Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 2 – Wybrane podstawowe aspekty umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 2 – Wybrane podstawowe aspekty umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego."— Zapis prezentacji:

1 SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 2 – Wybrane podstawowe aspekty umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego

2 Plan Prezentacji Zawarcie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego – informacje wprowadzające; Podmioty zobowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego; Podmioty zwolnione z obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego w wybranych państwach EOG; Termin zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego; Początek odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z tytułu ubezpieczenia OC komunikacyjnego; Koniec odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z tytułu ubezpieczenia OC komunikacyjnego; Czas trwania umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego; Umowa ubezpieczenia OC komunikacyjnego a zbycie pojazdu mechanicznego; Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego i zwrot składki; Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego w państwach członkowskich EOG; Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego na przykładzie Wielkiej Brytanii.

3 Zawarcie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego – informacje wprowadzające
Generalnie treśc umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego określona jest przepisami ustawy z dnia 22 V 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK tzn.! w zasadzie swoboda decyzyjna zakładów ubezpieczeń w odniesieniu do tego rodzaju ubezpieczenia ogranicza się do ustalenia taryf i wysokości składek za ubezpieczenie

4 Podmioty zobowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego
Generalnie – posiadacz pojazdu (samoistny lub zależny) najpóźniej z dniem rejestracji pojazdu ale ! w określonych okolicznościach obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego spoczywa na: posiadaczu pojazdu lub kierującym pojazdem przed rejestracją pojazdu – z chwilą wprowadzenia go do ruchu; posiadaczu lub kierującym pojazdem historycznym lub wolnobieżnym – z chwilą wprowadzenia go do ruchu; posiadaczu lub kierującym pojazdem zarejestrowanym za granicą – z chwilą wprowadzenia go do ruchu na terytorium Polski.

5 Podmioty zwolnione z obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego w wybranych państwach EOG Państwo Zwolnienia z OC kom. ze względu na posiadacza Zwolnienia z OC kom. ze względu na pojazd Francja Pojazdy państwowe - Niemcy Pojazdy państwowe, należące do władz regionalnych (landów) władz miejskich z powyżej 100 tys. mieszkańców, inne Pojazdy wolnobieżne do 6 km/h; przyczepy, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji, inne Polska Pojazdy należące do personelu wojskowego i cywilnego zagranicznych sił zbrojnych stacjonujących w Polsce zgodnie z umowami międzynarodowymi Wielka Brytania

6 Termin zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego
Generalnie – posiadacz pojazdu musi zawrzeć umowę OC komunikacyjnego najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia go do ruchu ale ! w określonych przypadkach obowiązek ubezpieczenia powstaje też: przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu; w dniu ustania odpowiedzialności dotychczasowego zakładu ubezpieczeń; w dniu rozwiązania dotychczasowej umowy.

7 Początek odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z tytułu OC komunikacyjnego
Odpowiedzialnośc zakładu rozpoczyna się generalnie z chwilą: zawarcia umowy ubezpieczenia oraz zapłacenia składki lub jej pierwszej raty ale! Jest szereg wyjątków od reguły np.: gdy w umowie ubezpieczenia zakład ubezpieczeń wskazał późniejszy termin płatności składki lub jej raty – to odpowiedzialność zakładu powstaje z chwilą zawarcia umowy; gdy umowa zawierana jest na okres krótszy niż 12 miesięcy (tzw. ubezpieczenie krótkoterminowe) – to można określic inny termin odpowiedzialności zakładu lecz nie może nastąpic to później niż z chwilą wprowadzenia pojazdu do ruchu.

8 Koniec odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z tytułu OC komunikacyjnego
Koniec odpowiedzialności zakładu następuje z chwilą rozwiązania umowy. Zakłady ubezpieczeń mają obowiązek niezwłocznego wysłania (elektronicznie lub pisemnie) informacji o ubezpieczeniu na kolejny okres ubezpieczenia – w terminie 14 dni, na który umowa ubezpieczenia została zawarta.

