Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
2
Animacja środowiska lokalnego
w Białymstoku na przykładzie ulicy Barszczańskiej i Klepackiej
3
Animacja jako forma edukacji - wyjaśnienie podstawowych pojęć
Animacja - (z języka łacińskiego oznacza zachęcenie, skłonienie do działania) jest metodą edukacji skupiającą się na pobudzeniu obywateli do działania na rzecz społeczności lokalnej a więc grupy zamieszkującej określone terytorium, gdzie pomiędzy jej członkami występuje poczucie wspólnotowej identyfikacji i więzi; Animacja społeczna- podkreśla wymiar społeczny tzn. jest metodą budowania świata związków, autentycznych relacji i więzi łączących ludzi w grupy, w społeczności. Jest sposobem odnalezienia się we współczesnej przestrzeni społecznej
4
Animacja jako forma edukacji - wyjaśnienie podstawowych pojęć
Środowisko lokalne - najbardziej naturalna przestrzeń publiczna, w której sprawdzamy, weryfikujemy nasze postrzeganie świata, umiejętności radzenie sobie z problemami życia codziennego, a także kształtujemy postawę wobec innych;
5
„Serce społeczności lokalnej”
Praca Animatora „Serce społeczności lokalnej” Animatorzy mogą to być osoby ze środowiska lokalnego gotowi ożywiać lokalną społeczność, znają etapy pracy w środowisku lokalnym, a także posiadają wiedzę z zakresu współpracy i partnerstw, w tym organizacji pozarządowych i samorządów. Animator społeczny powinien posiadać predyspozycje i umiejętności w zakresie: Zaangażowania Ułatwiania Edukowania Zachęcania Wzmacniania Wyrównywania szans Oceniania
6
Umiejętności animatora społecznego:
Rozwój partnerskich relacji w środowisku poprzez budowanie koalicji; Komunikację pomiędzy potencjalnymi partnerami społecznymi poprzez wypracowanie kontaktów i relacji z , jak i pomiędzy kluczowymi postaciami; Nakreślenie profilu społecznego poprzez poznanie lokalnych mieszkańców, historii, problemów; Procesy podejmowania wspólnych decyzji, dochodzenia do consensusu; Pracowanie w oparciu o dynamikę grup; Podtrzymywanie zaangażowania i motywowanie innych; Tworzenie sieci tzn. pielęgnowanie kontaktów; Zarządzanie informacją i zasobami.
7
Od marazmu do społeczeństwa partycypacyjnego
„Wierząc, że ludzie potrafią sami sobie pomóc- jako animatorzy społeczni aktywizujemy ich poprzez edukowanie, inspirowanie, wspieranie motywowanie w celu rozwiązywania lokalnych problemów i rozwoju społeczności, w oparciu o zasady poszanowania odmienności, partnerstwa i tolerancji”
8
Etapy działania animatora realizowanych w pracy w społeczności lokalnej
Faza I ZBIERANIE INFORMACJI Diagnoza społeczna Mapa zasobów Zebranie kompetentnych informacji, które mogą być wykorzystywane dla dobra i rozwoju tej społeczności Faza II BADANIE POTRZEB Poznanie potrzeb społeczności drogą komunikacji
9
Etapy działania animatora realizowanych w pracy w społeczności lokalnej
Faza III PLANOWANIE DZIAŁANIA Poznanie celu spotkań Powstanie planu działania Faza IV PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW I ROZDZIELENIE ODOWIEDZIALNOŚCI Określenie kolejności realizowanych działań i podział odpowiedzialnych za zadania osób Faza V PROMOCJA WSPÓLNEGO PROGRAMU Promocja, upowszechnianie i wykorzystywanie określonej w planie działania pomocy.
