Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant."— Zapis prezentacji:

1 Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego

2 Podstawy prawne - wybrane regulacje prawne dot
Podstawy prawne - wybrane regulacje prawne dot. doradztwa edukacyjno-zawodowego Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 ze zm.) Art. 1. System oświaty zapewnia szczególności: 14) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia [ ... ] Art Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa, w drodze rozporządzenia: [ ... ]

3 Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot
Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot. doradztwa edukacyjno-zawodowego Prawo oświatowe W ustawie Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.: Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: 17) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; 18) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych; 19) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia; 20) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;

4 Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot
Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot. doradztwa edukacyjno-zawodowego Art Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: 3) ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół, w tym: c) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. 4) treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4, oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4, uwzględniając rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.

5 Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot
Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot. doradztwa edukacyjno-zawodowego Art Statut szkoły zawiera w szczególności: 16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Art Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. 6. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. 7. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć, zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 5 (zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej).

6 Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot
Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot. doradztwa edukacyjno-zawodowego Art Centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego prowadzi kwalifikacyjne kursy zawodowe, a także podejmuje działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej

7 Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot
Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot. doradztwa edukacyjno-zawodowego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U nr 61 poz. 624 z późn.zm.) Szkoły (gimnazja, licea ogólnokształcące, technika i zasadnicze szkoły zawodowe) powinny opisać swoją koncepcję realizacji zadań z zakresu doradztwa w wewnątrzszkolnym systemie doradztwa (w załączniku dla odpowiedniego typu szkoły – § 2.1.). Sposób organizacji doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia, a także organizację współdziałania szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo – szkoły określają w swoich statutach.

8 Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot
Podstawa prawna - wybrane regulacje prawne dot. doradztwa edukacyjno-zawodowego Załącznik nr 5a szkoła policealna § 2. 10) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz organizację współdziałania szkoły policealnej z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom. § 24. Przepisy dotyczące szkoły policealnej dla młodzieży stosuje się odpowiednio do szkoły policealnej dla dorosłych, z wyjątkiem przepisu § 12. Załącznik nr 4 liceum ogólnokształcące § 2. 9) …………………… § 23. Przepisy dotyczące liceum ogólnokształcącego dla młodzieży stosuje się odpowiednio do liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, zwanego dalej "liceum dla dorosłych", z wyjątkiem przepisów § 2 ust. 1 pkt 1, w części dotyczącej programu wychowawczego liceum i programu profilaktyki, pkt 10 i ust. 2 oraz § 9 i 11.

9 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591) ogłoszono dnia 25 sierpnia 2017 r. obowiązuje od dnia 1 września 2017 r. Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe Rozporządzenie ma zastosowanie do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych i placówkach systemu oświaty. Zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949), a w odniesieniu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w dotychczasowych gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych nadal ma zastosowanie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 532) aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach. W ww. rozporządzeniu zostały wprowadzone analogiczne rozwiązania jak przewidziane w niniejszym.

10 Podstawa prawna - Na podstawie art. 47 ust
Podstawa prawna - Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Prawo oświatowe Obowiązek realizacji zadań związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, dla uczniów szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej oraz w szkołach dla dorosłych. § W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: 6) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych; 4. W szkole dla dorosłych pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy ze słuchaczem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: 1) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; 2) porad i konsultacji; 3) warsztatów i szkoleń.

11 Podstawa prawna - Na podstawie art. 47 ust
Podstawa prawna - Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Prawo oświatowe § 18. W przypadku: 1) szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum, 2) - zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu uzupełniają działania szkoły i placówki w zakresie doradztwa zawodowego. § 19. Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści. § Do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności: 2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; 2. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą w szczególności: 2) w szkole: b) wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami.

12 Podstawa prawna - Na podstawie art. 47 ust
Podstawa prawna - Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Prawo oświatowe § Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności: 1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; 2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; 3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; 4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; 5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; 6) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 2. W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę realizującego zadania, o których mowa w ust. 1. § 29. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r., z wyjątkiem § 18 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2018 r.

