Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTadeusz Duda Został zmieniony 6 lat temu
1
Ewaluacja projektów kluczowych realizowanych w ramach RPO WK-P na lata i ich wpływ na efektywność zarządzania rozwojem XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 26 marca 2015 Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata
2
PROBLEMATYKA I METODOLOGIA BADANIA
3
PROBLEMATYKA BADANIA
4
METODOLOGIA BADANIA
5
CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH REALIZOWANYCH W RAMACH RPO WK-P 2007-2013
6
CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH
Suma dofinansowania projektów kluczowych ze środków UE (wykres z lewej strony) oraz ze środków krajowych (wykres ze strony prawej) w latach (dane w mln zł) W ramach RPO WK-P objęto wsparciem 88 projektów kluczowych (107 wniosków o dofinansowanie). Z największą dynamiką przyrostu liczby przedsięwzięć realizowanych w ramach trybu pozakonkursowego mamy do czynienia w latach Realizacja 56 projektów została zakończona, a 51 przedsięwzięć znajduje się w fazie realizacji.
7
Liczba projektów kluczowych w poszczególnych powiatach
CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Liczba projektów kluczowych w poszczególnych powiatach W ponad ¾ projektów kluczowych zasięg działań projektowych nie wykroczył poza obszar jednej gminy. Wśród realizatorów projektów kluczowych wyraźnie dominują jednostki samorządu terytorialnego, stanowiące aż 70,1% wszystkich beneficjentów.
8
CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH
Mając na uwadze wskaźniki produktu, należy stwierdzić, iż relatywnie największa skala efektów dotyczy długości przebudowanych dróg wojewódzkich. Wskaźnik ten odnosi się aż do 11 projektów, w ramach których łącznie dokonano przebudowy 228,94 km dróg wojewódzkich. W zdecydowanej większości zakończonych przedsięwzięć kluczowych mamy do czynienia ze zrealizowaniem założonych wartości wskaźników projektowych na poziomie 100%. Najliczniejsze efekty mierzone za pomocą wskaźników rezultatu to oszczędność czasu w przewozach pasażerskich.
9
OCENA POZAKONKURSOWEGO TRYBU SELEKCJI I REALIZACJI PROJEKTÓW W RAMACH RPO WK-P 2007-2013
10
Posiadanie doświadczenia w realizacji projektów konkursowych
PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Ocena relacji pomiędzy poziomem trudności przygotowania projektu w trybie projektów kluczowych i konkursowych Posiadanie doświadczenia w realizacji projektów konkursowych Zdecydowana większość beneficjentów (90,4%) poza realizacją projektu kluczowego posiada także doświadczenie w prowadzeniu projektów konkursowych. Badani nie dostrzegają znaczących różnic w poziomie trudności przygotowania projektu w trybie indywidualnym i trybie konkursowym.
11
Możliwość samodzielnego opracowania dokumentacji projektu kluczowego
PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Możliwość samodzielnego opracowania dokumentacji projektu kluczowego
12
PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH
Wpływ czynników na zakres projektu Konsultacje założeń projektów kluczowych
13
PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH
Ocena złożonych propozycji projektów Modyfikacje założeń projektów kluczowych Większość projektów kluczowych (71,3%) nie wymagała zmian przyjętych na początkowym etapie założeń. Jeśli już takie zmiany okazywały się niezbędne, to dotyczyły przede wszystkim zmian zakresu rzeczowego.
14
PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH
Tryb selekcji projektów kluczowych w RPO WK-P przewiduje stosowanie trzech rodzajów kryteriów wyboru projektów: Kryteria formalne Kryteria merytoryczne horyzontalne Kryteria merytoryczne sektorowe
15
Średnia liczba miesięcy od podpisania pre-umowy do podpisania umowy
PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Średnia liczba miesięcy od podpisania pre-umowy do podpisania umowy W trakcie analizy wskazano trzy główne problemy systemu selekcji: (1) brak pełnej skuteczności kryteriów w identyfikacji i selekcji projektów o rzeczywiście strategicznym znaczeniu dla województwa; (2) trudność powiązania kryteriów wyboru projektów, wskaźników realizacji projektów, wskaźników realizacji Strategii Rozwoju Województwa oraz (3) problem zdefiniowania „strategiczności” projektu (problem nie tylko projektów kluczowych, ale także samych dokumentów strategicznych). Szacowanie skali projektu kluczowego, gdyby był on realizowany w trybie konkursowym
16
PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH
Problemy wynikające z trybu kluczowego projektów Ułatwienia specyficzne dla projektów kluczowych Podejmowane przez beneficjentów działania zaradcze odnoszące się do wskazywanych problemów, to najczęściej dostosowanie się do obowiązujących wymogów i rygorów oraz takie prowadzenie prac przygotowawczych, które uwzględniało istniejące obiektywnie uwarunkowania całego procesu.
