Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Tworzenie programów wzmacniających efektywność kształcenia

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Tworzenie programów wzmacniających efektywność kształcenia"— Zapis prezentacji:

1 Tworzenie programów wzmacniających efektywność kształcenia
Jak opracować program wzmacniający efektywność kształcenia?

2 CECHY DOBREGO PROGRAMU
zorientowanie na cele - zmiany, jakie zajdą w danej dziedzinie w wyniku realizacji projektu koordynacja powiązanych ze sobą działań, dzięki którym cel zostanie osiągnięty ograniczenie w czasie (początek i koniec) zasoby finansowe i inne zespół projektowy wyjątkowy charakter

3 DOBRY PROGRAM Jest odpowiedzią na rzeczywiste problemy występujące w danej szkole. Zawsze powoduje zmianę w otoczeniu. Bez właściwie zdefiniowanego problemu – nie ma dobrego programu mającego na celu wprowadzenie korzystnych zmian.

4 STRUKTURA PROGRAMU Problem Cele Działania Harmonogram Wyniki Zasoby
Budżet Monitoring i ewaluacja

5 PROGRAM KROK PO KROKU skompletuj grupę ds. opracowania i monitorowania realizacji programu zdefiniuj problemy dokonaj analizy problemu w kontekście uczestników programu (nauczycieli, uczniów, rodziców) ustal cele programu sporządź katalog działań sprawdź szanse realizacji opracuj harmonogram wdrażaj techniki zarządzania prowadź monitoring wskaźników dokonaj ewaluacji

6 FAZA ANALIZY Identyfikacja problemu.
Analiza problemu metodą drzewa problemów. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych metodą drzewa celów. Analiza grup docelowych. Analiza strategii.

7 FAZA ANALIZY: IDENTYFIKACJA
to analiza problemów i celów, określenie potrzeb określonej grupy uczniów i nauczycieli, które program ma zaspokoić określenie możliwości rozwiązania zdefiniowanych problemów Narzędzia: drzewo problemów (przyczyny → PROBLEM → skutki) drzewo celów (środki → ROZWIĄZANIE → cele)

8 ANALIZA PROBLEMU Drzewo problemów:
poszukiwanie przyczyn na jak najniższym poziomie tematyczne pogrupowanie i uporządkowanie skutków całościowa wizualizacja sytuacji problemowej Celem jest ustalenie głównego problemu, do którego projekt powinien się odnieść. Wypisz wszystkie problemy. Ustal zależności i związki przyczynowo-skutkowe. Przyczyny umieść na dole, skutki na górze.

9 DRZEWO PROBLEMU Problem główny Skutek 2 Skutek 1 Skutek 2 Przyczyna 1

10 20% posiada orzeczenia PPP Gorsza pozycja na rynku pracy
Wysokie bezrobocie wśród absolwentów Brak naboru do szkoły Uczniowie nie osiągną odpowiedniego poziomu kompetencji cywilizacyjnych Brak równości szans Niski prestiż szkoły 50% uczniów ma trudności z osiąganiem wyników na poziomie zadowalającym na egzaminach zewnętrznych Oferta edukacyjna nie jest adekwatna do zdiagnozowanych potrzeb Nieatrakcyjne lekcje Niska motywacja uczniów do uczenia się 20% posiada orzeczenia PPP Niskie jest poczucie wartości wśród uczniów. Brak dofinansowania z JST Nauczyciele pracują przestarzałymi metodami, system oceniania nie jest motywujący Nauczyciele nie nawiązują dobrej komunikacji z uczniami Nauczyciele nie wdrażają zaleceń Poradni PP Nie uczestniczą w formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb W gronie pedagogicznym dominują postawy zachowawcze Nauczyciele nie znają metod pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

11 DOBRA ANALIZA PROBLEMU
Oparta jest na rzetelnych analizach i danych statystycznych. Odnosi się do wybranej grupy nauczycieli i uczniów. Definiuje założone problemy i bariery. Zawiera propozycję ich rozwiązania. Wskazuje cele. Określa środki. Gwarantuje kompleksowość działań.

12 POZYSKIWANIE RZETELYCH DANYCH
Wykorzystaj wyniki diagnoz i badań prowadzonych w szkole. Zapoznaj się z analizami prowadzonymi przez lokalne instytucje np. poradnię psychologiczno-pedagogiczną, urząd pracy, gminę, starostwo, OKE, CKE, GUS etc. Sięgnij do raportów dotyczących interesujących Cię problemów. Zaplanuj własne badania, które precyzyjnie pokażą problemy.

13 TYPOWE BŁĘDY W ANALIZIE PROBLEMU
Brak powołania się na rzetelne dane dotyczące sytuacji wybranej grupy uczniów. Brak odniesienia do uwarunkowań lokalnych aktualnych analiz, raportów czy opracowań. Brak jasnej i zrozumiałej informacji, uzasadniającej potrzebę realizacji programu. Brak uzasadnienia doboru zaplanowanych działań. Nadmiar zadań niespójnych z celami, nie wynikających z potrzeb Ogólnikowość zapisów utrudniająca realizację i ocenę efektywności realizowanych programów np. naprawczych.