13 Podstawa prawna - Na podstawie art. 22 ust
Podstawa prawna - Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943,z późn. zm.2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Opublikowane: Warszawa, dnia 31 sierpnia 2017 r. Poz Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r. Zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe w odniesieniu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w dotychczasowych gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych nadal ma zastosowanie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach. W ww. rozporządzeniu zostały wprowadzone analogiczne rozwiązania jak przewidziane w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591).

14 Podstawy prawne ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych § 2. Do zadań poradni należy: ….. 2) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; ….. § Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na: ……. 2) udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; …… § Realizowanie przez poradnie zadań, o których mowa w § 2 pkt 3, ( realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych) polega w szczególności na: udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, o których mowa w § 5 ust. 2, pomocy w: b) planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, …..  ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych Na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

15 Potrzeba WSDZ w szkole ! U podstaw wprowadzenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego w szkole leży przekonanie, że to środowisko szkolne odgrywa szczególną rolę w kształtowaniu decyzji edukacyjno- zawodowej uczniów w szkole podstawowej, gimnazjum, jak również w wybranych szkołach w okresie późniejszym, a także w trakcie uczenia się zawodu, niezależnie od typu szkoły.

16 ZMIANY W KARIERZE Organizacje wprowadzają coraz większe wymagania w stosunku do pracowników. Ścieżki kariery są obecnie krótsze i mniej przewidywalne. Istnieje większa mobilność pracowników pomiędzy firmami. Talenty w firmie są identyfikowane na bardzo wczesnym etapie, wynikiem czego jest szybszy awans. Istnieje większa niepewność dotycząca utrzymania swojego miejsca pracy.

17 ZMIANY W KARIERZE Zmiany w organizacjach doprowadziły do zmian w procesie zarządzania własną karierą. Wczoraj Dzisiaj i jutro Kariera w jednej organizacji Kariera w wielu organizacjach Progresja w górę Wiele alternatywnych ścieżek kariery Formalna edukacja Konieczność ustawicznego kształcenia Decyzja za Twój rozwój podejmowana za Ciebie Ty bierzesz odpowiedzialność za swój rozwój Bezpieczeństwo pracy Brak bezpieczeństwa pracy, ale szersze możliwości zatrudnienia

18 Potrzeba WSDZ w szkole ! „…Szkoła wspiera uczniów
w dokonaniu oceny trafności wyboru zawodu, w podjęciu decyzji w zakresie dalszego kształcenia lub ewentualnego przekwalifikowania się i przygotowuje ucznia do odnalezienia się na rynku pracy…” Standardy kształcenia zawodowego – KOWEZiU W-wa 2013r. Stąd uczeń powinien znać: własne zasoby (słabe i mocne strony, zainteresowania, wartości, postawy i oczekiwania, umiejętności, uzdolnienia itp..); trendy współczesnego rynku pracy; rynek pracy w oczach pracodawcy i pracownika powinien mieć dostęp do informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia. Kompetencje personalno-społeczne: kognitywne np.: zdolności analityczne, pomysłowość, myślenie krytyczne; interpersonalne np.: w tym: komunikacyjne, a także pracy w zespołach; samoorganizacyjne np.: terminowa realizacja zadań, samodzielność w decyzjach, odporność na stres, samoorganizacja pracy, elastyczne reagowanie na zmiany itp..

19 Wyniki badań! Zidentyfikowany w badaniu typowy mechanizm zatrudniania absolwenta przedstawia się następująco: Pracodawcy poszukują pracowników o określonych kwalifikacjach zawodowych, zgodnie ze swoimi potrzebami, kierunkiem działalności, wymogami prawnymi, itp. – tylko na tym etapie kwalifikacje zawodowe są decydujące. O ostatecznym zatrudnieniu decydują jednak przede wszystkim wskazane w raporcie kompetencje „miękkie”, tj.: kompetencje kognitywne kompetencje interpersonalne kompetencje samoorganizacyjne Analiza kwalifikacji i kompetencji kluczowych dla zwiększenia szans absolwentów na rynku pracy RAPORT KOŃCOWY Kompetencje, które będą w najbliższym czasie faworyzować uczestnika rynku pracy! Wskazanie na lata

20 Barometr zawodów 2016 Przyczyny deficytu pracowników na rynku pracy:
a. Brak kandydatów do pracy w zawodzie b. Pracownicy nie spełniają wymagań pracodawców: brak aktualnych kwalifikacji brak doświadczenia brak kompetencji miękkich. c. Kandydaci nie są zainteresowani pracą na warunkach oferowanych przez pracodawcę. Raport podsumowujący badanie w Polsce Metodologię badania wypracowali Szwedzi w latach dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku.