17
Problemy w realizacji projektów kluczowych oraz ich konsekwencje
PROCES REALIZACJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Problemy w realizacji projektów kluczowych oraz ich konsekwencje Środki zaradcze stosowane przy problemach realizacyjnych oraz ocena ich skuteczności Blisko jedna czwarta badanych (24,2%) nie ma sprecyzowanego pomysłu działań zorientowanych na zniwelowanie problemów w realizacji projektów kluczowych. Z kolei spośród pojawiających się konkretnych propozycji najwięcej wskazań uzyskały takie warianty zmian jak: ułatwienie procedur rozliczania (17,7%) oraz uproszczenie procedur / zmniejszenie biurokracji na etapach aplikowania i realizacji (14,5%).
18
PROCES REALIZACJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH
Ocena trybu projektów kluczowych pod względem użyteczności dla wyboru i realizacji przedsięwzięć dopasowanych do potrzeb województwa oraz propozycje zmian w trybie dla zwiększenia użyteczności
19
OCENA EFEKTYWNOŚCI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH
20
OCENA EFEKTYWNOŚCI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH
Udział projektów kluczowych charakteryzujących się wyższą efektywnością kosztową niż średnia dla projektów konkursowych Większość projektów kluczowych charakteryzuje się niższą efektywnością kosztową w osiąganiu produktów i rezultatów niż ma to miejsce w przypadku przedsięwzięć trybu konkursowego. W przypadku większości analizowanych Działań RPO WK-P projekty konkursowe charakteryzują się wyższą efektywnością kosztową w zakresie osiągania wskaźników produktuów, aniżeli projekty kluczowe.
21
OCENA WPŁYWU PROJEKTÓW KLUCZOWYCH NA EFEKTYWNOŚĆ ZARZĄDZANIA ROZWOJEM
22
Spójność problemowa projektów kluczowych z SRW 2007-2020
87,6% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 problemem Spójność problemowa projektów kluczowych z SRW
23
Spójność obszarowa projektów kluczowych z SRW 2007-2020
100,0% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 obszarem Spójność obszarowa projektów kluczowych z SRW
24
Spójność problemowa projektów kluczowych z Planem Modernizacji 2020+
84,8% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 problemem Spójność problemowa projektów kluczowych z Planem Modernizacji 2020+
25
Spójność obszarowa projektów kluczowych z Planem Modernizacji 2020+
99,9% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 celem Spójność obszarowa projektów kluczowych z Planem Modernizacji 2020+
26
EFEKTYWNOŚĆ ZARZĄDZANIA ROZWOJEM
Realizacja dodatkowych przedsięwzięć Poziom zainteresowania realizacją projektów Projekty kluczowe w zróżnicowanym stopniu przyczyniają się do realizacji szacunkowych wartości docelowych wskaźników założonych w RPO WK-P na lata Wynika to ze specyfiki wdrażanych projektów kluczowych, stanowiących pewien typ projektu. Jego efektem jest zamknięty katalog produktów i rezultatów, stanowiący główny trzon oddziaływania projektów – stąd wysoki udział w realizacji wartości docelowych może występować tylko dla wybranych wskaźników.
27
REKOMENDACJE
28
REKOMENDACJE W celu zapewnienia odpowiedniego potencjału instytucjonalnego do przygotowania projektów strategicznych i ich późniejszej realizacji należy w odniesieniu do beneficjentów tego typu przedsięwzięć wprowadzić określone warunki brzegowe o charakterze podmiotowym, które zapewnią odpowiedni poziom realizacji zadań merytorycznych stanowiących istotę dofinansowania przedsięwzięć oraz zmniejszą ryzyko problemów beneficjenta w zapewnianiu odpowiedniej sprawności realizacji projektu w wymiarze zarządzania i procedur. Należy poszerzyć zakres informacji zawartych w Indykatywnym Wykazie Projektów Kluczowych. Ponadto, w przypadku projektów strategicznych powinien obowiązywać odrębny i zindywidualizowany mechanizm wprowadzania zmian w realizowanych projektach. Nie należy podejmować działań zorientowanych na zapewnienie partnerskiego charakteru projektów kluczowych. Należy przede wszystkim podjąć działania zorientowane na wyeliminowanie głównych problemów związanych ze stosowaniem kryteriów identyfikacji i selekcji projektów w trybie pozakonkursowym.
29
REKOMENDACJE Należy dążyć do znaczącego skrócenia okresu pomiędzy terminami podpisania pre-umowy i umowy o dofinansowanie. Celowe byłoby podjęcie w ramach wdrażania RPO WK-P działań zorientowanych zarówno na zaoferowanie realizatorom przedsięwzięć w trybie pozakonkursowym odpowiedniego wsparcia merytorycznego, jak i wyciąganie konsekwencji wobec tych projektodawców, którzy na każdym etapie procedury projektowej nie wypełniają przyjętych zobowiązań. Zarówno na etapie selekcji, jak i monitoringu projektów strategicznych należy uwzględniać specyfikę projektów kluczowych w zakresie pomiaru efektów, jak i uwzględniania wymiaru efektywnościowego dofinansowanych przedsięwzięć. Na etapie weryfikacji strategicznego charakteru projektów realizowanych w trybie pozakonkursowym większy nacisk winien być położony na odnoszenie się projektów kluczowych do problemów wskazywanych w dokumentach strategicznych, niż na wpisywanie się w obszary tematyczne wyróżnione w dokumentach strategicznych.
30
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.