14 DRZEWO CELÓW Metoda budowania struktury logicznej przedsięwzięcia.
Sposób przedstawienia powiązań między celami, wynikami i oddziaływaniem. Drzewo celów jest pozytywnym odbiciem drzewa problemów

15 DRZEWO CELÓW Problem Cel

16 PROBLEMY I CELE PRZYCZYNA CEL PROBLEMU Nauczyciele pracują
przestarzałymi metodami Nauczyciele pracują metodami dostosowanymi do potrzeb uczniów Oferta edukacyjna niedostosowana do potrzeb uczniów Oferta edukacyjna uwzględnia potrzeby uczniów Pogłębiające się problemy w nauce w związku z brakiem diagnoz Wczesne diagnozowanie problemów edukacyjnych uczniów

17 DRZEWO CELÓW Cel główny Cel 1.3.1 Cel 1.2 Cel 1.3 Cel 1.1 Cel 1.2.1

18 20% posiada orzeczenia PPP Gorsza pozycja na rynku pracy
Wysokie bezrobocie wśród absolwentów Brak naboru do szkoły Uczniowie nie osiągną odpowiedniego poziomu kompetencji cywilizacyjnych Brak równości szans Niski prestiż szkoły 50% uczniów ma trudności z osiąganiem wyników na poziomie zadowalającym na egzaminach zewnętrznych Oferta edukacyjna nie jest adekwatna do zdiagnozowanych potrzeb Nieatrakcyjne lekcje Niska motywacja uczniów do uczenia się 20% posiada orzeczenia PPP Niskie jest poczucie wartości wśród uczniów. Brak dofinansowania z JST Nauczyciele pracują przestarzałymi metodami, system oceniania nie jest motywujący Nauczyciele nie nawiązują dobrej komunikacji z uczniami Nauczyciele nie wdrażają zaleceń Poradni PP Nie uczestniczą w formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb W gronie pedagogicznym dominują postawy zachowawcze Nauczyciele nie znają metod pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

19 CELE PROGRAMU konkretne i proste (S-Specific i Simple)
Cele powinny być: konkretne i proste (S-Specific i Simple) mierzalne ilościowo (M-Measurable) mierzalne jakościowo (A-Assesable) realne do osiągnięcia (R-Realistic) określone w czasie (T-Time-bound) Cele opisują STAN POŻĄDANY, po zrealizowaniu programu. Nie myl celów z działaniami.

20 Wyniki na egzaminach zewnętrznych wzrastają o jeden stanin,
o 10% wzrasta zdawalność Oferta edukacyjna jest dostosowana do potrzeb 80% lekcji prowadzonych jest metodami aktywizującymi Wszyscy nauczyciele wdrażają zasady oceniania kształtującego Szkoła proponuje ofertę adekwatną do zaleceń PPP Szkoła pozyskuje środki z innych źródeł Nauczyciele skutecznie komunikują się z uczniami Nauczyciele rozpoznają style uczenia się uczniów Kadra pedagogiczna indywidualizuje pracę z uczniami Cel ogólny programu powinien odnosić się do kluczowego problemu i być definiowany w kategoriach korzyści otrzymywanych przez nauczycieli i uczniów, będących rezultatem wykorzystywania usług przewidzianych przez program. Cele szczegółowe stanowią rozbicie celu głównego są wystarczające i konieczne do jego osiągnięcia opisują stan docelowy (a nie zadania) Powinno ich być max. 5 Uczniowie chętniej się uczą i uzyskują wyższe wyniki w nauce Uczniowie znają i stosują skuteczne metody ucznia się Wzrasta poczucie wartości u uczniów i ich wyniki w nauce

21 FAZA PLANOWANIA Planowanie działań i zadań.
Opracowanie harmonogramu np. metodą Gantt’a. Ustalanie mierzalnych efektów programu. Planowanie wkładu i kosztów.

22 PLANOWANIE ZADAŃ Zadania programowe powinny:
gwarantować osiągnięcie celów projektu być zaplanowane z zapasem czasowym mieć sprecyzowany czas trwania oraz koszt przebiegać wg ustalonego harmonogramu być uszeregowane w czasie

23 CELE I ZADANIA ZADANIE 1 CEL 1 ZADANIE 2 ZADANIE 3 ZADANIE 4 CEL 2

24 PRZYKŁADOWY CEL: 80% lekcji prowadzonych jest metodami aktywizującymi w roku szkolnym 2017/2018 Przykładowe zadania: Przeprowadzenie szkolenia w zakresie metod aktywizujących. Zapoznanie się nauczycieli z literaturą tego dotyczącą. Zaproszenie ekspertów do szkoły, prezentujących efektywne metody pracy. Organizowanie lekcji koleżeńskich przez wyróżniających się nauczycieli. Nawiązanie współpracy z nauczycielami z innych szkół. Wymiana scenariuszy zajęć w ramach zespołów przedmiotowych. Prezentowanie wytworów uczniowskich wypracowanych w trakcie zajęć w środowisku szkolnym i poza nim. Prowadzenie nadzoru pedagogicznego pod kątem analizy aktywności uczniów na zajęciach. Przeprowadzenie ankiet wśród uczniów badających wzrost ich aktywności w zakresie uczenia się na lekcjach po wprowadzeniu nowych metod. Analiza wyników uczniów osiąganych na egzaminie zewnętrznym

25 WYKRES GANTT’A 0 2 4 6 8 10 11 12 14 16 18 20 22 24 Miesiące A B C D E
Zadania A B C D E F G H I J Miesiące

26 Opracowanie: Małgorzata Lachtara
Dziękuję za uwagę! Opracowanie: Małgorzata Lachtara


Pobierz ppt "Tworzenie programów wzmacniających efektywność kształcenia"

Podobne prezentacje


Reklamy Google