21 KOMPETENCJE PRZYSZŁOŚCI W POLSCE
Grupa niezależnych ekspertów zidentyfikowała jedenaście kluczowych kompetencji. Warte podkreślenia jest to, że przedstawione kompetencje są uniwersalne i potrzebne na większości stanowisk.

22 Co to jest WSDZ ? Jest to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia oraz aktywnego wejścia na rynek pracy. System powinien określać: role i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. (oprac. A. Łukaszewicz) Jest to ogół działań szkoły w zakresie przygotowania młodzieży/słuchaczy do efektywnego zaistnienia i poruszania się po rynku edukacyjnym i rynku pracy. System powinien określać: role i zadania w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty i metody pracy. Działania te powinny mieć miejsce przez cały okres pobytu ucznia/słuchacza w szkole. Od I do III klasy, zależnie od poziomu i typu szkoły.

23 Przed wprowadzeniem WSDZ w szkole!
Jakich działań w zakresie doradztwa zawodowego oczekują od szkoły: 1 grupa: młodzież 2 grupa: rodzice 3 grupa: nauczyciele 4 grupa: jakie działania z doradztwa edukacyjno- zawodowego są prowadzone w szkole dzisiaj?

24 Oczekiwania młodzieży
Diagnoza zapotrzebowania na działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole; Zajęcia służące uświadomieniu uczniów o konieczności planowania rozwoju i kariery zawodowej; Zajęcia warsztatowe służące określeniu własnych zasobów wyznaczających rozwój i karierę zawodową; Zajęcia warsztatowe doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania; Zajęcia warsztatowe służące rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności autoprezentacji; Tworzenie multimedialnych centów informacji z dostępem do Internetu; Spotkania z przedstawicielami lokalnych firm i stowarzyszeń pracodawców (praktyki zawodowe, oczekiwania pracodawców, możliwości zatrudnienia); Tworzenie bazy danych o lokalnych firmach i pracodawcach w branży, w której szkoła kształci; Wycieczki studyjne do zakładów pracy; Spotkania z absolwentami szkoły, którzy odnieśli sukces na rynku pracy itp..

25 Oczekiwania rodziców umożliwienie indywidualnej rozmowy z doradcą zawodowym na terenie szkoły albo wskazywanie gdzie z takich porad można skorzystać; organizacji spotkań z przedstawicielami lokalnych firm i stowarzyszeń pracodawców (praktyki zawodowe, oczekiwania pracodawców, możliwości zatrudnienia); organizowania dni uczniowskiej przedsiębiorczości; stworzenia multimedialnych centów informacji; stworzenie bazy danych o lokalnych firmach i pracodawcach w branży; spotkań i zajęć dla młodzieży z doradztwa edukacyjno- zawodowego.

26 Oczekiwania nauczycieli
- etatu szkolnego doradcy zawodowego; - zrozumienia i wsparcia Dyrekcji w zakresie realizacji działań w ramach WSDZ, - współpracy Rady Pedagogicznej, rodziców, władz i innych podmiotów świadczących usługi z poradnictwa zawodowego, - odpowiedniego stanowiska wyposażonego w bazę informacyjną, - współpracy w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego z instytucjami typu PP-P i innymi świadczącymi usługi w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego na szczeblu lokalnym, - wyznaczenia koordynatora WSDZ lub działań z doradztwa zawodowego w szkole

27 Możliwe wyniki pracy w grupach
Jakie działania z doradztwa edukacyjno-zawodowego są prowadzone w szkole dzisiaj? - realizacja treści programowych w ramach nauczanych przedmiotów ( PDG, KPS), - spotkania w klasach z doradcą zawodowym PUP, WUP, CRT, SzOK, P-PP itp.. - kierowanie na porady indywidualne do doradcy zawodowego, - kierowanie na badania i konsultacje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, - promowanie w środowisku lokalnym branży, zawodów, w których kształci szkoła (targi edukacyjne, drzwi otwarte itp.), - udział w targach pracy, - prowadzenie kształcenia zawodowego we współpracy z lokalnymi pracodawcami, - prowadzenie zajęć z doradztwa edukacyjno-zawodowego przez…, - spotkania z pracodawcami, wyjazdy studyjne do pracodawców, - spotkania z absolwentami szkoły, którzy osiągnęli sukces (promowanie dobrych wzorców).