10
Etapy działania animatora realizowanych w pracy w społeczności lokalnej
Faza VI POWSTANIE WSPÓŁPRACUJĄCEJ SPOŁECZNOŚCI, ROZPOCZĘCIE RÓŻNYCH MIEJSCOWYCH SZKOLEŃ DZIAŁALNOŚCI, PROJEKTÓW Faza VII WZMACNIANIE I MONITOROWNIE BARDZO WIELOWĄTKOWEJ PRACY, POSUNIĘCIE WPRZÓD UTYKAJĄCYCH REALIZACJI, DODAWANIE ODWAGI, ZWRÓCENIE UWAGI, INFORMOWANIE, ORGANIZACJA Monitorowanie swoich działań
11
Dlaczego ulica Barszczańska i Klepacka?
Lokale zlokalizowane przy ul. Barszczańskiej i Klepackiej są mieszkaniami socjalnymi i komunalnymi. Cechuje się dużą rotacją mieszkańców, alkoholizmem, bezrobociem, samotnym rodzicielstwem, niewydolnością wychowawczą, przestępczością, chuligaństwem i wszechobecnym marazmem. Mieszkańcy nie widzą dla siebie żadnej przyszłości, ani możliwości zmiany tego stanu rzeczy. Nie ufają instytucjom państwowym. Podjęcie działań w kierunku niwelowania niekorzystnych skutków wymienionych problemów i próby eliminacji ich z życia społeczności lokalnej wysuwają się na plan pierwszy.
12
Dlaczego ulica Barszczańska i Klepacka?
W tym celu niezbędne jest budowanie relacji sąsiedzkich, przyjacielskich, skupionych na rozwiązaniu wspólnych problemów. Mieszkańcy osiedla powinni zrozumieć, że mają realny wpływ na otaczającą ich rzeczywistość i komfort życia. Ze względu na swoją specyfikę, mieszkańcy osiedla nadal wymagają pracy mającej na celu animowanie działań na rzecz budowania i odbudowywania więzi społecznych, przeciwdziałania izolacji poszczególnych jednostek i rodzin, budowania aktywności w przestrzeni publicznej.
13
Działania zrealizowane
w ramach animacji środowiska lokalnego ulic Barszczańskiej i Klepackiej
14
Spotkania z grupą mieszkańców w celu określenia ich potrzeb, problemów i uświadomienie w zakresie możliwości działania Budżetu Obywatelskiego
15
Złożenie do Budżetu Obywatelskiego 2016 projekt „Moje, Twoje, Nasze na Barszczańskiej”
16
Festyn Rodzinny na Barszczańskiej lipiec 2015
17
Festyn Rodzinny na Barszczańskiej lipiec 2015
18
„Moje, Twoje, Nasze na Barszczańskiej”
Projekt „Moje, Twoje, Nasze na Barszczańskiej”
19
Piknik Rodzinny na Barszczańskiej
październik 2016 Inauguracja głosowania na osiedlowy projekt zgłoszony do Budżetu Obywatelskiego 2016
20
Piknik Rodzinny na Barszczańskiej
październik 2016
21
Piknik Rodzinny na Barszczańskiej
październik 2016
22
Zorganizowano i przeprowadzono warsztaty robienia ozdób choinkowych
23
Zorganizowano i przeprowadzono warsztaty robienia ozdób choinkowych
24
„Stawianie choinki osiedlowej”
Przeprowadzenie akcji plenerowej „Stawianie choinki osiedlowej”
25
„Stawianie choinki osiedlowej”
Przeprowadzenie akcji plenerowej „Stawianie choinki osiedlowej”
26
Obchody Dnia Kobiet w Świetlicy Socjoterapeutycznej Dziennego Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku
27
Obchody Dnia Kobiet w Świetlicy Socjoterapeutycznej Dziennego Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku
28
Złożenie dokumentów zgłaszających kandydatów do rad osiedlowych
29
„Piknik Rodzinny na Barszczańskiej”
- inauguracja głosowania na kandydatów do rad osiedlowych
30
„Piknik Rodzinny na Barszczańskiej”
- inauguracja głosowania na kandydatów do rad osiedlowych
31
„Piknik Rodzinny na Barszczańskiej”
- inauguracja głosowania na kandydatów do rad osiedlowych
32
Projekt "Moje, Twoje, Nasze na Barszczańskiej" zakończył kolejne zadanie – podłączenie monitoringu miejskiego
33
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.