9 Czas trwania umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego
Generalnie umowa ubezpieczenia OC komunikacyjnego jest zawierana na 12 miesięcy (tzw. standardowa umowa ubezpieczenia OC) ale ! istnieje w tym zakresie szereg wyjątków np.: gdy pojazd jest zarejestrowany na stałe, ale tylko przez podmiot prowadzący działalnośc polegającą na pośredniczeniu lub bezpośrednio na kupnie-sprzedaży pojazdów – tutaj najkrótsza dopuszczalna umowa OC może trwac 30 dni lub; gdy pojazd jest pojazdem wolnobieżnym ale wykorzystywanym w sposób nie związany z posiadaniem gospodarstwa rolnego – tutaj najkrótsza dopuszczalna umowa OC może trwac 90 dni. Generalnie w odniesieniu do standardowej umowy ubezpieczenia OC, ma zastosowanie klauzula prolongacyjna (zawarcie kolejnej, „nowej” umowy standardowej na okres następnych 12 miesięcy).

10 Umowa ubezpieczenia OC komunikacyjnego a zbycie pojazdu mechanicznego
Generalnie w przypadku sprzedaży pojazdu w trakcie trwania umowy ubezpieczenia – skutkuje przejściem praw i obowiązków wynikających z dotychczasowej umowy (zbywcy) ale ! nie ma tutaj zastosowania klauzula prolongacyjna (tj. umowa OC zbywcy trwa jedynie do końca okresu na jaki została zawarta) + nabywca może ją wypowiedzieć (tj. umowa OC zbywcy rozwiązuje się z dniem wypowiedzenia).

11 Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego i zwrot składki
Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego następuje w następujących przypadkach: z upływem okresu na jaki została zawarta lub z chwilą wyrejestrowania pojazdu lub z dniem odstąpienia od umowy lub z dniem wypowiedzenia umowy przez nabywcę pojazdu albo właściciela, na którego przeszło posiadanie pojazdu lub z chwilą udokumentowania trwałej i zupełnej utraty pojazdu w okolicznościach nie powodujących zmiany posiadacza lub ogłoszenia upadłości zakładu, w którym ubezpieczony był pojazd.

12 Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego i zwrot składki
„Podwójne” ubezpieczenie przed : przy braku wypowiedzenia umowy zbywcy przez nabywcę lub przy wypowiedzeniu umowy zbywcy przez nabywcę później niż 30 dni od daty zakupu lub przy wypowiedzeniu umowy przez posiadacza w terminie późniejszym niż 1 dzień przed wygaśnięciem/upływem „starej umowy” gdy ! Zarazem zbywca lub posiadacz zawrą nową umowę ubezpieczenia OC – dochodzi do „podwójnego” ubezpieczenia Tylko zgoda jednego z zakładów na rozwiązanie umowy – mogła skutkować rozwiązaniem umowy.

13 Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego i zwrot składki
„Podwójne” ubezpieczenie od : przy braku wypowiedzenia umowy przez nabywcę lub przy wypowiedzeniu umowy przez posiadacza w terminie późniejszym niż 1 dzień przed wygaśnięciem/upływem „starej umowy” gdy ! Zarazem zbywca lub posiadacz zawrą nową umowę ubezpieczenia OC – dochodzi do „podwójnego” ubezpieczenia. Ubezpieczający ma prawo wypowiedziec na piśmie umowę zawartą w trybie klauzuli prolongacyjnej (wygasa ona z dniem wypowiedzenia).

14 Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego i zwrot składki
Zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje m.in. w przypadku: wyrejestrowania pojazdu lub udokumentowania trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu mechanicznego w okolicznościach nie powodujących zmiany posiadacza lub wypowiedzenia umowy przez nabywcę.