28 Istota WSDZ Istota WSDZ polega na tym, że w działania prowadzone w jego ramach mają być włączeni wszyscy pracownicy szkoły. Mają to być działania systemowe. System jak wiadomo składa się z wielu różnych, powiązanych wzajemnie ze sobą elementów, które w efekcie końcowym tworzą całość. Stąd, działania takie są z reguły: zaplanowane celowe systematyczne rozłożone w czasie czyli w kl. od I do III, realizowane przez cały pobyt ucznia w szkole.

29 Kto tworzy w szkole WSDZ?
Wychowawcy klas; Nauczyciele przedmiotów; Pedagog szkolny; Psycholog; Bibliotekarz; Samorząd uczniowski; Pielęgniarka szkolna; Dyrekcja; Obsługa szkolna; Instytucje zewnętrzne, osoby jak: PP-P, SzOK, pracodawcy, przedstawiciele konkretnych zawodów itp.; Doradca zawodowy.

30 Pytania na które należy uzyskać odpowiedź?
Co z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego mogą zrobić dla szkoły, młodzieży i rodziców: 1 grupa – Rada Pedagogiczna 2 grupa – Dyrektor 3 grupa – Nauczyciele 4 grupa – koordynator WSDZ/ doradca zawodowy 5 grupa – Inni pracownicy szkoły np.: bibliotekarz, pedagog szkolny, psycholog, pielęgniarka szkolna itp.?

31 RP dla szkoły, młodzieży i rodziców może zrobić
RP dla szkoły, młodzieży może zrobić: - dokonać diagnozy potrzeb doradczych - stworzyć wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego i zatwierdzić go do realizacji, - ustalić priorytety, - realizować plan zadań w ramach WSDZ, - brać udział w szkoleniach dotyczących realizacji w szkole doradztwa edukacyjno-zawodowego

32 Dyrektor w tym zakresie może zrobić
- zatrudnić szkolnego doradcę zawodowego, - powołać koordynatora działań w ramach WSDZ, - przeznaczyć godziny do dyspozycji dyrektora…… - zabiegać o środki finansowe, - popierać i wspierać działania w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego zawodowego w szkole, - stworzyć pozytywną atmosferę wokół realizacji WSDZ.

33 Nauczyciele mogą zrobić w tym zakresie
- włączyć elementy doradztwa do planu zajęć; - włączyć w przedmiotowe treści programowe elementy orientacji, informacji zawodowej; - zapraszać na lekcje doradców z SzOK, PP-P, PUP i innych specjalistów; - współpracować z koordynatorem doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole; - współpracować z rodzicami.

34 Koordynator działań z doradztwa edukacyjno-zawodowego/ doradca zawodowy może zrobić
- koordynować działania zespołu w ramach rocznego planu; - realizować określone działania, zadania np. współpracować z pracodawcami - organizować we współpracy z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły spotkania ze specjalistami z PP-P, SzOK, PUP i innymi; - współtworzyć bazę informacyjną z zakresu orientacji i informacji zawodowej.

35 Inni pracownicy szkoły
- współpracować i włączać się do realizacji określonych działań, zadań; - okazywać pomoc i zrozumienie; - przekazywać informacje, - BIBLIOTEKARZ – baza informacji zawodowej - PSYCHOLOG - testy psychologiczne inne zajęcia dotyczące np. motywacji, asertywności, poczucia własnej wartości, - PIELĘGNIARKA SZKOLNA – ograniczenia zdrowotne - PEDAGOG SZKOLNY – często pełni rolę koordynatora WSDZ.

