Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne"— Zapis prezentacji:

1 Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
Hanna Liberska Alicja Malina Instytut Psychologii Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

2 Wprowadzenie W świetle literatury wczesnodziecięce przywiązanie do opiekuna: oddziaływa na charakter przywiązania do osób znaczących w okresie dorosłości i określa w sposób całościowy psychikę oraz zachowanie w dalszych okresach rozwojowych, w tym - rozwój kompetencji społecznych jednostki. Istnieją teoretyczne podstawy, aby przypuszczać, że przywiązanie do partnera w związku, jest znaczące dla kompetencji społecznych podmiotu.

3 Cel badania Poznanie związków między stylem przywiązania do partnera a kompetencjami społecznymi.

4   Pytania badawcze Czy osoby o odmiennym stylu przywiązania do partnera posiadają odmienny poziom kompetencji społecznych? Czy związek stylu przywiązania i kompetencji społecznych zależy od płci? Czy związek stylu przywiązania i kompetencji społecznych jest różny we wczesnej i średniej dorosłości?

5 Hipotezy H01: Nie istnieje związek pomiędzy bezpiecznym stylem przywiązania a ogólnym poziomem posiadanych kompetencji społecznych, poziomem kompetencji społecznych w zakresie asertywności, intymności i ekspozycji społecznej. H02: Nie istnieje związek pomiędzy lękowo-ambiwalentnym stylem przywiązania a ogólnym poziomem posiadanych kompetencji społecznych, poziomem kompetencji społecznych w zakresie asertywności, intymności i ekspozycji społecznej. H03: Nie istnieje związek pomiędzy unikowym stylem przywiązania a ogólnym poziomem posiadanych kompetencji społecznych, poziomem kompetencji społecznych w zakresie asertywności, intymności i ekspozycji społecznej.

6 Hipotezy c.d. H04: Poziom ogólnych kompetencji społecznych, kompetencji w zakresie asertywności, ekspozycji społecznej i intymności w okresie wczesnej dorosłości u kobiet i mężczyzn nie różni się od poziomu ogólnych kompetencji społecznych, kompetencji w zakresie asertywności, ekspozycji społecznej i intymności u kobiet i mężczyzn w średniej dorosłości o bezpiecznym i pozabezpiecznym stylu przywiązani. H05: Poziom ogólnych kompetencji społecznych, kompetencji w zakresie asertywności, ekspozycji społecznej i intymności u kobiet w okresie wczesnej i średniej dorosłości nie różni się od poziomu ogólnych kompetencji społecznych, kompetencji w zakresie asertywności, ekspozycji społecznej i intymności u mężczyzn w okresie wczesnej i średniej dorosłości.

7 Badane zmienne Zmienna niezależna – reprezentowany styl przywiązania Zmienna zależna – kompetencje społeczne Wyróżniono (za Plopą, 2005) trzy poziomy zmiennej niezależnej: styl bezpieczny (B) styl lękowo-ambiwalentny (LA) styl unikowy (U) Operacjonalizacji zmiennej niezależnej dokonano na podstawie sumy punktów uzyskanych przez osoby badane w poszczególnych skalach Kwestionariusza Stylów Przywiązania (Plopa, 2005). Wyróżniono (za Matczak, 2001) cztery poziomy zmiennej zależnej: Całkowity poziom kompetencji społecznych (Ł) kompetencje w zakresie intymności (I) kompetencje w zakresie ekspozycji społecznej kompetencje w zakresie asertywności O wartościach zmiennej zależnej wnioskowano na postawie sumy punktów uzyskanych przez osoby badane w Kwestionariuszu Kompetencji Społecznych autorstwa Anny Matczak (2001).

8 Charakterystyka badanej grupy
W badaniu wzięło udział 70 par heteroseksualnych: 70 kobiet i 70 mężczyzn Całą grupę podzielono na cztery podgrupy: kobiet w wieku (grupa I), mężczyźni w wieku (grupa II), kobiety w wieku (grupa III) i mężczyźni w wieku (grupa IV) Średnia wieku osób biorących udział w badaniu wynosiła 33 lata (kobiety średnio 33 lata, mężczyźni średnio 34 lata)

9 Interpretacja zastosowanych skrótów
B – bezpieczny styl przywiązania L-A – lękowo-ambiwalentny styl przywiązania U – unikowy styl przywiązania I – kompetencje społeczne w zakresie sytuacjach intymnych ES - kompetencje społeczne w zakresie sytuacjach ekspozycji społecznej A - kompetencje społeczne w zakresie sytuacjach asertywności Ł – łączny wynik w zakresie kompetencji społecznych Grupa I – kobiety w wieku 20-35 Grupa II – kobiety w wieku 35-55 Grupa III – mężczyźni w wieku 20-35 Grupa IV – mężczyźni w wieku 35-55

