ustalenie tożsamości osoby, której dane dotyczą, przekazuje niezwłocznie do Funduszu potrzebne informacje, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia: zgłoszenia roszczenia lub wypłaty odszkodowania Art. 104 USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych

10 OI UFG dla poszkodowanych
OI dla UFG „Sprawdź OC dla pojazdu” Aplikacja mobilna „Na wypadek” System Wykrywania Nieubezpieczonych Pojazdów (wirtualny policjant)

11 OI dla zakładów ubezpieczeniowych
Uproszczenie procesu przesyłania danych (wykorzystanie ogólnodostępnego kanału przesyłania danych) Przystępna weryfikacja informacji ubezpieczeniowych: zidentyfikowanie sprawcy szkody, uprawnień do zniżek, pomoc w zachowaniu ciągłości obowiązkowego ubezpieczenia OC, weryfikacja liczby polis ubezpieczeniowych,

12 Administrator bazy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny pełni rolę administratora danych, co oznacza, że ich rzetelność, kompletność oraz terminowość jest zależna od zakładów ubezpieczeniowych. Źródło: RAPORT ROCZNY UFG ZA 2015 ROK

13 Wzrost powszechności Źródło: RAPORT ROCZNY UFG ZA 2016 ROK

14 Potencjał bazy Daje możliwości do rozwijania coraz to nowych aplikacji mobilnych, które dostępne są bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych. W 2015r. na rynku pojawiły się: „ Kup Auto” – aplikacja mobilna wspierająca osoby zainteresowane kupnem samochodów „Na Wypadek” – aplikacja mobilna pozwalająca użytkownikowi stworzyć raport o wypadku drogowym Źródło: RAPORT ROCZNY UFG ZA 2015 ROK


Pobierz ppt "Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego"

Podobne prezentacje


Reklamy Google