36 DIAGNOZA przed wprowadzeniem WSDZ
POTRZEB DORADCZYCH UCZNIA Perspektywa ucznia Perspektywa absolwenta KOMPETENCJI NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY Perspektywa doradcy zawodowego Perspektywa wychowawcy klasy Perspektywa nauczyciela SOJUSZNIKÓW W OTOCZENIU SPOŁECZNYM Perspektywa instytucji rynku pracy Perspektywa pracodawcy Perspektywa instytucji edukacyjnych ZASOBÓW SZKOŁY Biblioteka szkolna, pracownie informatyczne itp.. Materiały diagnostyczne i metodyczne

37 Struktura Wstęp – (uzasadnienie programu) 1. Podstawy prawne.
2. Cele główne działań. 3. Diagnoza potrzeb doradczych w szkole. 4. Założenia i zadania: realizowane przez nauczycieli, specjalistów – doradca zawodowy, psycholog, pedagog szkolny we współpracy z innymi podmiotami: pracodawcy, zakłady pracy, inne instytucje, ośrodki świadczące usługi z poradnictwa zawodowego skierowane do uczniów skierowane do rodziców 5. Podejmowane zadania i metody, formy realizacji założeń: roczny plan realizacji działań – tabela. 6. Ewaluacja

38 Dla kogo? Dla uczniów określonych typów szkół:
gimnazjum – kl. II i III, szkoły podstawowej – kl. VII, branżowej szkoły I stopnia, zasadniczej szkoły zawodowej, szkoły ponadgimnazjalnej – LO, technikum.

39 WSDZ -plan działań z doradztwa edukacyjno-zawodowego na rok szkolny 2017/2018
Wskazówki do tworzenia planu: Najlepiej w formie tabeli. Typ szkoły. Diagnozę potrzeb doradczych szkoły. Zadania realizowane przez cały pobyt ucznia w szkole. Zajęcia grupowe wynikające z ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół tj. szkoła podstawowa, branżowa szkoła I stopnia Realizatorzy – wszyscy pracownicy szkoły Współpraca z rodzicami Lekcje przedmiotowe, godziny wychowawcze, zajęcia dodatkowe, projekty unijne, PDG i KPS efekty wspólne w PPKZ Współpraca pracodawcami, staże, praktyki, firmy symulacyjne, oferta edukacyjna, drzwi otwarte szkoły, udział w targach edukacyjnych, pracy itp.. Współpraca z sojusznikami w otoczeniu szkoły świadczącymi usługi z poradnictwa zawodowego np.: PP-P, PUP, WUP, CEiPM, CRT, CE-W, MCK OHP, SzOK itp..

40 WSDZ -plan działań z doradztwa edukacyjno-zawodowego na rok szkolny 2017/2018
Zadania Formy realizacji Osoba odpowiedzialna za realizację Termin realizacji Oczekiwane efekty KLASA ….. 1. 2. 3.

41 Ewaluacja realizacji WSDZ
Ewaluacja realizacji WSDEZ w danym roku szkolnym (czas, metody i techniki ewaluacji określa Rada Pedagogiczna): a) przeprowadzenie ankiet ewaluacyjnych wśród beneficjentów, b) badanie losów absolwentów, c) monitorowanie poziomu efektywności dotyczącego realizacji zagadnień zawodoznawczych w ramach poszczególnych przedmiotów szkolnych, d) rozmowy indywidualne, e) zbieranie wskazówek, pomysłów od realizatorów i beneficjentów dotyczących możliwości udoskonalenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.

42 Jakie korzyści WSDZ przynosi szkole?
Jest bezpośrednim wzmocnieniem edukacji! Przyczynia się do wzrostu jakości kształcenia! Zapewnia profesjonalną pomoc z doradztwa edukacyjno-zawodowego zlokalizowaną w otoczeniu ucznia! Zapobiega przypadkowości podjętych przez młodzież decyzji dotyczących edukacji i planowania kariery zawodowej! Wzrost motywacji uczniów do nauki! Wartość dodana dla szkoły!

43 Dlaczego? Skąd potrzeba działania w szkołach WSDZ?
Podstawy prawne Dla kogo? Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego Zbiór działań w zakresie przygotowania młodzieży do efektywnego zaistnienia i poruszania się po rynku edukacyjnym i rynku pracy. Formy realizacji Kto realizuje? Zadania/działania Cele

44 Dziękuję za uwagę! Opracowanie: Alina Urbańska
Powiatowy Konsultant ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego


Pobierz ppt "Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant."

Podobne prezentacje


Reklamy Google