15 Zależna od zarobków (dzienna)
Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego w państwach członkowskich EOG Estonia Francja Hiszpania Niemcy Polska Słowacja Szwecja Wlk. Brytania 1. Instytucje, które mogą nakładać sankcje na nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów mech. a) Policja TAK NIE b) Fundusz Gwarancyjny c) Urząd ds. Rejestracji Pojazdów d) Urząd Skarbowy e) Sąd 2. Charakter sankcji a) Administracyjne b) Finansowe (opłaty karne) 3. Rodzaj sankcji administracyjnych a) Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego b) Zatrzymanie prawa jazdy c) Zatrzymanie pojazdu (np. parking policyjny) d) Zatrzymanie tablic rejestracyjnych e) Konfiskata pojazdu 4. Wysokość opłat karnych (w EUR) do 380 do 3, ,8 tys. do 1,0 – 2,6 tys. Zależna od zarobków (dzienna) 25 – 1 tys. 17 – 3,3 tys. za każdy dzień do 5,5 tys. 5. Wysokość opłat karnych zależy od rodzaju pojazdy 6.Wysokość opłat karnych zależy od okresu bez OC 7. Wysokość opłat karnych zależy czy dot. nieubezpieczonego posiadacza czy sprawcy

16 Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego na przykładzie Wielkiej Brytanii Baza polis OC MID (zarządzania przez MIB) DVLA (zarządza EVL – bazą pojazdów zarejestrowanych) koniec postępowania Policja nieubezpieczony kierowca Sąd zakład ubezpieczeń budżet państwa i Policji zapytanie w sprawie polisy OC elektroniczna odpowiedź ustalenie istnienia polisy OC nieustalenie polisy OC – wysłanie wiadomości nałożenie sankcji administracyjnej (np. zatrzymanie pojazdu) nałożenie opłaty karnej zawarcie umowy ubezpieczenia i uiszczenie opłaty karnej odmowa uiszczenia opłaty karnej wydanie wyroku wykup polisy uiszczenie opłaty karnej (max do 5,5 tys. euro) 1 2 3 4 lub i 5 6 7

17 nieubezpieczony kierowca budżet państwa i Policji
Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego na przykładzie Wielkiej Brytanii kontrola drogowa Policja baza danych Krajowego Systemu Policji + DVLA (EVL – baza pojazdów zarejestrowanych) + MIB (MID – baza danych polis OC) koniec postępowania (kierowca tylko płaci mandat za nie posiadanie w czasie jazdy dokumentów ubezpieczenia) nieubezpieczony kierowca koniec postępowania Sąd zakład ubezpieczeń budżet państwa i Policji kierowca nie posiada przy sobie polisy OC zgłoszenie zapytania (poprzez ANPR lub Police Helpline) ustalenie polisy OC nieustalenie polisy OC nałożenie sankcji administracyjnej (np. zatrzymanie pojazdu) nałożenie opłaty karnej zawarcie umowy ubezpieczenia i uiszczenie opłaty karnej odmowa uiszczenia opłaty karnej wydanie wyroku wykup polisy uiszczenie opłaty karnej (max do 5,5 tys. euro) 1 2 3 4 5 6 7 lub i

18 Sankcje za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego na przykładzie Wielkiej Brytanii MIB (zarządzający bazą MID tj. bazą polis OC) Policja (poprzez system ANPR) Baza ELV Policja Baza MID Baza Krajowego Systemu Policji wysyłanie list nieubezpieczonych pojazdów weryfikacja zawiadomienia odpowiedź potwierdzenia braku polisy 1 2 3 4 Zatrzymanie pojazdu kierowca pojazdu 5 lub Okazanie polisy OC (termin 14 dni od daty kontroli) Nie okazanie polisy OC lub okazanie po terminie Koniec postępowania Konfiskata pojazdu + sprzedaż lub zezłomowanie pojazdu 6 budżet Policji


Pobierz ppt "SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 2 – Wybrane podstawowe aspekty umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google