Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PROJEKT EDYKACYJNY JANUSZ KORCZAK człowiek o gorącym sercu

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PROJEKT EDYKACYJNY JANUSZ KORCZAK człowiek o gorącym sercu"— Zapis prezentacji:

1 PROJEKT EDYKACYJNY JANUSZ KORCZAK człowiek o gorącym sercu

2 Uczniowie biorący udział w projekcie
Dawid Indyka Andrzej Zwoliński Patryk Dzionek Mateusz Niewielski Mateusz Syguła Kamil Socha Cezary Nowak Bartosz Kępka Konrad Antczak Damian Rasiński Tomasz Gańko Sebastian Tereszkiewicz Opiekunowie: Barbara Kaczmarska, Żaneta Kalinowska, Rafał Cąpała

3  Naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit  Urodził się w 1878 lub 1879 roku w Warszawie w rodzinie żydowskiej  W 1905 roku uzyskał dyplom lekarza, pracował jako pediatra

4  lekarz  pedagog  pisarz  publicysta  wychowawca

5 opiekuńczo-wychowawczych
Pracował w placówkach opiekuńczo-wychowawczych Założył Dom Sierot w Warszawie dla dzieci żydowskich oraz sierociniec Nasz Dom dla dzieci polskich

6 Stworzył podstawy współczesnej pedagogiki (nauki o wychowaniu)
 Według Korczaka głównym założeniem wychowania dzieci jest empatia, wczuwanie się w świat dziecka i jego przeżyć.  Doktor chciał, aby rodzice i opiekunowie dostrzegli w dziecku dojrzewającą młodą istotę, która ma swoje potrzeby, pragnienia i prawa.

7 System wychowawczy Korczaka
 Zachęcał do stałej pracy nad sobą, do wysiłku w stawaniu się lepszym.  Szukał skuteczniejszych i bardziej humanitarnych dróg wychowania.  Zakładał, że działania wychowawcze mają zaspokajać psychiczne potrzeby dziecka (poczucie stabilizacji życiowej i bezpieczeństwa) oraz potrzeby emocjonalne (potrzebę bliskości, ciepła, życzliwości i intymności).

8 Szczególne miejsce w systemie wychowawczym Janusza Korczaka zajmowała praca
 Praca – narzędziem samodoskonalenia i rozwoju człowieka.  Głosił wielki szacunek dla pracy i promował wychowanie przez pracę.  Praca uczy samodzielności i odpowiedzialności za świat i za siebie.  Uważał, że brak zajęcia to wielkie zagrożenie dla życia społecznego.

9 Starał się czynić świat i ludzi lepszymi Wierzył w dobro człowieka

10 Doktora wyróżniała szczególna wrażliwość społeczna
 Dostrzegał dzieci zaniedbywane, lekceważone i krzywdzone przez dorosłych  Podkreślał, że należy traktować dzieci jak pełnowartościowych ludzi!

11 Janusz Korczak określił prawa dziecka:
 prawo dziecka do szacunku  prawo do niewiedzy  prawo do wyrażania emocji  prawo do własności  prawo do wypowiadania się  prawo do intymności  prawo do dnia dzisiejszego  prawo dziecka do bycia dzieckiem

12 Janusza Korczaka można określić mianem pierwszego rzecznika praw dziecka

13 Ostatnia droga doktora
 W okresie okupacji hitlerowskiej wraz ze swoimi wychowankami trafił do warszawskiego getta.  Miał możliwość opuszczenia getta, jednak nie chciał pozostawiać dzieci bez opieki.  W swoją ostatnią drogę wyruszył wraz ze swoimi wychowankami – zginął 6 sierpnia 1942 roku w komorze gazowej w obozie zagłady w Treblince.

14 Rok 2012 został ustanowiony ROKIEM JANUSZA KORCZAKA
Pomnik Janusza Korczaka w Warszawie


Pobierz ppt "PROJEKT EDYKACYJNY JANUSZ KORCZAK człowiek o gorącym sercu"

Podobne prezentacje


Reklamy Google