10 Analiza wyników badań

11 Wykres 1. Rozkład wyników w grupie I - kobiet w okresie wczesnej dorosłości

12 Tabela 1. Współczynnik korelacji Tau-Kendala stylu przywiązania i kompetencji społecznych dla grupy I - kobiet w okresie wczesnej dorosłości (20-35 lat) Zmienne Ilość osób Tau-Kendalla Z Poziom P B / I 35 -0,16 -1,32 0,19 B / ES -0,01 -0,05 0,96 B / A -0,04 -0,38 0,71 B / Ł -0,11 -0,93 0,35 LA / I -0,08 -0,67 0,50 LA / ES -0,06 -0,54 0,59 LA / A -0,13 -1,16 0,25 LA / Ł -0,09 -0,79 0,43 U / I -0,76 0,44 U / ES U / A -0,15 -1,25 0,21 U/ Ł -1,08 0,28

13 Młode Kobiety: przywiązanie a kompetencje społeczne
Analiza statystyczna wyników w grupie wykazała, że nie ma istotnych statystycznie korelacji pomiędzy stylami przywiązania a kompetencjami społecznymi kobiet w wieku

14 Wykres 2. Rozkład wyników w grupie II - kobiet w okresie średniej dorosłości

15 Tabela 2. Współczynnik korelacji Tau-Kendala stylu przywiązania i kompetencji społecznych dla grupy kobiet w okresie średniej dorosłości (35-55 lat) Zmienne Ilość osób Tau-Kendalla Z Poziom P B / I 35 -0,02 -0,16 0,87 B / ES 0,16 1,33 0,18 B / A 0,02 0,19 0,85 B / Ł 0,15 1,26 0,21 LA / I 0,13 1,09 0,28 LA / ES -0,01 -0,03 0,97 LA / A 0,23 1,96 0,05 LA / Ł 0,07 0,63 0,53 U / I -0,23 -1,92 U / ES -0,14 0,89 U / A 0,12 1,05 0,29 U/ Ł -0,08 -0,83 0,41

16 Kobiety dojrzałe: przywiązanie a kompetencje społeczne
Na poziomie istotność p = 0,05 istnieje istotny statystycznie związek pomiędzy: 1/ lękowo-ambiwalentnym stylem przywiązania a kompetencjami społecznymi w zakresie asertywności. Wraz ze wzrostem poziomu lękowo-ambiwalentnego stylu przywiązania, rośnie poziom kompetencji społecznych w zakresie asertywności. 2/ unikowym stylem przywiązania osób badanych z tej grupy, a ich kompetencjami społecznymi w sytuacjach intymnych. Im wyższy poziom unikowego stylu przywiązania, tym niższy poziom kompetencji społecznych w sytuacjach intymnych.

17 Wykres 3. Rozkład wyników w grupie III - mężczyzn w okresie wczesnej dorosłości

18 Tabela 3. Współczynnik korelacji Tau-Kendala stylu przywiązania i kompetencji społecznych dla grupy mężczyzn w okresie wczesnej dorosłości (20-35 lat) Zmienne Ilość osób Tau-Kendalla Z Poziom P B / I 35 0,15 1,30 0,18 B / ES -0,06 -0,54 0,59 B / A -0,02 -0,19 0,85 B / Ł 0,05 0,40 0,69 LA / I -0,07 -0,57 0,57 LA / ES -0,05 -0,40 LA / A -0,55 0,58 LA / Ł -0,10 -0,88 0,38 U / I 0,09 0,74 0,46 U / ES 0,14 1,21 0,22 U / A 0,16 1,37 0,17 U/ Ł 0,13 1,11 0,27

19 Młodzi Mężczyźni: przywiązanie a kompetencje społeczne
Analiza statystyczna wyników badań w grupie III wykazała, że nie ma tu żadnej istotnej statystycznie korelacji pomiędzy reprezentowanym stylem przywiązania a poziomem kompetencji społecznych.

