Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
2
Przesyłanie informacji
Przypomnienie: Przesyłanie informacji Sieć komputerowa - grupa urządzeń połączonych ze sobą w celu wymiany danych lub współdzielenia różnych zasobów. Różne języki… Konieczność zapisania informacji… Adres… Wybór drogi przez gońca… Wymóg potwierdzenia otrzymania… …i to samo w drugą stronę Problemy komunikacji można pokazać na podstawie wymiany wiadomości pomiędzy dwoma królami. W sieciach komputerowych problemy powodują, że zagadnienia komunikacji są bardzo skomplikowane.
3
Komunikacja = proces przesyłu informacji między nadawcą a odbiorca
4
Sieć to system połączeń między obiektami czy też ludźmi.
5
Podział ze względu na liczbę uczestników komunikacji:
Komunikacja - rodzaje Podział ze względu na liczbę uczestników komunikacji: Skierowana do grupy odbiorców (broadcast) Skierowana do konkretnego odbiorcy (unicast) Skierowana do wszystkich (multicast)
6
Podział ze względu na charakter komunikacji :
Komunikacja - rodzaje Podział ze względu na charakter komunikacji : Charakter usługowy (klient-server) Charakter równorzędny (peer-to-peer)
7
Sposób przekazywania informacji:
Komunikacja - rodzaje Sposób przekazywania informacji: Charakter połączeniowy Charakter bez-połączeniowy
8
Komunikacja - rodzaje Sposób przekazywania informacji:
Charakter połączeniowy Charakter bez-połączeniowy Czy potwierdzamy odbiór informacji?: z potwierdzaniem (list za potwierdzeniem odbioru, dyktowanie przez telefon) bez potwierdzenia (zwykła poczta, videokonferencja)
9
Czego wymaga przeprowadzenie komunikacji:
Komunikacja - medium Czego wymaga przeprowadzenie komunikacji: Kanału komunikacyjnego Ustalonego protokołu
10
Komunikacja - protokół
Protokół - zestaw reguł umożliwiających porozumienie. Przykładem może być protokół dyplomatyczny, wypracowany w ciągu stuleci w celu zażegnania konfliktów występujących w trakcie oficjalnych wizyt przedstawicieli obcych państw u przedstawicieli władz. Podczas komunikacji możemy posługiwać się ustalonym „na stałe” protokołem lub ustalać go jednorazowo podczas każdej komunikacji.
11
Sieci komputerowe
12
Interfejs sieciowy Co potrzebuje komputer, aby korzystać z sieci? Interfejs sieciowy - to urządzenie które łączy komputer z siecią Interfejs powinien być w jakiś sposób identyfikowany w sieci. Do tego służy adres sieciowy
13
Interfejsy sieciowe
14
Medium w sieciach komputerowych
15
Medium w sieciach komputerowych
Media miedziane Media światłowodowe Media bezprzewodowe
16
Sieci komputerowe - ewolucja
Pojedyncze stacje robocze
17
Definiujemy… Sieć komputerowa - grupa komputerów lub innych urządzeń połączonych ze sobą w celu wymiany danych lub współdzielenia różnych zasobów, na przykład: korzystania ze wspólnych urządzeń, np. drukarek, skanerów, korzystania ze wspólnego oprogramowania, korzystania z centralnej bazy danych, przesyłania informacji między komputerami (komunikaty, listy, pliki).
18
ALOHAnet – jedna z pierwszych sieci
Sieć komputerowa Uniwersytetu Hawajskiego stworzona w przez Normana Abramsona. Wykorzystywała fale radiowe jako medium transmisyjne. Służyła do komunikacji 7 komputerów na 4 różnych wyspach. Nadawca rozpoczynał wysyłanie ramki w dowolnym momencie, a odbiorca odsyłał potwierdzenie jej otrzymania. Potwierdzenia te pozwalały albo na zakończenie poprawnie przeprowadzonej transmisji, albo na ponowne wysłanie ramki (z powodu kolizji danych podczas jednoczesnego nadawania sygnałów). Powstanie ALOHAnet przyczyniło się do opracowania pierwszego standardu Ethernetu.
19
ALOHAnet – jedna z pierwszych sieci
Prosty protokół: Jeśli masz dane do wysłania, wyślij je. Jeśli wystąpiła kolizja, spróbuj wysłać „później”
20
ARPAnet – pierwowzór Internetu
W 1969 powstaje pierwszy węzeł sieci z wymianą pakietów na uniwersytecie w Los Angeles, do którego dołączają uniwersytety w Santa Barbara i Utah oraz Instytut Stanford. Sieć przyjmuje nazwę ARPANET W trakcie rozwoju sieci dostęp do ARPABNET mieli wyłącznie wojskowi i firmy pracujące wyłącznie na zamówienie Departamentu Obrony oraz uniwersytety prowadzące badania w dziedzinie obronności.
21
ARPAnet – idea Czy możliwe jest skonstruowanie sieci łączności, która by nie posiadała central (które wróg może łatwo zniszczyć), lecz umożliwiała automatyczne wyszukiwanie połączeń nawet przy dużym stopniu zniszczenia?
22
Rozwiązaniem okazał się model bezpołączeniowy.
ARPAnet – idea Rozwiązaniem okazał się model bezpołączeniowy. Najciekawsze rozwiązanie zaproponował Alex McKenize, który zaproponował ideę pakietu informacji z przypisanym do niej adresem, który by automatycznie krążył po sieci "szukając" swojego odbiorcy tak, jak to się dzieje z listami pocztowymi. W kolejnych latach sieć rozrastała się na kolejne uczelnie. Badania te (i rozwój sieci) były częściowo tajne, gdyż równolegle z pracami naukowców cywilnych trwały prace nad zaimplementowaniem ich do celów wojskowych. W 1971 roku ARPA zdecydowała się odtajnić protokół TCP/IP i zezwoliła na przyłączanie do Arpanetu lokalnych sieci akademickich. Wielu akademickich użytkowników Arpanetu zaczęło nazywać tę sieć Internetem, ze względu na to, że łączyła ona wiele różnych sieci lokalnych. W 1980 roku, po kilku efektownych włamaniach ARPA zdecydowała się rozdzielić całkowicie wojskową część Arpanetu od części akademickiej. Część wojskowa nadal ma nazwę Arpanet, zaś część cywilna została już oficjalnie nazwana Internetem i zaczęła się rozwijać samodzielnie.
23
Ethernet - adres Adres tzw. MAC 6-bajtowy ciąg, np: 00:14:2A:1F:F3:BA (hex). Przypisany (teoretycznie) na stałe do karty sieciowej (w praktyce można go łatwo zmienić). Pierwsze trzy bajty przyznaje IEEE producentowi kart sieciowych, ostatnie trzy nadaje producent dowolnie. Teoretycznie unikatowy.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.