Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Szkoła Główna Służby Pożarniczej
Wykorzystanie rozproszonych baz danych oraz metody wnioskowania na podstawie przypadków jako podstawy Systemu Wspomagania Decyzji Adam Krasuski Hołny Mejera, Wrzesień 2007
2
Plan prezentacji Motywacja Omówienie wykorzystanych narzędzi
Zasada działania systemu Architektura bazy danych Podsumowanie
4
Recognition Primed Decision
W 1989 r. G. Klein, R. Calderwood oraz A. Clinton-Cirocco zaprezentowali model podejmowania decyzji w sytuacjach kryzysowych zwany decydowaniem na podstawie rozpoznania RPD (ang. recognition primed decision)
5
Ograniczenia wykorzystania RPD w PSP
Bardzo duża różnorodność akcji; Brak systemu wymiany zdobytego doświadczenia pomiędzy strażakami; Bardzo mała powtarzalność akcji na poziomie lokalnym; Brak dowódców z odpowiednio wysokim doświadczeniem we wszystkich rodzajach akcji. Skuteczność RPD bardzo niska
6
Wnioskowanie na podstawie przypadków
przypadków CBR (ang. Case-based Reasoning) – jest techniką sztucznej inteligencji symulującą procesy myślowe stosowane przez ludzi. Systemy CBR rozwiązują problemy poprzez adaptację rozwiązań zastosowanych w przeszłości.
7
System Wspomagania Decyzji w PSP
Podstawę systemu stanowi technika CBR; Przypadki stanowią opisy akcji ratowniczych; Rozwiązaniami są metody postępowania; Przypadki opisywane są przez specjalnie dobrane zbiory atrybutów; Dobór atrybutów zależy od rodzaju akcji; Przypadki przechowywane są w bazie i udostępniane w dowódcom w czasie prowadzenia akcji.
8
Porównywanie przypadków
∑ w sim Q , C i i i i SIM Q , C = i = 1 n gdzie: Q - oznacza zapytanie, C - przypadek zapisany w bazie, n - jest liczbą porównywanych atrybutów, wi - wagą danego atrybutu simi - wartością podobieństwa atrybutu i-tego.
9
Kategoryzacja przypadków
10
LDAP Wybór bazy danych Opis danych za pomocą atrybutów;
Dane o charakterze statycznym; Hierarchiczna struktura opisywanej dziedziny; Przewaga operacji wyszukiwania; LDAP
11
Schemat bazy danych
12
Podsumowanie System wykorzystuje technikę CBR jako metodę wyznaczania rozwiązań; Przypadki (akcje ratownicze) opisywane są poprzez zbiór atrybutów; Dane przechowywane są w katalogowej bazie danych; Wykorzystanie LDAP zaowocowało bardzo dobrą wydajnością systemu; Rozproszenie danych zwiększyło wydajność i niezawodność systemu.
13
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.