Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wpływ religii i kultury na rozwój współczesnych państw

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wpływ religii i kultury na rozwój współczesnych państw"— Zapis prezentacji:

1 Wpływ religii i kultury na rozwój współczesnych państw
ĆWICZENIA iI

2 POJĘCIE KULTURY KULTURA to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną i duchową.

3 RÓŻNICE KULTUROWE przyczyny negatywnych oddziaływań stosunków kulturalnych na współżycie międzynarodowe  dysproporcje potencjałów cywilizacyjnych państw: skutki kolonializmu i neokolonializmu, dominacji politycznej, ekonomicznej i kulturalnej mocarstw europejskich (od XIX w.) a po zakończeniu II WŚ Stanów Zjednoczonych, aktywność międzynarodowa ZSRR (w niektórych krajach), polityka izolacji od wpływów kultury Zachodu (rządy byłych krajów komunistycznych oraz ortodoksyjne państwa islamskie).

4 RÓŻNICE KULTUROWE światowy ład kulturalny
nosi znamiona długotrwałej supremacji europejskiej + dynamicznego rozprzestrzeniania się kultury amerykańskiej + podziałów cywilizacyjnych, politycznych, ideologicznych i religijnych  skutek: słabość kultur narodowych krajów Trzeciego Świata - mała odporność na presję obcych wartości - żaden z tych krajów nie jest mocarstwem kulturalnym, nie tworzy wzorów akceptowalnych globalnie - stan ten ma charakter stały! próby zmian są nieefektywne!  przyczyna: słabość czynników kulturotwórczych m.in. analfabetyzm

5 MOCARSTWA KULTURALNE „mocarstwa kulturalne”  prowadzą aktywną działalność na rzecz rozszerzania swoich wpływów w tej płaszczyźnie  podstawowe narzędzie: dyplomacja kulturalna w ramach polityki zagranicznej USA, Francja, Wielka Brytania, Niemcy Francja – Alliance Française Stany Zjednoczone – imperializm kulturowy  reakcja: chęć naśladownictwa i odrzucenie własnych wartości ALBO opór i wytwarzanie alternatywnych produktów

6

7

8

9

10

11 KREOLIZACJA – mieszanie się lokalnych i obcych elementów

12 DYFUZJA KULTUROWA – prowadzi do wzrostu podobieństwa między kulturami

13

14

15 KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA – TEZY:
przekonanie, iż współcześnie ludzkość egzystuje w ramach odrębnych cywilizacji - pomiędzy cywilizacjami panują wrogie stosunki! CYWILIZACJA: najszersza kategoria obejmująca wspólnotę kulturową, z którą ludzie się identyfikują - obejmuje ona wspólny język, historię, obyczaje i religię

16 KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA – KRĘGI KULTUROWE:
Teza o 8 – 9 kręgach kulturowych: zachodni, buddyjski, islamski, chiński, japoński, hinduistyczny, słowiańsko – prawosławny, latynoski, afrykański (ewentualnie)

17 KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA – TEZY:
2. stracił na znaczeniu podział na pierwszy, drugi i trzeci świat 3. gospodarka i ideologie polityczne przestały być źródłem międzynarodowych konfliktów źródłem konfliktów stają się różnice kulturowe powstające głównie z podziałów religijnych a współczesny świat staje się sceną walki pomiędzy głównymi cywilizacjami

18 KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA
„Jestem stanowczo przekonany, że w przyszłej polityce światowej nie będą decydować konkurujące ideologie czy bloki gospodarcze – lecz zderzenie wrogich sobie kultur. Jeżeli miałaby nastąpić nowa wojna światowa byłaby to wojna między odmiennymi cywilizacjami, przyszłe pola bitewne przebiegają wzdłuż frontów kulturowych”. S. Huntington

19 KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA – FORMY:
Huntington zwraca uwagę , że ludzie Zachodu „upewniali siebie samych, a irytowali innych podkreślaniem tezy, że kultura Zachodu, jest i powinna być kulturą całego świata”. To podejście występuje w 2 formach: cały świat ogarnia zachodnia - amerykańska - kultura masowa, której przejawem są: amerykańska kuchnia styl ubierania muzyka pop i kino artykuły konsumpcyjne i coca-kolonizacja

20

21

22

23

24

25

26

27 KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA – FORMY:
Takie podejście występuje w 2 formach: c pojęcie nowoczesności - związane z modernizacją występującą w innych cywilizacjach, której treścią jest westernizacja, eliminująca tradycyjne wartości, instytucje, obyczaje i zastępowanie ich tym, co dominuje na Zachodzie.

28

29 KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA
„W myśl obu tych tez świat, jaki się wyłania, jest jednorodny i zachodni w sposób uniwersalny – obie, choć w różnym stopniu, są błędne, aroganckie, fałszywe i niebezpieczne”. „Import z zagranicy jest piękny, gdy dotyczy błyszczących, nowoczesnych przedmiotów. Ale trwałe instytucje społeczne i polityczne przywleczone nie wiadomo skąd mogą być niebezpieczne – zapytajcie o to szacha Iranu. Islam to dla nas nie tylko religia, ale także sposób życia. My, Saudyjczycy, chcemy unowocześnić swój kraj, ale niekoniecznie przerobić go na modłę zachodnią”. saudyjski książę Bandar bin Sultan

30 KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA
Efekt: konflikty między cywilizacjami będą bardziej krwawe, po obu stronach będzie znaczna ilość ofiar, a ponieważ każda ze stron posiada broń nuklearną skutki ewentualnego konfliktu mogę być tragiczne. Każda z cywilizacji będzie walczyć o przetrwanie i dlatego będzie to walka ‚na śmierć i życie’.

31 KOMUNIKOWANIE MIĘDZYNARODOWE
 proces komunikowania międzynarodowego powstaje w wyniku przepływu informacji - informacja jako narzędzie! - prowadzi to do  zjawiska wędrówek idei  zmusza władze państw do konfrontacji z nowymi systemami wartości = PRÓBY OBRONY

32

33 POJĘCIE RELIGII RELIGIA to złożony zespół zjawisk takich jak:
pewne sposoby zachowania (obrzędy), język religijny, pewne typowe postawy uczuciowe (uczucia religijne), a przede wszystkim zespół pewnych poglądów (credo).

34 .

35

36

37

38 Opracowano w oparciu o materiały własne oraz książkę:
Z. Cesarz, E. Stadtmüller, Problemy polityczne współczesnego świata, Wrocław 2002, s i


Pobierz ppt "Wpływ religii i kultury na rozwój współczesnych państw"

Podobne prezentacje


Reklamy Google