Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rola i zadania nauczycieli organizujących naukę w klasie integracyjnej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rola i zadania nauczycieli organizujących naukę w klasie integracyjnej"— Zapis prezentacji:

1 Rola i zadania nauczycieli organizujących naukę w klasie integracyjnej
w Szkole Podstawowej nr 4 w Bełchatowie Opracowała: Anna Nowakowska - Ludwiczak

2 WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELA PRZEDMIOTU ORAZ NAUCZYCIELA WSPOMAGAJĄCEGO
Czynnikiem warunkującym prawidłowy przebieg edukacji uczniów jest wzajemna współpraca nauczyciela wychowawcy, przedmiotu i nauczyciela wspomagającego

3 Nie powinno być sztywnego podziału zadań.
Nauczyciele pracujący w klasie integracyjnej pełnią funkcje równorzędne, w równym stopniu są odpowiedzialni za klasę . Nie powinno być sztywnego podziału zadań. Współpraca tych pedagogów powinna dotyczyć wszystkich dziedzin pracy w szkole. Jakość współpracy decyduje o atmosferze panującej w klasie oraz uzyskiwanych efektach ,zarówno w odniesieniu do uczniów niepełnosprawnych jak i tych o specjalnych potrzebach. .

4 ZAKRES WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI W KLASIE
NAUCZYCIEL WSPOMAGAJĄCY NAUCZYCIEL PRZEDMIOTU Pedagodzy opracowują: plan pracy przygotowują zajęcia, w tym pomoce dydaktyczne obowiązkowo zapoznają się z dokumentacją medyczną dziecka i orzeczeniem wydanym przez PPP prowadzą dokumentację –teczkę ucznia oceniają postępy uczniów opracowują kwestionariusze i testy planują współpracę z rodzicami i specjalistami opracowują indywidualne programy terapeutyczne dla każdego ucznia mającego orzeczenie

5 planują współpracę z rodzicami i specjalistami
realizują ustalone dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości i potrzeb ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wspólnie dokonują oceny śródrocznej i końcoworocznej uczniów posiadających orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

6 Istotną sprawą jest omawianie problemów dydaktycznych i wychowawczych powstałych podczas prowadzonych wspólnie zajęć, wymiana doświadczeń umożliwia wypracowanie sposobów rozwiązania problemów. Nauczyciel przedmiotu rozpoznaje trudności, z którymi boryka się nauczyciel pedagogiki specjalnej ; oligofrenopedagog ,ten zaś ma okazję dostrzec ,jakie problemy stwarzają pozostali uczniowie w klasie. Wspólna praca zmierzająca do radzenia sobie w różnych sytuacjach przynosi efekty.

7 Współpracujący nauczyciele powinni wypracować sposób oceniania dzieci integrowanych oraz rodzaj stosowanych wzmocnień, np.: Wojtek częściej pracuje, gdy nawiązujemy z nim kontakt wzrokowy Małgosia nie lubi, gdy nauczyciele zwracają na nią uwagę, ale jej aktywność wzrasta, gdy pracuje z pozostałymi dziećmi Sebastian bardzo chce być chwalony i lubi, gdy tylko jemu poświęcamy uwagę Zosia pracuje bardzo aktywnie, gdy jest nagradzana naklejkami Oceny otrzymywane przez uczniów niepełnosprawnych mogą mieć znaczenie w podkreśleniu ich wkładu w opanowanie nowych treści i umiejętności, np. naklejki kolorowe, wymyślone znaczki, itd. Ich znaczenie należy dzieciom wytłumaczyć.

8 MODELE PRACY NAUCZYCIELA WSPOMAGAJĄCEGO
nauczyciel wspomaga jący wspierający uczniów w jednej klasie nauczyciel wspomagający specjalizujący się w grupie przedmiotów pracujący w różnych klasach nauczyciel wspomagający realizujący zajęcia wspomagające, wspierający uczniów na niewielkie ilości zajęć edukacyjnych

9 Dekalog nauczyciela i wychowawcy
będziesz miał rację. 8.Kto poniża, sam jest niski. 9.Powinieneś sądzić według czynów, a nie słów. 10.Znacznie trudniej jest sądzić siebie, niż bliźniego. Jeśli potrafisz siebie dobrze osądzić, będziesz naprawdę mądry. Dekalog nauczyciela i wychowawcy Oswoić, znaczy stworzyć więzy. Jeśli mnie oswoisz, będziemy się nawzajem potrzebować. Należy wymagać tego, co można otrzymać. Mam prawo żądać posłuszeństwa, jeśli moje polecenia są rozsądne. Oczy są często ślepe, należy szukać sercem. Śmiech jest dla życia, jak studnia dla pustyni. Kto poniża, sam jest niski. Zamiast wspominać zło, lepiej szerzyć dobro. Znacznie trudniej jest osądzić siebie niż bliźniego. Jeśli potrafisz dobrze osądzić siebie, jesteś naprawdę mądry.

10 Jak urządzić salę lekcyjną dla klasy integracyjnej?
Dostosowanie bazy dydaktycznej do indywidualnych wymagań: zestaw pomocy do kształcenia funkcji wzrokowych i słuchowych zestaw do klasyfikowania i wyróżniania kącik relaksu, tam gdzie uczeń może odreagować napięcie emocjonalne różnego rodzaju wzory do ćwiczeń grafomotorycznych różnorodne układanki zestawy gier dydaktycznych, pussy instrumenty muzyczne i przybory sportowe tablice wielokrotnego użycia do pisania ,liczydła

11 cd… Pomoce będą zależały od rodzaju niepełnosprawności dziecka, jednak to nauczyciel tworzy bazę dydaktyczną W sali mogą znajdować się również segregatory i teczki dla każdego ucznia, w których znajdują się: dokumentacja, wyniki badań ,kontakty ze specjalistami, ankiety, arkusze obserwacji postępów w nauce i zachowaniu .W teczkach możemy umieścić także wszystkie prace dzieci.

12 KONIEC Dziękuję za uwagę 12


Pobierz ppt "Rola i zadania nauczycieli organizujących naukę w klasie integracyjnej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google