20 Wykres 4. Rozkład wyników w grupie IV - mężczyzn w okresie średniej dorosłości

21 Tabela 4. Współczynnik korelacji Tau-Kendala stylu przywiązania i kompetencji społecznych dla grupy mężczyzn w okresie średniej dorosłości (35-55 lat) Zmienne Ilość osób Tau-Kendalla Z Poziom P B / I 35 0,27 2,30 0,02 B / ES 0,17 1,43 0,15 B / A 0,28 2,37 B / Ł 0,38 3,19 0,001 LA / I 0,05 0,41 0,68 LA / ES 0,07 0,57 LA / A 0,20 1,70 0,09 LA / Ł 0,01 0,08 0,93 U / I -0,01 -0,09 0,92 U / ES 0,11 0,35 U / A 0,46 0,64 U/ Ł -0,02 -0,18 0,86

22 Dojrzali mężczyźni: przywiązanie a kompetencje społeczne
Analiza statystyczna wyników grupy IV wykazała, że istnieje: 1/ istotna statystycznie korelacja pomiędzy między bezpiecznym stylem przywiązania a łącznym wynikiem zmiennej kompetencje społeczne na poziomie istotności p = 0,001. 2/ zachodzi także istotny statystycznie związek pomiędzy bezpiecznym stylem przywiązania osób badanych a ich kompetencjami społecznymi w zakresie sytuacji intymnych poziomie p = 0,02 oraz 3/ korelacja między bezpiecznym stylem przywiązania a kompetencjami społecznymi w zakresie asertywności (na poziomie p = 0,02). We wszystkich tych przypadkach: im wyższe wartości przyjmuje wskaźnik bezpiecznego stylu przywiązania - tym wyższy jest poziom kompetencji społecznych cechujących daną osobę.

23 Kompetencje a wiek; kompetencje a płeć
Dla uzyskania pełnego obrazu badanej grupy dokonano analizy porównawczej różnic liczebności osób o wysokich i niskich kompetencjach społecznych. Postawiono następujące pytania: Czy związek bezpiecznego i pozabezpieczanego stylu przywiązania z badanymi kompetencjami społecznymi jest zależny od wieku osób badanych? Czy związek bezpiecznego i pozabezpieczanego stylu przywiązania z badanymi kompetencjami społecznymi jest zależny od płci osób badanych?

24 Wyniki istotne statystycznie
Tabela 5. Poziom kompetencji społecznych w zakresie asertywności w różnych okresach dorosłości w grupie mężczyzn o bezpiecznym stylu przywiązania Na poziomie istotności p = 0,04 zachodzi istotna statystycznie różnica w poziomie kompetencji społecznych w zakresie asertywności u mężczyzn o przywiązaniu bezpiecznym we wczesnej i średniej dorosłości. Mężczyźni w okresie wczesnej dorosłości mają wyższe kompetencje w zakresie asertywności niż mężczyźni w średniej dorosłości o przywiązaniu bezpiecznym. Mężczyźni- przywiązanie bezpieczne – liczba osób Kompetencje społeczne w zakresie asertywności Wysokie – 23 Niskie – 28 Wiek Młodsi – 30 17 13 Starsi – 21 6 15 Chi-kwadrat (df=1) 3,94 p=0,04

25 Tabela 6. Poziom kompetencji społecznych w zakresie asertywności osób we wczesnej dorosłości różnej płci w grupie o przywiązaniu pozabezpiecznym Młodsi-przywiązanie pozabezpieczne – liczba osób Kompetencje społeczne w zakresie asertywności Wysokie – 5 Niskie – 7 Płeć Kobiety – 7 1 6 Mężczyźni – 5 4 Chi-kwadrat (df=1) 5,18 p= 0,02 Istotne także okazały się różnice poziomu asertywności między kobietami a mężczyznami ujawniającymi pozabezpieczany styl przywiązania do partnera (p=0,02): kobiety o tym stylu przywiązania mają niższy poziom asertywności niż mężczyźni o tym samym stylu przywiązania.

26 Wnioski Reprezentowany styl przywiązania do partnera u osób pozostających w stałym związku wpływa na niektóre spośród badanych kompetencji społecznych: U kobiet w wieku pozytywny wpływ na kompetencje społeczne w zakresie asertywności ma lękowo-ambiwalentny styl przywiązania, natomiast negatywny wpływ na kompetencje w zakresie intymności ma unikowy styl przywiązania do partnera. Wśród mężczyzn z grupy wiekowej lat pozytywny wpływ na rozwój kompetencji społecznych w zakresie asertywności, intymności i całość kompetencji społecznych ma bezpieczny styl przywiązania.

27 Co dalej? Generalnie wyniki badań wskazują, że związki stylu przywiązania z różnymi aspektami kompetencji społecznych są bardziej znaczące w okresie średniej dorosłości w porównaniu z okresem wczesnej dorosłości. Stąd nowe pytanie: Czy to znaczy, że znaczenie stylu przywiązania dla funkcjonowania człowieka nasila się w ciągu jego życia?

28 Dziękuję za uwagę!


Pobierz ppt "Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne"

Podobne prezentacje


Reklamy Google